• 1
  • 2
2014-07-29, 13:00
Medlem
Ok, vet inte var jag ska börja men gör ett försök.

För lite mer än 5 år sedan gick jag under 2 års tid ner ca 25 kg med bland annat en ganska extrem diet, där jag låg på 600 kcal/dag i 3 veckors tid. Jag hade inte särskilt stor kunskap om träning eller kost men körde på ändå och det gick framåt.

Sedan blev jag intresserad av fitness och ville tävla inom byggning, jag började äta ordentligt (ca 2000-2500 kcal/dag) och träna hårt. Gick upp 10 kg i vikt under 18 mån tid ungefär.

Nu har jag försökt att gå ner i vikt med en dietist/coach i ett och ett halvt års tid och det går inte. Min kropp känns helt annorlunda, förut hade jag som en liten motor typ, jag kände att det hände saker i kroppen och nu är det bara... stopp. Dött, liksom.

Jag ligger just nu på 1400 kcal/dag och då högt på kolhydrater under två dagar och sedan ligger jag på 1300 kcal/dag och lågt på kolhydrater under två dagar, så kör jag på så i 4 dagarscykler.
Jag kör ett styrkepass per dag och ett konditionspass per dag (60 minuters promenad och 4 ggr i veckan även 30 minuters intervaller), totalt ligger jag alltså på minst 1000 kcal i UNDERSKOTT.

Trots det står jag stilla i vikt i ca 4 månaders tid med tillfälliga ned-/uppgångar som mest verkar vara vattenvikt.

Min coach har under ett års tid misstänkt att något är fel med min sköldkörtel och efter att ha läst på en hel del är jag också relativt övertygad.
Så jag testade mig och fick idag tillbaka svaren;
TSH: 2,4
Tyroxin: 16

Inget fel på mig inte och ingen behandling.

Mina främsta symptom är följande:
  • Trötthet
  • Sömn gör inte att jag känner mig piggare
  • Problem med korttidsminnet
  • Nedstämdhet (Lätt upprörd, vill vara ensam, humörsvängningar, tappat självförtroende, personlighetsförändringar var glad förut)
  • Kroppen är på "viloläge", känner sällan av hunger på morgonen
  • Går upp i vikt på kcal-underskott
  • Sug efter salt & söta saker vid trötthet
  • Irriterad hårbotten
  • Utspänd mage, gaser
  • Intolerans mot alkohol

Så, nu vill jag gärna ha lite input från andra som varit med om liknande saker och även hur min situation kan förändras av att jag börjar självmedicinera.
Min teori är att jag med denna självmordsdiet jag gick på i 3 veckor med 600 kcal/dag och sedan gick på ett underskott under lång tid som dock inte var lika stort som det i början, fuckade upp min ämnesomsättning rejält.

Jag känner att jag snart bryter ihop totalt över detta och jag verkar inte få någon hjälp, så att antingen köpa T3 eller LEvaxin och se själv om det ger någon skillnad framstår mer och mer som mitt enda alternativ.

Och säg INTE att jag ska ändra på min kost/träning - jag VET att det jag gör nu SKA fungera, då jag som sagt gjort den här resan innan och då åt jag MER och tränade MINDRE och gick stadigt nedåt i vikt. När det gäller den biten vet jag vad jag gör. Ursäkta elak ton men är så förbannat jävla arg och deprimerad just nu över detta...
Citera
2014-07-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardcoreJozzan
.

Dina laboratorievärden talar klart om att du inte saknar sköldkörtelhormon. Du har inte hypotyreos. Du behöver i nuläget inte tillföra hormonet, därför får du det inte utskrivet. Du kan lika gärna köpa amfetamin om du nu skall självbehandla? (läs tillföra kroppen något den inte behöver).

Depression (och IBS) är vad jag kommer på när jag ser dina symtom. Har du tagit upp detta på din vårdcentral? Depression är behandlingsbart och bör behandlas eftersom det har biverkningar på lång sikt.
Citera
2014-07-29, 14:06
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Bara för att utesluta, du säger att du sover dåligt, du kan inte lida av sömnapne? Snarkar du?andingsuppehåll när du sover? torr mun när du vaknar? gnisslar du tänder? täppt i någon näsborre när du vaknar?

Du kör på kalori restriktion och tränar samtidigt din diet, vikt/längd och målvikt är av intresse. Vad äter du genomsnittligen på en eller flera veckodagar?

Kräv ett finnålsprov, läs på och skriv ut artiklar/studier och var beredd på att argumentera med läkaren, tsh och t4 kan vara inom referens men du kan trots det ha en taskig sköldkörtel.
Citera
2014-07-29, 14:10
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Vid vilken tid på dagen togs proverna? Var det på fastande mage på morgonen?

/ Leif
Citera
2014-07-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlesxavier2000
Bara för att utesluta, du säger att du sover dåligt, du kan inte lida av sömnapne? Snarkar du?andingsuppehåll när du sover? torr mun när du vaknar? gnisslar du tänder? täppt i någon näsborre när du vaknar?

Du kör på kalori restriktion och tränar samtidigt din diet, vikt/längd och målvikt är av intresse. Vad äter du genomsnittligen på en eller flera veckodagar?

Kräv ett finnålsprov, läs på och skriv ut artiklar/studier och var beredd på att argumentera med läkaren, tsh och t4 kan vara inom referens men du kan trots det ha en taskig sköldkörtel.

Du tycker att hon skall göra en biopsi? Du tror alltså att hon har cancer?

Är du också en hypothyreos-typ-2 anhängare? Hur skall man mäta funktionen om man inte mäter 1) hormonnivåerna och hur 2) kroppen värderar nivåerna? Exakt vilka argument skall man använda till att hypotyreosen går omärkt förbi hypofysen?

Brukar du sätta känna med handen i ugnen också för att vara säker på att den faktiskt är 225 grader som det står? Känna med foten utanför bilen om den faktiskt går i 80 km/h?
Citera
2014-07-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Vid vilken tid på dagen togs proverna? Var det på fastande mage på morgonen?

/ Leif

Du menar att det skulle spela någon roll?
Citera
2014-07-29, 14:53
Medlem
E.W.s avatar
Med TSH: 2,4 har du inte hypotyreos!
Senast redigerad av E.W. 2014-07-29 kl. 14:57.
Citera
2014-07-29, 15:07
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autoist
Du tycker att hon skall göra en biopsi? Du tror alltså att hon har cancer?

Är du också en hypothyreos-typ-2 anhängare? Hur skall man mäta funktionen om man inte mäter 1) hormonnivåerna och hur 2) kroppen värderar nivåerna? Exakt vilka argument skall man använda till att hypotyreosen går omärkt förbi hypofysen?

Brukar du sätta känna med handen i ugnen också för att vara säker på att den faktiskt är 225 grader som det står? Känna med foten utanför bilen om den faktiskt går i 80 km/h?

Jag är ej speciellt påläst om just detta men har läst rekommendationer av endokrinologer om att göra biopsi vid normal värden av tsh, t4, t3, för att se om vävnaden är inflammerad (hashimoto har jag för mig att det kan användas för att diagnostisera?).

Idiot förklarning betackar jag mig, dem flesta läkare får huvudvärk när jag berättar vad jag sysslar med.
Citera
2014-07-29, 15:15
Medlem
E.W.s avatar
Här är en bra översikt om hypotyreos skriven av en endokrinolog.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=702
Citera
2014-07-29, 15:23
Medlem
Citat:
Jag är ej speciellt påläst om just detta men har läst rekommendationer av endokrinologer om att göra biopsi vid normal värden av tsh, t4, t3, för att se om vävnaden är inflammerad (hashimoto har jag för mig att det kan användas för att diagnostisera?).

Idiot förklarning betackar jag mig, dem flesta läkare får huvudvärk när jag berättar vad jag sysslar med.

Du är inte påläst men ger ändå råd? Om man skickar en remiss till endokrinologen med normala sköldkörtelprover utan knölfrågeställning kommer den förmodligen i retur.

Om sköldkörteln är inflammerad kommer du möjligtvis först att ha förhöjda sköldkörtelvärden p.g.a. läckage (då sjunker alltså TSH) när sköldkörteln är "förstörd" kommer du få låga sköldkörtelhormoner och kroppen svarar då med högt TSH. Summa summarum, avvikande provsvar.

Jag skulle få väldigt, väldigt ont i huvudet om du sade att du var svensklärare.
Citera
2014-07-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autoist
Dina laboratorievärden talar klart om att du inte saknar sköldkörtelhormon. Du har inte hypotyreos. Du behöver i nuläget inte tillföra hormonet, därför får du det inte utskrivet. Du kan lika gärna köpa amfetamin om du nu skall självbehandla? (läs tillföra kroppen något den inte behöver).

Depression (och IBS) är vad jag kommer på när jag ser dina symtom. Har du tagit upp detta på din vårdcentral? Depression är behandlingsbart och bör behandlas eftersom det har biverkningar på lång sikt.

Jag har haft en depression förut och det här är/känns helt annorlunda. Mer fysiskt eller va jag ska säga, kan inte förklara det bättre än så...

Det finns andra typer av hypotyreos-diagnoser som inte "syns" på TSH-tester, TSH visar enbart att min produktiion är inom referensvärden (observera, referensvärden. Detta säger inget om hur min individuella produktion brukar se ut eller om det nu är avikande då jag inte gjort testerna förut), det utesluter inte att min kropp inte kan ta upp hormonet osv osv osv.

Finns det ingen som själv har hypotyreos här som kan delge sina erfarenheter?

Citat:
Bara för att utesluta, du säger att du sover dåligt, du kan inte lida av sömnapne? Snarkar du? Andingsuppehåll när du sover? torr mun när du vaknar? gnisslar du tänder? täppt i någon näsborre när du vaknar?

Snarkar ej, inga andningsuppehåll eller annat du frågar efter.

170 cm, 78 kg. Målvikt tävlingform, ca 60 kg.
Ligger på 1400 kcal per dag, tränar 60 min cardio + ett styrkepass per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Med TSH: 2,4 har du inte hypotyreos!

Se mitt svar ovan eller titta här eller här.

Det finns varianter av sjukdomen som inte visar sig på TSH.
Citera
2014-07-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardcoreJozzan

Dina TSH-nivåer talar om vad din hypofys anser om nivåerna. Med TSH på 2,4 är alltså kroppen nöjd och stimulerar inte sköldkörteln till ökad produktion. Det är alltså DIN kropp som signalerar att det räcker. Vet du vilka riskerna är om du går emot kroppens öndkan och överdoserar?

Att länka till pseudovetenskapsidor är som att försöka bevisa religion genom att hänvisa till bibeln. De fungerar och drar till sig människor som "inte mår bra" där man inte funnit något fel i kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in