2014-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Problemet med fortsättningen är fyndplatserna och placeringen av benen i gula huset. Sen är jag lite brydd i KS (banläggaren) som sett en silvrig bil och ung förare mellan gula huset och fortet på em den 18/5. KS är även motorintresserad så han kunde med säkerhet fastställa modell på bilen och lite mer precist än "silvrig", fast det inte stod i tidningen. Han trodde även att denna yngling kunde ha hyrt förrådet vid värnet. Sen faktumet att det pågick orienteringsträning och tävling dagarna före 18/5, men även 18/5 gör det svårt att dumpa ben i huset.

Antingen så hittas hon av KJ och/eller sällskapet eller så träffar hon på MB. Kanske du kan bygga vidare på historien? Styckningen har knappast skett på stenig mark, utan i någon byggnad eller åtminstone ett underlag av trä. Lite i skymundan och inte på en öppen plats med en massa trafik. Dessutom max 25 meter från farbar väg. Sen är mordvapnet format som en märlspik (möjligtvis en Dagger i någon form).

Tror du att vb blev styckad samma dag dvs den 4/5?
Citera
2014-07-26, 11:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror du att vb blev styckad samma dag dvs den 4/5?

Nej, det tror jag inte. Styckningen känns på något sätt mer genomtänkt än sticken. Hon kan ha förvarats en dag eller två på något svalt ställe.
Citera
2014-07-26, 11:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har någon ifrågasatt utredningens brister direkt till bodenpolisen eller till åklagarna?
Jag vet att det inte är populärt och svårt att få igång en dialog gällande avklarade fall, men ibland kan man ha tur.

Tyvärr har jag ingen bra ingång till bodenpolisen då jag bor Sthlm och vill inte blanda in mina kontakter.
Undrar bara av ren nyfikenhet.

TO gjorde väl det indirekt genom att likna utredningen vid ett garnnystan som kattungar har lekt med?
Citera
2014-07-26, 11:34
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det har kanske diskuterats tidigare. KJ har erkänt att han varit runt gula huset några dagar innan fyndet och (geocachade?). Jag kan ingenting om såna spel men undrar om han planerade ett sånt spel och det var därför han flyttade benen till huset?

En annan fundering: Kunde polisen installera en GPS i KJs bil (utan hans vetande) för att spana honom? Är det tillåtet ö.h.t.? Fungerar GPS (får signal från satelliter) om den installeras under en bil?

KJ sökte av området och huset i samband med att man sökte efter VB.
Citera
2014-07-26, 11:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte. Styckningen känns på något sätt mer genomtänkt än sticken. Hon kan ha förvarats en dag eller två på något svalt ställe.

På KJ balkonggolv kanske? Nosade hundarna på balkongen?
Citera
2014-07-26, 11:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Bara för att du och en handfull till på flashback tror blint på att KJ är oskyldig. Så ska du nog inte hoppas för mycket. Antagligen för ni vill hålla liv i tråden. Falska bevis, plantering, etc. Ni kommer på fler och fler varje vecka som går. Värre än Lagros teorier, det är ju rena skämtet. Skäms ni inte kan man undra.

(Misstänker att det är du som startat bloggen också)
Jag vet inte om det är någon mening med att svara, då du inte läser vad jag skriver. Jag har skrivit att jag inte vet om KJ är oskyldig, haja det.

Jag har också skrivit att jag inte är bloggaren, men eftersom du inte läser vad jag skriver kan jag lika gärna erkänna. Jag åker 100 mil till Boden och tillbaka varje vecka och gör videofilmer, sakletar och mäter mastsignaler. (Undrar när jag får tid att skriva på Flashback).
Citera
2014-07-26, 11:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Problemet med fortsättningen är fyndplatserna och placeringen av benen i gula huset. Sen är jag lite brydd i KS (banläggaren) som sett en silvrig bil och ung förare mellan gula huset och fortet på em den 18/5. KS är även motorintresserad så han kunde med säkerhet fastställa modell på bilen och lite mer precist än "silvrig", fast det inte stod i tidningen. Han trodde även att denna yngling kunde ha hyrt förrådet vid värnet. Sen faktumet att det pågick orienteringsträning och tävling dagarna före 18/5, men även 18/5 gör det svårt att dumpa ben i huset.

Antingen så hittas hon av KJ och/eller sällskapet eller så träffar hon på MB. Kanske du kan bygga vidare på historien? Styckningen har knappast skett på stenig mark, utan i någon byggnad eller åtminstone ett underlag av trä. Lite i skymundan och inte på en öppen plats med en massa trafik. Dessutom max 25 meter från farbar väg. Sen är mordvapnet format som en märlspik (möjligtvis en Dagger i någon form).
Jag har svårt att bygga vidare på hypotesen att hon hittas och dödas av KJ, eftersom mord- och styckplats inte är hittad. Jag kan inte tänka mig att KJ hade tillgång till en sådan plats som inte har undersökts av polis. Likaså finner jag det svårt att tro att KJ har tagit bilen hem igen utan att bloda ner kupéen.
Citera
2014-07-26, 11:57
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Haha, inte en chans. Vittnet är partisk och vill inte se sin son i fängelset. Han har ändrat versioner och har inte på något sätt haft full översikt över sin son, vilket framträtt tydligt, båda av oss och av TR tillika HR.

Vittnet är inte fullt trovärdig.

Du är inte heller trovärdig.
Tro inte att dina påhopp är glömda för att du loggat ut några timmar.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Hur var det nu med vilka hundar som sökt igenom KJs hem?

Citerar mig själv om du glömt ursprunget till inlägget:

Inlägget handlar om hur åklagarna sprider falska uppgifter till media efter första dagen i TR... alltså innan dom.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article23431.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ett gammalt inlägg + några nya uppgifter.

Väldigt många av deras uttalanden stämmer inte.
Och inget i bevisläget har förändrats från detta uttalande tills idag.

För att nämna några...

1. Här säger dom att mordplatsen INTE är i lägenheten. (åklagarna)
(ett uttalande som dom sedan ändrar utan ett endaste nytt bevis, men annars kan dom inte använda sig av de tre vittnena som säger att dom hört skrik från KJs lägenhet, vad har dessa för värde om inte KJ dödade VB i lägenheten? )
+ Man har även sökt med UNO i hela lägenheten, UNO markerade inte någonstans

2. Teletrafiken... Hennes telefon har aldrig lämnat hans adress i funktionsdugligt skick. (åklagarna)
(Inget dom vet eller borde uttala sig om)

3. MBs mobil var en sån typ av telefon där det inte gick att återskapa meddelanden. (åklagarna)
(Det har inte med modellen att göra utan att dom är permanent raderade)

4. Det finns varken möjlighet eller utrymme eller några brytskador på bilen ö...som gör att den i sig osannolika uppgiften ter sig mer möjlig eller sannolik (åklagarna)
(Det finns visst utrymme för plantering... 4/5, 5/5, 6/5,7/5 för att bara nämna några dagar)

+ Brytskada... http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/may/blodet-i-bagaget-del-2-2.html

Varför håller polisen handen i blodet?

5. Bagagerumsmattan är ett poröst material som suger åt sig (åklagarna)
(Polisens tekniker säger tvärt om att dessa mattor suger inte åt sig)

Jag skulle kunna ta upp mer av galenskapen i dessa uttalande men jag orkar verkligen inte lyssna på deras teorier och övertygelser om rådande omständigheters möjliga sannolikheter och osannolikheter.

Man undrar ju om tanken aldrig slagit åklagarna att det finns en anledning till att dom inte har hittat mer bevis?

Kan inte låta bli att citera dig
"Gör inte det, du har uppenbarligen inte kapacitet att analysera information och fakta på ett korrekt och objektivt sätt. Så har du fler galenskaper som du vill förmedla i tråden så gör din faktakoll och research först. "
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-26 kl. 12:33.
Citera
2014-07-26, 12:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför letar du inte efter sanningen själv? Precis som bevisningen har försvagats sedan domen kan den också stärkas av någon som letar.
"Bevisningen har försvagats"...
Tillåt mig hånflina.
Där rök sista resten av din trovärdighet.

Du tror inte pappan har intresse av att kunna vilja skydda sin son och därför far med
oriktiga uppgifter?
Man kan ha förståelse för att en förälder ställer upp för en utsatt avkomma.
Men om det som i detta fall handlar om ett ohyggligt mord och föräldern till slut förstår
att avkomman verkligen måste vara skyldig så blir det inte annat än moraliskt förkastligt
att sluta upp vid sidan av en mördare till barn.
Någonstans måste gränsen gå och den går definitivt här.

Nu påstår jag inte att denna fader vet om att sonen är skyldig och ändå gör sina
ansträngningar för att hålla honom om ryggen, hjälper honom praktiskt med ett och annat
som avlägsnande av somliga bevis för skuld, men om det verkligen skulle ha skett så
handlar det om ingenting annat än skyddande av brottsling och sånt ses inte med blida ögon
utan kan rendera i flera års fängelse.

Din tilltro till pappan och hans uppgifter är rörande men röjer också en oerhörd naivitet.

"Bevisningen försvagad"...
För att någon random blogg visar upp en hand på en polis som täcker en bit av en list?
En list som redan är avfotograferad utan några händer i vägen så man vet hur den ser
ut alltså. Men en sån skitsak dras det sjukt stora växlar på och genast yras det om
en konspiration hos polisen.
Så symptomatiskt för högen av alternativnissar som jagar väderkvarnar likt en viss
paranoid riddare på den osaliga medeltiden.

Som KluvenTunga så insiktsfullt registrerat: det handlar inte om att finna en
sanning längre primärt utan i allt väsentligt är det fokuserat på det moraliskt
tvivelaktiga projektet att bortförklara en dömd persons skuld.
En skuld som framstår som omöjlig att bestrida för alla med ett rimligt mått av
logisk slutledningsförmåga och sunt förnuft.

Bevisningen är på intet sätt försvagad utom i hjärnor som är frikopplade från verklighetskontakt.

OBS! Jag påstår inte att pappan skulle ha hjälpt sonen på det ena eller andra sättet.
Citera
2014-07-26, 12:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Alibit 20 maj har förstärkts.
Frånsett den diskutabla mastpositionen Verk-st-v. SO 12:32 (som tid. registrerats när KJ befunnit sig i närheten av sin bostad) så kvarstår det faktum att JJ säger sig inte veta vad KJ gjort efter sitt möte med BB. Här infinner sig också något kryptiskt i JJ:s vittnesmål; han nämner aldrig BB, precis som han skulle ha varit ovetande om att sonen hade hemmahosare springande hos sig minst tre gånger i veckan. - JJ kan således inte alls redogöra för vad KJ haft för sig under em/kvällen/natten. - Vad han händelsevis "tror" eller "antar" är inte relevant.
Citera
2014-07-26, 13:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag kan inte tänka mig att KJ hade tillgång till en sådan plats som inte har undersökts av polis.
Självklart hade han det; han gjorde ju inte annat än sprang omkring i skogarna och försökte hitta olika värn mm att ta sig in i.
Citat:
Likaså finner jag det svårt att tro att KJ har tagit bilen hem igen utan att bloda ner kupéen.
Han vet väl hur man byter kläder; det ser man om inte annat på golvet i hans badrum - och att bränna upp kläder torde ha berett honom ett sant nöje eftersom han gillade att elda.* - Enligt JJ var KJ liktydigt med "eld", och enligt KJ själv var han inte för inte född på valborgsmässoafton. - Eldning bör vara vägledande när det gäller undanskaffandet av bevismaterial - och frågan är om han inte också haft för avsikt att bränna upp VB. - Betr. de fem duschringar som ligger bredvid tejprullen (som f.ö. på håll kan förväxlas med en hög med plastringar) så orkade han väl bara knäppa bort dessa fem, innan han tröttnade och lät övriga sitta kvar i draperiet.

*Det första mamman fick göra när hon kommit hem från sin resa var att inköpa nya kläder till KJ.
Senast redigerad av letsdoit 2014-07-26 kl. 13:10.
Citera
2014-07-26, 13:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Hur missade advokat Olsson och co de förfalskade bevisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom polisen gjort en grundlig undersökning om KJ:s bostad varit brottsplatsen och kommit fram till att bostaden har inte varit någon brottsplats, finns det ingenting annat än att acceptera det beslutet.
Det som kan inses med mordet på VB är att det var ett planerat mord, inget dråp eller liknande.
Därför kan finnas en möjlighet att KJ varit planeraren och anlitat gärningsmän som utfört mordet, en planerare ser alltid till att han har alibi den tiden som mordet utförs, därför säger alibi för planeraren ingenting.
En mycket viktig faktor vid alla mord är motivet och vid planerade mord finns det alltid motiv.
Det som kan inses i KJ:s fall fanns det inget motiv att mörda VB, varken svartsjuka eller några ekonomiska motiv, därför faller motivet bort. Att anlita gärningsmän kostar pengar det är ingenting som görs gratis och vad som framgått hade inte KJ de ekomomiska resurserna att finansiera ett beställningsmord.
Att organisera ett beställningsmord fordras en logistik som inte KJ hade klarat av att genomföra, med lämplig bil och annat, samt kontakter till gärningsmännen och till VB.
Det som också visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra är att kroppsdelarna blev placerade i Gula huset och däromkring, där det sannolika motivet var att gärningsmännen skulle sätta skulden på KJ och de själva skulle inte bli misstänkta.
Den andra faktorn som också visar att KJ hade ingenting med mordet att göra är blodspåret som fanns i bilen hans, det måste ses som orimligt att han själv planterar blodspår i egen bil.
Blodspåret i bagageutrymmet kan ses som en orsak att få KJ misstänkt för mordet på KJ.

Fast domstolen anser att lägenheten är möjlig, så det får man acceptera än mer.
Motiv är inte viktigt och inget krav det är däremot bevisen.
KJ gjorde bort sig tidigt han sölade och sen pratade han före fhl om var blodet fanns.
Hela sammantaget finns det inte minsta tvivel på vem som utfört detta. Resten är bullshit!
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-26 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in