Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Det lär ju vara kaos efter en vapenvila relativt länge. Har nu andra grupper etablerat sig i olika delar av landet så lär det vara svårt att att veta vem som kontrollerar vilket kvarter så att säga. Och under lång tid förmodligen riskabelt att skicka ner en utländsk grupp.
Vad jag inte förstår alls (juridiskt) är varför mamman är så viktig? Säg att worst case scenario är korrekt. Att det finns någon komplicerad familjestruktur där Y inte skulle vara dotter och biofamiljen har ljugit om än det ena och andra inkl när Y kom till Sverige. Eller om Y larmade innan hon mördades. (Det här är sådant jag och säkert många andra i tråden vill veta. Vi vill veta hela Ys historia) Men för fallet bör väl detta vara ointressant? De utreder mord inte moraliska spörsmål eller asylskäl och dylikt.
Men nu är plötsligt biomamma högprioriterad och helt nödvändig för att utredningen skall föras framåt? Det är hett som sagt så jag kanske tänker fel det hela är kanske fullständigt normalt. Jag tycker bara att det är konstigt att utredningen skulle hänga på biomamma. Och OM det finns en rad lögner runt Y så lär de ju inte få veta sanningen av biofamiljen.
Oberoende av fallet så hoppas jag det här vidriga kriget snart tar slut. Gaza är litet och tättbefolkat och ingen är skyddad.
Det verkar ju finnas olika uppgifter om när Yara kom till Sverige. Och en eller två gånger? Och när? Och med hjälp av vem?
Sådant kan ju biomamman bringa klarhet i. Faran är väl den att hon blivit instruerad om vad hon ska säja för att stödja nån av versionerna.
Känslan av skuld för att ha sänt sin dotter in i trafikdöden (för det är ju det hon tror?) och att känna sej anklagad för att ha sänt iväg ett barn kan ju få henne att tumma på sanningen. En överlevnadsstrategi som är vanlig vid skuldkänslor.
Jag kommer att tänka på en boktitel av Ruth Rendell: "Alla ljuger -någon dör"
Ja, krig är värre än vad vi nånsin kan föreställa oss. En man från Gaza sa på nyheterna att de inte ens hittar sina hem, Alla hållpunkter är borta...