2014-07-27, 22:38
Medlem
District9s avatar
Även min far blev det för 3-4 veckor sedan, någon beställde varor för 8 000 kr från boozt ab (märkes kläder) och hämtade ut det ifrån posten! Fattar inte hur!

Är det en liga på gång eller vad? Polisen har ännu inte hört av sig... Posten har 2 st riktigt fetta kameror både vid entrén samt utlämningsstället. Så personen som gjort detta är helt klart fast på bild... Men polisen har ännu inte hört av sig som sagt.

Ja personen beställde via faktura, paketet kom till posten ca 11:00 och han/hon fick ett sms och hämtade ut paketet ca 12:30 samma dag... Inga mer beställningar gjordes på min fars namn därefter.
Senast redigerad av District9 2014-07-27 kl. 22:45.
Citera
2014-07-27, 22:41
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Även min far blev det för 3-4 veckor sedan, någon beställde varor för 8 000 kr från boozt ab (märkes kläder) och hämtade ut det ifrån posten! Fattar inte hur!

Är det en liga på gång eller vad? Polisen har ännu inte hört av sig...

Ja gissar på privatpersoner som tror dom kommit på det mest ultimata att få snabba pengar . Vi lever i ett land där offentlighetsprincipen är helt åt helvete, några knapptryck bort så får man reda på allt om en person !

Klarna AB gissar ja att Boozt har för att skicka faktura
Citera
2014-07-27, 22:51
Medlem
För en gångs skull är man glad att man har en betalningsanmärkning så man slipper detta skit
Citera
2014-07-28, 04:24
Medlem
wishyouwereheres avatar
men vet ni inte hur lätt de e?
här afro-svensk man som på övervakningsbild hämtar ut iphone som blond kvinna beställt:
http://www.expressen.se/nyheter/har-...es-nya-iphone/
dem fick fram uppgifter på postens hemsida
http://www.svt.se/nyheter/sverige/be...ostens-rutiner
tätat nu men finns väl nya varianter?
Citera
2014-07-28, 05:09
Medlem
karlolof89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det stämmer så bra det där:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12466560.ab

Haha! jag läste det där med Gw:s röst i mitt huvud. Som andra har nämnt så är det nog så att han börjar bli lite snurrig i bollen (även utan alkohol)
Citera
2014-07-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
GW vet ju alltid bäst. Synd att han inte ville berätta för oss vanliga dödliga om hur han skulle lösa brottet på en timme.

För övrigt är det sjukt att man kan handla på faktura utan att t.ex. identifiera sig med e-id. Näthandelsbranschen offrar konsumenternas säkerhet för några ynka promille mer i försäljning. Samtidigt verkar politikerna nöjda med att se det som ett polisiärt problem.
Fast det gör han ju mellan raderna...
Killen heter uppenbarligen Leif Persson (eller har åtminstone LEIF som antingen tilltals eller mellannamn) och bor i Solna (framgår av mailadressen och troligtvis var paketet är uthämtat). Det finns en bild från övervakningskameran. Sen har han väl kollat på facebook och sett att denne Leif - som ser väldigt mycket ut som killen från övervakningsfilmen) gillar motorcyklar och på de nyaste bilderna glassar med en ny svart hjälm.
/m
Citera
2014-07-28, 08:08
Bannlyst
Men det är väldigt lätt att stjäla ID i Sverige. På postombuden så slarvar man oftast med ID kontrollen , oftast beroende på att man byter personal och även företag som ger SMS lån har låg säkerhet.

Jag menar :
  • RFID Chip i alla ID handlingar , så kan man kolla alla ID handlingar med en mobiltelefon och en APP om den är spärrad eller inte.
  • Koppla en personlig kod till ID handlingen - Köper man varor på kredit, så får man slå sin personliga kod.
  • Gör Bank ID tillgänglig för fler aktörer. Gör det krångligare att byta adress utan man har legitimerat sej eller använt bank id.
Citera
2014-07-28, 08:42
http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple...on&Where=solna

Det finns tydligen två Leif Persson i Solna, förutom GW själv. Om det nu är så enkelt.
Citera
2014-07-28, 09:01
Medlem
PeterNosters avatar
Hittade en paketavi från posten. Längst ner står det:

"Legimitationsuppgifterna lagras elektroniskt i 12 mån för att vi ska kunna se att behörig mottagare hämtat paketet och för att kunna hantera reklamationer"

Jag legitimerade mig med körkortet och det verkar ju som om de skannar in det.
Citera
2014-07-28, 11:53
Medlem
Känns som man ändå får tillbaka pengarna tillslut. Bankerna brukar oftast ta ansvar för sånt, men men kanske finns undantag.
Citera
2014-07-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast det gör han ju mellan raderna...
Killen heter uppenbarligen Leif Persson (eller har åtminstone LEIF som antingen tilltals eller mellannamn) och bor i Solna (framgår av mailadressen och troligtvis var paketet är uthämtat). Det finns en bild från övervakningskameran. Sen har han väl kollat på facebook och sett att denne Leif - som ser väldigt mycket ut som killen från övervakningsfilmen) gillar motorcyklar och på de nyaste bilderna glassar med en ny svart hjälm.
/m

GW har varit ganska hård på flaskan om han tror att gärningsmannen har samma namn som honom själv. Högst sannolikt har gm använt ett falskt id (med GWs uppgifter på). Paketet är väl uthämtat nära där GW bor pga att beställningen är gjord i GWs namn och med GWs adress, dock med avisering till ett oregistrerat nummer.
Citera
2014-07-28, 22:02
Medlem
Studsbolls avatar
Nå, hur går det? Har Leffe gjort kaoz med lustigkurren ännu? Man tycker att han borde ha kontakter nog för att spåra upp en pundarjävel. Hoppas man får läsa fler detaljer om det aktuella brottet och det eventuella brott som Leffemannen begår när han nypt pundaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in