2014-07-28, 22:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intressant fråga. Om den fläcken var för liten att testa måste fläckarna på tejprullen täckt nästan hela rullen, eftersom de gick att testa.
Allt är inte blod du ser i besudling S63.
Citera
2014-07-28, 22:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detta med storlek på fläcken tror jag hon tar till i stunden - hon verkar ju inte ha riktigt koll på vad som testats och varför faktiskt.

Och ja - det kan mycket väl vara så att blodfläckarna på tejpen gett bättre förutsättningar för DNA även om de skulle ha varit mindre (var de det ens?), det beror ju på hur väl underlaget tagit åt sig blod faktiskt.

Fast du kanske tänker att de inte alls fick ut något blod på tejpen utan bara hittat på den uppgiften - eller varför har du hakat upp dig på de fläckarna i det här sammanhanget?

Som jag sa tidigare - blodfläcken i vardagsrummet är bara intressant om den kan kopplas till VB. Övriga eventuella träffar är tämligen ointressanta.
Jag tycker det vore tämligen intressant att få veta om blodfläcken i vardagsrummet kommer från VB. Men kriminalteknikern CM sa i TR att de hittade inga spår av blodigt våld i lägenheten, vilket du säkert har hört.
Citera
2014-07-28, 22:49
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Den är inte säkrad som mänskligt blod är det som sägs.

Fläckarna på fåtöljen testades för blod - men inte för mänskligt blod.

Låter ju som om hon kreerar detta med att den är för liten i stunden, i FUP framgår inget annat än att det är testat med Leo - inte såvitt jag kan hitta i alla fall.

Dock - blod från KJ eller annan säger ju ingenting - hade det däremot varit blod från VB så kunde det vara en intressant uppgift givetvis.

Jag håller med dig att jag inte hittar att dom testade på annat sätt än LEO, ljuger teknikern i förhöret?

AB: Det har reagerat på mänskligt blod?
CM: Ja.
Citera
2014-07-28, 22:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att tolka +1 som om vore +4 är direkt felaktigt för att ta ett exempel. Att i efterhand inför domstolen ändra datum på en spaningsrapport gör att den rapporten bör betraktas som felaktig och lämnas utan avseende, för att ta ett annat.
De har inte tolkat +1 som +4 någonstans.

Och nej - varför skulle en korrigerad rapport lämnas utan avseende? Förklara.
Citera
2014-07-28, 22:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag håller med dig att jag inte hittar att dom testade på annat sätt än LEO, ljuger teknikern i förhöret?

AB: Det har reagerat på mänskligt blod?
CM: Ja.
Läs vidare så ser du att hon säger att fläcken inte är testad för mänskligt blod utan enbart "säkrad".
Citera
2014-07-28, 22:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tycker det vore tämligen intressant att få veta om blodfläcken i vardagsrummet kommer från VB. Men kriminalteknikern CM sa i TR att de hittade inga spår av blodigt våld i lägenheten, vilket du säkert har hört.
Ja, det vore intressant om den kom från VB eftersom det i så fall indikerar att våldet skett där - däremot är det ointressant om den kommer från KJ eller någon annan ...

Det var vad jag sa.
Citera
2014-07-28, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Allt är inte blod du ser i besudling S63.
Här har FUP rört till det.
Citat:
På fåtöljens nedre framkant fanns en besudling (se bild 22) besudlingen testades med Leo och reagerade positivt. Besudlingen säkrades S063. Från fåtöljen närmast dörröppningen fanns en millimeterstor besudling på nedre framkanten som säkrades S064.
Bild 22 föreställer balkongen. Spår S064 är millimeterstor och säkrades från fåtöljen på bild 19. Men bildtexten till bild 19 handlar om S063.
Citera
2014-07-28, 22:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att tolka +1 som om vore +4 är direkt felaktigt för att ta ett exempel. Att i efterhand inför domstolen ändra datum på en spaningsrapport gör att den rapporten bör betraktas som felaktig och lämnas utan avseende, för att ta ett annat.

Fast det avgör domstolen vad som anses vara felaktigt med rapporten eller hur? Ingen som tolkar +1 till +4 var har du fått det ifrån?
Citera
2014-07-28, 22:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det vore intressant om den kom från VB eftersom det i så fall indikerar att våldet skett där - däremot är det ointressant om den kommer från KJ eller någon annan ...

Det var vad jag sa.
Men för att avgöra om den kommer från KJ eller VB måste den testas.
Citera
2014-07-28, 22:55
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Fast då är din hund udda - och har endera lärt sig eller genom självbelöning lärt sig att kadaver är kul ..

Det är däremot helt skilt från att du skulle kunna veta vad din hund markerar om den nu markerar på lukt av dött i skogen. Det kan ju lika gärna vara en död råtta, älg, fågel eller människa som legat på platsen.

Med en tränad likhund så VET du att det handlar om lik.
(För att undvika missförstånd, död människa=lik, dött djur = as eller kadaver)

Mina hundar - de var dock tränade och lekte inte bara fram självbelönande lekar - spårade och sökte på kommando - och när de gjorde det så visste både dem och jag vad de sökte ..

Min hund är en högst normal hund. Den är nyfiken, spårar och scannar av stora ytor helt själv. Skulle det finnas en kropp i skogen skulle den garanterat hitta den, precis som vittnet LW känner sin.

För övrigt borde du lyssna till Ljudfilen med AS. Han sökte också av huset och tittade in. Han beskriver väldigt bra sina iaktagelser när han stack in huvet i fönstret.
Citera
2014-07-28, 22:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast det avgör domstolen vad som anses vara felaktigt med rapporten eller hur? Ingen som tolkar +1 till +4 var har du fått det ifrån?
Den som skrev det här, kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I verkligheten har domstolen dömt och där är alltså SKL med och styrker att tejpen i håret och rullen är samma. Vad du skriver har ju bara med din egen uppfattning att göra och således väldigt lite med faktan och du vill undanhålla att KJ sagt att det är hans egen tejprulle. Det är nog viktigt att påpeka förhållanden som utgör fakta och som domstolen bedömt. Du har fri tillgång att spekulera och fantisera men att få det till en sanning det kan du glömma.

OM KJs DNA inte fanns på tjeprullen vill domstolen skita i för han dömdes ändå. Fattar du inte?
Domstolen avgör till skillnad från dina åsikter. Dom är däremot ointressanta.
Citera
2014-07-28, 22:59
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Läs vidare så ser du att hon säger att fläcken inte är testad för mänskligt blod utan enbart "säkrad".

Ja jag har läst vidare och hon verkar ytterst osäker i vad det är hon har gjort i bostaden när det gäller fläckar.

AB frågar om det är Humant blod och hon svarar JA... hur ska man tolka det?
(jag vet att hon svamlar och har dålig koll)

1. hon har fel
2. hon har rätt

Det viktiga är varför man inte DNA testat det.

Så här står det om undersökningsmetoder:
Besudlingar som varit tillräckligt stora har testats med leokomalakitgrönt och/ eller Hexagon OBTI.

Det borde väl inte ha varit ett problem att testa?

Självklart är det intressant om blodet kom från VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in