2014-07-25, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Lyssna från ca 36 minuter in i ljudklippet i TR med DL.

Några godbitar:

36.40
DL gör en kompletterande undersökning i lägenheten.

37.45
DL: "-Kriminalsökhunden som gjorde markeringen, den markerar vad jag förstår för likvätska, blod och sperma och vi kunde definitivt inte hitta något blod vare sig på golvet, listerna eller på skurborsten"

40.10
AB: "-Skulle det kunna ske utan att det lämnar blodspår i lägenheten?"
DL: "-Ehhh... det skulle kunna vara möjligt... men nu tycker jag det är lite för många hugg..."
AB: "-Jaa.."
DL: "-Om även tar dem på ryggen. Rimligen med det antalet så borde det komma ganska rejält med blod..."
Jag har inte ljudupptagningen utan enbart det skriftliga materialet.
Citera
2014-07-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi tar det för vad det är. På sid 365 genomsöktes hela lägenheten utan liklukt 23 juli. På sid 364 sniffades det tejprullar 21 augusti.

Som sagt mitt minne. Tack.
Citera
2014-07-25, 13:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vi tar det för vad det är. På sid 365 genomsöktes hela lägenheten utan liklukt 23 juli. På sid 364 sniffades det tejprullar 21 augusti.
Fast att en hund inte markerar liklukt innebär inte att någon inte dött där.

Hunden skall markera lik - inte blodlukt - det innebär att liket skall ha börjat avge just liklukt.. samt att liklukten inte tvättats bort.

En utebliven markering säger alltså att hunden inte markerat och att utifrån hunden så kan man inte säga att ett lik legat där - vilket är skilt från att ett lik inte skulle ha kunnat ligga på platsen vid något tillfälle.

En markering från en säker hund säger däremot att lukten finns där.

Uteblivna träffar saknar således bevisvärde till skillnad från givna träffar.

Under träning/test/sök är det därför falskt positiva som är problem - inte missade.
Av det skälet får hunden söka i fler bilar - två som kontroll och det aktuella fordonet - detta för att se om hunden ger just falskt positivt vid sök.
Citera
2014-07-25, 13:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Länk i trådstarten. Eller så får du nöja dig med att jag vidimerar zero73:s avskrift.
Citera
2014-07-25, 13:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Länk i trådstarten. Eller så får du nöja dig med att jag vidimerar zero73:s avskrift.
Ok, jag skall försöka ta mig tid till ljudupptaget vid lämpligt tillfälle. Tack för info.
Citera
2014-07-25, 13:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast att en hund inte markerar liklukt innebär inte att någon inte dött där.

Hunden skall markera lik - inte blodlukt - det innebär att liket skall ha börjat avge just liklukt.. samt att liklukten inte tvättats bort.

En utebliven markering säger alltså att hunden inte markerat och att utifrån hunden så kan man inte säga att ett lik legat där - vilket är skilt från att ett lik inte skulle ha kunnat ligga på platsen vid något tillfälle.

En markering från en säker hund säger däremot att lukten finns där.

Uteblivna träffar saknar således bevisvärde till skillnad från givna träffar.

Under träning/test/sök är det därför falskt positiva som är problem - inte missade.
Av det skälet får hunden söka i fler bilar - två som kontroll och det aktuella fordonet - detta för att se om hunden ger just falskt positivt vid sök.
Nu argumenterar du mot något som jag inte sa, jag invände mot CarlJanne75:s minne att hunden fick avbryta söket.
Citera
2014-07-25, 13:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu argumenterar du mot något som jag inte sa, jag invände mot CarlJanne75:s minne att hunden fick avbryta söket.
Jag vände mig mot denna formulering:

genomsöktes hela lägenheten utan liklukt

Utan markering för liklukt är det korrekta uttrycket, eftersom också hundar kan missa, vara distraherade osv.

Såvitt jag förstått av diskussionen har lägenheten sökts av med hund vi två tillfällen - och vid ett av dessa tillfällen så visade en hund intresse vid ett par tillfällen - men gjorde ingen uttalad markering.

Min poäng är alltså att negativ markering egentligen inte säger annat än att hunden inte uppfattat eller visat rätt - man kan inte dra några egentliga slutsatser av det. Positiv markering så säger hunden - "här är det jag söker".

Ju säkrare hund desto mer förlitar man sig som förare på att negativa markeringar betyder att där inte fanns lukt -men fortfarande kan man inte dra säkra slutsatser av det.

Hundens/hundarnas uteblivna markeringar säger alltså INTE att mordet inte kan ha skett där - bara att hunden inte ger indikationer på att en kropp legat där så länge att lukt satt sig.
Citera
2014-07-25, 13:48
Medlem
Liklukt, blodspår, fingeravtryck, raderade meddelanden osv. Vad spelar det för roll? De som tror på KJs oskuld skulle förklara bort liklukt i lägenheten med plantering ändå. Det enda som skulle ha hjälpt är en bildupptagning.

Tillägg: säg tex att det enda som funnits mot KJ är bevisen i bilen. Då hade hans försvarare här på FB självfallet sagt att "men det finns INGET i lägenheten, om det bara fanns ETT ENDA bevis i lägenheten, då kanske". Ja så finns det det, inte fan hjälper det.
Senast redigerad av zonzon 2014-07-25 kl. 14:34.
Citera
2014-07-25, 15:03
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Jaha... du har inte lyssnat igenom materialet alltså - då förstår jag precis vad problemet är.

Du borde kanske hålla en ödmjukare attityd i tråden tills du tagit del av hela FU'n.
Citera
2014-07-25, 15:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Liklukt, blodspår, fingeravtryck, raderade meddelanden osv. Vad spelar det för roll? De som tror på KJs oskuld skulle förklara bort liklukt i lägenheten med plantering ändå. Det enda som skulle ha hjälpt är en bildupptagning.

Tillägg: säg tex att det enda som funnits mot KJ är bevisen i bilen. Då hade hans försvarare här på FB självfallet sagt att "men det finns INGET i lägenheten, om det bara fanns ETT ENDA bevis i lägenheten, då kanske". Ja så finns det det, inte fan hjälper det.

Vänta lite här nu.

Det fetade har jag missat. Har en hund markerat för liklukt i lägenheten? Kan du länka till källa på det påståendet?
Citera
2014-07-25, 15:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jag vände mig mot denna formulering:

genomsöktes hela lägenheten utan liklukt

Utan markering för liklukt är det korrekta uttrycket, eftersom också hundar kan missa, vara distraherade osv.

Såvitt jag förstått av diskussionen har lägenheten sökts av med hund vi två tillfällen - och vid ett av dessa tillfällen så visade en hund intresse vid ett par tillfällen - men gjorde ingen uttalad markering.

Min poäng är alltså att negativ markering egentligen inte säger annat än att hunden inte uppfattat eller visat rätt - man kan inte dra några egentliga slutsatser av det. Positiv markering så säger hunden - "här är det jag söker".

Ju säkrare hund desto mer förlitar man sig som förare på att negativa markeringar betyder att där inte fanns lukt -men fortfarande kan man inte dra säkra slutsatser av det.

Hundens/hundarnas uteblivna markeringar säger alltså INTE att mordet inte kan ha skett där - bara att hunden inte ger indikationer på att en kropp legat där så länge att lukt satt sig.

En liten gåta såhär på fredagseftermiddagen:

1) Uno, tränad på enbart liklukt, sökte i lägenheten utan markering.

2) Kompis sökte igenom lägenheten - markering på en skurmopp. Kompis är tränad på liklukt, blod och sperma och man hittade inget blod enligt DL.

Vad markerade Kompis för?

Skicka svaret till mig i PM. Första rätta svaret vinner en överraskning.
Citera
2014-07-25, 15:21
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
BI är inte ensam om att ha hört skriken, så där fallen den tesen.

Skrik är något man uppfattar med hörseln främst - inte med synen.

Att ingen sett VB skrika betyder att det kanske inte var VBs skrik som BI, hans frus son eller sonens kvinna hört.

Ingen av dom tre berättade om skriken i de första förhören trots att polisen frågat specifikt om dom hört något från KJs lägenhet 4/5.

En av de lokala tidningarna gjorde dessutom en intervju med en av dom som vid det tillfället (runt 25/5 om jag mins rätt) uppgett 2-4 skrik.

När vittnena senare mindes skriken så var dom inte säkra på datum... men efter att ha snackat ihop sig så var det kristallklart...

Så ingen har sett VB skrika... Kan man vara säker på att det var VB som skrek?

I BIs huvud har skriken etsat sig fast på hans näthinna så något har han väl då sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in