Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Gustaf
Mycket snyggt fältarbete! Jag kan bara lägga ett par anmärkningar i marginalen.
Cellulosalack innebär ett bindemedel med viss halt av trävirke, i övrigt innehåller den diverse olika hartser, som t.ex. schellack (men inte nödvändigtvis). Därtill är den buren av fruktansvärt starka och lömska lösningsmedel. Vad som den ena cellulosalacken, generaliserande uttryckt (eller enligt fördomarna, f. att tala klarspråk), har gemensamt med den andra, är att den snabbt blir relativt hård och är polerbar, detta inom ett par veckor. Den blir kort och gott hårdare och hårdare tills den krackelerar.
Pigmentet, som du nämner, är en annan sak. Att det bleknar har inte så mycket att göra med om det är en cellulosalack eller inte, det har mer - men inte bara - med pigmentet självt att göra. Röda pigment är ökända för att blekna. Kolla närmsta småbåtshamn eller de 80-90-talsbilar som brukar stå som vrak längs motorvägarna.
Bilen på dina bilder har inte krackelerad lack, däremot är den kraftigt blekt. Frågan är om midnattsblå kan tappa så mycket(?).
Har inte chassinumret (via registreringsbeviset) varit uppe i tråden? Du har redan en bokstav - sedan uteslutningsmetoden på det och så vidare.
Vänligen,
Tackar för informationen...
Jo, jag har ju "Dahlsjö-PV:ns" chassinummer och den överensstämmer inte med de siffror jag kan utläsa på "min" Volvo PV i slänten.
Jag kände till det om det röda respektive blå pigmentet... Men jag trodde att cellulosalack kanske bleknade snabbare än modern lack. Men jag tackar för informationen...
Angående huruvida om om en midnattsblå PV kan blekna såpass mycket som "min" PV i slänten är ju intressant. Jag har ingen aning, faktiskt... Men PV:n har ju åtminstone stått på samma ställe i nästan 50 år...
Men med största sannolikhet så är inte "PV:n i slänten" den som Dahlsjö-gänget färdades i...
Ändå kan jag inte riktigt släppa det faktum att "min" Volvo PV har samma tre siffror i chassinumret som "Dahlsjö-PV:n", fast i omvänd ordning. Kanske kan
frissefrisén ha en förklaring om hur Volvo gav sina olika modeller dess chassinummer. Det borde ju vara någon form av löpnummer kan man tycka...
Och jag väntar mig i nästa vecka ett brev från Länsstyrelsen Göteborg- och Bohuslän gällande Dahlsjö-PV:n. Nu lär ju denna information redan finnas i tråden, men man vet ju aldrig...