Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag vill minnas att det finns (fanns?) information frn mobiliseringstabeller som visade att den anlggningen "frsvann" som ammunitionsfrrd ngon gng i mitten p 50-talet. Vilket ocks var ungefr samtidigt som berget i rebro stod klart.

Berget i rebro skulle ju iofs tekniskt kunna varit hkv-berg, men det byggdes vl fr att husera Lfc och Fo-stab (samt senare CE1). Ngot frrd lr det aldrig ha varit.
Det andra berget i Hallsberg har vl alltid varit fr elkraftndaml?
Citera
2014-07-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Berget i rebro skulle ju iofs tekniskt kunna varit hkv-berg, men det byggdes vl fr att husera Lfc och Fo-stab (samt senare CE1). Ngot frrd lr det aldrig ha varit.
Det andra berget i Hallsberg har vl alltid varit fr elkraftndaml?

Det nraliggande berget som huserar ett stllverk, och som har haft jrnvg in i berget, har frekommit i den vidlyftiga ryktesspridningen under ren. Jag har hrt rykten om svl "riksbunker" som krigsuppehllsplats fr SJ. Det senare tycker jag p stt och vis kan knnas rimligt med tanke p den stora betydelse Hallsberg hade som jrnvgsknut under den tiden.

Berget i rebro har nog varit det mest vlpopulerade i svensk bergrumshistoria. Det sgs att svl flygvapenchefen med stab som Luftfartsverket ska ha haft sina krigsuppehllsplatser i berget. Detta utver Lfc Msen, Fo51, Lst och E1.
Senast redigerad av Folkfiende 2014-07-23 kl. 00:22.
Citera
2014-07-23, 08:00
Medlem
Roddarens avatar
Dessutom finns det i terrngen ster om anlggningen diverse karakteristiska vrn fr STAB-STAB vagnar. Det r betongvrn dr man backar in hytter och sm tunnelelement i betong i bakkant dr kablarna leds ut till master. Vrt att nmna r att det n idag sitter en "bongotrumma" i en mast i anslutning. Jag syftar nu p berget som aldrig haft med elkraft att gra...
Senast redigerad av Roddaren 2014-07-23 kl. 08:03.
Citera
2014-07-23, 17:17
Medlem
mummas avatar
Citat:
Det nraliggande berget som huserar ett stllverk, och som har haft jrnvg in i berget, har frekommit i den vidlyftiga ryktesspridningen under ren. Jag har hrt rykten om svl "riksbunker" som krigsuppehllsplats fr SJ. Det senare tycker jag p stt och vis kan knnas rimligt med tanke p den stora betydelse Hallsberg hade som jrnvgsknut under den tiden.

Berget i rebro har nog varit det mest vlpopulerade i svensk bergrumshistoria. Det sgs att svl flygvapenchefen med stab som Luftfartsverket ska ha haft sina krigsuppehllsplatser i berget. Detta utver Lfc Msen, Fo51, Lst och E1.
Om man skall vara petig finns det tv bergrum som hr till kraftntet, det ena mindre och det andra mycket strre dr det finns enorma faskompensatorer och det finns en styr/ledningscentral fr kraftntet i lnet dr. Str en hel del om man kollar i arkiven. De verkar ven planera att bygga en nyare anlggning mycket nrmare Hallsberg, men dock ovanjord nsta r. Har Planeringen p PDF hemma.

Men jag r konfunderad ver frsvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodep/fabrik frn 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen r anlggningen idag vlunderhllen, s verkar vara i malpse men vl underhllen. Men jag hade aldrig tid nr jag beskte anlggningen fr att se inslagen. Men skall ven kolla in Masten nsta gg, har missat helt att det skulle finnas vrn fr vagnar dr.

Kan msen ha vart Trestabsberget? Knns ovanligt med en s central placerad anlggning. Dock s r det ju vetligen GPL och LFC som man sett p andra stllen.
Blev det inga hgar vid golfbanan nr man sprngde anlggningen, skulle vara intressant att f ut volymen p sprngstenen fr att uppskatta storlek p anlggningen.
Citera
2014-07-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Om man skall vara petig finns det tv bergrum som hr till kraftntet, det ena mindre och det andra mycket strre dr det finns enorma faskompensatorer och det finns en styr/ledningscentral fr kraftntet i lnet dr. Str en hel del om man kollar i arkiven. De verkar ven planera att bygga en nyare anlggning mycket nrmare Hallsberg, men dock ovanjord nsta r. Har Planeringen p PDF hemma.

Men jag r konfunderad ver frsvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodep/fabrik frn 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen r anlggningen idag vlunderhllen, s verkar vara i malpse men vl underhllen. Men jag hade aldrig tid nr jag beskte anlggningen fr att se inslagen. Men skall ven kolla in Masten nsta gg, har missat helt att det skulle finnas vrn fr vagnar dr.

Kan msen ha vart Trestabsberget? Knns ovanligt med en s central placerad anlggning. Dock s r det ju vetligen GPL och LFC som man sett p andra stllen.
Blev det inga hgar vid golfbanan nr man sprngde anlggningen, skulle vara intressant att f ut volymen p sprngstenen fr att uppskatta storlek p anlggningen.

Jag tror att det var Hallsberg som var Trestabsberget. Men givetvis s ingick ju Trestabsberget under sin tid i ett kluster av olika anlggningar och frlggningar. Ngra tillhrde Hgkvarteret direkt, andra hrde till angrnsande funktioner som Fo-stab och E1. Jag har valt att betrakta Hallsberg och rebro som en dvarande "Hgkvarterszon".

Nu r det ett tag sedan jag var i Hallsberg senast, men varje gng jag varit dr s har det frekommit trafik till och frn det inhgnade omrdet.
Citera
2014-07-23, 19:15
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Jag tror att det var Hallsberg som var Trestabsberget. Men givetvis s ingick ju Trestabsberget under sin tid i ett kluster av olika anlggningar och frlggningar. Ngra tillhrde Hgkvarteret direkt, andra hrde till angrnsande funktioner som Fo-stab och E1. Jag har valt att betrakta Hallsberg och rebro som en dvarande "Hgkvarterszon".

Nu r det ett tag sedan jag var i Hallsberg senast, men varje gng jag varit dr s har det frekommit trafik till och frn det inhgnade omrdet.

Jag r ocks inne p att Hallsberg och rebro haft dessa funktioner innan man flyttade norrut. Mnga funktioner vid dessa platser och vldigt diskreta dr dom var placerade (kan inte minnas om Msen haft synliga SO-skyltar, men det kanske ngon har svar p?).

Har beskt Hallsberg tv gnger p en mnad nu (frsta gngen bara vid grinden och igr i terrngen) och det var ingen aktivitet alls, men omrdet r vlsktt med nyklippta grsmattor, buskar och ven en ny trappa r byggd som inte kan vara speciellt gammal, s visst r det aktivitet d och d (mste beska vid fel/rtt tillfllen)
Citera
2014-07-23, 19:21
Medlem
Citat:

Jag har ftt fr mig att kommunen huserar dr. Jag har ocks ngot svagt minne av ngon skolklass p studiebesk men jag kan ha fel. Jag var vid sdra infarten frra ret och dr finns ju en trappa som inte ser allt fr gammal ut. Det verkar inte helt ltt att komma intill inslagen heller. Det var ganska mycket sn d s jag fick aldrig se stickspret. Ngon hr som har tagit den vgen?
Citera
2014-07-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Men jag r konfunderad ver frsvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodep/fabrik frn 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen r anlggningen idag vlunderhllen, s verkar vara i malpse men vl underhllen.

Jag gjorde av nyfikenhet ett skogsbesk dr runt 1990. Mitt intryck var att det lg fr ffot d.
Jag fljde stickspret som d fanns kvar, vervuxet och med nedrasade skyltar in mot staketet. Grinden var invuxen i en snrskog och hade stora hl i det rostiga ntet. Vid sidan av spret stod en vaktkur av tr typ utedass, och varningsskyltar och rester av belysning kndes vldigt gamla, frn krigsren ungefr. Men emaljerade vita skyltar med rd text varnade fr hgspnning, och stolpar fr kontaktledning fanns kvar, s det var inte ldre n elektrifieringen av banan ifrga.
Jag njde mig med att kika lite frn snren genom grinden, en stor tom grusplan och spret in var borta.
kte man tg p strckan passerade man ett stort lngt trplank, det var det som fngade mitt intresse.
Numera r stickspret borta, och allt r upputsat och skert vlbevakat.
Citera
2014-07-23, 21:39
Avstngd
perry2s avatar
Trestabsberget...
Jag tror det ligger precis dr den inre zonen brjar.
I anslutning till den hjssa som har haft flest master.
Jag tror den ligger innanfr ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det strre som ligger djupare in.
Citera
2014-07-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Trestabsberget...
Jag tror den ligger innanfr ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det strre som ligger djupare in.

Intressant hypotes, jag har inte hrt just detta alternativ som frslag till Trestabsberget tidigare. Vad jag nog har hrt r att Frsvarsstaben kan ha huserat i detta berg under ngon "frhistorisk" period. Men om din hypotes r riktig s blir tminstone vissa delar av de tidiga rens pussel lite lttare att lgga.

Har du mjlighet att frdjupa lite vad du bygger din hypotes kring?
Citera
2014-07-24, 03:11
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Jag gjorde av nyfikenhet ett skogsbesk dr runt 1990. Mitt intryck var att det lg fr ffot d.
Jag fljde stickspret som d fanns kvar, vervuxet och med nedrasade skyltar in mot staketet. Grinden var invuxen i en snrskog och hade stora hl i det rostiga ntet. Vid sidan av spret stod en vaktkur av tr typ utedass, och varningsskyltar och rester av belysning kndes vldigt gamla, frn krigsren ungefr. Men emaljerade vita skyltar med rd text varnade fr hgspnning, och stolpar fr kontaktledning fanns kvar, s det var inte ldre n elektrifieringen av banan ifrga.
Jag njde mig med att kika lite frn snren genom grinden, en stor tom grusplan och spret in var borta.
kte man tg p strckan passerade man ett stort lngt trplank, det var det som fngade mitt intresse.
Numera r stickspret borta, och allt r upputsat och skert vlbevakat.
Av den delen jag gick runt s var staket/ntet i gott skick och grinden var nysmord d det var massa verblivet fett p den. Enda som var i dligt skick var parkeringen som var verbevxt och det trgaraget. Lter som de rustat upp sen 90-talet. Men skall ta den andra vgen nsta gng och kika in masten.
Det knns som om kommunen hade vart dr s skulle det ha funnits i ngot offentligt register?
Men lg inte Gta i Msen?
Samt hafe hallsberg en egen LC eller kombinerade med rebro?
Har ingen uppgift om Hallsbergs Lc.
Citera
2014-07-24, 09:03
Avstngd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Trestabsberget...

Det r en intressant tes, om det r den anlggning jag tror du menar s kan jag med skerhet sga att den har varit en del av stab-stab ntet, och att antennparken fanns kvar in p slutet av 90-talet. Om den fungerade som sndar eller mottagar park vet jag ej. Jag har ven personligen beskt anlggningen nr den fungerade som frrd, och ja, det fanns mjlighet fr mer n en funktion i den anlggningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in