2014-07-28, 12:34
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Så jag får peka ut shills, så länge det inte bryter mot reglerna. Samtidigt sa en annan moderator just att det skulle vara ett regelbrott, så jag får alltså inte göra det?
Ja, det är väl inte så jättekomplicerat? Om du pekar ut någon inom regelverket är det inget regelbrott. Gör du det utan att det t ex har med ämnet att göra så lär det vara offtopic enligt 0.03.

Regelverket reglerar inte vilken åsikt du får ha utan endast hur du uttrycker den.
Citera
2014-07-28, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ja, det är väl inte så jättekomplicerat? Om du pekar ut någon inom regelverket är det inget regelbrott.

Och hur gör man det?

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Regelverket reglerar inte vilken åsikt du får ha utan endast hur du uttrycker den.

Precis. Yttrandefrihet på riktigt. Du får ha vilken åsikt du vill, bara den är svart, som Henry Ford lär ha sagt.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-07-28 kl. 13:34.
Citera
2014-07-28, 14:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Och hur gör man det?

Precis. Yttrandefrihet på riktigt. Du får ha vilken åsikt du vill, bara den är svart, som Henry Ford lär ha sagt.

Snarare att du får ha vilken åsikt du vill så länge du har den i tråd tråd och delforum.
Citera
2014-07-28, 14:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men om man införde en regel om att man måste ha visst antal inlägg i olika forum så slipper man bevisbördan. Då förebygger man mot PR och spamkonton
Den regeln har vi redan och det är inget som vill särskilt gärna vill införa i fler forum än om vi verkligen måste.

Sen är det ju som så att även om det nu skulle bryta mot 1.01 att vara en shill så bryter det mot 1.06 att påpeka att någon är det. Jag gissar på att 1.06 trumfar 1.01. Men nu talar jag helt som användare och spekulerar lite.
Citera
2014-07-28, 15:20
Medlem
najass avatar
Citat:
Och hur gör man det?

Man RP:ar. Hur svårt kan detta vara att förstå?

Börjar man däremot skriva sina misstänkta outningar eller anklagar folk för 1.01 i tråden är man dock själv en regelbrytare (regel 1.06 respektive 0.03)

Detta borde inses lätt.

Citat:

Du har inte riktigt greppat detta. Yttrandefrihet är för viktigt för att tramsas bort. Därför har vi regler för att maximera yttrandefriheten. Maximal yttrandefrihet är nämligen inte nödvändigtvis lika med total yttrandefrihet.

Till exempel; om folk diskuterar situationen i Ukraina i en tråd och jag kommer in och börjar skriva BAJS; BAJS; BAJS; BAJS om och om igen i en massa inlägg, eller försöker prångla ut min begagnade bil till försäljning, eller uppmanar alla att bojkotta Israel, så kommer min yttrandefrihet att inskränkas drastiskt genom att mina inlägg raderas.

Du får tycka och tro vad fan du vill och föra fram dessa åsikter på Flashback, men du ska göra det i rätt sammanhang, just för att maximera möjligheterna till diskussion kring de olika ämnena.

Hey Presto! Yttrandefrihet på riktigt.

Sedan finns det ett par regler som FB är tvungna att ha för att kunna existera överhuvudtaget (1.03 t.ex.) . Detta är synnerligen tråkigt men där har FB-ledningen valt att ha dessa inskränkningar i yttrandefriheten för att överhuvudtaget kunna finnas som en kanal för Yttrandefrihet på riktigt.
Citera
2014-07-28, 18:58
Medlem
526s avatar
Frågan om huruvida det skulle vara en tröskel eller ej behöver inte ifrågasättas så mycket.
Jag vet att det är så.
Citera
2014-07-28, 19:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den regeln har vi redan och det är inget som vill särskilt gärna vill införa i fler forum än om vi verkligen måste.
Så det är inte önskvärt att minska PR-annonserna? Talar du för dig själv eller för hela Flashback?
Citera
2014-07-28, 20:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Så det är inte önskvärt att minska PR-annonserna? Talar du för dig själv eller för hela Flashback?
Det är inte önskvärt att begränsa forumet mer än nödvändigt och jag tror att vi förlorar mer på det än vi vinner på det. Jag har mycket svårt att tänka mig att problemet är särskilt stort. Flashback är en stor arena för politiska diskussioner och det känns dumt att hindra folk som kanske har riktigt viktiga och intressanta saker att säga bara för att några tror sig veta att vissa skribenter är shills. Att sprida propaganda är ju i sig inte emot reglerna och eftersom jag är säker på att 1.06 är viktigare än 1.01 så ja, då får man leva med att det är som det är.

Jag talar alltid för mig själv, även om det i detta delforumet oftast uppfattas som man talar för hela forumet när man som moderator skriver här. Om jag inte uttryckligen skriver att jag för hela ledningens talan så gör jag inte det. Något jag för övrigt aldrig kommer att göra eftersom det är bara admins som bör göra det.
Citera
2014-07-28, 21:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är inte önskvärt att begränsa forumet mer än nödvändigt och jag tror att vi förlorar mer på det än vi vinner på det. Jag har mycket svårt att tänka mig att problemet är särskilt stort.
Menar du i antal eller i effekt?
Jag vet att det är många.

Citat:
Flashback är en stor arena för politiska diskussioner och det känns dumt att hindra folk som kanske har riktigt viktiga och intressanta saker att säga bara för att några tror sig veta att vissa skribenter är shills.

Att sprida propaganda är ju i sig inte emot reglerna och eftersom jag är säker på att 1.06 är viktigare än 1.01 så ja, då får man leva med att det är som det är.

Jag talar alltid för mig själv, även om det i detta delforumet oftast uppfattas som man talar för hela forumet när man som moderator skriver här. Om jag inte uttryckligen skriver att jag för hela ledningens talan så gör jag inte det. Något jag för övrigt aldrig kommer att göra eftersom det är bara admins som bör göra det.
Ok, så då år det fritt fram att anlita shills? Bra att veta.

Nu har jag varnat er och föreslagit en enkel och effektiv åtgärd ni kan vidta för att förhindra utvecklingen.

Ska bli kul att plocka upp den här tråden om några år.
Senast redigerad av 526 2014-07-28 kl. 22:00.
Citera
2014-07-28, 22:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Menar du i antal eller i effekt?
Jag vet att det är många.
Effekt givetvis och hur många av dessa misstänkta shills har berättat för dig att dom är det? Inga gissar jag på. Om så är fallet så vet du inget alls, faktiskt.

Citat:
Ok, så då år det fritt fram att anlita shills? Bra att veta.
Som sagt, hur har du tänkt att man ska kontrollera det hela?

Citat:
Nu har jag varnat er och föreslagit en enkel och effektiv åtgärd ni kan vidta för att förhindra utvecklingen.

Ska bli kul att plocka upp den här tråden om några år.
Jag har tagit upp det med mina kollegor och vi får se vad dom säger om det hela. Ditt förslag är enkelt att implementera om behovet skulle uppstå.
Citera
2014-07-28, 22:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Effekt givetvis och hur många av dessa misstänkta shills har berättat för dig att dom är det? Inga gissar jag på. Om så är fallet så vet du inget alls, faktiskt.
Men vad är det du inte förstår. Jag jobbar på en PR-byrå.

Citat:
Som sagt, hur har du tänkt att man ska kontrollera det hela?
Går inte att kontrollera. Det jag föreslår är att ALLA måste ha ett visst antal inlägg i BLANDADE forum.
Då kan PR-byråerna inte sätta shills direkt utan det krävs tidskrävande och dyrt förarbete.

Citat:
Jag har tagit upp det med mina kollegor och vi får se vad dom säger om det hela. Ditt förslag är enkelt att implementera om behovet skulle uppstå.
Citera
2014-07-28, 23:01
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Men vad är det du inte förstår. Jag jobbar på en PR-byrå.

Går inte att kontrollera. Det jag föreslår är att ALLA måste ha ett visst antal inlägg i BLANDADE forum.
Då kan PR-byråerna inte sätta shills direkt utan det krävs tidskrävande och dyrt förarbete.

Det krävs också att vanliga användare ska göra någonting de inte vill. Nej tack, det tycker jag att vi hoppar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in