Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Jag utgick ju ifrån ditt resonemang om mörkertal för att visa hur tveeggat det är, att man lika gärna kan påstå att överrepresentationen blir högre för vissa invandrargrupper. Hårda fakta däremot är vad statistik visar, resten blir mer eller mindre illa underbyggda spekulationer. Som sagt, kom tillbaka med en förklaring till asiaters underrepresentation i statistiken.

BRÅ:s statistik kallar jag statistik över dömda brottslingar, inte samtliga brottslingar. Det är en jävla skillnad. Fakta är fakta, som någon tidigare så klokt yttrade, och BRÅ:s fakta är endast fakta kring uppklarade brott. För att säga att en grupp individer överrepresenterar ett specifikt brott så måste man titta på samtliga brott, för att inte få en skev verklighetsuppfattning.
En snabb spekulation, som dock kan komma att ändra sig när jag läst på mer om ämnet, säger mig att det idag finns kanske 50 000-70 000 asiater i Sverige jämfört med resterande 1,4 miljoner invandrare och då ungefär åtta miljoner "svenskar". Kan vara helt åt helvete med dessa siffror. I alla fall; sannolikheten att någon ur denna minoritet (ca 0,7%) skulle överrepresentera brottsligheten är inte särskilt stor. Dessutom är de inte alls utsatta för samma rasism som många av de övriga invandrarna är. Ta ett stickprov på 50 000 individer och se hur stor andel av brott de står för.
Men som sagt; jag är inte påläst om asiaters roll i brottsligheten än. Detta var en högst snabbt ihopkomponerad teori.