Adam är här, det måste säga oss något. Han hade inte rört sig i dessa utmarker om han inte haft en ärlig intellektuell nyfikenhet eller kanske en självbevarelsedrift att beväpna sig med stickande argument för ett framtida paradigmskifte.
Litegrann som boxaren som inser att MMA kan visa sig vara mycket relevant i en riktig fajt, eller den kritvite musikern som ville spela in en lönsam cover i 50-talets segregerade USA. Det innebär förstås inte att Adam tänker byta sport eller börja spela efter våra noter ännu - bara att intresset och respekten för det systemkritiska finns.
Det är inte heller så att det blir en automatisk intellektuell härdsmälta eller skygglappar på inför invandringens tabuområden: Tidigare i denna tråd höll han oprobelamtiskt med mig om det olyckliga i att personer som Wolodarski och Baksi ifrågasätter svenskhet utan att i samma andetag "problematisera" judiskheten eller kurdiskheten som exkluderande "konstruktioner". För - till skillnad från SD-Kalle och Jimmie Åkesson - har Adam inget problem med att tillstå att en svensk etncitet finns på lika villkor med andra.
Jag gjorde också en lång utläggning i hans tråd om det
moralkapitalistiska imperativet att producera godhet där det görs mest marknadsmässigt, nämligen nära
eländeskällan i Afghanistan eller Etiopien. Som god liberal höll han med om principen, men konstaterade att politikerna "inte tänkte leverera" en förändrad politik.
Så problemet ser jag inte som liggande på det intellektuella, rationella planet eller en konformistisk rädsla att mista riksdagsplatsen - då hade han nog bara undvikit att skriva under eget namn här i dessa frågor.
Att det sedan verkar finnas ett stort mått av likgiltighet för de där svenskarnas situation är en annan sak. Svaret till Andraandningen i Cwejman-tråden som låter dröja på sig handlar om att Adam skrivit att det finns miljöer i Sverige där "muslimer och judar inte kan leva utan att trakasseras eller förlöjligas", vilket ju allra minst är
otydligt formulerat och definitivt osynliggör alla de etniska svenskar som råkat illa ut i mångkulturen.
Oempatisk och utan den där tyngande tacksamheten mot ett folk som hjälpt den egna personen till en bättre tillvaro, kan man tycka.
Inte heller hans senaste
taktiktips i SvD till rasifierade broderas ut med något försvar av den utskällda svensketniska delen av den nya svenska helheten. Att tala om vithet, hudfärg och ras som en högst verklig "konstruktion" att bekämpa är ett felgrepp eftersom terminologin kan missuppfattas och falla i fel händer, inte moraliskt förkastligt i sig:
Syftet är gott, fienden är verklig - men
taktiken behöver filas på. Om Adam anser att det folk som gett mest i världen förtjänar lite fucking tacksamhet, lojalitet och skyddsinstinkt från dem som bett om hjälp och fått den - inklusive han själv - om han tycker det så håller han det för sig själv.
Vilket jag anser är både moraliskt och machiavelliskt fel. Alla de borgare/liberaler som nu mönstrar upp mot hatvänstern med vädjanden om ett resonligt tonfall och saklig debatt riskerar att göra sig själva fullständigt obehövliga och överspelade.
För vem är målgruppen? Inte den osynliggjorde svensken, förstås. Och hade jag varit en "trakasserad och förlöjligad" muslim så hade jag nog inte heller varit intresserad av Adams goda råd för att komma tillrätta med svennes beteende genom ett hyfsat ordbruk - då hade nog Athena varit tjejen för mig.
Sedan hör det till saken att jag inte bryr mig om rätt ord (
"Dags för oss invandrare/judar/muslimer att visa vår tacksamhet mot dem som tog emot oss") uttalas för att de är opportuna eller djupt kända. Det viktiga är att det som behöver sägas sägs.