Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Nu argumenterar du mot något som jag inte sa, jag invände mot CarlJanne75:s minne att hunden fick avbryta söket.
Jag vände mig mot denna formulering:
genomsöktes hela lägenheten utan liklukt
Utan markering för liklukt är det korrekta uttrycket, eftersom också hundar kan missa, vara distraherade osv.
Såvitt jag förstått av diskussionen har lägenheten sökts av med hund vi två tillfällen - och vid ett av dessa tillfällen så visade en hund intresse vid ett par tillfällen - men gjorde ingen uttalad markering.
Min poäng är alltså att negativ markering egentligen inte säger annat än att hunden inte uppfattat eller visat rätt - man kan inte dra några egentliga slutsatser av det. Positiv markering så säger hunden - "här är det jag söker".
Ju säkrare hund desto mer förlitar man sig som förare på att negativa markeringar betyder att där inte fanns lukt -men fortfarande kan man inte dra säkra slutsatser av det.
Hundens/hundarnas uteblivna markeringar säger alltså INTE att mordet inte kan ha skett där - bara att hunden inte ger indikationer på att en kropp legat där så länge att lukt satt sig.