2014-07-29, 22:59
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det är ju du som inte fattar. Om det är betalt ÄR det reklam OAVSETT vad som skrivs. Förutsatt att det gagnar någon.

Nu innebär ju det att definitionen av reklam blir oerhört bred, även om den må vara korrekt. Det går inte att göra någonting åt att den typen av betalda skribenter som diskuteras uttrycker sig på forumet utan att drastiskt försämra forumet för oss andra.

Du inser att din idé om inlägg i olika forumsdelar skulle innebära ett jävla extrajobb för en medlem som bara vill diskutera hockey, eller mat, antar jag? Det är inte rimligt att sätta upp sådana gränser när problemet är såpass minimalt.
Citera
2014-07-29, 23:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag hör vad du säger, men hur i hela friden ska vi kunna veta om någon drivs av en agenda eller om denne får betalt?
Det vet man inte, men man kan förebygga genom att tvinga alla nya registrerade att vara aktiva i några olika forum.
Då blir det svårare att starta ett snabbkonto bara för att gå in och möte vissa aktuella frågor eller för att lansera något vid ett specifikt tillfälle. Det blir en tröskel. PR firmor kommer givetvis att skapa konton ändå, men då blir det inte lika aggressivt.

Ett önskat framtida senario vore kanske att PR-firmor var öppna med vad de gör. Typ låta KREAB ha ett konto som heter KREAB och loggan som avatar.
I Bryssel måste lobbyister vara registrerade. Mer fair.
Senast redigerad av 526 2014-07-29 kl. 23:09.
Citera
2014-07-29, 23:06
Avslutad
Citat:
Nej fel. Det är reklam

Okej, visst, om man tillämpar den allra bredaste definitionen av reklam så innefattas även sådan aktivitet av begreppet reklam. Det är jag med på.

Men återigen... att någon får betalt för att skriva något (eller positivt/negativt om vissa företeelser) innebär inte per automatik att skribenten inte kan diskutera eller debattera kring ämnet, och det innebär inte heller per automatik att ämnet det handlar om inte går att diskutera eller debattera. Och det är just det FB är till för: att debattera, diskutera, osv. Om någon får betalt för att delta struntar man i, såvida det inte blir ett ohållbart problem. Men det är det ju inte, och den enda indikationen, hittills, på att det kommer bli så är att du säger det.
Citera
2014-07-29, 23:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Okej, visst, om man tillämpar den allra bredaste definitionen av reklam så innefattas även sådan aktivitet av begreppet reklam. Det är jag med på.

Men återigen... att någon får betalt för att skriva något (eller positivt/negativt om vissa företeelser) innebär inte per automatik att skribenten inte kan diskutera eller debattera kring ämnet, och det innebär inte heller per automatik att ämnet det handlar om inte går att diskutera eller debattera. Och det är just det FB är till för: att debattera, diskutera, osv. Om någon får betalt för att delta struntar man i, såvida det inte blir ett ohållbart problem. Men det är det ju inte, och den enda indikationen, hittills, på att det kommer bli så är att du säger det.
Flashback är till för att privatpersoner ska diskutera med privatpersoner. Inte personer mot organiserade propagandaföretag.
Då vill man isf veta att det är en strukturerad hjärntvätt man är involverad i.
Citera
2014-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Du har alltså inga argument mot min uppfattning att reklam inte måste vara fel? Din argumentation verkar basera sig på att om någon har betalt för att debattera så är det dåligt. Det finns redan regler som motarbetar stereotypt spammande: förbud mot reklam och annonsering, korspostning och KFK.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-07-29 kl. 23:22.
Citera
2014-07-29, 23:17
Medlem
Citat:
Flashback är till för att privatpersoner ska diskutera med privatpersoner. Inte personer mot organiserade propagandaföretag.
Då vill man isf veta att det är en strukturerad hjärntvätt man är involverad i.
Vem har bestämt det? Jag kan inte påminna mig att ha läst någonstans att enbart privatpersoner får skriva på Flashback. Vad skulle egentligen problemet vara om Flashback blev större och viktigare? PR-byråer med svag argumentation kommer ändå få svårt att hävda sig då det dels finns en massa vanliga användare som kommer såga deras argument och rp:a alla deras regelbrott. Dels kan det finnas andra PR-byråer med motsatta åsikter.
Citera
2014-07-29, 23:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Nu innebär ju det att definitionen av reklam blir oerhört bred, även om den må vara korrekt. Det går inte att göra någonting åt att den typen av betalda skribenter som diskuteras uttrycker sig på forumet utan att drastiskt försämra forumet för oss andra.

Du inser att din idé om inlägg i olika forumsdelar skulle innebära ett jävla extrajobb för en medlem som bara vill diskutera hockey, eller mat, antar jag? Det är inte rimligt att sätta upp sådana gränser när problemet är såpass minimalt.

Frågan är snarare om PR som begrepp ska omfattas av 1.01

Wikipedia
Reklam
är ett massmedium, som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar,

PR
När det handlar om medierelationer jämförs PR ofta med reklam, men där reklamen använder sig av köpt annonsutrymme kommunicerar PR-utövaren på redaktionellt utrymme - ofta via en oberoende tredje part (journalist, nyhetsredaktör, bloggare). I mediesammanhang innebär detta att budskap måste ha ett allmänintresse och aktiviteter ett nyhetsvärde.
Citera
2014-07-29, 23:20
Avslutad
Citat:
Flashback är till för att privatpersoner ska diskutera med privatpersoner.
Var i regelverket står det?
Citera
2014-07-29, 23:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Du har alltså inga argument mot min uppfattning att reklam inte måste vara fel. Din argumentation verkar basera sig på att om någon har betalt för att debattera så är det dåligt. Det finns redan regler som motarbetar stereotypt spammande: förbud mot reklam och annonsering, korspostning och KFK.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Vem har bestämt det? Jag kan inte påminna mig att ha läst någonstans att enbart privatpersoner får skriva på Flashback. Vad skulle egentligen problemet vara om Flashback blev större och viktigare? PR-byråer med svag argumentation kommer ändå få svårt att hävda sig då det dels finns en massa vanliga användare som kommer såga deras argument och rp:a alla deras regelbrott. Dels kan det finnas andra PR-byråer med motsatta åsikter.

Känns det jobbigt med transparens?
Citera
2014-07-29, 23:23
Medlem
Citat:
Känns det jobbigt med transparens?
Vad menar du med det?
Citera
2014-07-29, 23:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Var i regelverket står det?
Jag vet inte om det står. Jag tycker det. Jag antar att det var andemeningen med "fritt" forum. Inte ett infiltrerat propagandaorgan för etablissemanget.

Men jag kanske är gammalmodig.
Citera
2014-07-29, 23:33
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det står. Jag tycker det. Jag antar att det var andemeningen med "fritt" forum.
Ett fritt forum är enligt dig ett forum där inte alla får vara med?

Citat:
Inte ett infiltrerat propagandaorgan för etablissemanget.
En av de vanligaste klagomålen på etablissemanget är att de inte vill ta debatten med vanliga medborgare. Tycker du inte det hade varit intressant om t ex allianspolitiker kunde komma till Flashback och försvara sin politik? Om etablissemanget tar plats på Flashback betyder det inte att de måste ta över. De kommer fortfarande kunna få kritik av hundratals anonyma privatpersoner. Om etablissemanget skulle vara verksamt på Flashback skulle det gagna det fria ordet jämfört med att som nu hålla sig till mainstreammedia med stängda kommentarsfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in