Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-20, 11:46
Medlem
2,3 finns inte till 9-3
1.8t 2.0t 2.0T och 2.8T,
1.8t och 2.0t/T är samma motor i grunden. Alltså är 1.8t en 2 liters motor
Citera
2014-07-20, 12:39
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Tack för svaret! (provocative77)

Såg inte att 2.3t utförandet fanns då det inte var medtaget i broschyren jag tittat i. (Vilket visade årsmodeller från 2008 och framåt då Saab verkar ha tagit bort den motorvolymen)
Men vad ligger din ungefärliga bränsleförbrukning på per mil? Och borde inte den extra effekten E85 ger också betyda extra slitage på motorn?

Tack på förhand för fortsatt hjälp & tips!
Nja. Motorn är ju anpassad för sprit så det slitaget kan inte vara stort. Däremot märkte jag att den började gå ojämt när jag slutade med extra bensintankningen.
Min är en -08 o har 2,3t så dina broschyrer är nog felaktiga.
Vid normal körning ligger jag på max 1,1 med E85 samt runt 0,9 med bensin.
Vid ett tillfälle körde jag i laglig hastighet på kuperad 70/90-väg o planerade gaspådrag o broms. Då kom jag ner i 0,85 med E85.

Edit. Ser att Hubbabubba ger dig rätt. Jag har en 9-5.
Senast redigerad av provocative77 2014-07-20 kl. 12:41.
Citera
2014-07-20, 23:32
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för svaret! (provocative77)

Det låter ju som att man kan få helt okej siffror när det kommer till bränsleförbrukningen om man bara planerar sin körning och inte tok gasar allt för mycket.
En motoroptimering skulle kanske sänka förbrukningen ytterligare? Har hört talas om att när man chippar sin bil så kan det faktiskt sänka bränsleförbrukningen en aning.
Och kanske få den att gå ytterligare bättre med lite friare andningsvägar med hjälp av sportluft filter och värre avgassystem?
Sen undrar jag även om det finns vissa saker man ska akta sig för när det gäller att köpa en Saab?
Finns det vissa delar man ska se till att dom är bytta? Ska man akta sig för bilar som gått många mil? osv.

Tack på förhand för vidare tips och hjälp!
Citera
2014-07-21, 01:24
Medlem
provocative77s avatar
Teoretiskt sätt blir en bil snålare då den blir starkare med trim. Men i verkligheten så gör ens körvanor att den blir törstigare.
Vill du ha en bra bränsleekonomi med en Saab Biopower ska du nog inte pilla alls med den.
Mina siffror är då med en stor 9-5.
Jag har aldrig hört någon med annat märke säga att deras bil går billigt med sprit.
Själv körde jag en Focus som är både mindre o lättare. Den drog 1,3-1,5l/mil.
Saab lyckades med något ingen annan verkat göra. Att få ut bra effekt med bra bränsleekonomi.
Jag betvivlar starkt på att ett chip ska förbättra motorn på en Biopower.
Då är det bättre att gå på Aeron i stället. Ett chip i den o du kommer få många roliga mil.
Citera
2014-07-21, 23:51
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för ditt svar! (provocative77)

Okej, men det låter ju vettigt det du talar om men hur ser det ut med andra driftkostnader? så som service, reservdelar osv? Och händer det ofta att någon detalj går sönder eller hur är det egentligen med kvalitén och hållbarheten?
Och så undrar ju även om elsystemet är ordentligt tilltaget? Går det att utan större problem uppgradera stereosystemet och hänga på några extraljus utan att bilen börjar hosta sig fram? Och går exempelvis olika displayer och liknande lätt sönder?

Tack på förhand för vidare hjälp och tips!
Citera
2014-07-22, 15:59
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Tack för ditt svar! (provocative77)

Okej, men det låter ju vettigt det du talar om men hur ser det ut med andra driftkostnader? så som service, reservdelar osv? Och händer det ofta att någon detalj går sönder eller hur är det egentligen med kvalitén och hållbarheten?
Och så undrar ju även om elsystemet är ordentligt tilltaget? Går det att utan större problem uppgradera stereosystemet och hänga på några extraljus utan att bilen börjar hosta sig fram? Och går exempelvis olika displayer och liknande lätt sönder?

Tack på förhand för vidare hjälp och tips!
På de äldre var det problem med displayerna. Men det fixade de till.
Det enda som skiljer mellan E85 mot bensin är att serviceintervallerna halveras från 3000 till 1500mil. Annars är det samma kostnader. Fördelen är att mellanservicen bara är olje o filterbyte. Gör man denna service själv så tjänar man på det. Samma sak om man bara kör upp till 1500mil per år. Då är det ändå årsservice som gäller.
Vad gäller kvaliteten kan jag bara tala för mitt exemplar, den har i dag gått 16 000 mil. 3000 av dessa har vi avverkat o allt som lagt av var ett hjullager som byttes på garanti o där mekanikern var extremt petig i sin bedömning.
Annars har den gått som en klocka.
Citera
2014-07-22, 17:25
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
På de äldre var det problem med displayerna. Men det fixade de till.
Det enda som skiljer mellan E85 mot bensin är att serviceintervallerna halveras från 3000 till 1500mil. Annars är det samma kostnader. Fördelen är att mellanservicen bara är olje o filterbyte. Gör man denna service själv så tjänar man på det. Samma sak om man bara kör upp till 1500mil per år. Då är det ändå årsservice som gäller.
Vad gäller kvaliteten kan jag bara tala för mitt exemplar, den har i dag gått 16 000 mil. 3000 av dessa har vi avverkat o allt som lagt av var ett hjullager som byttes på garanti o där mekanikern var extremt petig i sin bedömning.
Annars har den gått som en klocka.

Men man skall komma ihåg att dessa 3000-mila intervaller är rena döden för motorer, och speciellt dessa motorer. Max 1500 mils intervall för olje och filterbyte oavsett vilket bränsle man kör är det som lönar sig i längden, och bådar för ett mer problemfritt ägande. Själv kör jag MAX 1000 mil per byte oavsett bränsle, nu kör jag E85 men har alltid kört samma intervall på bensin tidigare på de bilar som gått på det. Så det blir 3 oljebyten per år á 400kr....Billig försäkring för att motverka onödigt slitage.
Citera
2014-07-22, 18:49
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Men man skall komma ihåg att dessa 3000-mila intervaller är rena döden för motorer, och speciellt dessa motorer. Max 1500 mils intervall för olje och filterbyte oavsett vilket bränsle man kör är det som lönar sig i längden, och bådar för ett mer problemfritt ägande. Själv kör jag MAX 1000 mil per byte oavsett bränsle, nu kör jag E85 men har alltid kört samma intervall på bensin tidigare på de bilar som gått på det. Så det blir 3 oljebyten per år á 400kr....Billig försäkring för att motverka onödigt slitage.
Självklart har du rätt. Jag gör samma sak o byter mellan serviserna. Så för mig gör det ingen skillnad mot tidigare. Fast 1500 mil tkr jag är ok. Den oljan jag då tömmer ur är helt ok o verkar kunna gå ett bra tag till.
Citera
2014-07-22, 19:54
Medlem
Kör själv en 9-3 bio vector 2.0t -08 och är riktigt nöjd. Regn- och backsensor, mellanstereo, elsäte förare utan minne, automatlåda med manuell valmöjlighet bl.a. Bränslemätaren brukar visa .65-.7 för bensin och .85-.95 för etanol, mätt på landsväg i dryga 90 km/h. Bör tillägga att dessa siffror brukar vara lite höga när jag efter blandad körning kontrollerar förbrukningen i samband med tankningar.

En bekant köpte en 9-5 aero -04 för 25.000 kr (!) och fick då 250hk, automatlåda (kändes riktigt bra, manuellpaddlar på ratten även här), elstolar med skinnsäten, med stansade hål för sätesfläktarna (grymt behagligt), stor touchskärm för stereo (bose tror jag), backsensor osv

Vi är båda väldigt nöjda. Mer bil för pengarna är nog svårt att få. Jag och en kollega med samma modell har dock kört av en bit av framfjädern vid 20 minusgrader + gupp/dålig väg. Förhoppningsvis bara ett sammanträffande..

Edit:
9-5 känns generellt lite större och "klumpigare", men bättre isolerade mot vägljud. Detta är dock min erfarenhet.
Senast redigerad av fan-sjelv 2014-07-22 kl. 19:58.
Citera
2014-07-23, 00:19
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för alla era svar! (provocative77, Echonator, fan-sjelv)

Verkar ju rent generellt som att det inte brukar hända allt för mycket med dessa bilar.
Att byta ett hjullager är inte vad jag skulle kalla någon större grej, samt att tätare serviceintervaller lär knappast påverka mig något vidare då jag servar bilen jag har nu efter ca 1000-1500mil, att byta olja med tätare intervaller än så ser jag bara som slöseri med pengar och olja som inte fått fullfölja sitt syfte innan den töms ur och kastas bort.
Det ända jag hört är att efter ca 25000mil skär oftast turbo och bränslepump ihop relativt samtidigt men det kan jag tycka är helt godkänt efter 25000 mil av slit & släp.
Hur ligger det till med bränsleförbrukningen på en Aero jämfört med exempelvis en 2.0T?
Fortsätt gärna dela med er av era erfarenheter och tips! All hjälp och vänlighet uppskattas verkligen!

Tack på förhand för fortsatt hjälp & tips!
Citera
2014-07-23, 07:34
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
2,3 finns inte till 9-3
1.8t 2.0t 2.0T och 2.8T,
1.8t och 2.0t/T är samma motor i grunden. Alltså är 1.8t en 2 liters motor
Varför har de döpt en 2 liters till 1.8?
Citera
2014-07-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Varför har de döpt en 2 liters till 1.8?

vad hade du föreslagit att den skulle heta? 2.0t och 2.0T är ju redan upptaget, hade dom döpt den till bara 2.0 så hade folk inte trott det fanns någon turbo i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in