2014-07-28, 14:36
  #83629
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
WL verkar dyka upp lite här och där

WL har stulit och kört sönder KJs bil.
WL har enligt FUP varit in i KJs bostad när KJ ej varit hemma.
WL ringer MB 1/5
KJ ansluter till WLs grupp efter att KJ sökt av ödehuset och platser runtomkring.
WL befann sig vid fyndplatsen för att hjälpa några barn 17/5 (eller var han redan i krokarna)
WL åker även till platsen för att kolla när polisen arbetar efter fynden gjorts.
WL verkar vara en av KJs vänner som bäst känner till VB.

Vet inte om det har någon betydelse dock.
Var står det?
Såvitt jag kan se var han i krokarna den 20/5 och då för att hjälpa en vän.

Var står det att han åkt ut för att kolla polisens arbete?
Såvitt jag kan se var han där 30/6 för att söka en geocatch om han placerat - en polis berättar också att en sådan geocatch som WL beskrivit fanns på platsen.
__________________
Senast redigerad av micro113 2014-07-28 kl. 14:38.
Citera
2014-07-28, 14:37
  #83630
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När polisen genomsökte en lägenhet i Bollnäs för några år sedan där man befarade att
ett mord ägt rum hittade man just ingenting som tydde på den saken.
Ändå visade det sig i slutändan att en person bragts om livet där.
Det var andra omständigheter som fällde gärningsmännen.
Dessa hade skurat lägenheten samt ett badkar så väldigt noga att alla synbara spår
efter ett mord utplånats.

Så visst går det att dölja att man dödat i en lägenhet. Det är bara frågan om hur
omsorgsfull man är med städandet, skurandet och vad som mer kan behövas
i sammanhanget.

Ps. Och kommer du eller andra med invändningen att Kristoffer som var så tafatt och
slarvig av sig, skulle aldrig klara av det hela med utraderandet av alla spår, så låt mig
påminna om möjligheten med någons handräckning därvidlag...
I det här fallet handlar det ju dessutom inte om att städa bort någon större mängd blod efter mordet - det är först vid styckningen som det har uppstått, och den utgår man ju ifrån har skett någon annanstans.
Citera
2014-07-28, 14:39
  #83631
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Undra vem som ljuger?

Hur identifierade KJ rullen som hans?

EDIT: Det vet bara farbror Haffa...


Om man läser förhöret med KJ, men det missade du kanske och såg vad man skrev i tråden i stället.
I alla fall de som är insatta och följt med i verklighetens mordfall i Boden känner till den uppgiften.
Dessutom skriver HR att det är hans tejp.-

Sidan 14 HR domslut.

Kristoffer Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att
ifrågasätta denna uppgift.




Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-28 kl. 14:43.
Citera
2014-07-28, 14:42
  #83632
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon hade varit i lägenheten när WL var där och tyckte det var konstigt att han höll på att rota i KJs saker. Var det står i FUP vet jag inte men kan det ha varit stödpersonen?

Det var KJs mamma som upplevde att WL inte hade ett korrekt beteende.
Citera
2014-07-28, 14:43
  #83633
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Som sagt - människan har 180 graders synfält. Hade det legat ben strax innanför hade LW fått synintryck av dem och tittat dit. Nu gjorde han aldrig det då det inte låg något där och ögat uppfattade aldrig kontrasten av några ben.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synf%C3%A4lt
Ta fram gradskivan igen; LW hade inte en chans att se några ben: Han stod på marken, placerad till höger om fönstret för att kunna se maximalt in mot vänster. - Varför hela tiden belasta tråden med självklarheter?
Citera
2014-07-28, 14:43
  #83634
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Kan alla kroppsdelar ha förvarats inne i ödehuset före utplacering på fyndplats? Han började med att bära ut torson, men orkade inte bära ut benen och beslutade sig för att lämna dessa synligt?

Jag var inne på att gula huset kan vara BP och SP. Det borde vara lättare att rulla ut torson nerför rampan än att tråckla in benen in i huset.

Att man inte hittat blodspår där kan ju vara av samma orsak som de som hävdar att mordet/styckning var i lägenheten, presenning, duschdraperi och liknande för att inte nämna den svarta plastsäcken. Det står dessutom i FUP att huset var ovanligt välstädat.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-07-28 kl. 15:03.
Citera
2014-07-28, 14:46
  #83635
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var står det?
Såvitt jag kan se var han i krokarna den 20/5 och då för att hjälpa en vän.

Var står det att han åkt ut för att kolla polisens arbete?
Såvitt jag kan se var han där 30/6 för att söka en geocatch om han placerat - en polis berättar också att en sådan geocatch som WL beskrivit fanns på platsen.

Det finns felaktigheter i FUP som vissa i tråden lyckats gräva fram bla om WLs datumangivelser.
Citera
2014-07-28, 14:47
  #83636
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det finns felaktigheter i FUP som vissa i tråden lyckats gräva fram bla om WLs datumangivelser.


Och vad ledde dessa felaktigheter till och hur tillförlitliga är dom. Har det relevans för målet eller är det bara efterkommande skitprat?
Citera
2014-07-28, 14:47
  #83637
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När polisen genomsökte en lägenhet i Bollnäs för några år sedan där man befarade att
ett mord ägt rum hittade man just ingenting som tydde på den saken.
Ändå visade det sig i slutändan att en person bragts om livet där.
Det var andra omständigheter som fällde gärningsmännen.
Dessa hade skurat lägenheten samt ett badkar så väldigt noga att alla synbara spår
efter ett mord utplånats.

Så visst går det att dölja att man dödat i en lägenhet. Det är bara frågan om hur
omsorgsfull man är med städandet, skurandet och vad som mer kan behövas
i sammanhanget.

Ps. Och kommer du eller andra med invändningen att Kristoffer som var så tafatt och
slarvig av sig, skulle aldrig klara av det hela med utraderandet av alla spår, så låt mig
påminna om möjligheten med någons handräckning därvidlag...

Vad uppgav teknikerna ang hur pass städad KJs bostad var...
Citera
2014-07-28, 14:48
  #83638
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och vad ledde dessa felaktigheter till och hur tillförlitliga är dom. Har det relevans för målet eller är det bara efterkommande skitprat?

Det är WL som själv skriver på FB ang att han hjälpte kidsen 17/5 och en av dom bekräftar även detta.
Citera
2014-07-28, 14:50
  #83639
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Förhör 1 sid 102
Då ser han att en fönsterlucka är borta och att rutan är krossad. Han blir nyfiken och går då
fram till det trasiga fönstret och tittade in.
Han har tidigare besökt den gamla markan "det gula huset". Det var år 1982. Han tittade då
på ett eventuellt jobb.
Han kom ihåg att det var fint där inne. Därför blev han nu nyfiklen och tittade in.
Fönsterluckan stod lutad mot väggen nedanför den trasiga rutan.



Förhör 2 sid 104
Luckan stod lutad upp mot
fönstret som en ramp. Vilket det inte varit där året innan. Han gick fram till fönstret och
tittade in. Detta på grund av att han har en gång i tiden arbetet vid en annan bergsanläggning,
och det gula huset var marketeri, och han själv arbetade som elektriker då. Han lade inte
märke till något i huset, han kände inte heller någon lukt.


TR
På väg tillbaka till
bilen såg han att ett av fönstren till huset var trasigt och att fönsterluckan stod lutad
mot fönster. Eftersom det fanns glas på marken satte han hunden en bit bort. Sedan
tittade han, stående på marken, in genom öppningen mot vänster för att se om några
gamla armaturer som han tidigare sett fanns kvar i huset. Han sökte inte av golvet.
Mellan fem-tio sekunder stod han där. Han märkte ingen konstig lukt och hans
hund, en fågelhund av rasen Kleiner Münsterländer, reagerade inte heller. Sedan
gick han ner mot parkeringen.



Huruvida hans hund känner någon lukt eller inte kan inte han svara på faktiskt. Han sätter ner hunden en bit från huset, för att hunden skall kunna känna lukt så måste vinden ligga på på ett sådant sätt att lukt inifrån huset når hunden - hunden är inte heller tränad i liksök och det finns alltså inget som helst som säger att hunden skulle reagera/markera på liklukt.


Hans hund kan man således helt lämna utanför.

Hans egna vittnesmål har inte förändrats ett dugg - inte i någon av dem uppger han annat än att han stått utanför och tittat in genom fönstret..

En liten detalj i förhör 2 är att han inte tidigare sett rampen där. KJ ringer till Barsk och hävdar att fönstret varit sönderslaget sen KJ var i moppeåldern. Han var även in och snodde något. Rampen behöver visserligen inte ha varit där lika länge. LW ser även glasbitar vid fönstret men det gör inte de som var där 10 maj.
Citera
2014-07-28, 14:51
  #83640
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Han säger själv att han gick fram till fönstret därför han var nyfiken att se vad som fanns där inne, jag ser det som självklart att han kollade golvet från fönstret, det gör alla människor i ett sådan läge därför de är nyfikna, som han också ansåg sig vara.
Den här tiden var VB försvunnen, därför fanns det ett extra intresse att kolla golvet i lokalen om det fanns några spår, och de borde finnas på golvet, han sade också i förhöret att han såg inga spår och kände ingen lukt . De kunde knappast finnas uppe i taket spåren, bland armaturerna.
Är så less på dina fånigheter att jag knappt ids bemöta tramset längre.

Du tar dig friheten att stuva om i verkligheten som det behagar dig, vilket kan
exemplifieras med innehållet i det fetade avsnittet.
"Du ser det som självklart" att personen ifråga gjort si och så.
Han säger uttryckligen hur han förfarit med sitt tittande i ödehuset den aktuella dagen.
Han vet väl rimligen bättre än du vad han sett och inte sett, vad han var ute efter att kolla
in och vad som inte intresserade honom att kolla upp efter.
"Det gör alla människor", utgår du ifrån. Och det vet du så säkert?

Lite samma sak beträffande det kvinnliga vittnet som påstår sig ha uppmärksammat
en ung kvinna med asiatiskt utseende på en viss väg vid ett visst klockslag den 4 maj.
Hon uttalar sig aldrig med någon bestämdhet att det är Vatchareeya som hon sett de
få sekunderna det rör sig om. Snarast är hon väldigt osäker.
Men du förvanskar naturligtvis detta i vanlig ordning och framställer det som att det är
ingen direkt tvekan om att det verkligen handlar om VB hon lagt märke till.

Detta och annat vittnar om ett oerhört respektlöst förhållningssätt till vittnesmål och
faktiska omständigheter i målet.
Och därigenom tappas naturligtvis allt av seriositet och trovärdighet när man
agerar på ett sånt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in