2014-07-29, 17:52
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autoist
Du är inte påläst men ger ändå råd? Om man skickar en remiss till endokrinologen med normala sköldkörtelprover utan knölfrågeställning kommer den förmodligen i retur.

Om sköldkörteln är inflammerad kommer du möjligtvis först att ha förhöjda sköldkörtelvärden p.g.a. läckage (då sjunker alltså TSH) när sköldkörteln är "förstörd" kommer du få låga sköldkörtelhormoner och kroppen svarar då med högt TSH. Summa summarum, avvikande provsvar.

Jag skulle få väldigt, väldigt ont i huvudet om du sade att du var svensklärare.

'Här redovisas 21 konsekutiva patienter med klinisk underfunktion och klar morfologisk bild av autoimmun tyreoidit. Hos endast fyra av dessa översteg TSH laboratoriets övre gräns för referensområdet (3,5 mU/l; medianvärde för de 21: 2,4 mU/l). Värdena för fT3 och fT4 avvek inte i något av fallen från referensintervall. Vi studerar som rutin autoantikroppar mot TPO och tyreoglobulin; hos hälften av de 21 var ena eller båda antikropparna förhöjda.'

http://www.lakartidningen.se/Functio...articleId=2942

http://download.thelancet.com/pdfs/j...qD042n-K1LTcEu

Antagligen lider dessa läkare av svår mytomani och psykopatiskt begär av att punktera sköldkörtlar.

Återgå nu till att vara en "troende" läkare och säg "Nä du Jossefin lilla, jag har här svart på vitt! Du har verkligen inte hypotyreos."
Senast redigerad av charlesxavier2000 2014-07-29 kl. 17:55.
Citera
2014-07-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlesxavier2000

Inte mycket till stöd. Här har du din profet och gelikar.
http://www.dagensmedicin.se/blogg/ma...otyreos-typ-2/
Citera
2014-07-29, 21:43
Medlem
charlesxavier2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autoist
Inte mycket till stöd. Här har du din profet och gelikar.
http://www.dagensmedicin.se/blogg/ma...otyreos-typ-2/

Haha, följer du upp med ett förlöjligande och ovetenskapligt blogginlägg från en barnläkare? Han erkänner dessutom i inlägget att han är osäker på vad TGaK kan användas för att diagnostisera. Något som ändå måste kunna konstateras som något basalt, när man ska uttala sig negativt om andra läkares åsikter av hypotyreos och har titeln läkare.

Jag har själv inte hört talas om hypo-2 innan du började prata om det. Bo Wiklund verkar ju mena att han med hjälp av ett finnålsprov kan se om vävnaden är inflammerad men det är en omöjligt menar du?

Ser ju minst en kommentar bara på denna sida du länkat till som påstår sig ha blivit hjälpt av Wiklund, är det fler mytomaner eller placebo denna gång?

Är det förenat med direkt livsfara att testa artificiell t4 (t3) och testa om man blir bättre? Eller är det bättre att låta patienten fortsätta gå och må dåligt?
Citera
2014-07-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlesxavier2000

Tja, med dina länkar från 2001 och 2006, till viss del av samma författare, var det inte mycket mer bevänt. Borde inte läkemedelsindustrin ha nappat på möjligheten att få sälja tyroxin under en livstid till var och varannan kvinna? De hade bara behövt producera övertygande studier, läkemedlet finns ju redan.

Det finns många som säger sig blivit hjälpta av böner och homeopati också men sjukvården skall inte ägna sig åt homeopati, elsanering, öronljusterapier, behandlingar med b-vitamin, sköldkörtelhormoner, kortison bara för att någon så önskar.

Det finns en risk för tidssamband mellan förbättring och intag av hormonet. Därefter skulle man inte kunna sluta och utsätter patienten för långtidseffekten av överdoserat hormon.

Bortsett från detta så hade ju FS ett TSH om 2,4 vilket även av dina författare betraktades som normalt.
Citera
2014-07-30, 00:23
Medlem
Du kan mycket väl vara hypo, men även inte. Hashimotos tex går igenom många perioder med helt "normala" (dvs inom referensvärdet, vilket kan diskuteras för sig hur det kan förhålla sig individuellt) värden. Det är inte sällan det tar åratal att äntligen få den diagnosen.

Det bästa för dig är väl att tjata till dig antikropps tester, bla TPOAb och TgAb. Det är dom man oftast har förhöjda vid Hashis.

Att ta och medicinera dig själv är ingen höjdare. Tex om du nu verkligen inte har ett dugg fel på sköldkörteln. Mediciner kan göra den "lat" och så blir får underfuntion på riktigt. Eller så blir du hyper vilket är ett helvete i sig. Det tär på hjärtat, bla, inte så bra för dig kanske som tränar rätt hårt. Eller så mår du toppen, men det är ju en riskfylld chansning att ta.

Du kan ju även ha nåt vajsing på binjurarna, många av dom symptomen påminner om hypo om dom är utmattade.

Du får fortsätta gå till husläkare och tjata, säg att du inte mår optimalt. Men tyvärr kommer dom nog bara försöka tuta i dig att det sitter bara i ditt huvud och att du behöver antidepp.
Citera
2014-07-30, 08:23
Medlem

Det spelar ingen roll om det är på väg att utveckla sig en hypotyreos. Om värdena ligger inom referensvärden skall kroppen inte ha hormonsubstitution (än, vilket jag skrev tidigare)

Du tillhör alltså typ2diagnosanhängarna? Visst kan man ha binjurebarkssvikt men det är så ohyggligt mycket ovanligare än just depression. Det är ett stort misstag att tro depression "sitter i huvudet" bara. Det har effekter på kropp och hjärna och kan bli bestående medan man griper efter halmstrån för att hitta en medicin som man kan äta som inte är antidepressiv, varför det nu skulle vara bättre, medicin som medicin.
Citera
2014-07-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardcoreJozzan
totalt ligger jag alltså på minst 1000 kcal i UNDERSKOTT.

Trots det står jag stilla i vikt i ca 4 månaders tid med tillfälliga ned-/uppgångar som mest verkar vara vattenvikt.

Fysiskt omöjligt. Vad är troligare, att du har något så extremt sällsynt som bunjurebarksvikt, en hittepåsjukdom som hypo typ 2 eller att du helt enkelt rör dig mindre och/eller får i dig mer energi (alt har beräknat ditt dagsbehov fel) än vad du tror?

Intressant hur folk ska propsa på att labsvar minsann är REFERENSVÄRDEN utan relevans för individen men tror att dygnsenergibehov som man räknar ut med en kalkylator på internet är en träffsäker måttstock att gå efter.
Citera
2014-07-30, 08:57
Medlem
... Och så har du dessutom tagit både anabola steroider och clenbuterol? (FB) Hardcore's Hörna - Tjej, Anavar + Clen Där har vi två andra hormonsystem som du medvetet gått in och pillat med, men självklart måste det vara sköldkörteln som pajat...

Och läkaren som du gick till, fick denne en fullständig anamnes av dig eller utelämnade du vissa uppgifter av bekvämlighetsskäl?
Citera
2014-07-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fysiskt omöjligt. Vad är troligare, att du har något så extremt sällsynt som bunjurebarksvikt, en hittepåsjukdom som hypo typ 2 eller att du helt enkelt rör dig mindre och/eller får i dig mer energi (alt har beräknat ditt dagsbehov fel) än vad du tror?

Intressant hur folk ska propsa på att labsvar minsann är REFERENSVÄRDEN utan relevans för individen men tror att dygnsenergibehov som man räknar ut med en kalkylator på internet är en träffsäker måttstock att gå efter.

Om du läst TS ordentligt har du svaret på varför jag tror att något är vajsing.
Har jag tidigare gått NER i vikt på MER kalorier och MINDRE träning så ja, då är något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
... Och så har du dessutom tagit både anabola steroider och clenbuterol? (FB) Hardcore's Hörna - Tjej, Anavar + Clen Där har vi två andra hormonsystem som du medvetet gått in och pillat med, men självklart måste det vara sköldkörteln som pajat...

Och läkaren som du gick till, fick denne en fullständig anamnes av dig eller utelämnade du vissa uppgifter av bekvämlighetsskäl?

Om din kunskap om mediciner är lika "omfattande" som den om anavar och clen får du gärna svara på frågan istället för att moralpredika.
Vilka andra två hormonsystem påverkar jag med clen + var?
Vad får dig att tro att substanser jag tagit för flera år respektive för ett år sedan helt plötsligt NU skulle påverka min ämnesomsättning?

Andra mer pålästa i almänhet och på steroider får gärna kommentera.
Citera
2014-07-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wegvezen
Du kan mycket väl vara hypo, men även inte. Hashimotos tex går igenom många perioder med helt "normala" (dvs inom referensvärdet, vilket kan diskuteras för sig hur det kan förhålla sig individuellt) värden. Det är inte sällan det tar åratal att äntligen få den diagnosen.

Det bästa för dig är väl att tjata till dig antikropps tester, bla TPOAb och TgAb. Det är dom man oftast har förhöjda vid Hashis.

Att ta och medicinera dig själv är ingen höjdare. Tex om du nu verkligen inte har ett dugg fel på sköldkörteln. Mediciner kan göra den "lat" och så blir får underfuntion på riktigt. Eller så blir du hyper vilket är ett helvete i sig. Det tär på hjärtat, bla, inte så bra för dig kanske som tränar rätt hårt. Eller så mår du toppen, men det är ju en riskfylld chansning att ta.

Du kan ju även ha nåt vajsing på binjurarna, många av dom symptomen påminner om hypo om dom är utmattade.

Du får fortsätta gå till husläkare och tjata, säg att du inte mår optimalt. Men tyvärr kommer dom nog bara försöka tuta i dig att det sitter bara i ditt huvud och att du behöver antidepp.

Intressant att du nämner binjurarna för det är något jag och min coach tidigare diskuterat.

Ja, det är intressant hur den svenska sjukvården hellre proppar ut psykofarmaka bland svenska befolkningen istället för att ge människor den vård de behöver.

Tack för ditt svar!
Citera
2014-07-30, 14:21
Medlem
Citat:
Om du läst TS ordentligt har du svaret på varför jag tror att något är vajsing.
Har jag tidigare gått NER i vikt på MER kalorier och MINDRE träning så ja, då är något fel.

Jag säger inte emot att du känner att något är fel, det är du själv som avgör det. Jag påpekar bara att det inte finns något som talar för att dina viktproblem och övriga upplevda besvär skulle ha orsakats av hypotyreos. Klart att folk med "hypotyreos typ 2" blir kortsiktigt bättre med hormonsubstitution, att ta T4/T3 när man inte behöver det är som att ta uppåttjack. Fast det vet du väl redan om du frekventerar dopingforumet...

Och som vanligt fordras lite sunt förnuft. OM det vore så att du har en hypotyreos av sådan grad att du verkligen går upp i vikt trots 1000 kcal underskott gentemot ett korrekt uträknat dygnsbehov, så hade du varit så utslagen, utmattad och allmänt sjuk att du knappt orkat gå upp ur sängen. Bara det faktum att du tycks kunna träna hyfsat intensivt i genomsnitt mer än en gång varje dag tyder på att din självdiagnos är fel. Och din coach hade definitivt märkt om du plötsligt gått och blivit äckligt degig och blek samt slutat svettas under träningspassen...

Citat:
Om din kunskap om mediciner är lika "omfattande" som den om anavar och clen får du gärna svara på frågan istället för att moralpredika.

Vart har jag moralpredikat? Seriöst. Citera den exakta platsen där jag ska ha gjort det. Du får göra vad fan du vill med din kropp, men om du vill ha hjälp av endera forumet eller läkare så är det väl rätt så bra att all relevant information ges? Om du är ute efter vad som utgör korrekt medicinskt resonemang enligt vetenskap och beprövad erfarenhet så har du redan fått det serverat flera gånger i tråden. Om det inte duger är det ingen som hindrar dig från att hitta nåt dopingkyffe som kan sälja T3 till dig.

Citat:
Vilka andra två hormonsystem påverkar jag med clen + var?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypotha...93adrenal_axis
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypotha...y-gonadal_axis

Citat:
Vad får dig att tro att substanser jag tagit för flera år respektive för ett år sedan helt plötsligt NU skulle påverka min ämnesomsättning?

För att din kropp inte är något slags oföränderligt tempel där endast medvetna yttre stimuli ger skillnader i metabolism? Minskad ämnesomsättning kan bero på allt från att du pajat HPA-axeln permanent till infektion, ändrad tarmflora, läkemedel/droger, psykiatriska tillstånd, naturligt åldrande etc. De är olika sannolika, men ockult hypotyreos tillhör inte någon av lågoddsarna. Utifrån din logik skulle diagnosen att du är en sömngångare som omedvetet käkar en massa om nätterna förklara symtomen lika bra som hypotyreos gör. Bevis? Behövs inte, eftersom negativa provsvar tydligen inte går att lita på.
Senast redigerad av Tjaeng 2014-07-30 kl. 14:37.
Citera
2014-07-30, 14:22
Bannlyst
Citat:
Intressant att du nämner binjurarna för det är något jag och min coach tidigare diskuterat.

Ja, det är intressant hur den svenska sjukvården hellre proppar ut psykofarmaka bland svenska befolkningen istället för att ge människor den vård de behöver.

Tack för ditt svar!

Nej, troligen har du inte hypotyreos då dina värden är inom referensområdet. Undrar dock varför du inte testat dina värden för T3?

Och ja, Clenbuterol och Anavar påverkar flera olika endokrina organ. Glömde din coach berätta hur dessa fungerar innan den lurade i dig steroider? Du skriver också frågandes om varför det skulle påverka dig efter ett år, när din tråd är från i mars, det är ett halvår. Självklart finns chansen att hormonsystemen kan ha rubbats efter ditt steroidmissbruk.

Vilka andra preparat har du tagit eller tar i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in