Citat:
Ursprungligen postat av
phluff
Nej, för fan! En brottsling är någon som HAR BEGÅTT EN VÅLDTÄKT. Oavsett om vi känner till det eller inte. Det innebär att oavsett om han är anhållen, häktad, friad, fälld eller aldrig ens blivit misstänkt så är han en brottsling SÅ LÄNGE HAN HAR BEGÅTT BROTTET. Har han inte gjort det, så är han ingen brottsling. Oavsett vad vi vet. Simple as that. Fortfarande oklart?
Intelligens för dig verkar vara logisk förmåga samt att kunna lösa problem och liknande. En intelligent person för mig är dock någon som även besitter förmågor så som empati och liknande. En smart person.
Problemet med dina teorier om olika "rasers" olika intelligens är att olika samhällen utvecklar olika förmågor som är anpassade efter respektive samhälles levnadsmönster. Detta gör det problematiskt när du vill visa att skillnader du tror dig ha hittat beror på miljö eller arv. Näringstillgång under tidiga levnadsår samt tillgång till skolundervisning är otroligt olika mellan olika länder och detta skapar också problem för dig när du försöker ta reda på om de skillnader du påstår dig ha hittat beror på arv eller miljö. I de studier som gjorts med människor som har liknande utbildningsnivåer så är skillnaderna i IQ-intelligens istället otroligt små.
Men vet du vad, nu tycker jag att vi hamnat väldigt OT. Nu handlar det ju inte längre om invandrares våldtäktsstatistik eller jämställdhet. Nu handlar det helt plötsligt om eventuella "rasers" olika egenskaper.
Eh...det finns ju sånt som bevisbörda och rättvis rättegång när det gäller brottslingar. Din definition påminner mer om något från djupaste lynch-södern i USA. Jag köper "gärningsman okänd" ifall det kan påvisas att ett brott begåtts, där går min gräns.
Jag har ingen egen definition på intelligens utan håller mig till den gängse som sammanfattas bra nedan. Empati är en bra egenskap men har inget med intelligens att göra, däremot finns det faktiskt en viss korrelation mellan mellan IQ och empati om än långt från perfekt.
"A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on," "making sense" of things, or "figuring out" what to do."
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intelligence
Jag tycker nog det här är ontopic givet trådens titel. Vad gäller arv kontra miljö så är tvillingstudier bäst eftersom det handlar om genetiskt lika individer som vuxit upp i olika miljöer. Det här inga teorier som jag för fram utan empiriska studier och de har ett högre vetenskapligt värde än rena teorier.
Jag kan t.ex rekommendera en metastudie, "Current Directions in Psychological Science", som Thomas Bouchard gjorde 2004, en sammanställning av ett flertal tvillingstudier. Siffran Bouchard fick fram för intelligensens ärftlighet var 85% för vuxna(>18 år) som medelvärde. Bouchard gjorde också en sammanställning för olika åldrar. Misstaget egalitärer gjort är att studera barn och dra slutsatser om ärftlighet, men det blir fel eftersom generna får fullt genomslag först när hjärnan vuxit färdigt.
5 år (22%), 7 år (40%), 10 år (54%), 12 år (85%), 16 år (62%), 18 år (82%), 26 år (88%), 50 år (85%), >75år (54-62%).