2014-07-20, 11:46
Medlem
2,3 finns inte till 9-3
1.8t 2.0t 2.0T och 2.8T,
1.8t och 2.0t/T r samma motor i grunden. Allts r 1.8t en 2 liters motor
Citera
2014-07-20, 12:39
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Tack fr svaret! (provocative77)

Sg inte att 2.3t utfrandet fanns d det inte var medtaget i broschyren jag tittat i. (Vilket visade rsmodeller frn 2008 och framt d Saab verkar ha tagit bort den motorvolymen)
Men vad ligger din ungefrliga brnslefrbrukning p per mil? Och borde inte den extra effekten E85 ger ocks betyda extra slitage p motorn?

Tack p frhand fr fortsatt hjlp & tips!
Nja. Motorn r ju anpassad fr sprit s det slitaget kan inte vara stort. Dremot mrkte jag att den brjade g ojmt nr jag slutade med extra bensintankningen.
Min r en -08 o har 2,3t s dina broschyrer r nog felaktiga.
Vid normal krning ligger jag p max 1,1 med E85 samt runt 0,9 med bensin.
Vid ett tillflle krde jag i laglig hastighet p kuperad 70/90-vg o planerade gaspdrag o broms. D kom jag ner i 0,85 med E85.

Edit. Ser att Hubbabubba ger dig rtt. Jag har en 9-5.
Senast redigerad av provocative77 2014-07-20 kl. 12:41.
Citera
2014-07-20, 23:32
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack fr svaret! (provocative77)

Det lter ju som att man kan f helt okej siffror nr det kommer till brnslefrbrukningen om man bara planerar sin krning och inte tok gasar allt fr mycket.
En motoroptimering skulle kanske snka frbrukningen ytterligare? Har hrt talas om att nr man chippar sin bil s kan det faktiskt snka brnslefrbrukningen en aning.
Och kanske f den att g ytterligare bttre med lite friare andningsvgar med hjlp av sportluft filter och vrre avgassystem?
Sen undrar jag ven om det finns vissa saker man ska akta sig fr nr det gller att kpa en Saab?
Finns det vissa delar man ska se till att dom r bytta? Ska man akta sig fr bilar som gtt mnga mil? osv.

Tack p frhand fr vidare tips och hjlp!
Citera
2014-07-21, 01:24
Medlem
provocative77s avatar
Teoretiskt stt blir en bil snlare d den blir starkare med trim. Men i verkligheten s gr ens krvanor att den blir trstigare.
Vill du ha en bra brnsleekonomi med en Saab Biopower ska du nog inte pilla alls med den.
Mina siffror r d med en stor 9-5.
Jag har aldrig hrt ngon med annat mrke sga att deras bil gr billigt med sprit.
Sjlv krde jag en Focus som r bde mindre o lttare. Den drog 1,3-1,5l/mil.
Saab lyckades med ngot ingen annan verkat gra. Att f ut bra effekt med bra brnsleekonomi.
Jag betvivlar starkt p att ett chip ska frbttra motorn p en Biopower.
D r det bttre att g p Aeron i stllet. Ett chip i den o du kommer f mnga roliga mil.
Citera
2014-07-21, 23:51
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack fr ditt svar! (provocative77)

Okej, men det lter ju vettigt det du talar om men hur ser det ut med andra driftkostnader? s som service, reservdelar osv? Och hnder det ofta att ngon detalj gr snder eller hur r det egentligen med kvalitn och hllbarheten?
Och s undrar ju ven om elsystemet r ordentligt tilltaget? Gr det att utan strre problem uppgradera stereosystemet och hnga p ngra extraljus utan att bilen brjar hosta sig fram? Och gr exempelvis olika displayer och liknande ltt snder?

Tack p frhand fr vidare hjlp och tips!
Citera
2014-07-22, 15:59
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Tack fr ditt svar! (provocative77)

Okej, men det lter ju vettigt det du talar om men hur ser det ut med andra driftkostnader? s som service, reservdelar osv? Och hnder det ofta att ngon detalj gr snder eller hur r det egentligen med kvalitn och hllbarheten?
Och s undrar ju ven om elsystemet r ordentligt tilltaget? Gr det att utan strre problem uppgradera stereosystemet och hnga p ngra extraljus utan att bilen brjar hosta sig fram? Och gr exempelvis olika displayer och liknande ltt snder?

Tack p frhand fr vidare hjlp och tips!
P de ldre var det problem med displayerna. Men det fixade de till.
Det enda som skiljer mellan E85 mot bensin r att serviceintervallerna halveras frn 3000 till 1500mil. Annars r det samma kostnader. Frdelen r att mellanservicen bara r olje o filterbyte. Gr man denna service sjlv s tjnar man p det. Samma sak om man bara kr upp till 1500mil per r. D r det nd rsservice som gller.
Vad gller kvaliteten kan jag bara tala fr mitt exemplar, den har i dag gtt 16 000 mil. 3000 av dessa har vi avverkat o allt som lagt av var ett hjullager som byttes p garanti o dr mekanikern var extremt petig i sin bedmning.
Annars har den gtt som en klocka.
Citera
2014-07-22, 17:25
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
P de ldre var det problem med displayerna. Men det fixade de till.
Det enda som skiljer mellan E85 mot bensin r att serviceintervallerna halveras frn 3000 till 1500mil. Annars r det samma kostnader. Frdelen r att mellanservicen bara r olje o filterbyte. Gr man denna service sjlv s tjnar man p det. Samma sak om man bara kr upp till 1500mil per r. D r det nd rsservice som gller.
Vad gller kvaliteten kan jag bara tala fr mitt exemplar, den har i dag gtt 16 000 mil. 3000 av dessa har vi avverkat o allt som lagt av var ett hjullager som byttes p garanti o dr mekanikern var extremt petig i sin bedmning.
Annars har den gtt som en klocka.

Men man skall komma ihg att dessa 3000-mila intervaller r rena dden fr motorer, och speciellt dessa motorer. Max 1500 mils intervall fr olje och filterbyte oavsett vilket brnsle man kr r det som lnar sig i lngden, och bdar fr ett mer problemfritt gande. Sjlv kr jag MAX 1000 mil per byte oavsett brnsle, nu kr jag E85 men har alltid krt samma intervall p bensin tidigare p de bilar som gtt p det. S det blir 3 oljebyten per r 400kr....Billig frskring fr att motverka ondigt slitage.
Citera
2014-07-22, 18:49
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Men man skall komma ihg att dessa 3000-mila intervaller r rena dden fr motorer, och speciellt dessa motorer. Max 1500 mils intervall fr olje och filterbyte oavsett vilket brnsle man kr r det som lnar sig i lngden, och bdar fr ett mer problemfritt gande. Sjlv kr jag MAX 1000 mil per byte oavsett brnsle, nu kr jag E85 men har alltid krt samma intervall p bensin tidigare p de bilar som gtt p det. S det blir 3 oljebyten per r 400kr....Billig frskring fr att motverka ondigt slitage.
Sjlvklart har du rtt. Jag gr samma sak o byter mellan serviserna. S fr mig gr det ingen skillnad mot tidigare. Fast 1500 mil tkr jag r ok. Den oljan jag d tmmer ur r helt ok o verkar kunna g ett bra tag till.
Citera
2014-07-22, 19:54
Medlem
Kr sjlv en 9-3 bio vector 2.0t -08 och r riktigt njd. Regn- och backsensor, mellanstereo, elste frare utan minne, automatlda med manuell valmjlighet bl.a. Brnslemtaren brukar visa .65-.7 fr bensin och .85-.95 fr etanol, mtt p landsvg i dryga 90 km/h. Br tillgga att dessa siffror brukar vara lite hga nr jag efter blandad krning kontrollerar frbrukningen i samband med tankningar.

En bekant kpte en 9-5 aero -04 fr 25.000 kr (!) och fick d 250hk, automatlda (kndes riktigt bra, manuellpaddlar p ratten ven hr), elstolar med skinnsten, med stansade hl fr stesflktarna (grymt behagligt), stor touchskrm fr stereo (bose tror jag), backsensor osv

Vi r bda vldigt njda. Mer bil fr pengarna r nog svrt att f. Jag och en kollega med samma modell har dock krt av en bit av framfjdern vid 20 minusgrader + gupp/dlig vg. Frhoppningsvis bara ett sammantrffande..

Edit:
9-5 knns generellt lite strre och "klumpigare", men bttre isolerade mot vgljud. Detta r dock min erfarenhet.
Senast redigerad av fan-sjelv 2014-07-22 kl. 19:58.
Citera
2014-07-23, 00:19
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack fr alla era svar! (provocative77, Echonator, fan-sjelv)

Verkar ju rent generellt som att det inte brukar hnda allt fr mycket med dessa bilar.
Att byta ett hjullager r inte vad jag skulle kalla ngon strre grej, samt att ttare serviceintervaller lr knappast pverka mig ngot vidare d jag servar bilen jag har nu efter ca 1000-1500mil, att byta olja med ttare intervaller n s ser jag bara som slseri med pengar och olja som inte ftt fullflja sitt syfte innan den tms ur och kastas bort.
Det nda jag hrt r att efter ca 25000mil skr oftast turbo och brnslepump ihop relativt samtidigt men det kan jag tycka r helt godknt efter 25000 mil av slit & slp.
Hur ligger det till med brnslefrbrukningen p en Aero jmfrt med exempelvis en 2.0T?
Fortstt grna dela med er av era erfarenheter och tips! All hjlp och vnlighet uppskattas verkligen!

Tack p frhand fr fortsatt hjlp & tips!
Citera
2014-07-23, 07:34
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
2,3 finns inte till 9-3
1.8t 2.0t 2.0T och 2.8T,
1.8t och 2.0t/T r samma motor i grunden. Allts r 1.8t en 2 liters motor
Varfr har de dpt en 2 liters till 1.8?
Citera
2014-07-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Varfr har de dpt en 2 liters till 1.8?

vad hade du freslagit att den skulle heta? 2.0t och 2.0T r ju redan upptaget, hade dom dpt den till bara 2.0 s hade folk inte trott det fanns ngon turbo i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in