2014-07-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Eh...det finns ju sånt som bevisbörda och rättvis rättegång när det gäller brottslingar. Din definition påminner mer om något från djupaste lynch-södern i USA. Jag köper "gärningsman okänd" ifall det kan påvisas att ett brott begåtts, där går min gräns.

Vad jag syftar på är att om vi ska kunna fastställa hur många invandrare som våldtar gentemot hur många "svenskar" som våldtar så måste vi veta SAMTLIGA brottslingar för att kunna ta fram den statistiken. Annars blir inte statistiken komplett.

Citat:
Vad gäller arv kontra miljö så är tvillingstudier bäst eftersom det handlar om genetiskt lika individer som vuxit upp i olika miljöer. Det här inga teorier som jag för fram utan empiriska studier och de har ett högre vetenskapligt värde än rena teorier.

Jag kan t.ex rekommendera en metastudie, "Current Directions in Psychological Science", som Thomas Bouchard gjorde 2004, en sammanställning av ett flertal tvillingstudier. Siffran Bouchard fick fram för intelligensens ärftlighet var 85% för vuxna(>18 år) som medelvärde. Bouchard gjorde också en sammanställning för olika åldrar. Misstaget egalitärer gjort är att studera barn och dra slutsatser om ärftlighet, men det blir fel eftersom generna får fullt genomslag först när hjärnan vuxit färdigt.

5 år (22%), 7 år (40%), 10 år (54%), 12 år (85%), 16 år (62%), 18 år (82%), 26 år (88%), 50 år (85%), >75år (54-62%).

Lyckas inte komma åt att läsa studien. Har du någon länk till någonting läsbart? Hur gjordes studien och hur hade tvillingarna vuxit upp?
Citera
2014-07-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
Man måste vara 18 för att få ha ett konto här. Om du inte klarar av att själv gå tillbaka i tråden och leta upp de källor jag angivit så kan du knappast vara 18 år fyllda.

Jag är en 44 år gammal kvinna. Du har inga källor. Kom igen!

Troll.
Citera
2014-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Jag är en 44 år gammal kvinna. Du har inga källor. Kom igen!

Troll.

Kommer ignorera framtida inlägg av dig i denna tråd tills du själv gått tillbaka i tråden och letat upp källor jag angivit i mina inlägg. Troll.
Citera
2014-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Var ganska trött igår, så det blev tyvärr en del upprepningar.

Men att invandrare missgynnas i rättssystemet, det är ingen hemlighet. 2005 tog man upp det ganska mycket i en del artiklar; att polisen fokuserar på just de mål där invandrare är gärningsmän för att de är lättare att "sätta dit". De anmäls oftare, åtalas oftare och döms oftare än vad Svensson gör, än idag. Sedan får man en missvisande statistik som visar att nästan alla brott inom vissa kategorier begås av invandrare, trots att det inte är så.

Exempel på artiklar:
http://www.dn.se/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla-led/
http://blog.zaramis.se/2010/04/12/invandrare-och-brottslighet/

Många fler exempel finns.

Detta gäller inte bara bland våldtäkter, utan inom många områden.
Nej invandrare missgynnas inte i rättsystemet. Det kanske är lättare att sätta dit för att dom lämnar mera bevis. Att de anmäls, åtalas och döms oftare är heller inte något som betyder att dom missgynnas, dom kanske helt enkelt bara begår mera brott. Du måste verkligen lära dig om orsak och verkan.
Citera
2014-07-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlytrue
Nej invandrare missgynnas inte i rättsystemet. Det kanske är lättare att sätta dit för att dom lämnar mera bevis. Att de anmäls, åtalas och döms oftare är heller inte något som betyder att dom missgynnas, dom kanske helt enkelt bara begår mera brott. Du måste verkligen lära dig om orsak och verkan.

Du måste verkligen lära dig om kritiskt tänkande.

Har du läst övriga inlägg jag postat, med liknelserna vid narkotikapolitiken i USA? Sverige är inte så annorlunda. Invandrare missgynnas i rättssystemet.
Citera
2014-07-28, 19:04
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Vad jag syftar på är att om vi ska kunna fastställa hur många invandrare som våldtar gentemot hur många "svenskar" som våldtar så måste vi veta SAMTLIGA brottslingar för att kunna ta fram den statistiken. Annars blir inte statistiken komplett.

Lyckas inte komma åt att läsa studien. Har du någon länk till någonting läsbart? Hur gjordes studien och hur hade tvillingarna vuxit upp?

Fast du kanske förstår att det blir en så gott som omöjligt uppgift att ta reda på hur den etniska fördelningen av våldtäktsmän ser ut ifall mörkertalet ska granskas. Det blir subjektivt och därmed ovetenskapligt.

På nedanstående länk finns en bra genomgång på Bouchards tvillingstudie samt flera andra.

http://www.nature.com/ejhg/journal/v14/n6/full/5201588a.html
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-07-28 kl. 19:05. Anledning: Ord
Citera
2014-07-28, 19:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Har du läst övriga inlägg jag postat, med liknelserna vid narkotikapolitiken i USA? Sverige är inte så annorlunda. Invandrare missgynnas i rättssystemet.

Det finns inga belägg alls för detta utan det är subjektivt "tyckande" som apologeter och charlataner likt den f.d polske lantmätaren Jerzy Sarnecki för fram. Titta bara på din egen förklaring till varför asiater är underrepresenterade medan svarta är överrepresenterade när det gäller bl.a våldtäkt "svarta utsätts för rasism men inte asiater". Men asiater är ju UNDERrepresenterade så med din logik måste asiater vara utsatta för omvänd rasism-av vita! Sånt köper bara en och annan imbecill Aftonbladetläsare. "It's all in the genes, baby"...
Citera
2014-07-28, 20:14
Medlem
Citat:
Kommer ignorera framtida inlägg av dig i denna tråd tills du själv gått tillbaka i tråden och letat upp källor jag angivit i mina inlägg. Troll.

Du har presenterat noll källor. Troll!
Citera
2014-07-28, 20:18
Medlem
Citat:

Källor saknas. Att 12% negrer står för 70% av USAs livstidsdömnda säger mer om dig än USA.
Citera
2014-07-28, 20:20
Medlem
Citat:
Men för fan. Gå tillbaka i tråden så hittar du ett flertal som jag angett. Jag tänker inte mata dig och torka dig i röven, lite får du göra själv om du vill hänga med i diskussionen.

Ge mig en källa ditt cp-troll.
Citera
2014-07-28, 20:23
Medlem
Citat:
Wow. Jag vägrar inte ange dem, jag har redan angett dem. Gå tillbaka i tråden om du vill kika på dem, jag har ingen ork att göra det åt dig. Ska jag skriva nästa inlägg åt dig också?

Nä, inga källor från din sida mer än att negrer är sjukt överrepresenterade när det gäller livstidsdolar i USA.

Har du en svensk källa? Nope!
Citera
2014-07-28, 20:26
Medlem
Citat:
Eh...det finns ju sånt som bevisbörda och rättvis rättegång när det gäller brottslingar. Din definition påminner mer om något från djupaste lynch-södern i USA. Jag köper "gärningsman okänd" ifall det kan påvisas att ett brott begåtts, där går min gräns.

Jag har ingen egen definition på intelligens utan håller mig till den gängse som sammanfattas bra nedan. Empati är en bra egenskap men har inget med intelligens att göra, däremot finns det faktiskt en viss korrelation mellan mellan IQ och empati om än långt från perfekt.

"A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on," "making sense" of things, or "figuring out" what to do."

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intelligence

Jag tycker nog det här är ontopic givet trådens titel. Vad gäller arv kontra miljö så är tvillingstudier bäst eftersom det handlar om genetiskt lika individer som vuxit upp i olika miljöer. Det här inga teorier som jag för fram utan empiriska studier och de har ett högre vetenskapligt värde än rena teorier.

Jag kan t.ex rekommendera en metastudie, "Current Directions in Psychological Science", som Thomas Bouchard gjorde 2004, en sammanställning av ett flertal tvillingstudier. Siffran Bouchard fick fram för intelligensens ärftlighet var 85% för vuxna(>18 år) som medelvärde. Bouchard gjorde också en sammanställning för olika åldrar. Misstaget egalitärer gjort är att studera barn och dra slutsatser om ärftlighet, men det blir fel eftersom generna får fullt genomslag först när hjärnan vuxit färdigt.

5 år (22%), 7 år (40%), 10 år (54%), 12 år (85%), 16 år (62%), 18 år (82%), 26 år (88%), 50 år (85%), >75år (54-62%).

Hen fixar inte detta med fakta, hen är känslostyrd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in