2014-07-27, 07:53
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Nej, någon har påstått att personalen är kannibaler uppfattar jag det som
Citat:
En före detta anställd sköterska vid kliniken ska ha påstått att ebolaviruset är en täckmantel för kannibalritualer, uppger polisen.

Frågan är bara om patienterna också är med på detta eftersom de har just ebola (som uppenbarligen bara är en "täckmantel")
Citera
2014-07-27, 08:08
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
En kvinna med ebola har försvunnit från sjukhuset i Freetown, Sierra Leone.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ebolasmittad-kvinna-pa-rymmen/

Hon har dött enligt BBC.
http://www.bbc.com/news/world-africa-28505061
Citera
2014-07-27, 09:04
Medlem
mrmoonlightss avatar
Jag vet inte vad ni tycker, men själv tycker jag att det här börjar bli obehagligt. En sjukdom som dödar 90 % av alla och sprids lika lätt som magsjuka har okontrollerat tagit sig ut till miljonstäder och får fäste i nya länder hela tiden.
Citera
2014-07-27, 13:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag vet inte vad ni tycker, men själv tycker jag att det här börjar bli obehagligt. En sjukdom som dödar 90 % av alla och sprids lika lätt som magsjuka har okontrollerat tagit sig ut till miljonstäder och får fäste i nya länder hela tiden.
Nja, nu ska vi väl inte dra allt för stora växlar här.
Ebolautbrott sker ju lite då och då i Afrika, men du får tänka på att de har nästan världens sämsta sjukvård och knappt några skyddskläder, varför det då kan spridas utan problem.

Skulle det dyka upp i mer civiliserade länder så vi ju utrusning och möjlighet till karantän som krävs för att isolera sjukdomen, än så länge är den ju inte luftburen.

Problemet är ju bara den katastrofalt okontrollerade invandringen från afrikanska länder till Sverige.
Sverige lär var det sista landet som dessutom stänger gränsen alternativt uppför kontroller (det är ju rasistiskt).

Så en spridning i Sverige bör inte vara några problem, räcker med 1 smittad på ett flyg hit, inga kontroller görs och sedan befinner sig Ebola ute i samhället.
Dessutom har vi för f*n haft temperaturer upp mot 35 grader här. Argumentet från en del om att det är för kallt här uppe är väl kört i botten nu.
Finns inga hinder för en spridning under sommarmånaderna här uppe i norr, dessutom finns det inga konkreta bevis för att Ebola inte skulle kunna sprida i kyligare temperaturer heller.
Senast redigerad av SilentVictory 2014-07-27 kl. 13:22.
Citera
2014-07-27, 13:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nja, nu ska vi väl inte dra allt för stora växlar här.
Ebolautbrott sker ju lite då och då i Afrika, men du får tänka på att de har nästan världens sämsta sjukvård och knappt några skyddskläder, varför det då kan spridas utan problem.

Skulle det dyka upp i mer civiliserade länder så vi ju utrusning och möjlighet till karantän som krävs för att isolera sjukdomen, än så länge är den ju inte luftburen.

Problemet är ju bara den katastrofalt okontrollerade invandringen från afrikanska länder till Sverige.
Sverige lär var det sista landet som dessutom stänger gränsen alternativt uppför kontroller (det är ju rasistiskt).

Så en spridning i Sverige bör inte vara några problem, räcker med 1 smittad på ett flyg hit, inga kontroller görs och sedan befinner sig Ebola ute i samhället.
Dessutom har vi för f*n haft temperaturer upp mot 35 grader här. Argumentet från en del om att det är för kallt här uppe är väl kört i botten nu.
Finns inga hinder för en spridning under sommarmånaderna här uppe i norr, dessutom finns det inga konkreta bevis för att Ebola inte skulle kunna sprida i kyligare temperaturer heller.

Ebolaspridning är kanske vad som krävs för att få svenskar att öppna ögonen.

Räcker ett starkt immunförsvar för att skydda sig mot ebola?
Citera
2014-07-27, 13:43
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Nej. Om det hade räckt med ett starkt immunförsvar hade inte 90% dött.
Citera
2014-07-27, 13:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Nej. Om det hade räckt med ett starkt immunförsvar hade inte 90% dött.

Fast vad baseras siffran 90% på? Är det 90% i Afrika som dör?

De har väl inte så bra immunförsvar från första början. Skulle 90% av västerlänningar också dö?
Citera
2014-07-27, 14:06
Medlem
E.W.s avatar
Citat:

De har väl inte så bra immunförsvar från första början. Skulle 90% av västerlänningar också dö?

Det omöjligt att säga exakt hur många som skulle dö om smittan kom till Sverige. Men den räknas som en världens dödligaste sjukdomar. Därför är det lämpligt att göra sitt bästa för minimera smittspridning.
Citera
2014-07-27, 16:53
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ebolaspridning är kanske vad som krävs för att få svenskar att öppna ögonen.

Citat:

Nej, ett starkt immunförsvar räcker inte. Det värsta sättet att dö på är att dö av ebola. Kroppen äts upp inifrån av detta virus och kvar bli bara en soppa av ditt inre... Man blöder ur alla hål, t.o.m. ögonen! Hade jag fått ebola hade jag skjutit mig själv trots att chansen att överleva är 10%.
Citera
2014-07-27, 17:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Nej, ett starkt immunförsvar räcker inte. Det värsta sättet att dö på är att dö av ebola. Kroppen äts upp inifrån av detta virus och kvar bli bara en soppa av ditt inre... Man blöder ur alla hål, t.o.m. ögonen! Hade jag fått ebola hade jag skjutit mig själv trots att chansen att överleva är 10%.

Najs. Så hur skyddar man sig?
Citera
2014-07-27, 17:24
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Här finns rekommendationer och info från WHO. Även lättöverskådlig statistik över dödlighet
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs103/en/

Här är en kort mall också som kan användas för att informera allmänheten. Innehåller några tips

Citat:
Template message for travellers and EVD
Ebola Virus Disease is rare.
Infection is by contact with blood or body fluids of an infected person or an animal infected or by contact with contaminated objects.
Symptoms include fever, weakness, muscle pain, headache and sore throat. This is followed by vomiting, diarrhoea, rash, and in some cases, bleeding.
Cases of Ebola have recently been confirmed in XXX and YYY.
Persons who come into direct contact with body fluids of an infected person or animal are at risk.
There is no licenced vaccine.
Practice careful hygiene.
Avoid all contact with blood and body fluids of infected people or animals.
Do not handle items that may have come in contact with an infected person’s blood or body fluids.
If you stayed in the areas where Ebola cases have been recently reported seek medical attention if you feel sick ( fever, headache, achiness, sore throat, diarrhoea, vomiting, stomach pain, rash, or red eyes).
http://www.who.int/ith/updates/20140421/en/
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-27 kl. 17:27.
Citera
2014-07-27, 17:29
Medlem
NoTruces avatar
Det torde vara svårt att skydda sig mot ebola i Europa, då det är så osannolikt att det skulle komma hit. Råden från WHO gäller platser där det redan är utbrett, eller har sitt ursprung. Det räcker med att en smittad kommer in på terminalen i CDG eller Heathrow för att det ska vara kört. Då fungerar inte de råden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in