2014-07-26, 20:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett skäl till resning, enligt lagboken: "om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången".
Påståendet om att KJ tog emot samtal i cellen Q Trångforsen S är ett sådant falskt, skriftligt påstående. Det räcker sannolikt inte, men många bäckar små, var det en vis postare som skrev.

Har jag väldigt svårt att tro att det skulle bli skäl för resning, men med tanke på att Göran Lambertz sitter i HD så kan man ju inte vara alltför tvärsäker.

För övrigt så anser jag att rätt person sitter men att det skulle ha blivit rättspsykiatrisk vård som påföljd, KJ kommer att vara likadan när han kommer ut som när han stoppades in i fängelse och det anser jag är illa.
Citera
2014-07-26, 20:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nog bäst du sätter igång att leta bevis då, för motståndarsidan samlar på hög för resning.

Dessutom kan du försöka förklara varför KJ SMS:ade MB i två timmar efter mordet och gillade på fejjan.
Det skämtet räddade den här dagen...

De förblindade galningarna som stött det psykopatiska aset CS har trott på resning
för sin älskade barnamörderska i åratal nu. Inte i helvete blir det någon sån lika lite
som i fallet med eran säregne lille gullgosse.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-26 kl. 20:51.
Citera
2014-07-26, 20:40
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det skämtet räddade den här dagen...
Den gode Q är på krigsstigen. Men Quarrell - jag har för mig att du listade en punkt som resningsbart material - har du kommit fram till några fler? Där fanns ju att samla på hög som jag förstod det.
Citera
2014-07-26, 20:42
Medlem
Citat:
Vilket av detta är bevis på mord, och hur?

inget, det är inte alltid så lyckat. ibland finns ögonvittnen, ibland övervakningskameror, ibland erkänner folk. så är det inte här tyvärr. det handlar om en sammantagen bild. och bristen på alternativ.
Citera
2014-07-26, 20:42
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har inte fup tillgänglig just nu, men exakt vad anses som avvikande i kjs telefontrafik just denna dag jämfört med de övriga dagarna strax innan?
Kan de avvikande beteendet ha att göra med ytterligare en annan mobil eller att han undvek ytterligare press ifrån folk som var nyfikna och att media ville få tag på honom?

Är du övertygad om att kJ var ute och placerade kroppsdelarna på respektive fyndplats trots att han var medveten om att han hade span i hälarna?

Nej, jag är inte övertygad om detta, det är en teori. Jag noterar bara vad som står i fup, på sidan 444. Jag tycker det framkommer ganska tydligt att det just här finns ett stort antal "oredovisade" timmar där KJ kan ha flyttat kroppsdelar - från kl 17.37 söndagkväll till kl 12.32 måndag.

Måndag 18 maj.

...Efter klockan 17.37 finns inga mastuppkopplingar på KJ:s telefon. Det är oklart vad han gör efter detta klockslag.

Söndag 19 maj.

Inga samtal till eller ifrån KJ:s röda telefon, detta indikerar att telefonen är avstängd. Endast tre mycket korta samtal till KJ:s blå telefon, något som indikerar att denna också varit avstängd. Kontroller är genomförda med Telia Soneras enhet för Speciella utredningar och de bekräftar att de tre korta samtalen är samtal som har kopplat fram till KJ:s telefon, något som betyder att man svarat i telefonen när det har ringt. Inga utgående samtal eller SMS. Telefontrafiken denna dag år i den granskade perioden avvikande, då det är mycket liten förekomst av telefontrafik.

Måndag 20 maj använder han bankomatkortet 04.33 vid Statoil, Garnisonsgatan i Boden. Först kl 12.32 svarar han i telefonen och kopplar då upp i ett område som kan täcka in fyndplatsen för VB men också föräldrahemmet.
Citera
2014-07-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det här är intressant:

F: Mmm. Kristoffer, det är så här att vi har hittat blod i din bil.
H: Okej. Hur då? Var då? Hur fan…
[...]
H: Ja, hur hamnade det där.
F: Vilket?
H: Blodet.
F: Du tänker på det?
H: Ja, hur hamnade blodet i min bagagelucka.
F: Mmm. Kan du utveckla det?
H: Ja, men…vem är det som har varit in och sätt in blod i mi…in i min ba…bagagelucka.
F: Mmm.
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?
H: Va?

FUP sid 1760

precis, det är det jag menar, detta är väl närmast en klassisk slip.
Citera
2014-07-26, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, jag är inte övertygad om detta, det är en teori. Jag noterar bara vad som står i fup, på sidan 444. Jag tycker det framkommer ganska tydligt att det just här finns ett stort antal "oredovisade" timmar där KJ kan ha flyttat kroppsdelar - från kl 17.37 söndagkväll till kl 12.32 måndag.

Måndag 18 maj.

...Efter klockan 17.37 finns inga mastuppkopplingar på KJ:s telefon. Det är oklart vad han gör efter detta klockslag.

Söndag 19 maj.

Inga samtal till eller ifrån KJ:s röda telefon, detta indikerar att telefonen är avstängd. Endast tre mycket korta samtal till KJ:s blå telefon, något som indikerar att denna också varit avstängd. Kontroller är genomförda med Telia Soneras enhet för Speciella utredningar och de bekräftar att de tre korta samtalen är samtal som har kopplat fram till KJ:s telefon, något som betyder att man svarat i telefonen när det har ringt. Inga utgående samtal eller SMS. Telefontrafiken denna dag år i den granskade perioden avvikande, då det är mycket liten förekomst av telefontrafik.

Måndag 20 maj använder han bankomatkortet 04.33 vid Statoil, Garnisonsgatan i Boden. Först kl 12.32 svarar han i telefonen och kopplar då upp i ett område som kan täcka in fyndplatsen för VB men också föräldrahemmet.
"något som indikerar att denna också varit avstängd. Kontroller är genomförda med Telia Soneras enhet för Speciella utredningar och de bekräftar att de tre korta samtalen är samtal som har kopplat fram till KJ:s telefon, något som betyder att man svarat i telefonen när det har ringt."
Svarat i avstängd telefon. Hur går det till?
Citera
2014-07-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Måndag 18 maj.

Söndag 19 maj.

Den 18 maj kl 1830 börjar en lada brinna upp i Inbyn, Boden. Byn ligger längs väg 356, bortom Alterjön (14 km från Boden). En AJ bor där, är han släkt med kj?
Citera
2014-07-26, 21:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har gått igenom materialet och inte missat att han tror att det är hans rulle. Han förklarar inte varför den ser ut som den gör.

Han beskriver tejpen som genomskinlig och att den ser ut som väv. Han vill minnas att han
har haft den liggande på ett bord i vardagsrummet.

Kristoffer får se ett fotografi av en tejprulle.

Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden. Han lägger märke till att den
delat sig på längden och säger att han försökt rätta till det men inte lyckats.

När Kristoffer delges att det anträffats i hans badrum säger han att han förmodligen haft den i
någon ficka och lagt den där då han skulle slänga in tvätt.

Kristoffer delges att den tejp som anträffats hos honom och han har fått se ett fotografi av har
visat sig överensstämma när det gäller typ av tejp och hur den rivits av på längden på en tejp
som anträffats på Vatchareeyas kropp.
Han informeras att tejpen kommer att undersökas på
SKL för att slutgiltigt avgöra om de stämmer överens med varandra.

sid 1668

F: Är det så här den ser ut tejpen vi pratade om?
M: Jo … tejp
F: Det där är din tejp?
M: Hm
F: Hade du rivit av den så här så att?
M: Nej det var så
F: Det var så när du hittade den?
M:
F: Har du sen fortsatt och riva av på samma sätt?
M: Nej jag har försökt att liksom, ähh.. så här att hitta vart den ena ändan börjar och så har
jag liksom försökt att …
F: Räta till det?
M: Ja
sid 1674/1675
Senast redigerad av micro113 2014-07-26 kl. 21:05.
Citera
2014-07-26, 21:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han beskriver tejpen som genomskinlig och att den ser ut som väv. Han vill minnas att han
har haft den liggande på ett bord i vardagsrummet.

Kristoffer får se ett fotografi av en tejprulle.

Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden. Han lägger märke till att den
delat sig på längden och säger att han försökt rätta till det men inte lyckats.

När Kristoffer delges att det anträffats i hans badrum säger han att han förmodligen haft den i
någon ficka och lagt den där då han skulle slänga in tvätt.

Kristoffer delges att den tejp som anträffats hos honom och han har fått se ett fotografi av har
visat sig överensstämma när det gäller typ av tejp och hur den rivits av på längden på en tejp
som anträffats på Vatchareeyas kropp.
Han informeras att tejpen kommer att undersökas på
SKL för att slutgiltigt avgöra om de stämmer överens med varandra.

sid 1668

F: Är det så här den ser ut tejpen vi pratade om?
M: Jo … tejp
F: Det där är din tejp?
M: Hm
F: Hade du rivit av den så här så att?
M: Nej det var så
Ja, han tror att det är hans tejp, och han förklarar inte varför den ser ut som den gör, bara att den gör det. Saabägaren säger annorlunda. Har han sett tejprullen som VB glömde på skåpet, och minnet spelat honom ett spratt? Jag kan ibland känna igen ansikten, men placera dem fel. Det tror jag de flesta kan.
Citera
2014-07-26, 21:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
"något som indikerar att denna också varit avstängd. Kontroller är genomförda med Telia Soneras enhet för Speciella utredningar och de bekräftar att de tre korta samtalen är samtal som har kopplat fram till KJ:s telefon, något som betyder att man svarat i telefonen när det har ringt."
Svarat i avstängd telefon. Hur går det till?
Om den röda telefonen är avstängd men inte den blå så kommer givetvis samtalen gå fram till den blå..
Citera
2014-07-26, 21:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, han tror att det är hans tejp, och han förklarar inte varför den ser ut som den gör, bara att den gör det. Saabägaren säger annorlunda. Har han sett tejprullen som VB glömde på skåpet, och minnet spelat honom ett spratt? Jag kan ibland känna igen ansikten, men placera dem fel. Det tror jag de flesta kan.
Jo, han förklarar att tejprullen var så när han hittade den och att han försökt rätta till det men inte lyckats...

SAAB-ägaren kan inte vittna om hur tejpen såg ut månader efter den varit i någon annans ägo.

KJ identifierar sin tejp helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in