2014-07-26, 19:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Hur kommer det sig att Mats Alm gick fri från mord och bara dömdes för griftefridsbrott?
Det ställde sig tyvärr omöjligt att fastställa en definitiv dödsorsak därför att kroppen
legat ute alldeles för länge i ödemarken under sommaren och sensommaren 2009.

Den 1 augusti är det exakt 5 år sedan hon försvann och med all sannolikhet dödades också.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-26 kl. 19:21.
Citera
2014-07-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det ställde sig tyvärr omöjligt att fastställa en definitiv dödsorsak därför att kroppen
legat ute alldeles för länge i ödemarken under sommaren och sensommaren 2009.

Du anser att ma gick fri från mord för att man inte kunde avgöra dödsorsak? Du anser inte att den indiciekedjan som presenterades var lika stark som den mot kJ?

Mao var hans påstådda anledning till lc död mer trovärdig än kjs plantering av blod i sonatan?
Sannolikheten samt trovärdigheten i ovan gms bortförklaring gällande vederbörandes inblandning i mordet är egentligen lika trovärdiga fast inget av dessa kan bevisas, de kan inte heller motbevisas därav är jag förvånad över Hr domslut. Griftefrid hade varit mer förståeligt med tanke på den bevisning och den svaga indiciekedjan som ful presenterade i rätten.
Precis som i detta fall är vi övertygade om att rätt gm har blivit åtalad. Båda slapp för lindrigt undan.
Senast redigerad av KSP 2014-07-26 kl. 19:36.
Citera
2014-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Den 19 maj 2013 är särskilt intressant när det gäller ev förflyttning av kroppsdelar. I fup framgår med all önskvärd tydlighet att KJ:s telefontrafik var avvikande, d v s det förekom nästan ingen trafik alls! Till skillnad då, från övriga dagar i perioden.
Det är väl ganska rimligt att tro att KJ inte var det bittersta intresserad av att ha sina telefoner i bruk, eller svara, om han var upptagen med att flytta kroppsdelar?

Det är rätt på sätt och vis, men som jag påpekat några gånger nu så behöver du inte tvinga in en benutplacering mellan den 18 och 20 maj, du kan sträcka ut den tiden till att gälla från ca 12 eller 13 maj. Så någon gång mellan 12/13 och 20 maj.
Citera
2014-07-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ifall såna här evigt ifrågasättande själar skulle sitta och döma i domstolar så torde knappast
någon överhuvudtaget dömas för någonting.
Bara i så fall i solklara fall som med pappan som eldade upp sina egna barn på Dalarö.
Där liksom gick det inte på villkors vis att snacka bort skulden hos GM och frossa loss i
alternativa förklaringsmodeller.

Det kan och det kunde och kunnat vara si och så in absurdum.
Resonerar man så, ja, då blir det öppet för närmast allting, knappt nånting går att utesluta.

Det är en speciell typ av individer som jag aldrig riktigt kommer att förstå mig på.

edit: Vi ska givetvis inte ha några oskyldigt dömda människor på våra anstalter och
rättspsykiatriska institutioner.

Men när det nu handlar om trådens dömde gärningsman så är det absolut ingenting
som skulle tyda på att man dömt orätt och skickat in helt fel man på kåken.

Ja du har ju rätt. En tröst: den sortens person sitter vanligtvis inte i domstolarna, omdömesbristen är förstås för stor, i stället tvingas de hålla till här på FB. Men här finns en o annan klok person också.
Citera
2014-07-26, 19:42
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att Mats Alm gick fri från mord och bara dömdes för griftefridsbrott?

Man kunde inte avgöra om hon "självdött" eller dödats och allt däremellan. I VB:s fall finns ju inga tvivel om det i alla fall.

EDIT: sorry såg att jag var tvåa på den.
Citera
2014-07-26, 19:48
Medlem
Citat:
Du anser att ma gick fri från mord för att man inte kunde avgöra dödsorsak? Du anser inte att den indiciekedjan som presenterades var lika stark som den mot kJ?

Mao var hans påstådda anledning till lc död mer trovärdig än kjs plantering av blod i sonatan?
Sannolikheten samt trovärdigheten i ovan gms bortförklaring gällande vederbörandes inblandning i mordet är egentligen lika trovärdiga fast inget av dessa kan bevisas, de kan inte heller motbevisas därav är jag förvånad över Hr domslut. Griftefrid hade varit mer förståeligt med tanke på den bevisning och den svaga indiciekedjan som ful presenterade i rätten.
Precis som i detta fall är vi övertygade om att rätt gm har blivit åtalad. Båda slapp för lindrigt undan.

Nej det menar hen nog inte. Tror varenda människa som kom i kontakt med det fallet personligen var övertygade om att MA dödat henne. Ingen jävel trodde på hans totalt helgalna förklaringar. Men eftersom det inte gick att säga om hon död till följd av typ knytnävsslag modell DIF-supportern, regelrätt strypning, eller något annat så fanns ingen riktig bas att bestämma om det skulle vara mord, dråp, vållande, grov misshandel eller vad som helst. Skillnaden i fallet med KJ: hacken och huggen i hennes kropp talar sitt tydliga språk, inget olyckshändelse eller något annat där inte. Plus styckningen förstås.
Citera
2014-07-26, 19:54
Medlem
@micro113:

Vad är din åsikt, om någon, om huruvida KJ kunde transportera torson SJÄLV till FP2?

Vad är din åsikt om valet av FP2?

Hur sannolikt anser du att det är att det kan ha funnits fler personer än KJ och VB i lägenheten kvällen hon försvann?

Ok, jag börjar med att ge min syn på dessa.

KJ kunde, enligt mitt tidigare resonemang i tråden, sannolikt inte ha gjort det själv, inte omöjligt, men inte heller sannolikt.

FP2 är extremt ologisk ur ett logiskt och taktiskt perspektiv. Jag tror att KJ, med eller utan medhjälpare, var mkt nära att bli upptäckt under bärandet och tvingades dumpa torson precis där och att FP2 egentligen var tänkt att vara på annan plats, alternativt skulle torson brännas på annan plats. Åtminstone grävas ned.

Sista frågan: INGET säger att det är omöjligt, snarare finns det saker/vittnesmål som tyder på det. En svindlande tanke för många här inne. I FUP får jag upprepade och starka vibbar att KJ skyddar någon/några. Under förhör i HR får jag lika starka vibbar (ljudupptagning) att det finns minst en klar lögnare bland de som förhörs.

Slutligen: Det vore intressant om det gick att via tömning av RBS/RNC se vilka mobiler som fanns inom KJ:s hemmasts zon den aktuella kvällen, låt säga mellan 17-21.00. Många säkerligen, men det skulle kanske dyka upp ett och annat intressant nummer....
Senast redigerad av Roccy 2014-07-26 kl. 19:59.
Citera
2014-07-26, 19:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du hävdar att du gått igenom materialet men har ändå missat det faktum att han identifierar den som sin och berättar varför den ser ut som den gör ....

Han känner inte igen den från "något annat tillfälle" med andra ord.
Jag har gått igenom materialet och inte missat att han tror att det är hans rulle. Han förklarar inte varför den ser ut som den gör.
Citera
2014-07-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Nej det menar hen nog inte. Tror varenda människa som kom i kontakt med det fallet personligen var övertygade om att MA dödat henne. Ingen jävel trodde på hans totalt helgalna förklaringar. Men eftersom det inte gick att säga om hon död till följd av typ knytnävsslag modell DIF-supportern, regelrätt strypning, eller något annat så fanns ingen riktig bas att bestämma om det skulle vara mord, dråp, vållande, grov misshandel eller vad som helst. Skillnaden i fallet med KJ: hacken och huggen i hennes kropp talar sitt tydliga språk, inget olyckshändelse eller något annat där inte. Plus styckningen förstås.

Vi vet att hon dog av hugg i hjärta och lungor, men vi vet inte varför, var och hur eller med vad egentligen. Allting talar för att kJ var inblandad, men vi vet inte det till hundra procent. Mycket talar också för att Vbs kroppsdelar transporterades i sonatan. Domslutet är inte tillräckligt övertalande för att kJ är ensam inblandad i alla moment. Vad gör dig så säker i att rätt gm är dömd?
Citera
2014-07-26, 20:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
@micro113:

Vad är din åsikt, om någon, om huruvida KJ kunde transportera torson SJÄLV till FP2?
Torso - utan ben. Jag ser inte varför han inte skulle klara det.
Det handlar inte om någon sjukdomssvag kille utan en kille med tillräckligt god kondition och fysik för att klara 12 timmars krig i skogen.

Citat:
Vad är din åsikt om valet av FP2?
Ingen åsikt - borde jag ha det?

Citat:
Hur sannolikt anser du att det är att det kan ha funnits fler personer än KJ och VB i lägenheten kvällen hon försvann?
Noll.
Han har själv uppgett att det är han och hon och inte tyder på annat.

Ok, jag börjar med att ge min syn på dessa.

K
Citat:
J kunde, enligt mitt tidigare resonemang i tråden, sannolikt inte ha gjort det själv, inte omöjligt, men inte heller sannolikt.

FP2 är extremt ologisk ur ett logiskt och taktiskt perspektiv. Jag tror att KJ, med eller utan medhjälpare, var mkt nära att bli upptäckt under bärandet och tvingades dumpa torson precis där och att FP2 egentligen var tänkt att vara på annan plats, alternativt skulle torson brännas på annan plats. Åtminstone grävas ned.

Sista frågan: INGET säger att det är omöjligt, snarare finns det saker/vittnesmål som tyder på det. En svindlande tanke för många här inne. I FUP får jag upprepade och starka vibbar att KJ skyddar någon/några. Under förhör i HR får jag lika starka vibbar (ljudupptagning) att det finns minst en klar lögnare bland de som förhörs.
Om KJ skyddar någon så är det en nära anhörig - pappan isf - som hjälpt honom att undanröja kroppen samt etc.

Citat:
Slutligen: Det vore intressant om det gick att via tömning av RBS/RNC se vilka mobiler som fanns inom KJ:s hemmasts zon den aktuella kvällen, låt säga mellan 17-21.00. Många säkerligen, men det skulle kanske dyka upp ett och annat intressant nummer....
Fast ingen med tillgång till både tejp, bil och VB
Citera
2014-07-26, 20:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Nope. MA hade sin riddare i tråden. En som pratade om inhyrda hitmans. Lagro.
Men som du säger, i fallet med VB var det knappast tal om någon olycka. Och för var sunt tänkande människa var så inte fallet med LC heller.
Citera
2014-07-26, 20:06
Medlem
@micro113

Åsikten om FP2 var mest allmän nyfikenhet.

Varför är du så säker på att KJ inte skyddar en polare av något slag?

Ang torson: det är inte busenkelt att bära en torso i det skicket (utan att gå in på morbida detaljer). KJ är inte speciellt klen, men bärnadet är inte så lätt som många tycks tro. Som sagt inte omöjligt, men under omständigheterna långt från sannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in