2014-07-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det är kul att det är klart. Jag tycker också att han verkar väldigt spännande, även om Debuchy såklart är förstaval än så länge. Är det någonting Wenger har så är det ju öga för talanger, så han är säkert värd pengarna.

Det är kul att ha lite fler spelare med hög potential i klubben istället för de trötta avbytare man haft förr. Vid sidan av Chambers så verkar Joel Campbell stanna i truppen än så länge iaf, sedan har vi Chamberlain, Gnabry, och sedan får väl Wilshere numera klassas som avbytare - där finns det onekligen potential - och Diaby är på benen och spelar igen (än så länge). Mitt tips är att Chamberlain kan få sitt genombrott i år. Han blir 21 nu, och börjar komma i rätt ålder, han har inte haft riktigt samma skadehelvete som Wilshere och Ramsey - om än med en del skador - och har samlat på sig erfarenhet. Jag tycker man har sett vilken klass han har förra säsongen, och om han får vara skadefri så kan det bli riktigt bra.

Som jag skrev tidigare så är en annan viktig poäng också att det känns som Arsenal börjar få två riktigt bra kanter för en gångs skull. Gibbs/Monreal är starkt liksom Debuchy/Chambers. Därtill Walcott, Sanchez, Cazorla, Chamberlain, Gnabry o.s.v. i offensiven. Det finns onekligen en hel del pigga ben i den samlingen, vilket jag tror kan gynna Arsenal och Özil nästa säsong om man får in mer fart och större ytor med Walcott/Sanchez och tar ut stoppklossen Cazorla.

Jag tror också att Carvalho kan bli ett "chockköp". Chambers kom ju lite ur det blå, och Ornstein (som haft rätt om det mesta rörande Arsenals transfers i år) skrev att man fortfarande kikar på mittfältare. Som jag skrev tidigare tror jag att William Carvalho är nästan precis den spelare Wenger vill ha (d.v.s en storväxt Vieira i ny tappning). Frågan är nog mest om Wenger anser att han är tillräckligt bra och värd sitt pris. Portugisiska klubbar är bra på att ta betalt dock, vilket kan vara problemet.

Sedan har det känts som Khedira är stendött, vilket i huvudsak tycks bero på hans lönekrav. Men det skulle inte förvåna mig om den historien ändå blir utdragen och att någonting mer skulle kunna hända innan fönstret stänger. Nu har Real plockat in en del spelare, så frågan är hur Khedira resonerar och hur gärna han i så fall vill komma till Arsenal. Dessutom är jokern i Khediraleken faktumet att han bara har ett år kvar på kontraktet, och teoretiskt då kan gå gratis nästa år och få en rejäl summa i handen istället för orimlig lön.

Wenger brukar ju fiska bland bra erbjudanden i slutet på fönstret, och varför då inte en mittfältare?

Det är ju resultatet av det där med Arsenals finanser som vi har gapat om ett tag här på forumet. Nu har man pengar, mycket pengar, och liknar Bayern Munchen, rent ekonomiskt, långt mer än folk förstått tidigare. Det som har hänt nu är helt enkelt att även Wenger tycks ha växlat upp till slut och fått in sin skalle att han har möjligheter att spendera.

Vi kritiserar ju ofta Wenger, så nu får vi också erkänna när han gör någonting bra, och det ska han ha heder av att han till slut "klarat av" att bryta sina gamla mönster, som han levt med så länge. Detta kunde gjorts långt tidigare rent ekonomiskt, men bättre sent än aldrig. Personligen tror jag att ett problem har varit att Wenger snålat så länge, samtidigt som priserna ökat, att hela hans värdering av spelare (tidigare) blivit helt skev. Nu får han bevisligen affärer gjorda, och efter att ha gjort ett par stora köp så är Wenger förhoppningsvis på en mer verklighetsnära nivå till vad som krävs för laget, och vad det kostar. Det verkar åtminstone som om hans nya projekt är att bygga ett nytt topplag (invincibles) och vinna saker, snarare än att agera talanguppfödare.

Det är nästan så att man tror att Arsenal haft ett miljardprojekt att betala av de senaste åren!
2014-07-28, 23:54
Medlem
Verkar som att Joel Campbell kan lånas ut till Milan och Arsenal verkar vara riktigt intresserade av Douglas Costa!

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/milan-made-new-contacts-for-campbell-he-could-arrive-on-loan-the-situation/
2014-07-29, 00:39
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Det du skriver här låter minst sagt osannolikt. Under hela Emiratesperioden har det upprepats att 2014 är året man kommer kunna konkurrera ekonomiskt igen eftersom nya lukrativa sponsoravtal då träder i kraft. Precis detta har hänt, varpå Wenger kan spendera pengar på det sätt han önskar. Han har knappast gått omkring med hjärnspöken i åtta års tid och plötsligt insett hur marknaden ser ut.

De stora kontantreserverna (som jag antar att du syftar på) har som jag förstått det fungerat som en säkerhet mot de lån man har på arenan och har därmed inte funnits tillgängliga för spelarköp.

Grejen är att man måste förstå hur bokföring fungerar i detta, alla värvningar slår inte ut bokföringsmässigt med en gång - och de flesta betalas inte med en gång heller. Det hade inte varit någon som helst konst för Arsenal att köpa spelare tidigare om man vet att man har stora intäktsökningar framöver. Dessutom har tröjdealen med Emirates till exempel varit färdigförhandlad ganska länge.

Vidare är det absolut ingen naturlag att Arsenal måste gå plus varenda år om man befinner sig i en sådan situation som klubben gjorde, utan det hade absolut varit möjligt att göra ett underskott, eller ta in utomstående kapital något år för att täcka värvningar - detta brukar kallas investeringar för vanliga företag och är ingenting konstigt.

Om man ser det i backspegeln så är det verkligen inte optimalt att ha balanserat så nära gränsen till katastrof när det var som värst och man tappade storstjärna på storstjärna. Det är trots allt i slutändan rent flyt att man inte förlorade någon viktig match och halkade ut från Champions League (för att inte tala om alla pengar Champions league inbringar). Wenger själv har haft mycket flyt i det att han är kvar i klubben idag. Det finns många situationer där rena tillfälligheter eller ren otur hade kunnat putta det hela åt ett annat håll.

Så om man ska se det i backspegeln så har Arsenals ekonomi ärligt talat sköts ganska dåligt och alldeles för försiktigt på en så otroligt expansiv marknad. Man har grovt underskattat effekterna av de intäktsökningar en klubb av Arsenals kaliber har kunnat göra, man har inte förstått Perezonomics, och man har varit notoriskt dåliga på marknadssidan - även om det till viss del förstås handlar om etablerade dåliga kontrakt. Men jag menar, en klubb som Manchester United har ju under samma tid fixat mängder av sekundära sponsorer och allt möjligt, det är först nu som Arsenal håller på och komma ikapp andra klubbar i det.

Därtill har man ju gjort totala fiaskon under transferfönstret de senaste åren som i slutändan blivit ganska dyra, just på grund av denna överförsiktighet. Det mest spektakulära är förstås när klubben får fullständig panik i slutet av fönstret för ett par år sedan och plockar in genier som Park. Och ska någon verkligen argumentera för att man kan spendera nu, men förra året var det ekonomiskt fullständigt omöjligt att inte fixa en vettig ersättare till Giroud - utan spela hela säsongen med i praktiken en striker? Eller när man köpte in Monreal enbart p.g.a Gibbs skada. Det är det här som är mentalitetsskillnaden hos Wenger.
Senast redigerad av zizacon 2014-07-29 kl. 00:51.
2014-07-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Grejen är att man måste förstå hur bokföring fungerar i detta, alla värvningar slår inte ut bokföringsmässigt med en gång - och de flesta betalas inte med en gång heller. Det hade inte varit någon som helst konst för Arsenal att köpa spelare tidigare om man vet att man har stora intäktsökningar framöver. Dessutom har tröjdealen med Emirates till exempel varit färdigförhandlad ganska länge.

Vidare är det absolut ingen naturlag att Arsenal måste gå plus varenda år om man befinner sig i en sådan situation som klubben gjorde, utan det hade absolut varit möjligt att göra ett underskott, eller ta in utomstående kapital något år för att täcka värvningar - detta brukar kallas investeringar för vanliga företag och är ingenting konstigt.

Om man ser det i backspegeln så är det verkligen inte optimalt att ha balanserat så nära gränsen till katastrof när det var som värst och man tappade storstjärna på storstjärna. Det är trots allt i slutändan rent flyt att man inte förlorade någon viktig match och halkade ut från Champions League (för att inte tala om alla pengar Champions league inbringar). Wenger själv har haft mycket flyt i det att han är kvar i klubben idag. Det finns många situationer där rena tillfälligheter eller ren otur hade kunnat putta det hela åt ett annat håll.

Så om man ska se det i backspegeln så har Arsenals ekonomi ärligt talat sköts ganska dåligt och alldeles för försiktigt på en så otroligt expansiv marknad. Man har grovt underskattat effekterna av de intäktsökningar en klubb av Arsenals kaliber har kunnat göra, man har inte förstått Perezonomics, och man har varit notoriskt dåliga på marknadssidan - även om det till viss del förstås handlar om etablerade dåliga kontrakt. Men jag menar, en klubb som Manchester United har ju under samma tid fixat mängder av sekundära sponsorer och allt möjligt, det är först nu som Arsenal håller på och komma ikapp andra klubbar i det.

Aldrig har någon försökt låta så smart men varit så dum.
2014-07-29, 01:12
Medlem
Fredddaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Jandelin
Verkar som att Joel Campbell kan lånas ut till Milan och Arsenal verkar vara riktigt intresserade av Douglas Costa!

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/milan-made-new-contacts-for-campbell-he-could-arrive-on-loan-the-situation/

Jag hoppas verkligen att Joel stannar, tycker han har en enorm potential och tror inte ännu en utlåning hade gynnat honom. Han känns redo.

Angående Douglas Costa vet jag inte vad jag ska tycka. Vad sägs prislappen ligga på, någon som vet? Jag har ingen jättebra koll på killen mer än att han är snabb och har en vänsterfot som få kan mäta sig med. Många verkar negativa till den här värvningen men så länge prislappen inte är för dyr så tycker jag det verkar som en intressant värvning, av det jag har sett av honom åtminstone.

Problemet med Arsenal är ofta att det passas och passas utan att komma någon vart, men med spelare som Alexis och kanske Douglas Costa så har man två mer direkta spelare, som går rakt på mål och skjuter ofta, speciellt Costa.

Kanske är Costa-ryktet ren bullshit men jag hoppas inte det, så länge prislappen är bra. Han kan även spela lite överallt och är bara 23 år (snart 24).
2014-07-29, 01:12
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovasen
Aldrig har någon försökt låta så smart men varit så dum.

Visst, zizacon har varit i stunder löjligt hård mot Wenger, haft diskussioner i år om det, men mycket om det han skriver om Arsenal är sant. En del fnös om att det inte stämmer att arenan betalas, att Puma inte kommer pumpa in pengar, att Arsenals ekonomi inte är så bra som zizacon gett sken av. Idag står vi här och inser att Arsenal är extremt bra rustat, oavsett vad man tycker om Wengers arbete de senaste åren.
2014-07-29, 01:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredddaan
Jag hoppas verkligen att Joel stannar, tycker han har en enorm potential och tror inte ännu en utlåning hade gynnat honom. Han känns redo.

Angående Douglas Costa vet jag inte vad jag ska tycka. Vad sägs prislappen ligga på, någon som vet? Jag har ingen jättebra koll på killen mer än att han är snabb och har en vänsterfot som få kan mäta sig med. Många verkar negativa till den här värvningen men så länge prislappen inte är för dyr så tycker jag det verkar som en intressant värvning, av det jag har sett av honom åtminstone.

Problemet med Arsenal är ofta att det passas och passas utan att komma någon vart, men med spelare som Alexis och kanske Douglas Costa så har man två mer direkta spelare, som går rakt på mål och skjuter ofta, speciellt Costa.

Kanske är Costa-ryktet ren bullshit men jag hoppas inte det. Han kan även spela lite överallt och är bara 23 år (snart 24).

Vad fan ska vi med Costa med? Vi sitter redan rejält överbemannade på det offensiva fältet. Jag hatar också att byta spelare för bytandes skull. Jag känner liksom lite mer om Poldi, Santi, Mozart eller Walcott gör mål, än om en nyinköpt breddspelare gör det.
2014-07-29, 01:41
Medlem
Fredddaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vad fan ska vi med Costa med? Vi sitter redan rejält överbemannade på det offensiva fältet. Jag hatar också att byta spelare för bytandes skull. Jag känner liksom lite mer om Poldi, Santi, Mozart eller Walcott gör mål, än om en nyinköpt breddspelare gör det.

Av just den anledningen jag skrev ovan, han är en spelartyp vi saknar ibland. Men förstå mig rätt, jag tycker bara vi ska ta in honom om prislappen är låg. En defensiv mittfältare är tusen gånger viktigare. Jag tycker bara det är onödigt att backa om man har ett utmärkt läge att göra ett riktigt kap.
2014-07-29, 01:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredddaan
Av just den anledningen jag skrev ovan, han är en spelartyp vi saknar ibland. Men förstå mig rätt, jag tycker bara vi ska ta in honom om prislappen är låg. En defensiv mittfältare är tusen gånger viktigare. Jag tycker bara det är onödigt att backa om man har ett utmärkt läge att göra ett riktigt kap.

Jag delar inte din uppfattning. Walcott är direkt, Oxlade direkt, Alexis relativt direkt, likaså Rosicky. Podolski är ett lok om man spelar honom på en kant. Özil passar förvisso mycket, men är duktig på att hitta kreativa lösningar framåt. Ramsey kommer med mycket löp bakifrån. De utpräglade passningssspelarna är egentligen bara Santi, Arteta och Wilshere, om man inte räknar med Özil.
2014-07-29, 01:50
Medlem
Stefan De Vrij på Roms flygplats: https://pbs.twimg.com/media/BtqsU4fIYAA-4o1.jpg
Bilden upplagd från Lazios officiella twitterkonto.

Lotito var så illa tvungen att lösa den här affären... Känns i varje fall bättre med en 22-årig De Vrij (med ett starkt VM i ryggen) för runt €8 miljoner än en 27-årig Astori för €7m.

Nu ska det in en mittback till, man har redan budat på Botafogos 19-åriga superlöfte Dória men fått nej. Låter spännande, men jag ser gärna en mer erfaren spelare.

Edit: Även ett klipp har dykt upp på De Vrijs välkomnande av laziali, jag tycker nästan synd om honom:
https://youtube.com/watch?v=P9WrEvQaF94
Senast redigerad av viwil002 2014-07-29 kl. 02:35.
2014-07-29, 01:54
Bannlyst
Cristián Ansaldi klar for Atletico de Madrid.
2014-07-29, 02:11
Medlem
Fredddaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag delar inte din uppfattning. Walcott är direkt, Oxlade direkt, Alexis relativt direkt, likaså Rosicky. Podolski är ett lok om man spelar honom på en kant. Özil passar förvisso mycket, men är duktig på att hitta kreativa lösningar framåt. Ramsey kommer med mycket löp bakifrån. De utpräglade passningssspelarna är egentligen bara Santi, Arteta och Wilshere, om man inte räknar med Özil.

Mjo, absolut. Det är väl mest den gångna säsongen jag menade där jag tycker det, många gånger, gick lite för mycket i sidled, skedde för få djupledslöpningar och avslut. Men då ska man komma ihåg att Walcott och Oxlade spelade väldigt lite pga skador, och Alexis är ny inför säsongen. Så kanske har du rätt att han inte behövs, åtminstone när alla är friska.

Men Douglas Costa är ung med en hög potential. Det går heller inte att blunda för hans vänsterfot. Vi får en frisparksskytt av världsklass och vi får den där typen som kan dribbla bort sin man utan problem, göra mål från 25 meter och även springa bakom backlinjen med hjälp av sin snabbhet.

Allt handlar för mig om prislappen som jag inte har en susning om vad den sägs ligga på. Jag har även svårt att se att Wenger lägger stora pengar på Douglas Costa. Kommer han så är det för ett extremt underpris, det är jag övertygad om, och då tycker jag man som gooner ska vara nöjd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in