Nej, man kan avstå från att riskera längre påföljd.
Och varför skulle det vara ett problem?
Jag vet inte om du skulle ha gjort det, jag skulle gå vidare till varje pris om jag var oskyldig. 10 eller 14 år, spelar ingen roll. Min familj skulle ha sålt huset och finansierat en egen utredning, typ.
Vad är detta för meningslöst och idiotiskt inlägg, var har jag påstått att de fanns där innan den 10:e?
Följ tråden så slipper jag återupprepa mig.
Citat:
Jag tror benen hamnade där samma natt eller natten innan de hittades.
Som man skriver får man svar. Jag tolkade "samma natt" som mordnatten. Trodde ingen kunde avgöra med så stor precision som du antagligen menade.
"Samma natt de hittades eller natten innan" skulle jag skrivit.
Jag påstår däremot att de kan ha funnits där innan den 10:e? Men vad vet en idiot som jag:
Det fanns tydligen en svart plastsäck i huset med okänt innehåll den 10:de enligt vittne.
Plastsäcken innehöll benen?
Letade man spår där plastsäcken låg? Nej, man letade runt där benen låg.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-07-26 kl. 02:57.
Eftersom polisen gjort en grundlig undersökning om KJ:s bostad varit brottsplatsen och kommit fram till att bostaden har inte varit någon brottsplats, finns det ingenting annat än att acceptera det beslutet.
Det som kan inses med mordet på VB är att det var ett planerat mord, inget dråp eller liknande.
Därför kan finnas en möjlighet att KJ varit planeraren och anlitat gärningsmän som utfört mordet, en planerare ser alltid till att han har alibi den tiden som mordet utförs, därför säger alibi för planeraren ingenting.
En mycket viktig faktor vid alla mord är motivet och vid planerade mord finns det alltid motiv.
Det som kan inses i KJ:s fall fanns det inget motiv att mörda VB, varken svartsjuka eller några ekonomiska motiv, därför faller motivet bort. Att anlita gärningsmän kostar pengar det är ingenting som görs gratis och vad som framgått hade inte KJ de ekomomiska resurserna att finansiera ett beställningsmord.
Att organisera ett beställningsmord fordras en logistik som inte KJ hade klarat av att genomföra, med lämplig bil och annat, samt kontakter till gärningsmännen och till VB.
Det som också visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra är att kroppsdelarna blev placerade i Gula huset och däromkring, där det sannolika motivet var att gärningsmännen skulle sätta skulden på KJ och de själva skulle inte bli misstänkta.
Den andra faktorn som också visar att KJ hade ingenting med mordet att göra är blodspåret som fanns i bilen hans, det måste ses som orimligt att han själv planterar blodspår i egen bil.
Blodspåret i bagageutrymmet kan ses som en orsak att få KJ misstänkt för mordet på KJ.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-26 kl. 03:10.
Du vet mycket väl att man som oskyldigt dömd skulle pröva varenda möjlig utväg.
Så det är bara rena dumheter att försöka göra gällande något annat.
Att avstå från att överklaga som unge herr Johansson gjorde är följaktligen att
betrakta som ingenting annat än ett indirekt erkännande av sin skuld.
För KJ hade det varit helt meningslöst att överklaga till Högsta Domstolen, den enda möjligheten han har är att begära resning, men det måste han bekosta själv om han inte får rättshjälp.
Eftersom polisen gjort en grundlig undersökning om KJ:s bostad varit brottsplatsen och kommit fram till att bostaden har inte varit någon brottsplats, finns det ingenting annat än att acceptera det beslutet.
Det som kan inses med mordet på VB är att det var ett planerat mord, inget dråp eller liknande. Därför kan finnas en möjlighet att KJ varit planeraren och anlitat gärningsmän som utfört mordet,
en planerare ser alltid till att han har alibi den tiden som mordet utförs, därför säger alibi för planeraren ingenting.
En mycket viktig faktor vid alla mord är motivet och vid planerade mord finns det alltid motiv.
Det som kan inses i KJ:s fall fanns det inget motiv att mörda VB, varken svartsjuka eller några ekonomiska motiv, därför faller motivet bort. Att anlita gärningsmän kostar pengar det är ingenting som görs gratis och vad som framgått hade inte KJ de ekomomiska resurserna att finansiera ett beställningsmord.
Att organisera ett beställningsmord fordras en logistik som inte KJ hade klarat av att genomföra, med lämplig bil och annat, samt kontakter till gärningsmännen och till VB.
Det som också visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra är att kroppsdelarna blev placerade i Gula huset och däromkring, där det sannolika motivet var att gärningsmännen skulle sätta skulden på KJ och de själva skulle inte bli misstänkta.
Den andra faktorn som också visar att KJ hade ingenting med mordet att göra är blodspåret som fanns i bilen hans, det måste ses som orimligt att han själv planterar blodspår i egen bil.
Blodspåret i bagageutrymmet kan ses som en orsak att få KJ misstänkt för mordet på KJ.
1. Ingenting som talar för att det var ett planerat mord.
2. Intressant att du för första gången umgås med tankar på att KJ ändå kan vara inblandad
eftersom du skriver att han kan vara "planeraren".
3. Han "planterar" väl inte blodet, det hamnar där av misstag givetvis.
Du märkliga förmåga att få omständigheter som talar för skuld att istället framstå som
gynnsamma för misstänkta förövare visade sig också i fallet med Linda Chen där du
upprepade gånger menade att faktumet att Mats Alm dök upp vid liket av den nämnda
kvinnan skulle bevisa att han var helt oskyldig till att ha med hennes försvinnande och
död att göra. Helt i motsats till vad gemene man hade för uppfattning i den saken.
Och nu alltså likadant beträffande säregne Kristoffer och förhållandet med
blodförekomst i hans bil; det tolkar du på ditt sedvanligt bakvända sätt som något
positivt för den dömde styckdräparen.
Du lirar onekligen i en egen division om man säger så...
Med tanke på planteringsteorin avseende blodet så är det ett upplägg som passar sig, oavsett vilka bevis som förevarit. Allt som visar på KJ som GM går nämligen att bortförklara med en planteringsteori. Och det viktiga för alla alternativteoretiker är att bortförklara KJ:s skuld. Sökandet efter sanningen, numer, är ett fragment av vad fallet handlar om.
Jag vet inte om du skulle ha gjort det, jag skulle gå vidare till varje pris om jag var oskyldig. 10 eller 14 år, spelar ingen roll. Min familj skulle ha sålt huset och finansierat en egen utredning, typ.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du vet mycket väl att man som oskyldigt dömd skulle pröva varenda möjlig utväg.
Så det är bara rena dumheter att försöka göra gällande något annat.
Att avstå från att överklaga som unge herr Johansson gjorde är följaktligen att
betrakta som ingenting annat än ett indirekt erkännande av sin skuld.
Ett rationellt beslut av unge herr J, sannolikt efter inrådan från sin försvarsadvokat. HD hade aldrig prövat skuldfrågan, dvs bevisningen, utan bara brottsrubriceringen. Och vid en sådan prövning kunde han bara förlora.
Med tanke på planteringsteorin avseende blodet så är det ett upplägg som passar sig, oavsett vilka bevis som förevarit. Allt som visar på KJ som GM går nämligen att bortförklara med en planteringsteori. Och det viktiga för alla alternativteoretiker är att bortförklara KJ:s skuld. Sökandet efter sanningen, numer, är ett fragment av vad fallet handlar om.
Varför letar du inte efter sanningen själv? Precis som bevisningen har försvagats sedan domen kan den också stärkas av någon som letar.
[quote=Lagro|49709068 Att anlita gärningsmän kostar pengar det är ingenting som görs gratis och vad som framgått hade inte KJ de ekomomiska resurserna att finansiera ett beställningsmord.
[/QUOTE]
Eftersom du verkar ha gedigna kunskaper om hyrda mördare så skulle det vara intressant att veta hur mycket det normalt kostar att anlita gärningsmän? På vilket sätt har MB betalt summan? Via bolaget? Eller från sitt privata konto? Eller via sedlar? Jag antar att du har en hel del kunskaper om hur det går till normalt och har därför en idé även i det här fallet. Eftersom gärningen skedde i två delmoment med 2 veckors mellanrum mellan mordet och förflyttningen av benen så vore det intressant att veta hur betalningen skedde? Betalade MB 100% direkt efter mordet? I så fall hade gärningsmännen inte haft någon anledning att flytta benen gratis. Om MB bara betalade exempelvis 50% och resten efter delmoment benflyttning så måste han redan vid mordet ha vetat att en torso- och benflyttning senare skulle ske. Skulle gärningsmännen ha gått med på ett sådant osäkert scenario? I min tankevärld var både torso- och benflyttning en helt onödig åtgärd för att misstänkliggöra KJ eftersom MPS i alla fall skulle ha hittat delarna i värnet någon dag senare. Värnet tillhörde också KJ:s tassemarker. Varför ta stora risker med förflyttning av kroppsdelar och betala för en sådan åtgärd?
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-26 kl. 09:50.