2014-07-27, 01:44
Medlem
Det går inte att vinna alla matcher, och det behövs inte. Det du behöver göra för att öka i mmr är att vinna oftare än du förlorar, vilket du gör om du är bättre än de andra spelarna på din mmr-nivå.

Det är ju lika sannolikt att någon på motståndarlaget köper Dagon som första item, förstår du väl? Det är inte så att Valve lägger sämre spelare i ditt lag. Det är egentligen högre sannolikhet att någon gör det på motståndarsidan, för där är det 5 slumpade spelare, medan det är 4 slumpade spelare på ditt lag + dig själv.
Senast redigerad av Baluch 2014-07-27 kl. 01:50.
Citera
2014-07-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Det går inte att vinna alla matcher, och det behövs inte. Det du behöver göra för att öka i mmr är att vinna oftare än du förlorar, vilket du gör om du är bättre än de andra spelarna på din mmr-nivå.

Det är ju lika sannolikt att någon på motståndarlaget köper Dagon som första item, förstår du väl? Det är inte så att Valve lägger sämre spelare i ditt lag. Det är egentligen högre sannolikhet att någon gör det på motståndarsidan, för där är det 5 slumpade spelare, medan det är 4 slumpade spelare på ditt lag + dig själv.
Precis som jag säger. Lotteri.
Bara för att statistiken talar för att det är större chans att vinna med 4 slumpade istället för 5 betyder det inte att du har turen på din sida hela tiden.
Citera
2014-07-27, 02:08
Medlem
Du behöver inte hela tiden ha turen på din sida för att vinna mer än du förlorar om du är bättre än din mmr... eftersom utgångspunkten är att det är större sannolikhet att du vinner än att du förlorar. Motståndarna behöver alltså mer tur än ditt lag för att vinna. Ergo, på lång sikt får du >50 % wr, dvs på sikt ökande mmr...

Om du bara är snäppet bättre än din mmr så kan dock slumpen göra att du förlorar ganska mycket på kort sikt (och vice versa att du vinner ganska mycket på kort sikt). MMR är ju inte helt exakt, utan alla hoppar ju upp och ner några hundra ibland. Men på lång sikt jämnar det ut sig.

Är du mycket bättre än din mmr så är dock den effekten mycket starkare än slumpen och man klättrar raskt. Prova själv att göra en smurf. Du kommer stompa i början, sedan ha en gradvist sjunkande winrate tills du når ett jämviktsläge någonstans i närheten av det du hade förut.

Exempel på smurfning.
Senast redigerad av Baluch 2014-07-27 kl. 02:18.
Citera
2014-07-27, 02:54
Medlem
Citat:
Du behöver inte hela tiden ha turen på din sida för att vinna mer än du förlorar om du är bättre än din mmr... eftersom utgångspunkten är att det är större sannolikhet att du vinner än att du förlorar. Motståndarna behöver alltså mer tur än ditt lag för att vinna. Ergo, på lång sikt får du >50 % wr, dvs på sikt ökande mmr...

Om du bara är snäppet bättre än din mmr så kan dock slumpen göra att du förlorar ganska mycket på kort sikt (och vice versa att du vinner ganska mycket på kort sikt). MMR är ju inte helt exakt, utan alla hoppar ju upp och ner några hundra ibland. Men på lång sikt jämnar det ut sig.

Är du mycket bättre än din mmr så är dock den effekten mycket starkare än slumpen och man klättrar raskt. Prova själv att göra en smurf. Du kommer stompa i början, sedan ha en gradvist sjunkande winrate tills du når ett jämviktsläge någonstans i närheten av det du hade förut.

Exempel på smurfning.
Han spelade typ tre olika hjältar. Någon länkade det där tidigare. Ember Spirit i mer än hälften av matcherna när han kom till högre rating. Det var dessutom innan den blev nerfad.
Citera
2014-07-27, 03:36
Medlem
Spelar ingen roll förutom att han kanske nådde lite högre än han gjort om han spelat balanserade hjältar. Det där är bara ett av ett oändligt antal exempel... Som sagt, prova själv så får du se. Ett mainkonto, ett smurfkonto. Smurf 3. Osv.
Citera
2014-07-27, 06:17
Medlem
Spelade en match som bristle och manglade en och samma noob tills jag var feedad och vi vann snabbt.
Gamet efter spelar jag bristle, samma stil och det går helt okej. Problemet är att motståndarna har en void som får massa kills på min vengeful(som inte wardar) och invoker (som går lane och inte vet vad sunstrike är) så hur hade ni alla som "vet bättre" gjort? Jag tittar på streams då och då och ser proffs förlora för att deras team är noobs så varför skulle det inte kunna hända andra?

Fortfarande totalt ojämna lag och matcher. Total överkörning åt det ena eller andra hållet pga idioter som feedar. Det kan ju inte vara så spelet är tänkt? Hade en riktigt rolig match innan med vändningar hit och dit med skillade pilar och timade ultis. Har väl haft två eller tre såna matcher tidigare av 400. Snacka om att spela lotto!
Citera
2014-07-27, 06:28
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll förutom att han kanske nådde lite högre än han gjort om han spelat balanserade hjältar. Det där är bara ett av ett oändligt antal exempel... Som sagt, prova själv så får du se. Ett mainkonto, ett smurfkonto. Smurf 3. Osv.
Smurf acc som han lyckades få 4k mmr på?

Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Fortfarande totalt ojämna lag och matcher. Total överkörning åt det ena eller andra hållet pga idioter som feedar. Det kan ju inte vara så spelet är tänkt? Hade en riktigt rolig match innan med vändningar hit och dit med skillade pilar och timade ultis. Har väl haft två eller tre såna matcher tidigare av 400. Snacka om att spela lotto!

Brukar ofta bli så. De flesta vet inte hur de ska spela när de är i underläge. Istället upprepar de samma misstag och gnäller på varandra istället för att se sina misstag och bli bättre.
Oftast får man ett "stfu" eller dylikt när man försöker ge råd.
Citera
2014-07-27, 11:33
Medlem
skattlangarns avatar
Citat:

Exempel på smurfning.

Detta stämmer till fullo. Jag skulle utan problem kunna dra upp ett konto från 3500 till 5k+ igen om jag ger det lite tid.

Men det är bara att citera från PD-tråden du länkade. "But the problem is, the whiners aren't actually interested in the truth."
Citera
2014-07-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattlangarn
Detta stämmer till fullo. Jag skulle utan problem kunna dra upp ett konto från 3500 till 5k+ igen om jag ger det lite tid.

Men det är bara att citera från PD-tråden du länkade. "But the problem is, the whiners aren't actually interested in the truth."

Hur länge skulle det ta för dig att supporta dig från 3500 till 5k+? Du kan väl göra en journal och visa det då det har gjorts otaliga försök av riktigt bra spelare som inte har lyckats.

Antingen här eller ännu hellre på typ joindota/playdota/teamliquid, då du lär få grym respekt om du lyckas.
Citera
2014-07-27, 14:33
Medlem
skattlangarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Hur länge skulle det ta för dig att supporta dig från 3500 till 5k+? Du kan väl göra en journal och visa det då det har gjorts otaliga försök av riktigt bra spelare som inte har lyckats.

Antingen här eller ännu hellre på typ joindota/playdota/teamliquid, då du lär få grym respekt om du lyckas.

Kan du spela bra support så kan du även spela carry/mid under 4500 rating. Visage t ex är 5000x svårare att spela än de flesta melee carries och anser du att du ska ligga på 5k+ så ska du kunna spela Visage och microa dina fåglar utan problem. Att vinna games som support 4500+ är inga konstigheter om du håller en trevlig ton till dina medspelare.
Citera
2014-07-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattlangarn

Men ärligt talat nu det måste vara det dummaste jag har sett. Om jag har en feeder som får 0-20 i mitt lag och slår sönder sina items så är det alltså jag som är ignorant och inte kan erkänna för mig själv att det är jag som suger?
Senast redigerad av Istidraj 2014-07-27 kl. 16:04.
Citera
2014-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand

Va? Finns ju jättemånga som supportat sig till 5k?

Att spela support kanske kan bli svårt vid extremt hög mmr (typ 6k) eftersom det är så få spelare på den nivån att matchmakingen aldrig kan skapa en match med 10 stycken 6k-spelare. Så matchmakingen lägger typ en 6k-spelare + "noobs" mot 5 stycken 5k-spelare. Då är det bra att spela core, ta mycket utrymme och försöka undvika att noobsen blir alltför överkörda. Eller det är vad pubstars brukar säga iaf. Men detta är ju inget problem för vanliga spelare på 3-4k. Där är det skitbra med support. Att smurfa upp sig kanske dock går snabbare med core eftersom man kan snöbolla mer. Men om man spelar där man "hör hemma" vet jag inte om core är så mycket bättre än support (förutom om man är 6k då).

Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Men ärligt talat nu det måste vara det dummaste jag har sett. Om jag har en feeder som får 0-20 i mitt lag och slår sönder sina items så är det alltså jag som är ignorant och inte kan erkänna för mig själv att det är jag som suger?

Svarade på detta tidigare:
Citat:
Fast din MMR bestäms inte av en enda match, utan av hundratals matcher där du är den enda konstanta faktorn. Lika ofta som ditt lag feedar sönder kommer motståndarna feeda 20 kills till ditt lag, så det jämnar ut sig.

Om du verkligen är bättre än din nuvarande MMR så kommer ditt lag alltid ha en statistisk fördel eftersom ni har en spelare (dig) som är bättre än matchmaking-systemet tror att den är. Det kommer innebära att du vinner mer än du förlorar på lång sikt, dvs WR>50 %, vilket innebär att din MMR ökar.
Senast redigerad av Baluch 2014-07-27 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in