2014-07-29, 12:30
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevercashew
I media kan man läsa att den döde och den skottskadadade är "unga män mellan 20-30 år" medan pratet på Facebook tagit fart och någon menar att den döde är en 17-åring ?

Meget muligt at BO er mindreårig taget i betragtning han er skjutglad mopedburen drive-by kriminel.
Citera
2014-07-29, 12:40
Medlem
haxspetts avatar
Såg även jag poliser i Berga imorse. För er som inte bor i LKPG så är det en förort på andra sidan stan sett från Skäggetorps placering. (Detta kanske är OT) men jag passerar ofta Berga och har sett hur polisen spanat från den öppna parkeringen och cirkulerat runt lägenhetsbyggnaden mitt emot ICA, på andra sidan vägen. Detta har jag sett 2-3 ggr bara i år. Även hur polisen pratat med "stora anabola-gaddade utlänningar". Kanske bor folk med koppling till gäng där inne, eller handlar det "bara" om våld i hemmet alt. narkotika?

Jag blev rädd när jag först möttes av denna nyhet. Inte rädd för att det skjuts skarpt i staden där jag bor eller att någon avlider. Utan rädd för hur jag reagerar över beskedet "17 gripna efter dödsskjutning i Skäggetorp". Jag reagerade knappt. Detta är vardagsmat nu förtiden. Man tänker "jaha synd att folk ska behöva dö, men det händer inte mig för det är bara alla dessa gäng som bråkar med varandra..".
Men, DET HÄNDER. Det KAN hända mig, dig eller någon annan. Om inte annat så görs staden mer osäker för varje vecka som går. Ni ser ju själva vad andra i tråden skriver - de(ni) undviker Skäggetorp. Likaså jag.

Minns ni dubbelmordet 2004? Hela Linköping stod i chock och sörjde pojken och kvinnan som blev offer för gärningsmannen. Visst, nu kommer säkert någon säga att det inte går att jämföra ett gängrelaterat mord med en ren avrättning av två oskyldiga. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att vi rycker på axlarna till våldet på våra gator.

Att en gammal trygg stadsdel förvandlats till en krigszon är beklagligt. Uppriktigt sagt är jag oroad för framtiden i Linköping.
Citera
2014-07-29, 12:49
Avslutad
Ska man vara petig så är Berga en stadsdel mer än en förort (som t.ex. Sturefors).
Citera
2014-07-29, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ska man vara petig så är Berga en stadsdel mer än en förort (som t.ex. Sturefors).

Sant. Lätt jämföra förorten "Rinkeby" eller "Rosengård" med stadsdelarna: Berga,
knivetorp och Skjut-ryd
Citera
2014-07-29, 12:53
Medlem
mjukosten78s avatar
Bergagänget är som sagt utlänningar, blandat araber/afrikaner (om mina iaktagelser stämmer).
De enda jag är bekant med kallas "araben" som har en lillebror vid namn Emo eller något liknande.
Senaste gångerna jag har varit i Berga har det alltid suttit ett gäng unga invandrare , typ 20-30 års åldern , på parkeringen ovanför Berga centrum.
Känns som de sitter på vakt där. Såg dem första gången där dagen efter det hade smällt ordentligt i Berga/Skäggetorp.
Känns så jävla trist då Berga trots sitt dåliga rykte har varit relativt lugnt. Bott där i massa år och enda gångerna jag har råkat ut för något har det varit packade WT-folk som har varit jobbiga. Ungdomarna nere vid fotbollsrinken har verkat sköta sig rätt bra och aldrig hamnat i något tjafs med "spännblattar" och dylikt.
Citera
2014-07-29, 13:04
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Bergagänget är som sagt utlänningar, blandat araber/afrikaner (om mina iaktagelser stämmer).
De enda jag är bekant med kallas "araben" som har en lillebror vid namn Emo eller något liknande.
Senaste gångerna jag har varit i Berga har det alltid suttit ett gäng unga invandrare , typ 20-30 års åldern , på parkeringen ovanför Berga centrum.
Känns som de sitter på vakt där. Såg dem första gången där dagen efter det hade smällt ordentligt i Berga/Skäggetorp.
Känns så jävla trist då Berga trots sitt dåliga rykte har varit relativt lugnt. Bott där i massa år och enda gångerna jag har råkat ut för något har det varit packade WT-folk som har varit jobbiga. Ungdomarna nere vid fotbollsrinken har verkat sköta sig rätt bra och aldrig hamnat i något tjafs med "spännblattar" och dylikt.

Är det "araben", den "araben"? Som även var tung för 10-12 år sedan? Eller är han inflyttad? Då fanns det nämligen en som gick under det smeknamnet som man inte villa mucka med.
Citera
2014-07-29, 13:04
Medlem
Berga har ju mer och mer blivit som Skäggetorp. Man ser inte många svenskar från Berga centrum och bortanför kyrkan. För 10-15 år sedan så minns jag åtminstone en svensk kille i bergagänget, men skulle bli oerhört förvånad ifall det var någon nu.

Och någon frågade om gypsy bloods. Det är ett zigenargäng som har hand om Gärstadverket och sysslar mycket med häleri, alltså ej samma som bergagänget.

Som vanlig svensk har jag bara skymtat BC på ågatan då de i vanligt manér står och bråkar med vakterna tills snuten kommer. Tror de slog ner en vakt i slutet av maj på Platå. Stannade inte tillräckligt länge för att se skiten.

I maj/juni var det ju dessutom en skottlossning ute vid Rosenkällasjön. Jag har för mig ett av gängen körde ut en kille dit, sköt honom i benet och sedan lämnade honom där.

Jag kan ha fel, rätta mig isf!
Citera
2014-07-29, 13:06
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Alltså "Bergagänget", vilka är det egentligen? Är det samma som kallades Gypsy Bloods?

Vad jag hörde förut så skulle "Bergagänget" vara WT-folk, då tänkte jag spontant svenskar, men det verkar ju vara sigenare?

Såg då inga gangsters när jag bodde i Berga, i både skägget o ryd ser man dock gott om BC-folk, dvs arber allihopa. Dom är väl 100% muslimer om jag inte minns fel?
Bergagänget är vanliga mena-invandrare. Är ju en majoritet av invandrare i lägenhetskomplexen i Berga.
Citera
2014-07-29, 13:10
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerLebensraum
Och någon frågade om gypsy bloods. Det är ett zigenargäng som har hand om Gärstadverket och sysslar mycket med häleri, alltså ej samma som bergagänget.
Vad menar du med har hand om Gärstadverket för jag antar att du inte menar att de styr det
Citera
2014-07-29, 13:14
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Är det "araben", den "araben"? Som även var tung för 10-12 år sedan? Eller är han inflyttad? Då fanns det nämligen en som gick under det smeknamnet som man inte villa mucka med.

Vet inte hur länge han har bott i stan men minst 8 år så det är säkert samma. Han torskade med
2-3kg cannabis på biltema-parkeringen för ett gäng år sedan. (ber om ursäkt för att jag har sveriges sämsta tidsuppfattning, drugs are bad m`kay)

Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Vad menar du med har hand om Gärstadverket för jag antar att du inte menar att de styr det

ja vafan?! De hade någon bilskrot i Tallboda. Vet att Bergagänget och bilksrotsnissarna gjorde affärer med varandra för något år sedan iaf.
Senast redigerad av mjukosten78 2014-07-29 kl. 13:17.
Citera
2014-07-29, 13:21
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerLebensraum

Jag kan ha fel, rätta mig isf!

Varför uttala dig om saker du inte vet något om? Gärstadverket är en del av Tekniska Verken i Linköping vilket knappast styrs av ett ungdomsgäng, herregud.. inte konstigt att felaktiga rykten och prat uppstår när folk inte har en aning men ändå pratar vitt och brett.
Citera
2014-07-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory

Sorry, är lite stressad så blev fel. De har haft hand om skroten vid Gärstadverket.
MERS*ON RAM*ZI, 23, LINKÖPING (*=I)
Står som ägare av skroten vid Gärstadsverket i Linköping. Släpptes från häktet i onsdags men är fortfarande misstänkt för grovt narkotikabrott efter polisens razzia mot skroten 29 augusti. Han är tidigare dömd för bland annat grov olovlig försäljning av alkoholhaltiga drycker vid hundra tillfällen, flera misshandelsfall, stölder och häleri. Han säger sig tillhöra gänget Gipsy Bloods.
http://www.expressen.se/nyheter/ganget-forsokte-tysta-lokaltidningen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in