2014-07-25, 16:20
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reglementet
Det tog mig en stund, men sovrummet verkar vara där köksbordet står.
Det finns en planlösning bland bilderna och en annan - den som stämmer med hur det ser ut - om man klickar på "planlösning" i bostadsbeskrivningen. Jag gjorde det först, och för mig tog det ett tag innan jag förstod vad ni pratade om.
Citera
2014-07-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Imponerande interiör, älskar timmerväggen i köket.
Annars såg köket tråkigt planerat ut, hade bytt ut dörren i denna bild mot ett brett valv eller något. Sexig kombination med vitt och gammalt trä för övrigt.

Utsikten är fantastisk!
Hoppas du skojar! En hittepainredning utan tanke och struktur, och vad fasen gor en timmervagg i ett nybyggt hus? Eller ar den en rest fran den ursprungliga sommarstugan? Knappt ok anda.
Citera
2014-07-25, 18:37
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
http://www.blocket.se/stockholm/Birkagatan_16_C__4_tr__Stockholms_stad_55117781.ht m?ca=11&w=1

Birkagatan 16, Stockholm

Jag får inte planlösningen att stämma. Är det ett förslag på renovering kanske?

Blandaren till handfatet såg fin ut, men HUR sätter man på vatten och ändrar temperatur?

Lägenheten har renoverats, se listen till höger om köksbordet. Köket har de väl flyttat på.
Citera
2014-07-25, 18:46
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Hoppas du skojar! En hittepainredning utan tanke och struktur, och vad fasen gor en timmervagg i ett nybyggt hus? Eller ar den en rest fran den ursprungliga sommarstugan? Knappt ok anda.

Håller med om att interiören inte passar exteriören. Det var ett gammalt hus som totalrenoverades, och de gick väl lite för långt.
Citera
2014-07-26, 12:14
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Är det Modulor du tänker på? Eller att vi skulle trivas mer i ett hus med dessa mått?

Ja det var den jag syftade på.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Eller kanske bo på ett berg i Sigtuna med ett lite udda hus för det facila priset av 7,8 milj kronor?
Bla får ni nöjet att bubbla på taket och bada bastu i den gamla jordkällaren.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-harberget-sigtuna-kommun-kvarnstugan-harberget-101-6346764

ÅNEJ, VAD HAR DE GJORT MED MITT HUS??!! Jag var spekulant på det här huset för några år sen innan det renoverades så känner till det väldigt väl. Det var ett urgulligt litet stenhus med blå dörrar och fönster, mitt i ett hav av syrén och ängsblommor och en fantastisk utsikt från den privata tomten. Synd att köparna har förstört det med en så ful utbyggnad. Tycker främst att utbyggnaden skulle varit vit som den gamla delen samt haft vanliga spröjsade fönster ist för de rundade som bara ser tattiga ut. Nu ser det mer ut som ett fort, samt att balkongräckena borde varit vita och man skulle satt in nåt annat än en spiraltrappa i metall som ger känslan av offentlig byggnad. Annars tycker jag den gamla delen (som har intakt ursprunglig planlösning) är snyggt iordninggjord. (Och ja, timmerväggen i köket är original, framtagen när man rev sponten som satt för.)

Då låg stugan ute för 995´och den såldes tillslut efter något år (vet dock ej till vilket pris). Det var inget vidare stort intresse för huset då det varken fanns el eller vatten, bara en handpump på tomten. Dessutom var det i princip bara en gångstig upp till huset, så man skulle bli tvungen att anlägga väg upp och söka servitut från kommunen för detta. Och det fanns begränsningar i ytan på tillbyggnaden (har för mig att det var 140, vilket är exakt vad de byggt) och lite andra restriktioner på det gamla huset (såsom att det inte fick rivas). Mina efterforskningar gav att jag troligen skulle bli tvungen att lägga ca 600' på el och vatten till huset, och ytterligare någon miljon på att bygga ut för badrum och tvättstuga och andra förbättringar på huset, såsom nya fönster, uppfräschning av fasad, insättning av radiatorer mm mm. Tyvärr fegade jag ur ett sånt stort projekt då jag aldrig tidigare ägt ett hus, men med tanke på vad de nu begär för det så borde jag gjort det då jag troligen kunde tjänat en god hacka vid framtida försäljning.

Å andra sidan har jag svårt att tro att säljarna kan få ut så mycket som de begär. Det syns inte så tydligt på bilderna med takhöjden i stugan är väldigt låg, man fick böja sig för att gå igenom dörröppningarna. Samt att rummen är väldigt små. Barnrummet på bottenvåningen hade en 70-säng på visningen och jag har svårt att tro att något större skulle gå in utan att blockera dörren. Annars tycker jag sänggaveln och heltäckningsmattan i master bedroom var för gräsliga. Konstigt då resten är fint inrett. Och vad har hänt med terrassten utanför master bedroom? Ser ut som den lutar neråt (där dynorna ligger). Synd att inte kunna nyttja hela terrassen pga detta.

Jag är ytterst nyfiken på att höra era åsikter om renoveringen och tillbyggnaden då jag själv hade långtgående planer för stugan. Tycker ni det är snyggt gjort? Vad skulle ni vara villiga att betala för huset? I min plan ingick "bara" att göra iordning det till permanentstandard (med ursprungsdetaljer och planlösning bevarade), samt att bygga ut för badrum och tvättstuga precis som de gjort från köket. Det hade isf blivit runt 70 kvm.

Ska rota runt lite på gamla hårddiskar och se om jag kan hitta bilderna från huset innan det renoverades. Det var verkligen sagolikt.
Senast redigerad av SuraStina 2014-07-26 kl. 12:19.
Citera
2014-07-26, 12:35
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag är ytterst nyfiken på att höra era åsikter om renoveringen och tillbyggnaden då jag själv hade långtgående planer för stugan. Tycker ni det är snyggt gjort? Vad skulle ni vara villiga att betala för huset? I min plan ingick "bara" att göra iordning det till permanentstandard (med ursprungsdetaljer och planlösning bevarade), samt att bygga ut för badrum och tvättstuga precis som de gjort från köket. Det hade isf blivit runt 70 kvm.

Ska rota runt lite på gamla hårddiskar och se om jag kan hitta bilderna från huset innan det renoverades. Det var verkligen sagolikt.
Skulle verkligen vilja se dessa bilder.

Jag tror som jag tidigare skrev, att de gick lite väl för långt med renoveringen. Ser man på dessa bilder: [1] [2] [3] [4] så ser huset riktigt fint ut, och dessa rum ser ut att ingå i orignalplanen.

denna bild ser du varför terassen lutar nedåt. Den är byggd på ett lutande tak.
Citera
2014-07-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
.

Smaken är som baken men jag tycker huset ser gräsligt fult ut. Den grå utbyggnaden ser ut som något man bygger på en lekstuga. De omålade träräckena överallt förfular rejält, hade varit snyggare med i princip vad som helst annat än omålade miljoners ribbor. Om de nu förvandlat en gammal kåk till en arkitektritad moderniserad fasad så tycker jag inte staketen var passande, säkert ska de få åldras naturligt och bli silvergråa men jag har aldrig gillat "naturligtlärkträtrenden"

Köket kan jag tycka om, om det inte vore för att det nästan inte finns några arbetsytor???!. Kommoden i badrummet var också ful, vad sjutton är det för skiva som står uppställd mot kakelväggen bakom kranen? Ska det föreställa locket till en gammaldags kommod så såg det inte trovärdigt ut. Trädgården var lite så där skönt opretentiöst gammeldags men kan fås betydligt mysigare med lite jobb och med tiden.

Priset vet jag inte något om, orkar inte sätta mig in i vad hus i området "är värda" men det låter löjligt dyrt.
Citera
2014-07-26, 13:17
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Smaken är som baken men jag tycker huset ser gräsligt fult ut. Den grå utbyggnaden ser ut som något man bygger på en lekstuga. De omålade träräckena överallt förfular rejält, hade varit snyggare med i princip vad som helst annat än omålade miljoners ribbor. Om de nu förvandlat en gammal kåk till en arkitektritad moderniserad fasad så tycker jag inte staketen var passande, säkert ska de få åldras naturligt och bli silvergråa men jag har aldrig gillat "naturligtlärkträtrenden"
Det är just där problemet sitter. Antingen skulle de ha renoverat måttligt, utan att ha moderniserat så omfattande, eller så skulle de rivit och byggt nytt från början. Detta fungerar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Köket kan jag tycka om, om det inte vore för att det nästan inte finns några arbetsytor???!.
Knappt några skåp heller.
Citera
2014-07-26, 15:44
Medlem
Myllass avatar
Förvärva en ö och skapa ett paradis för 650 000 i Hälsingland. http://www.erasweden.com/kontor/hudiksvall/bostad/205692
Storstuga, bastu, gästhus, förråd, två badplatser och fiske låter ju fantastiskt. Men vattenledningen från brunnen på fastlandet är trasig, energi till belysning kommer från solpanel, spisen och kylskåp drivs med gasol och huset värms upp av vedkamin.

Det fascinerande är att ön var till salu även 2012 då med utgångspris 2995 000! men blev oförklarligt nog inte sålt nån trodde nog kunna göra ett klipp efter att grummeön sålts
http://www.boliga.se/map.aspx?id=3277477
Citera
2014-07-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllas
Förvärva en ö och skapa ett paradis för 650 000 i Hälsingland. http://www.erasweden.com/kontor/hudiksvall/bostad/205692
Storstuga, bastu, gästhus, förråd, två badplatser och fiske låter ju fantastiskt. Men vattenledningen från brunnen på fastlandet är trasig, energi till belysning kommer från solpanel, spisen och kylskåp drivs med gasol och huset värms upp av vedkamin.

Det fascinerande är att ön var till salu även 2012 då med utgångspris 2995 000! men blev oförklarligt nog inte sålt nån trodde nog kunna göra ett klipp efter att grummeön sålts
http://www.boliga.se/map.aspx?id=3277477

Det kan man kalla prissänkning
Så sjukt tråkigt möblerat och allt mischmasch ser deprimerande ut. Kasta ut allt krimskrams och möbler utom vissa möbler, behåll tex. det turkosa köksbordet, lite fotogenlampor, måla om köket i vad som helst utom den färg som är nu , kasta plastmöblerna på soptippen och häng upp några skira spetsgardiner så skulle det se tusen ggr. trevligare ut. Styla lite shabby chic och allt skulle se gulligt ut ist. för deppigt.

Undrar förresten hur man tänker när man hänger upp tavlor som ovanför turkosa bordet? eller tänker man inte alls....oj vilken fin tavla...vart ska vi hänga den....jaaa en meter ifrån och snett ovanför den andra tavlan som i sin tur hänger intryckt i ena hörnet
Senast redigerad av lacrima 2014-07-26 kl. 17:00.
Citera
2014-07-27, 11:20
Medlem
CarolynHaxs avatar
Nån som tycker att jag är fixerad vid stirra-in-i-en-bergvägg-från-varje-fönster-lägenheter? Jäpp, jag erkänner.

Nedanstående objekt är dock unikt: det ligger på SJÄTTE våningen i huset, och utsikten från balkongen är inte bara en bergvägg, utan också en nybyggd cementmur samt en spännande byggarbetsplats som kan bli vad som helst.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-kvarnholmen-nacka-kommun-mjolnarvagen-24,-van-6-6392075
Citera
2014-07-27, 11:31
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nån som tycker att jag är fixerad vid stirra-in-i-en-bergvägg-från-varje-fönster-lägenheter? Jäpp, jag erkänner.

Nedanstående objekt är dock unikt: det ligger på SJÄTTE våningen i huset, och utsikten från balkongen är inte bara en bergvägg, utan också en nybyggd cementmur samt en spännande byggarbetsplats som kan bli vad som helst.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-kvarnholmen-nacka-kommun-mjolnarvagen-24,-van-6-6392075
Fast där har de ju schyst utsikt åt andra håll! Fönster mot betongen är kanske inte vackert men man kan se det som ett ljusinsläpp utan insyn. Om utsikt åt andra håll hade saknats vore en annan sak. Då blir det kanske lite instängt. Tycker det ser ut som ett attraktivt boende.

Tänk på vindsvåningar som är så populärt. Många har ingen utsikt alls, man får bara in ljus men kan inte se något av vad som händer utanför, nere på gatan etc. Det tycker jag verkar lite instängt.

EDIT: sen kan man ju diskutera om det är rätt sida för balkongen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in