2014-07-26, 09:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett rationellt beslut av unge herr J, sannolikt efter inrådan från sin försvarsadvokat. HD hade aldrig prövat skuldfrågan, dvs bevisningen, utan bara brottsrubriceringen. Och vid en sådan prövning kunde han bara förlora.

För att kunna pröva brottsrubriceringen så behöver de pröva skuldfrågan, vilket ligger till grund för brottsrubriceringen. Att han inte överklagade beror på att han drog en vinstlott i HR och bättre straff än så kunde han inte få för det mord han utfört.
Citera
2014-07-26, 09:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vilken bevisning har försvagats och enligt vem då, dig?
Alibit 20 maj har förstärkts.
Citera
2014-07-26, 09:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Haha, inte en chans. Vittnet är partisk och vill inte se sin son i fängelset. Han har ändrat versioner och har inte på något sätt haft full översikt över sin son, vilket framträtt tydligt, båda av oss och av TR tillika HR.

Vittnet är inte fullt trovärdig.
Citera
2014-07-26, 09:53
Medlem
Citat:
Å andra sidan har även Spindelfridas och FUP-12:s vittne sett en del "tidigare försvunna" prylar i KJ:s lägenhet strax innan mordet.
Citera
2014-07-26, 10:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Å andra sidan har även Spindelfridas och FUP-12:s vittne sett en del "tidigare försvunna" prylar i KJ:s lägenhet strax innan mordet.

Framförallt har det visat på att andra killar (män) av olika valörer har funnits i lägenheten både före och efter 4/5. Kanske även kvällen den 4/5? Mannen med skägg. Varför har inte dessa transor och okända män förhörts? Vissa har enligt Fup även pysslat med droger. Droger är ofta inblandade i brott av denna sort och troligtvis även vid mordet av VB. Vem är Martin Något?

Detta tycker jag personligen är mer intressant än påstådda försvunna saker eftersom lägenheten troligtvis inte är mordplatsen. VB har blivit rädd/grälat och flytt från lägenheten. Den enda hon hade kontakt med under kvällen var MB (inte mamman eller styvpappan) så troligtvis försökte hon nå MB på ett eller annat sätt. Sen tror jag att något svar från MB var preciserat med tid och plats, vilket gjorde att han raderade dessa sms omsorgsfullt i ett senare skede. VB har troligtvis flytt lägenheten vid 20 30 någon gång och sedan begett sig till området vid Lejonbacken och gömt sig där tills tiden blev inne att möta/gå till MB.

Telefon hade troligtvis beslagtagits av KJ eller/och någon medhjälpare. Att mobilen växlar mellan 3g-2g-3g tror jag har att göra med att någon/några sökte efter henne med bil och i bilen fanns hennes telefon. Antagligen var det för att inte bli hittad som hon valde att gå stigen genom skogen istället för den stora vägen som går parallellt med älven. Så att CB såg VB vid 21 30 kan nog stämma.
Citera
2014-07-26, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Framförallt har det visat på att andra killar (män) av olika valörer har funnits i lägenheten både före och efter 4/5. Kanske även kvällen den 4/5? Mannen med skägg. Varför har inte dessa transor och okända män förhörts? Vissa har enligt Fup även pysslat med droger. Droger är ofta inblandade i brott av denna sort och troligtvis även vid mordet av VB. Vem är Martin Något?

Detta tycker jag personligen är mer intressant än påstådda försvunna saker eftersom lägenheten troligtvis inte är mordplatsen. VB har blivit rädd/grälat och flytt från lägenheten. Den enda hon hade kontakt med under kvällen var MB (inte mamman eller styvpappan) så troligtvis försökte hon nå MB på ett eller annat sätt. Sen tror jag att något svar från MB var preciserat med tid och plats, vilket gjorde att han raderade dessa sms omsorgsfullt i ett senare skede. VB har troligtvis flytt lägenheten vid 20 30 någon gång och sedan begett sig till området vid Lejonbacken och gömt sig där tills tiden blev inne att möta/gå till MB.

Telefon hade troligtvis beslagtagits av KJ eller/och någon medhjälpare. Att mobilen växlar mellan 3g-2g-3g tror jag har att göra med att någon/några sökte efter henne med bil och i bilen fanns hennes telefon. Antagligen var det för att inte bli hittad som hon valde att gå stigen genom skogen istället för den stora vägen som går parallellt med älven. Så att CB såg VB vid 21 30 kan nog stämma.
Har du någon fortsättning på hypotesen? Vad hände efter att CB såg VB?
Citera
2014-07-26, 10:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Haha, inte en chans. Vittnet är partisk och vill inte se sin son i fängelset. Han har ändrat versioner och har inte på något sätt haft full översikt över sin son, vilket framträtt tydligt, båda av oss och av TR tillika HR.

Vittnet är inte fullt trovärdig.
Åklagaren framförde fyra falska påståenden i förhöret med JJ. Två gånger blev hon tillrättavisad av advokat Olsson, två gånger blev hon oemotsagd. Att dessa falska påståenden påverkade JJ:s trovärdighet motsägs bara av de som vägrar inse åklagarnas tillkortakommanden.
Citera
2014-07-26, 11:07
Medlem
Det har kanske diskuterats tidigare. KJ har erkänt att han varit runt gula huset några dagar innan fyndet och (geocachade?). Jag kan ingenting om såna spel men undrar om han planerade ett sånt spel och det var därför han flyttade benen till huset?

En annan fundering: Kunde polisen installera en GPS i KJs bil (utan hans vetande) för att spana honom? Är det tillåtet ö.h.t.? Fungerar GPS (får signal från satelliter) om den installeras under en bil?
Citera
2014-07-26, 11:14
Bannlyst
Citat:
Åklagaren framförde fyra falska påståenden i förhöret med JJ. Två gånger blev hon tillrättavisad av advokat Olsson, två gånger blev hon oemotsagd. Att dessa falska påståenden påverkade JJ:s trovärdighet motsägs bara av de som vägrar inse åklagarnas tillkortakommanden.

Och av dom som vet att nån trovärdighet hos jj när de gäller kj har de vari si och så med genom åren.
Citera
2014-07-26, 11:15
Medlem
highfives avatar
Citat:
Har du någon fortsättning på hypotesen? Vad hände efter att CB såg VB?

Problemet med fortsättningen är fyndplatserna och placeringen av benen i gula huset. Sen är jag lite brydd i KS (banläggaren) som sett en silvrig bil och ung förare mellan gula huset och fortet på em den 18/5. KS är även motorintresserad så han kunde med säkerhet fastställa modell på bilen och lite mer precist än "silvrig", fast det inte stod i tidningen. Han trodde även att denna yngling kunde ha hyrt förrådet vid värnet. Sen faktumet att det pågick orienteringsträning och tävling dagarna före 18/5, men även 18/5 gör det svårt att dumpa ben i huset.

Antingen så hittas hon av KJ och/eller sällskapet eller så träffar hon på MB. Kanske du kan bygga vidare på historien? Styckningen har knappast skett på stenig mark, utan i någon byggnad eller åtminstone ett underlag av trä. Lite i skymundan och inte på en öppen plats med en massa trafik. Dessutom max 25 meter från farbar väg. Sen är mordvapnet format som en märlspik (möjligtvis en Dagger i någon form).
Citera
2014-07-26, 11:16
Medlem
Har någon ifrågasatt utredningens brister direkt till bodenpolisen eller till åklagarna?
Jag vet att det inte är populärt och svårt att få igång en dialog gällande avklarade fall, men ibland kan man ha tur.

Tyvärr har jag ingen bra ingång till bodenpolisen då jag bor Sthlm och vill inte blanda in mina kontakter.
Undrar bara av ren nyfikenhet.
Citera
2014-07-26, 11:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det, om något, talar för att han är oskyldig. Han hoppas att hans oskuld ska visa sig en dag, t.ex. genom att åklagarnas falska bevis ska komma fram.

Bara för att du och en handfull till på flashback tror blint på att KJ är oskyldig. Så ska du nog inte hoppas för mycket. Antagligen för ni vill hålla liv i tråden. Falska bevis, plantering, etc. Ni kommer på fler och fler varje vecka som går. Värre än Lagros teorier, det är ju rena skämtet. Skäms ni inte kan man undra.

(Misstänker att det är du som startat bloggen också)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in