2014-07-28, 13:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag säger inte att hon ljuger, hon berättar vad hon uppfattat men hennes man har inte uppfattat denna tjej gåendes på en smal grusväg vilket jag finner anmärkningsvärt.

Om man nu utgår för att han inte såg tjejen, vad hade hänt om hon gått mitt på vägen, hade hon blivit påkörd, högs spekulativt.
Läs blomvattnares inlägg. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Hen mindes inte om hen mötte någon, men det betyder inte att hen körde trafikfarligt.
Citera
2014-07-28, 13:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Ledsen men frågan är helt irrelevant. Hon behöver som sagt inte alls ha mördats i lägenheten. Han kan ha gjort det utomhus, i närheten av där CB gjorde iakttagelsen. Om det nu var henne hon såg. Fler bitar faller på plats än vad som faller bort.
Och några lösa bitar tillkommer. Var är mordplatsen? Allt förefaller genomsökt. Och vad hade hon där att göra? Vad hade hon för mål? Kom hon fram?
Citera
2014-07-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och några lösa bitar tillkommer. Var är mordplatsen? Allt förefaller genomsökt. Och vad hade hon där att göra? Vad hade hon för mål? Kom hon fram?

Upprepar:

Kom ihåg för det första att VB inte framstår som en särskilt konventionell tjej, skälen till varför hon skulle befinna sig där kan vara många. Hon var uppenbarligen någon som kunde göra vad som föll henne in.

Ja, mordplatsen kan vara där i den trakten. Tänk på att KJ är väldigt intresserad av att smyga och stalka. Han kan ha följt efter. Det handlar om svartsjuka. Det som krävs är exempelvis att man av någon anledning kan placera KJ nånstans i den trakten någon gång vid den tiden. Och det kan man ju faktiskt.

Och:

Finns det något över huvud taget som motsäger att mordplatsen kan vara någonstans i de ganska ödsliga trakterna kring där CB gjorde observationen? Vilken väg är rimlig/tänkbar att KJ tagit till Svartbyn?
"Allt förefaller genomsökt" - helt fel! Det är inte många millimeter av det här området där man sökt efter en mordplats, som dessutom inte behöver ha några särskilda spår, särskilt inte om det går några dagar. Inga stora blodpölar osv. Nej, det är klart att hon inte kom fram, om du hoppas att hon skulle ha varit på väg till en viss karatetränare. Jag vet att du kommer att vilja kräva besked på den punkten, så du ska veta att jag är beredd.
Citera
2014-07-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag säger inte att hon ljuger, hon berättar vad hon uppfattat men hennes man har inte uppfattat denna tjej gåendes på en smal grusväg vilket jag finner anmärkningsvärt.

Om man nu utgår för att han inte såg tjejen, vad hade hänt om hon gått mitt på vägen, hade hon blivit påkörd, högs spekulativt.
Eftersom du inte vet varför han inte såg VB komma gående på vägen, kan du inte påstå att VB inte gick där.
Jag anser det inte anmärkningsvärt att han inte såg VB, men jag ser den händelsen på annat vis än vad du gör.
Citera
2014-07-28, 14:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Läs blomvattnares inlägg. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Hen mindes inte om hen mötte någon, men det betyder inte att hen körde trafikfarligt.
Nej, det betyder att han inte sett någon - eftersom hans fru i sin utsaga borde väcka minnet om han nu "glömt" att han passerade något så anmärkningsvärt som en människa halv tio på kvällen på den vägen (Skälet till att frun "mindes").

Dessutom så minns ju inte frun själv från en dag till nästa hur det egentligen var med den där iakttagelsen - hon ändrar sitt vittnesmål.
Citera
2014-07-28, 14:09
Medlem
Citat:

Ska tillägga att målet mycket väl kan ha varit karatetränaren. Och att KJ förstod det och följde efter henne. Skriken i lägenheten tror jag inte alls på, i alla fall inte av det skälet, inte heller att hon ska ha försökt larma SOS 3-4 timmar tidigare.
Senast redigerad av zonzon 2014-07-28 kl. 14:14.
Citera
2014-07-28, 14:15
Medlem
Namibia1s avatar
Har WL nyckel hem till KJ? Eller var dörren olåst?
Vad har WL gjort hemma hos KJ när KJ inte var hemma?
Texten nedanför är från en sammanfattning av ett förhör och jag har försökt hitta i förhöret som börjar på sida 1684 vart man pratar om att WL varit in i KJs bostad men kan inte hitta det.

FUP s. 1750
Vi kommer under förhöret in på om han i vissa lägen brukar lämna lägenheten olåst fast han själv inte är hemma. Det händer säger Kristoffer. Men då brukar jag ha på tv och ställa ett av mina gevär lutad mot dörren väl synlig från ytterdörren. Han gör alltså detta i avskräckande syfte med mening att en eventuellt person inte ska gå in även om dörren är olåst. Han vet att balnd annat en kille som heter Villiam Lund har varit in i hans lägenhet när han varit borta någon gång. Men detta har de pratat om.
Citera
2014-07-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Texten nedanför är från en sammanfattning av ett förhör och jag har försökt hitta i förhöret som börjar på sida 1684 vart man pratar om att WL varit in i KJs bostad men kan inte hitta det.

FUP s. 1750
Vi kommer under förhöret in på om han i vissa lägen brukar lämna lägenheten olåst fast han själv inte är hemma. Det händer säger Kristoffer. Men då brukar jag ha på tv och ställa ett av mina gevär lutad mot dörren väl synlig från ytterdörren. Han gör alltså detta i avskräckande syfte med mening att en eventuellt person inte ska gå in även om dörren är olåst. Han vet att balnd annat en kille som heter Villiam Lund har varit in i hans lägenhet när han varit borta någon gång. Men detta har de pratat om.

Många vittnar om att han brukade lämna lägenheten olåst, det stämmer säkert hyfsat. Däremot brukade han låsa bilen så där talar han inte sanning.
Citera
2014-07-28, 14:29
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Många vittnar om att han brukade lämna lägenheten olåst, det stämmer säkert hyfsat. Däremot brukade han låsa bilen så där talar han inte sanning.

WL verkar dyka upp lite här och där

WL har stulit och kört sönder KJs bil.
WL har enligt FUP varit in i KJs bostad när KJ ej varit hemma.
WL ringer MB 1/5
KJ ansluter till WLs grupp efter att KJ sökt av ödehuset och platser runtomkring.
WL befann sig vid fyndplatsen för att hjälpa några barn 17/5 (eller var han redan i krokarna)
WL åker även till platsen för att kolla när polisen arbetar efter fynden gjorts.
WL verkar vara en av KJs vänner som bäst känner till VB.

Vet inte om det har någon betydelse dock.
Citera
2014-07-28, 14:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom du inte vet varför han inte såg VB komma gående på vägen, kan du inte påstå att VB inte gick där.
Jag anser det inte anmärkningsvärt att han inte såg VB, men jag ser den händelsen på annat vis än vad du gör.
Eftersom ingen vet om eller vem CB skall ha iakttagit så kan du inte säga att VB gick där.
Citera
2014-07-28, 14:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det borde du förstå att när polisen undersöker en lägenhet där de misstänker mord att de kontrollerar en mängd olika saker, de skall vara säkra att något mord har inte skett där.
Att påstå dom inte hittade bevis pågrund av nyskurade golv på vissa ställen i lägenheten, placerar dig själv som okunnig.
När polisen genomsökte en lägenhet i Bollnäs för några år sedan där man befarade att
ett mord ägt rum hittade man just ingenting som tydde på den saken.
Ändå visade det sig i slutändan att en person bragts om livet där.
Det var andra omständigheter som fällde gärningsmännen.
Dessa hade skurat lägenheten samt ett badkar så väldigt noga att alla synbara spår
efter ett mord utplånats.

Så visst går det att dölja att man dödat i en lägenhet. Det är bara frågan om hur
omsorgsfull man är med städandet, skurandet och vad som mer kan behövas
i sammanhanget.

Ps. Och kommer du eller andra med invändningen att Kristoffer som var så tafatt och
slarvig av sig, skulle aldrig klara av det hela med utraderandet av alla spår, så låt mig
påminna om möjligheten med någons handräckning därvidlag...
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-28 kl. 14:36.
Citera
2014-07-28, 14:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1

FUP s. 1750

Någon hade varit i lägenheten när WL var där och tyckte det var konstigt att han höll på att rota i KJs saker. Var det står i FUP vet jag inte men kan det ha varit stödpersonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in