Citat:
Ursprungligen postat av
Namibia1
Såvitt jag kan se så är det HvR som drar slutsatsen att med hänsyn till den llångsamma blödning som sticket gett upphov till så kan det mycket väl ha skett i lägenheten.
Självklart har skriket betydelse oavsett om han dödat henne där eller inte - eftersom han på annat sätt kan ha skadat eller oskadliggjort henne i samband med det.
Folk skriker ju faktiskt inte enbart för att de håller på att dö.
Skriken har ingen betydelse eftersom det är något som vuxit fram BIs fantasi... Inget han mindes vid de första kontakterna med polisen. Du måste nog ta och läsa förhören med BI och sen lyssna på han i TR.
Skriken har heller ingen betydelse om det var VB som CB såg 21.30.
BI är inte ensam om att ha hört skriken, så där fallen den tesen.
Fast CB säger inte att hon såg VB - hon vet inte vem hon såg och kan inte identifiera VB. Skriken kan dessutom vara ett resultat av något som skulle ha fått henne att lämna lägenheten och att han sedan följer efter henne och slutför det han påbörjat.
Citat:
Viktigast med skriket är att det placerar en kvinna i hans lägenhet och honom där.
ÄR DET NÅGON SOM SÅG VB SKRIKA I KJs LÄGENHET?
Skrik är något man uppfattar med hörseln främst - inte med synen.
Citat:
Det de vet är att de sista livstecknet från telefonen kan spåras dit och givet hennes mobilanvändning normalt och tidigare under kvällen går det att dra slutsatsen att något gör att hon inte kan använda telefonen.
Att åklagarna säger att mobilen aldrig lämnat KJs adress är ren och skär spekulation... Masten täcker in ett stort område och det innebär även att VBs mobil har kunna sluta i hela det området men även utanför mastens täckningsområde.
Åklagarna drar slutsatsen att mobilen slutar fungera där - åklagare levererar inte absoluta sanningar utan presenterar det de anser att det finns stöd för - det är sedan rättens sak att avgöra hur väl bevisen stöder/stämmer med åklagarens lagda bild av ett händelseförlopp.
Citat:
Då var väl de SMS som kan redovisas inte raderade då .. för redovisa innehåll i SMS kan de ju.
Att dom ljuger och säger att det har med MBs mobil att göra är skitsnack... det har att göra med att alla SMS mellan MB och VB är raderade och överskrivna. Det gick att återskapa andra SMS som han hade raderat... så det har inget med typen av mob att göra.
Det är inte jag som sagt att det har med typen av mobil att göra - jag konstaterar att det kunde presentera SMS - om inte alla gått att återskapa så är det inget som förvånar mig men inte heller något jag har nog teknisk kunskap för att kunna förklara.
Det ligger dock knappast i polisens intresse att peka ut KJ som mördare om bevisen hade pekat åt annat håll - så att de skulle dölja SMS köper jag inte.
Citat:
Nej, där har de undanröjt att det skulle röra sig om plantering och grunden är mer än bara tidsaspekter.
Jasså på vilket sätt då om jag får fråga? Det är enbart deras åsikter och ingen sanning.
Bilen har tidvis varit olåst, reservnyckeln är borta, Blodets svepande avsättning på de mörka partierna i bagaget tyder på att det avsats på ett sätt som inte tyder att blodet droppat på listen. Brytmärken på vid låset. Att någon gjort slagningar på KJs bil.
KJ:s förklaring faller på sin egen orimlighet - vilket utreds i domen.
Bara att någon - som dessutom aldrig varit i KJ:s lägenhet - skulle kunna placera ut en tejp med samma karakteristiska utseende efter användning som KJ:s egen tejp i KJ:s lägenhet, faller på sin egen orimlighet ...
Citat:
Inte en aning men det förändrar knappast blodets förekomst i bagaget - han döljer inte heller några skador eftersom området är fotograferat med och utan hand.
Vad finns under handen då? Tror du att den är där av en slump? Finns det blod i brytmärket också?
Om det hade funnits blod i märkena så hade det givetvis inte legat i polisens intresse att dölja det.
Under handen finns lås och list - vilket du kan se på andra bilder. Alltså - även om handen förekommer på vissa bilder är både låsets och listens utseende dokumenterat och visat på andra. Vilket vore rätt dumt om man försökte "dölja" något.
Citat:
Var säger polisens tekniker det?
I TR
[b]
Antar att du tänker på detta:
Mattorna i ett
bagageutrymme brukar vara impregnerade och suger därför inte åt sig så mycket
blod.
Han säger också:
Utifrån blodfynden är det förväntade
resultatet av en sådan här transport som det faktiskt såg ut.
Citat:
Tanken har nog slagit dem att de bevis de hittat är starka och bindande.
Tanken har inte slagit dig att dom kan ha känt press från allmänheten?
Nej - och jag ser inte heller något som tyder på att det skulle ha påverkat.
Jag har hittills inte sett någon av "oskyldighetsivrarna" som lyckats lyfta fram någonting med faktiskt substans som skulle för KJ;s oskuld och mot MB:s oskuld -- eller ens något av substans som skulle ge vid handen att någon annan än KJ är faktiskt skyldigt.
Citat:
Jag har hittills inte sett några bevis som säger att KJ med 100% säkerhet är rätt GM.
Med ett sådant kriterie så skulle få kunna fällas - därför är inte heller beviskraven så långtgående.
Citat:
Det låter mer som ulltomtars-verkstad som vänder och vrider på saker in absurdum i ren sysslolöshet...
Och vad gör du själv om jag får fråga?
Utgår från domarna och deras bedömning.
Citat:
[b]Det som är synd är att diskussionen kring VB:s mord fått utveckla sig till en tråd där somliga mest tycks testa sin författar-talang och fantasi.
Kan hålla med om att det är några i tråden som gör det men det finns lika många som faktiskt försöker bena ut vad som har hänt VB.
Inte de som försöker hävda en konspiration och planterade bevis i alla fall.
Citat:
Blev lite fel med citatet, allt fetat är ditt micro113
Och så ser det ut i svaret också - det fetade i citaten är mitt.