2014-07-25, 11:40
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Uppenbarligen var båda jyckarna i bostaden, olika dagar.

Ja det är vad jag vill minnas.
Att man sökt av med båda hundarna eftersom Kompis har tre målsubstanser och då vill man ta dit UNO för att dubbelkolla.
Citera
2014-07-25, 11:44
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag vet att Kompis, som både markerar liklukt, blod och sperma sökte igenom lägenheten. Det finns det PM om i FUP. Om Uno sökt igenom lägeneheten vet jag inte, har inte sett ett sådant PM när jag läste igenom varje sida i FUP.

Däremot så blandar de äpplen och päron i sina rapporter och det kan tolkas olika.

Hur var det nu... tycker att eftersom du anklagar mig för att inte kolla fakta så får du ta och hjälpa till att styrka ditt eget påstående, sidor i fup där Kompis söker.

23/7 2013 är Ulf på Flotiljvägen 4C.

När är Kompis där?
Citera
2014-07-25, 11:44
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var säger han det?

Såvitt det framgår i TR domen har han inte sökt i lägenheten.

Han har i egenskap av kriminaltekniker medverkat i undersökning av benen,
kroppen och Kristoffer Johanssons bil.

Ur domen
C M
Hon, som är kriminaltekniker, gjorde tillsammans med N N, en annan
kriminaltekniker, platsundersökning av K Js lägenhet den 23 och
den 24 maj 2013. Hela lägenheten undersöktes.

Lyssna från ca 36 minuter in i ljudklippet i TR med DL.

Några godbitar:

36.40
DL gör en kompletterande undersökning i lägenheten.

37.45
DL: "-Kriminalsökhunden som gjorde markeringen, den markerar vad jag förstår för likvätska, blod och sperma och vi kunde definitivt inte hitta något blod vare sig på golvet, listerna eller på skurborsten"

40.10
AB: "-Skulle det kunna ske utan att det lämnar blodspår i lägenheten?"
DL: "-Ehhh... det skulle kunna vara möjligt... men nu tycker jag det är lite för många hugg..."
AB: "-Jaa.."
DL: "-Om även tar dem på ryggen. Rimligen med det antalet så borde det komma ganska rejält med blod..."
Citera
2014-07-25, 11:45
Medlem
Namibia1s avatar
FUP 363.

När är Kompis där?[/quote]

Haha kanske det är åklagarna som blandat om i FUP lite? Många av de intressanta uppgifterna är nämligen inte sökbara.
Citera
2014-07-25, 11:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Hur var det nu... tycker att eftersom du anklagar mig för att inte kolla fakta så får du ta och hjälpa till att styrka ditt eget påstående, sidor i fup där Kompis söker.

När är Kompis där?

Var det hundsök i lägenheten samma dag som han greps?

Kompis var där 4 juli.
Citera
2014-07-25, 11:52
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Betr. de tider och mastpositioner som registrerades för KJ den 20/5 fram till kl. 12 kan följande noteras:

HR:s ordförande lade sig på ett omotiverat och olyckligt sätt i US:s förhör med den svamlande JJ. Fadern borde ha pressats betydligt hårdare betr. KJ:s mastuppkopplingar 20/5. Här borde också åklagarna ha varit bättre förberedda genom att ha inhämtat mer detaljerad och vederhäftig mastinformation betr. täckningsområden mm.

Sålunda kopplar KJ upp mot Verk-st-v. SO 12:32; mot Läro-v-g (täcker fp) 12:56.

Om nu KJ följt med JJ till Beijers så ter det sig helt oförklarligt varför han sedan skulle ta den flera km långa omvägen till Bodens A-kiosk för att handla något för 7 kr, innan han åker till sin bostad för att träffa BB. Detta innebär ju att han inte kommer att anlända till bostaden förrän vid 15:30-tiden - och detta gör också BB:s utsaga "mitt på dagen" helt obegriplig.

Läroverksgatan NO har en bäring på 50° och ritar man in en sektor på 120° på en karta, täcker den även in föräldrarnas hem. Till skillnad på vad Polisens ritning av sektorn täcker i FUP(s563 eller var det nu var) Polisens ritning av sektorn är INTE 120°, snarare 100°. Misstag? Pffft...
Citera
2014-07-25, 11:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Såvitt jag kan se så är det HvR som drar slutsatsen att med hänsyn till den llångsamma blödning som sticket gett upphov till så kan det mycket väl ha skett i lägenheten.

Självklart har skriket betydelse oavsett om han dödat henne där eller inte - eftersom han på annat sätt kan ha skadat eller oskadliggjort henne i samband med det.
Folk skriker ju faktiskt inte enbart för att de håller på att dö.

Skriken har ingen betydelse eftersom det är något som vuxit fram BIs fantasi... Inget han mindes vid de första kontakterna med polisen. Du måste nog ta och läsa förhören med BI och sen lyssna på han i TR.
Skriken har heller ingen betydelse om det var VB som CB såg 21.30.
BI är inte ensam om att ha hört skriken, så där fallen den tesen.

Fast CB säger inte att hon såg VB - hon vet inte vem hon såg och kan inte identifiera VB. Skriken kan dessutom vara ett resultat av något som skulle ha fått henne att lämna lägenheten och att han sedan följer efter henne och slutför det han påbörjat.

Citat:
Viktigast med skriket är att det placerar en kvinna i hans lägenhet och honom där.
ÄR DET NÅGON SOM SÅG VB SKRIKA I KJs LÄGENHET?
Skrik är något man uppfattar med hörseln främst - inte med synen.

Citat:
Det de vet är att de sista livstecknet från telefonen kan spåras dit och givet hennes mobilanvändning normalt och tidigare under kvällen går det att dra slutsatsen att något gör att hon inte kan använda telefonen.

Att åklagarna säger att mobilen aldrig lämnat KJs adress är ren och skär spekulation... Masten täcker in ett stort område och det innebär även att VBs mobil har kunna sluta i hela det området men även utanför mastens täckningsområde.
Åklagarna drar slutsatsen att mobilen slutar fungera där - åklagare levererar inte absoluta sanningar utan presenterar det de anser att det finns stöd för - det är sedan rättens sak att avgöra hur väl bevisen stöder/stämmer med åklagarens lagda bild av ett händelseförlopp.

Citat:
Då var väl de SMS som kan redovisas inte raderade då .. för redovisa innehåll i SMS kan de ju.

Att dom ljuger och säger att det har med MBs mobil att göra är skitsnack... det har att göra med att alla SMS mellan MB och VB är raderade och överskrivna. Det gick att återskapa andra SMS som han hade raderat... så det har inget med typen av mob att göra.
Det är inte jag som sagt att det har med typen av mobil att göra - jag konstaterar att det kunde presentera SMS - om inte alla gått att återskapa så är det inget som förvånar mig men inte heller något jag har nog teknisk kunskap för att kunna förklara.

Det ligger dock knappast i polisens intresse att peka ut KJ som mördare om bevisen hade pekat åt annat håll - så att de skulle dölja SMS köper jag inte.

Citat:
Nej, där har de undanröjt att det skulle röra sig om plantering och grunden är mer än bara tidsaspekter.
Jasså på vilket sätt då om jag får fråga? Det är enbart deras åsikter och ingen sanning.
Bilen har tidvis varit olåst, reservnyckeln är borta, Blodets svepande avsättning på de mörka partierna i bagaget tyder på att det avsats på ett sätt som inte tyder att blodet droppat på listen. Brytmärken på vid låset. Att någon gjort slagningar på KJs bil.
KJ:s förklaring faller på sin egen orimlighet - vilket utreds i domen.

Bara att någon - som dessutom aldrig varit i KJ:s lägenhet - skulle kunna placera ut en tejp med samma karakteristiska utseende efter användning som KJ:s egen tejp i KJ:s lägenhet, faller på sin egen orimlighet ...

Citat:
Inte en aning men det förändrar knappast blodets förekomst i bagaget - han döljer inte heller några skador eftersom området är fotograferat med och utan hand.
Vad finns under handen då? Tror du att den är där av en slump? Finns det blod i brytmärket också?
Om det hade funnits blod i märkena så hade det givetvis inte legat i polisens intresse att dölja det.

Under handen finns lås och list - vilket du kan se på andra bilder. Alltså - även om handen förekommer på vissa bilder är både låsets och listens utseende dokumenterat och visat på andra. Vilket vore rätt dumt om man försökte "dölja" något.

Citat:

Var säger polisens tekniker det?

I TR
[b]
Antar att du tänker på detta:
Mattorna i ett
bagageutrymme brukar vara impregnerade och suger därför inte åt sig så mycket
blod.

Han säger också:
Utifrån blodfynden är det förväntade
resultatet av en sådan här transport som det faktiskt såg ut.

Citat:
Tanken har nog slagit dem att de bevis de hittat är starka och bindande.

Tanken har inte slagit dig att dom kan ha känt press från allmänheten?
Nej - och jag ser inte heller något som tyder på att det skulle ha påverkat.

Jag har hittills inte sett någon av "oskyldighetsivrarna" som lyckats lyfta fram någonting med faktiskt substans som skulle för KJ;s oskuld och mot MB:s oskuld -- eller ens något av substans som skulle ge vid handen att någon annan än KJ är faktiskt skyldigt.

Citat:
Jag har hittills inte sett några bevis som säger att KJ med 100% säkerhet är rätt GM.
Med ett sådant kriterie så skulle få kunna fällas - därför är inte heller beviskraven så långtgående.

Citat:

Det låter mer som ulltomtars-verkstad som vänder och vrider på saker in absurdum i ren sysslolöshet...

Och vad gör du själv om jag får fråga?
Utgår från domarna och deras bedömning.

Citat:
[b]Det som är synd är att diskussionen kring VB:s mord fått utveckla sig till en tråd där somliga mest tycks testa sin författar-talang och fantasi.

Kan hålla med om att det är några i tråden som gör det men det finns lika många som faktiskt försöker bena ut vad som har hänt VB.
Inte de som försöker hävda en konspiration och planterade bevis i alla fall.

Citat:
Blev lite fel med citatet, allt fetat är ditt micro113
Och så ser det ut i svaret också - det fetade i citaten är mitt.
Citera
2014-07-25, 12:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Det är A och O att man har reda på fakta och gör sin research om man vill framstå som trovärdig när man framför kritik så att det inte blir trådsanningar, likt den att åklagarens uttalande i domstolen misskrediterade vittnet JJ, trots att det inte finns några belägg för det.

*Till att börja med var det Kompis som sökte igenom lägenheten och det är korrekt att han inte markerade men han visade förhöjt intresse för dels moppen och dels ett utrymme i vardagsrummet. Inte så starkt så att det räckte till en markering men tillräckligt för att göra honom intresserad.

Nå var UNO in i lägenheten?

*Det är en helt korrekt slutsats polisen gör, telefonen har inte varit i bruk efter att hon befanns sig i hans bostad. Telefonen slutade kommunicera med omvärlden under tiden den befann sig i hans lägenhet.

Så, vad är detta för löjligt argument.

Det är åklagarnas slutsats och det är helt felaktigt att säga att den mobilen dog i KJs lägenhet. Dom skulle kunna lägga till ett KAN ha dött i KJs lägenhet och det hade varit riktigt.

*Du har ingen aning om sms:en är medvetet permanent raderade. Det är ett antagade som du hävdar därför att du anser att MB är den skyldige. MB har raderat sms:en, helt förståeligt, och sedan har telefonen skött om lagringsutrymmet och skrivit över sms:en.

Det var inte det vi pratade om i inlägget. Vi pratade om uppgifter som Anna och Ulrika hittat på under en intervju mitt under en pågående rättegång. Alltså spridit ut falska uppgifter till media innan den åtalade har dömts.

*Du tror fortfarande på plantering, fast inget talar för det. Har du själv sett bilen, nej, du utgår från några bilder och en slutsats någon dragit på en blogg.

Har du sett bilen själv? Ja tydligen verkar ju bloggen ha jävligt mycket bättre koll på blodet än vad polisen själva tycks ha.

*Återigen så har polisen rätt och du fel, bilmattor är impregnerade så att de inte suger åt sig vätska. Fuktiga golvmattor är en grund för rost, vilket ingen biltillverkare själva vill medverka till att skapa i sina enga bilar.

Vad fan snackar du om? Det var ju för fan ULRIKA S som påstod att mattan sög åt sig vätska och därav kunde inte polisen bedöma mängden blod i KJs bagage, DL säger att så är inte fallet.

Häller man vätska på en bilmatta så suger den åt sig begränsat med vätska.

*Gör inte det, du har uppenbarligen inte kapacitet att analysera information och fakta på ett korrekt och objektivt sätt. Så har du fler galenskaper som du vill förmedla i tråden så gör din faktakoll och research först.

Ta och kolla din egen fakta jävla mupp!
(Det fetade är ditt skitsnack Lalajlaj)
Citera
2014-07-25, 12:03
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Var det hundsök i lägenheten samma dag som han greps?

Kompis var där 4 juli.

Läs om läs rätt
Citera
2014-07-25, 12:22
Medlem
Citat:

När är Kompis där?

Jag har för mig att Uno fick avbryta lägenhetssök och sniffa på tejpruller i stället.
Taget ur mitt minne så ta det för vad det är.
Citera
2014-07-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
BI är inte ensam om att ha hört skriken, så där fallen den tesen.

Fast CB säger inte att hon såg VB - hon vet inte vem hon såg och kan inte identifiera VB. Skriken kan dessutom vara ett resultat av något som skulle ha fått henne att lämna lägenheten och att han sedan följer efter henne och slutför det han påbörjat.

Skrik är något man uppfattar med hörseln främst - inte med synen.

Åklagarna drar slutsatsen att mobilen slutar fungera där - åklagare levererar inte absoluta sanningar utan presenterar det de anser att det finns stöd för - det är sedan rättens sak att avgöra hur väl bevisen stöder/stämmer med åklagarens lagda bild av ett händelseförlopp.

Det är inte jag som sagt att det har med typen av mobil att göra - jag konstaterar att det kunde presentera SMS - om inte alla gått att återskapa så är det inget som förvånar mig men inte heller något jag har nog teknisk kunskap för att kunna förklara.

Det ligger dock knappast i polisens intresse att peka ut KJ som mördare om bevisen hade pekat åt annat håll - så att de skulle dölja SMS köper jag inte.

KJ:s förklaring faller på sin egen orimlighet - vilket utreds i domen.

Bara att någon - som dessutom aldrig varit i KJ:s lägenhet - skulle kunna placera ut en tejp med samma karakteristiska utseende efter användning som KJ:s egen tejp i KJ:s lägenhet, faller på sin egen orimlighet ...

Om det hade funnits blod i märkena så hade det givetvis inte legat i polisens intresse att dölja det.

Under handen finns lås och list - vilket du kan se på andra bilder. Alltså - även om handen förekommer på vissa bilder är både låsets och listens utseende dokumenterat och visat på andra. Vilket vore rätt dumt om man försökte "dölja" något.

Antar att du tänker på detta:
Mattorna i ett
bagageutrymme brukar vara impregnerade och suger därför inte åt sig så mycket
blod.

Han säger också:
Utifrån blodfynden är det förväntade
resultatet av en sådan här transport som det faktiskt såg ut.

Nej - och jag ser inte heller något som tyder på att det skulle ha påverkat.

Jag har hittills inte sett någon av "oskyldighetsivrarna" som lyckats lyfta fram någonting med faktiskt substans som skulle för KJ;s oskuld och mot MB:s oskuld -- eller ens något av substans som skulle ge vid handen att någon annan än KJ är faktiskt skyldigt.

Med ett sådant kriterie så skulle få kunna fällas - därför är inte heller beviskraven så långtgående.

Utgår från domarna och deras bedömning.

Inte de som försöker hävda en konspiration och planterade bevis i alla fall.

Och så ser det ut i svaret också - det fetade i citaten är mitt.

Vad gäller skriket så diskuterades ett Tv-program som det hade skrikits i.
Citera
2014-07-25, 12:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har för mig att Uno fick avbryta lägenhetssök och sniffa på tejpruller i stället.
Taget ur mitt minne så ta det för vad det är.
Vi tar det för vad det är. På sid 365 genomsöktes hela lägenheten utan liklukt 23 juli. På sid 364 sniffades det tejprullar 21 augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in