2014-07-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Vilda fantasier! Du har givetvis en trovärdig källa? :wistle:

Är du seriös med att jag återigen ska behöva gå tillbaka i tråden enbart för din skull för att plocka upp de källor jag angivit, bara för att du är för lat för att gå tillbaka i tråden själv eller hänga med från början och kolla källorna då?
Citera
2014-07-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Om du menar icke-identifierade våldtäktsmän så kan jag hålla med, men du kan ju inte kalla utpekade men friade individer för våldtäktsmän hur som helst.

Jag syftar på de som har utfört en våldtäkt. De är brottslingar för mig. Oavsett om de har blivit friade, fällda eller aldrig påkomna. Har de utfört en våldtäkt, oavsett om vi har vetskap om den, så är de brottslingar. Sen vad vi får reda på, det är en annan sak. Hänger du med?

Citat:
Jisses vilket PK-svammel du kommer med och inte en siffra har du rätt. Dr. Philip Rushton är en av flera som i studier påvisat skillnader i de egenskaper jag räknade upp. Och nej, intelligens är inget "subjektivt" begrepp utan det är ett antal specifika kognitiva egenskaper som t.ex logisk, verbal och spatial förmåga och de mäts med ett IQ-test. Sen finns det självklart andra egenskaper än hög intelligens som individer kan ha och som är värdefulla. Vad gäller det genetiska arvet så finns flera studier att tillgå som visar att det har markant större betydelse än den sociala miljön, främst då tvillingstudier rörande intelligens.

Tja, tycker du att det är PK-svammel så får du väl göra det. Inte mycket jag kan göra åt.

Intelligens kan mätas på olika sätt men ett IQ-test mäter, som du sa, bara en del av intelligensen. Allt vad som ingår i att vara intelligent går inte att få med i ett IQ-test. Och länka gärna till dina "studier".

Btw; om du nu anser att invandrare är mer korkade än "svenskar" samt att asiater har högre intelligens än "svenskar". Borde inte asiater vara den överlägsna "rasen" då? Borde vi inte sluta ha "svenskar" i landet, när vi ställer till med så mycket problem jämfört med de fromma asiaterna?

Känns som att vi börjar flumma bort från jämställdheten.
Citera
2014-07-28, 17:37
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
Jag syftar på de som har utfört en våldtäkt. De är brottslingar för mig. Oavsett om de har blivit friade, fällda eller aldrig påkomna. Har de utfört en våldtäkt, oavsett om vi har vetskap om den, så är de brottslingar. Sen vad vi får reda på, det är en annan sak. Hänger du med?

Tja, tycker du att det är PK-svammel så får du väl göra det. Inte mycket jag kan göra åt.

Intelligens kan mätas på olika sätt men ett IQ-test mäter, som du sa, bara en del av intelligensen. Allt vad som ingår i att vara intelligent går inte att få med i ett IQ-test. Och länka gärna till dina "studier".

Btw; om du nu anser att invandrare är mer korkade än "svenskar" samt att asiater har högre intelligens än "svenskar". Borde inte asiater vara den överlägsna "rasen" då? Borde vi inte sluta ha "svenskar" i landet, när vi ställer till med så mycket problem jämfört med de fromma asiaterna?

Känns som att vi börjar flumma bort från jämställdheten.

Så en man som anklagas för våldtäkt men frias p.g.a att kvinnan ljög är ändå en våldtäktsman i dina ögon? Jag hoppas att du inte arbetar inom rättsväsendet åtminstone.

Försök förstå att det inte existerar några alternativa definitioner av intelligens annat än möjligen bland hasch-rökande sociologer. Det finns en generell definition av intelligens som betecknas g, samt IQ-test som mäter olika delförmågor, men du får gärna berätta för mig vad det är för "intelligens" du menar inte fångas upp i ett IQ-test.

Nedan är Dr Rushton's studie som jag bl.a refererat till "race, evolution and behaviour".

http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/race_evolution_behavior.pdf
Citera
2014-07-28, 18:05
Medlem
Citat:
Så en man som anklagas för våldtäkt men frias p.g.a att kvinnan ljög är ändå en våldtäktsman i dina ögon? Jag hoppas att du inte arbetar inom rättsväsendet åtminstone.

Nej, för fan! En brottsling är någon som HAR BEGÅTT EN VÅLDTÄKT. Oavsett om vi känner till det eller inte. Det innebär att oavsett om han är anhållen, häktad, friad, fälld eller aldrig ens blivit misstänkt så är han en brottsling SÅ LÄNGE HAN HAR BEGÅTT BROTTET. Har han inte gjort det, så är han ingen brottsling. Oavsett vad vi vet. Simple as that. Fortfarande oklart?

Citat:
Försök förstå att det inte existerar några alternativa definitioner av intelligens annat än möjligen bland hasch-rökande sociologer. Det finns en generell definition av intelligens som betecknas g, samt IQ-test som mäter olika delförmågor, men du får gärna berätta för mig vad det är för "intelligens" du menar inte fångas upp i ett IQ-test.

Intelligens för dig verkar vara logisk förmåga samt att kunna lösa problem och liknande. En intelligent person för mig är dock någon som även besitter förmågor så som empati och liknande. En smart person.

Problemet med dina teorier om olika "rasers" olika intelligens är att olika samhällen utvecklar olika förmågor som är anpassade efter respektive samhälles levnadsmönster. Detta gör det problematiskt när du vill visa att skillnader du tror dig ha hittat beror på miljö eller arv. Näringstillgång under tidiga levnadsår samt tillgång till skolundervisning är otroligt olika mellan olika länder och detta skapar också problem för dig när du försöker ta reda på om de skillnader du påstår dig ha hittat beror på arv eller miljö. I de studier som gjorts med människor som har liknande utbildningsnivåer så är skillnaderna i IQ-intelligens istället otroligt små.

Men vet du vad, nu tycker jag att vi hamnat väldigt OT. Nu handlar det ju inte längre om invandrares våldtäktsstatistik eller jämställdhet. Nu handlar det helt plötsligt om eventuella "rasers" olika egenskaper.
Citera
2014-07-28, 18:09
Medlem
Citat:
Är du seriös med att jag återigen ska behöva gå tillbaka i tråden enbart för din skull för att plocka upp de källor jag angivit, bara för att du är för lat för att gå tillbaka i tråden själv eller hänga med från början och kolla källorna då?

Vilka källor? Presentera en!
Citera
2014-07-28, 18:11
Medlem
Citat:
Vilka källor? Presentera en!

Men för fan. Gå tillbaka i tråden så hittar du ett flertal som jag angett. Jag tänker inte mata dig och torka dig i röven, lite får du göra själv om du vill hänga med i diskussionen.
Citera
2014-07-28, 18:22
Medlem
Citat:

Ange källorna! Du vägar ju...

Retorisk fråga...
Citera
2014-07-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ange källorna! Du vägar ju...

Retorisk fråga...

Wow. Jag vägrar inte ange dem, jag har redan angett dem. Gå tillbaka i tråden om du vill kika på dem, jag har ingen ork att göra det åt dig. Ska jag skriva nästa inlägg åt dig också?
Citera
2014-07-28, 18:25
Medlem
Citat:
Men för fan. Gå tillbaka i tråden så hittar du ett flertal som jag angett. Jag tänker inte mata dig och torka dig i röven, lite får du göra själv om du vill hänga med i diskussionen.
Ange EN källa TROLL!
Citera
2014-07-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ange EN källa TROLL!

Man måste vara 18 för att få ha ett konto här. Om du inte klarar av att själv gå tillbaka i tråden och leta upp de källor jag angivit så kan du knappast vara 18 år fyllda.
Citera
2014-07-28, 18:35
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Nej, för fan! En brottsling är någon som HAR BEGÅTT EN VÅLDTÄKT. Oavsett om vi känner till det eller inte. Det innebär att oavsett om han är anhållen, häktad, friad, fälld eller aldrig ens blivit misstänkt så är han en brottsling SÅ LÄNGE HAN HAR BEGÅTT BROTTET. Har han inte gjort det, så är han ingen brottsling. Oavsett vad vi vet. Simple as that. Fortfarande oklart?

Intelligens för dig verkar vara logisk förmåga samt att kunna lösa problem och liknande. En intelligent person för mig är dock någon som även besitter förmågor så som empati och liknande. En smart person.

Problemet med dina teorier om olika "rasers" olika intelligens är att olika samhällen utvecklar olika förmågor som är anpassade efter respektive samhälles levnadsmönster. Detta gör det problematiskt när du vill visa att skillnader du tror dig ha hittat beror på miljö eller arv. Näringstillgång under tidiga levnadsår samt tillgång till skolundervisning är otroligt olika mellan olika länder och detta skapar också problem för dig när du försöker ta reda på om de skillnader du påstår dig ha hittat beror på arv eller miljö. I de studier som gjorts med människor som har liknande utbildningsnivåer så är skillnaderna i IQ-intelligens istället otroligt små.

Men vet du vad, nu tycker jag att vi hamnat väldigt OT. Nu handlar det ju inte längre om invandrares våldtäktsstatistik eller jämställdhet. Nu handlar det helt plötsligt om eventuella "rasers" olika egenskaper.

Eh...det finns ju sånt som bevisbörda och rättvis rättegång när det gäller brottslingar. Din definition påminner mer om något från djupaste lynch-södern i USA. Jag köper "gärningsman okänd" ifall det kan påvisas att ett brott begåtts, där går min gräns.

Jag har ingen egen definition på intelligens utan håller mig till den gängse som sammanfattas bra nedan. Empati är en bra egenskap men har inget med intelligens att göra, däremot finns det faktiskt en viss korrelation mellan mellan IQ och empati om än långt från perfekt.

"A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on," "making sense" of things, or "figuring out" what to do."

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intelligence

Jag tycker nog det här är ontopic givet trådens titel. Vad gäller arv kontra miljö så är tvillingstudier bäst eftersom det handlar om genetiskt lika individer som vuxit upp i olika miljöer. Det här inga teorier som jag för fram utan empiriska studier och de har ett högre vetenskapligt värde än rena teorier.

Jag kan t.ex rekommendera en metastudie, "Current Directions in Psychological Science", som Thomas Bouchard gjorde 2004, en sammanställning av ett flertal tvillingstudier. Siffran Bouchard fick fram för intelligensens ärftlighet var 85% för vuxna(>18 år) som medelvärde. Bouchard gjorde också en sammanställning för olika åldrar. Misstaget egalitärer gjort är att studera barn och dra slutsatser om ärftlighet, men det blir fel eftersom generna får fullt genomslag först när hjärnan vuxit färdigt.

5 år (22%), 7 år (40%), 10 år (54%), 12 år (85%), 16 år (62%), 18 år (82%), 26 år (88%), 50 år (85%), >75år (54-62%).
Citera
2014-07-28, 18:37
Medlem
Muhamedssons avatar
Detta har vi hört till leda och behöver inte upprepas kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in