2014-07-26, 16:05
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, du är klar i huvudet trots värmen. Jag tänkte inte längre än till målsägarbiträde
Möjligen också en advokat som är expert på trafikskador (ja, jag blir elak i värmen).
Videolänk funkar ju trots allt fortfarande.
Jag undrar verkligen varför det är viktigt att komma personligen?
Eventuell topsning? Genomgång av datorn? Finns det grund för det?

Uppenbarligen är jag inte det...
Tack Smålandtintin för förklaringen!

Apropå hetta är luftkonditioneringen troligtvis bättre i häktet (misstänkta paret) än där jag sitter.
Citera
2014-07-26, 16:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Uppenbarligen är jag inte det...
Tack Smålandtintin för förklaringen!

Apropå hetta är luftkonditioneringen troligtvis bättre i häktet (misstänkta paret) än där jag sitter.

Ja, de kan vara glada att de inte sitter på Kronobergshäktet som flera gånger blivit anmälda till olika instanser pga av bristande ventilation.
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-9-2011-Argang-77/MR-dagarna-Klarar-FN-att-granska-medlemslanderna/

Ja, tur vi har Smålandstintin. Och om patriarken Abraham inte hade hörsammat kallelsen utan stannat i UR hade den här situationen aldrig uppstått.

Jag kan inte låta bli att fundera över vad som händer om det inte blir möjligt att åka ner till Gaza under överskådlig framtid?
Vad tror ni andra? Blir de sittande i häktet i åratal? Drygt ett års häktningstid vet jag har hänt men..?
Citera
2014-07-26, 16:29
Medlem
Uppgifter från Yaras mamma verkar nödvändiga för utredningen (?)

"Kriminalinspektör Mats Dahlén säger till tidningen att resan till mamman är "ett måste för att kunna fortsätta utredningen". Tanken var att en kriminalpolis, tre advokater och en tolk skulle resa till mamman, men nu skjuts resan upp."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yarautredning-skjuts-upp-pa-grund-av-gazakriget
Citera
2014-07-26, 16:46
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Uppgifter från Yaras mamma verkar nödvändiga för utredningen (?)

"Kriminalinspektör Mats Dahlén säger till tidningen att resan till mamman är "ett måste för att kunna fortsätta utredningen". Tanken var att en kriminalpolis, tre advokater och en tolk skulle resa till mamman, men nu skjuts resan upp."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yarautredning-skjuts-upp-pa-grund-av-gazakriget

Den här gången verkar det som om kriget skulle kunna pågå längre. Kraven som ställs av Hamas för en längre vapenvila eller fred- kan de uppfyllas?
Tänk om de inte får kontakt med mamman? Av nån anledning.
Eller att hon inte kommer att berätta det de vill veta.
Allt känns väldigt osäkert.
Citera
2014-07-26, 17:02
Medlem
Citat:
Den här gången verkar det som om kriget skulle kunna pågå längre. Kraven som ställs av Hamas för en längre vapenvila eller fred- kan de uppfyllas?
Under alla förhållanden kan det vara nyttigt att höra henne helt oberoende av pappan.
Det hade kanske gått annars också, han förstår säkert att de inte kan vittna som ett par, men ändå ...
Hon kommer nog att samarbeta och svara så gott hon minns.

PS, hugskott:
Som det är just nu, så går det ju inte så bra. Har någon hunnit kolla hur det är med förbindelserna med Västbanken? Kan hon ev. föras dit eller till Israel för förhör?
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-26 kl. 17:05. Anledning: hugskott
Citera
2014-07-26, 17:33
Medlem
Citat:

Det lär ju vara kaos efter en vapenvila relativt länge. Har nu andra grupper etablerat sig i olika delar av landet så lär det vara svårt att att veta vem som kontrollerar vilket kvarter så att säga. Och under lång tid förmodligen riskabelt att skicka ner en utländsk grupp.

Vad jag inte förstår alls (juridiskt) är varför mamman är så viktig? Säg att worst case scenario är korrekt. Att det finns någon komplicerad familjestruktur där Y inte skulle vara dotter och biofamiljen har ljugit om än det ena och andra inkl när Y kom till Sverige. Eller om Y larmade innan hon mördades. (Det här är sådant jag och säkert många andra i tråden vill veta. Vi vill veta hela Ys historia) Men för fallet bör väl detta vara ointressant? De utreder mord inte moraliska spörsmål eller asylskäl och dylikt.

Men nu är plötsligt biomamma högprioriterad och helt nödvändig för att utredningen skall föras framåt? Det är hett som sagt så jag kanske tänker fel det hela är kanske fullständigt normalt. Jag tycker bara att det är konstigt att utredningen skulle hänga på biomamma. Och OM det finns en rad lögner runt Y så lär de ju inte få veta sanningen av biofamiljen.

Oberoende av fallet så hoppas jag det här vidriga kriget snart tar slut. Gaza är litet och tättbefolkat och ingen är skyddad.
Citera
2014-07-26, 18:58
Medlem
1. Rami är bror till mamman; de vill säkert veta mer om deras förhållande, hurdan han varit som barn, som bror, som morbror; hans förhållande till Yara och annat som pappan inte har upplevt allt av och kan vittna om
2. Jag tror att Yara stod mamman mycket nära - de vill säkert höra om förtroenden och annat "flickorna emellan"
3. De vill kanske ha upplysningar om Yaras hälsotillstånd, barnsjukdomar och liknande (det vågar jag upprepa trots risken för backlash)
4 . Det finns säkert annat som jag inte kan fundera ut just nu

så i förstone behöver man kanske inte tänka i termer av bisarra familjeförhållanden - men en topsning kommer kanske med, så att man kan var 100 på identiteten
Citera
2014-07-26, 20:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det lär ju vara kaos efter en vapenvila relativt länge. Har nu andra grupper etablerat sig i olika delar av landet så lär det vara svårt att att veta vem som kontrollerar vilket kvarter så att säga. Och under lång tid förmodligen riskabelt att skicka ner en utländsk grupp.

Vad jag inte förstår alls (juridiskt) är varför mamman är så viktig? Säg att worst case scenario är korrekt. Att det finns någon komplicerad familjestruktur där Y inte skulle vara dotter och biofamiljen har ljugit om än det ena och andra inkl när Y kom till Sverige. Eller om Y larmade innan hon mördades. (Det här är sådant jag och säkert många andra i tråden vill veta. Vi vill veta hela Ys historia) Men för fallet bör väl detta vara ointressant? De utreder mord inte moraliska spörsmål eller asylskäl och dylikt.

Men nu är plötsligt biomamma högprioriterad och helt nödvändig för att utredningen skall föras framåt? Det är hett som sagt så jag kanske tänker fel det hela är kanske fullständigt normalt. Jag tycker bara att det är konstigt att utredningen skulle hänga på biomamma. Och OM det finns en rad lögner runt Y så lär de ju inte få veta sanningen av biofamiljen.

Oberoende av fallet så hoppas jag det här vidriga kriget snart tar slut. Gaza är litet och tättbefolkat och ingen är skyddad.

Det verkar ju finnas olika uppgifter om när Yara kom till Sverige. Och en eller två gånger? Och när? Och med hjälp av vem?
Sådant kan ju biomamman bringa klarhet i. Faran är väl den att hon blivit instruerad om vad hon ska säja för att stödja nån av versionerna.
Känslan av skuld för att ha sänt sin dotter in i trafikdöden (för det är ju det hon tror?) och att känna sej anklagad för att ha sänt iväg ett barn kan ju få henne att tumma på sanningen. En överlevnadsstrategi som är vanlig vid skuldkänslor.

Jag kommer att tänka på en boktitel av Ruth Rendell: "Alla ljuger -någon dör"

Ja, krig är värre än vad vi nånsin kan föreställa oss. En man från Gaza sa på nyheterna att de inte ens hittar sina hem, Alla hållpunkter är borta...
Citera
2014-07-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
1. Rami är bror till mamman; de vill säkert veta mer om deras förhållande, hurdan han varit som barn, som bror, som morbror; hans förhållande till Yara och annat som pappan inte har upplevt allt av och kan vittna om
2. Jag tror att Yara stod mamman mycket nära - de vill säkert höra om förtroenden och annat "flickorna emellan"
3. De vill kanske ha upplysningar om Yaras hälsotillstånd, barnsjukdomar och liknande (det vågar jag upprepa trots risken för backlash)
4 . Det finns säkert annat som jag inte kan fundera ut just nu

så i förstone behöver man kanske inte tänka i termer av bisarra familjeförhållanden - men en topsning kommer kanske med, så att man kan var 100 på identiteten

Nja att skicka en kriminalpolis, tre advokater och en tolk till Gaza för att ta reda på kvinnliga förtroenden och barnsjukdomar låter lite osannolikt. Och om morbron Rami visat mördartendenser i tidig ålder så hade de nog inte skickat flickan till just honom.

Min fråga handlade mer om att det som har varit viktigt för oss i tråden kanske inte är av vikt för en mordutredning. Inkl familjeförhållanden, identitet och Ys ankomst. Kriminalaren säger ju uttryckligen att förhöret av mamman är av största vikt för att utredningen.

Biomamma vet inte ens om att Rami sitter häktad eller att Y är mördad om vi ska tro pappan. Det enda jag kan tänka är om Y indirekt pekat ut någon trolig GM till biomamma. Har det försigått på Fb så verkar det handla mer om tillgång till servrar och inte vad biomamma säger. Det är helt enkelt svårt att förstå varför förhöret med mamman skulle vara så viktig för utredningen när flickan varit borta från familjen i minst 15 månader. Slå hål på någon av de häktades historier kanske?
Citera
2014-07-26, 22:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Alltihop kring själva rättsprocessen börjar kännas lite obehagligt och jag börjar få en del onda aningar.
Framförallt ogillar jag att ingenting kan fortgå bara för att man inte kan tala med Yaras mamma. Kan det betyda att man har så dåliga bevis att allting hänger på mammans vittnesmål och facebooks samarbetsvilja?

I mina öron känns det väldigt riskabelt. Å andra sidan; jag är novis och oroar mig kanske mest för att jag inte har tillräcklig kunskap.
Citera
2014-07-26, 23:06
Medlem
Även i de mest patriarkala samhällen vet kvinnor mer än man kan frestas tro.
De lyssnar, iakttar och tänker! Och pratar med varandra.
Dessutom har de andra och kompletterande kunskaper än männen, så jag föreställer mig att man skulle kunna få fram en hel del matnyttigt, bara hon vågar prata. FUPen kommer att ha med hennes vittnesmål och där kommer kanske i bisatser och i förbifarten en del info om t.ex Ramis studier och äktenskap, om beslutet att låta Yara följa med Amani, när hon faktiskt kom iväg, vem Amani är och annat som deltagarna här vill veta.
Personligen är jag väldigt nyfiken på Amanis bakgrund. Det är något som inte stämmer riktigt, eller något som fattas. Hon gör ett märkligt intryck.
Vi får se ...
Citera
2014-07-26, 23:13
Medlem
Jag tror inte att Yaras mamma inte vet vad som har hänt hennes dotter. Det kan till och med vara så Rami- eller Amani- ringt eller kontaktat henne via FB när Yara var död, innan polisen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in