Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-07-19, 11:13
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Hejsan!

Har börjat att fundera på att införskaffa mig en "ny" bil och har tittat lite på Saab, då det verkar vara bra bilar som håller länge samt att priset inte är allt för farligt.
Har främst tittat på 9-3 1.8T/2.0T kombi (-00 och uppåt) då mer utrymme och lite extra hästkrafter ligger högt upp på önskelistan.
Är själv ingen Saab fanatiker så jag har definitivt inte någon större koll på alla små detaljer men har i mitt sökande sätt att det finns en hel uppsjö av utföranden på just 9-3 som jag skulle vilja ha lite hjälp att få förklarade för mig.
Vad är det egentligen som skiljer dom olika utförandena ifrån varandra? (Biopower, Linear, Vector, Hirsch, Griffin, & Aero m.m.) Vilka delar är egentligen uppgraderade och skiljer dom åt? Och vad ska man satsa på/undvika? Prioriterar i första hand hållbarhet och till viss del prestanda så vill även veta vilka utföranden som bara ger en massa "lullull" som kjolpaket, dubbel pipigt avgassystem osv? (Vill tillägga att jag även har en mindre trimning av bilen i tankarna, Exempelvis avgassystem, sport luftfilter, och chip bla. Inget avancerat men kan vara bra för er som skriver att veta om)

Tack på förhand för all respons och hjälp!
Citera
2014-07-19, 13:05
Medlem
provocative77s avatar
Det du vill ha svar på är utrustningspaket.
Ska det förklaras här kommer det bli en roman.
Nu vet jag inte själv skillnaderna. Men jag vet så pass att det är enklare att söka o jämföra själv via Google.
I övrigt så är det en mkt trevlig bil som jag upptäckte för sent. Köpte min första Saab för snart ett år sedan efter flertalet Volvo.
Citera
2014-07-19, 13:59
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för ditt svar! (provocative77)

Om det nu kommer att krävas en hel roman för att få reda på skillnaderna på utrustningspaketen så får det väl bli så.
Vill ju som sagt ha reda på vad dom egentliga skillnaderna är? Vad är egentligen det där extra man betalar för? Vad jag försöker få tag på är en riktigt "Saab-vetare" som kan berätta vad som är bra/dåligt. Vad man ska satsa på/undvika. Som vet mer än det man kan söka fram via Google.
Och vad man eventuellt kan göra med en billigt utrustad variant för att få den precis som dom mer påkostande modellerna.

Tack på förhand för vidare respons & hjälp!
Citera
2014-07-19, 14:08
Medlem
Termosins avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#Modellprogram

Lite riktlinjer under "modellprogram" iaf om förkortningarna på modellerna men absolut inte allt om ex "Aero", "Linear" etc.
"Linear" som är instegsmodellen har huvudsakligen mindre motor gällande cylindrar etc samt lite ändringar på interiören.
Absolut ingen expert men kan lova att 9-3orna är mycket trevliga att köra. Kunde inte vara nöjdare med min egna.

Edit: http://saabinfo.se/generellt/forkortningar/
Finns lite info under "Utrustningspaket" en bit ned.
Citera
2014-07-19, 14:43
Medlem
YoungTonys avatar
Hirsch är ett tyskt företag som samarbetar med Saab och trimmar bilen och stoppar in fräckare stolar och lite annat lull lull.

Griffin har jag fått för mig bara sista årsmodellen av en viss modell får och då får du all utrustning plus ett par extradetaljer utanpå bilen..
Aero är ju deras "sportpaketet".
Vector skulle jag kalla för ett businesspaket med nära all utrustning.
Linear är deras enklaste paket med minst utrsutning.

Du kommer garanterat bli nöjd med en 9-3.
Citera
2014-07-19, 15:43
Medlem
Här har du ett faktablad för Saab 9-3. Det finns info om både utrustning och motorer.

www.saabsunited.com/wp-content/uploads/pp_93.pdf

Biopower = etanolmotor.

Linear = utrustningspaket med det mest grundläggande du kan behöva.

Vector = välutrustad.

Aero = sportig och mycket välutrustad.

Hirsch och griffin är ovanliga utrustningsnivåer. Griffin syftar på att det är en av de sista tillverkade bilarna. En sådan är välutrustad och lite mer individuell. Hirsch är en trimmad och ännu mer välutrustad aero (top of the line).
Citera
2014-07-20, 01:41
Medlem
Echonators avatar
Griffin är snarare Business class med stor B.
Det är tex inte sista årsmodellerna i en viss serie, utan 9-5 Griffin kom tex redan 1999 med turboladdad V6, extra allt i princip...tänk "lyxutrustad".

Kort sagt den rika, men lite lönnfete, brodern till Aero
Citera
2014-07-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Hirsch är ett tyskt företag som samarbetar med Saab och trimmar bilen och stoppar in fräckare stolar och lite annat lull lull.

Jag trodde det var från Schweiz..
Citera
2014-07-20, 10:57
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för era svar! (Termosin, YoungTony, Blattedemokraten, Echonator)

Då skulle jag säga att efter att gått igenom listor på utrustningsnivåer och tips så verkar en 2.0T Vector passa mig.
Bi-Xenon strålkastare vilket öppnar upp för maxad 100w konvertering vilket helt klart tycks om.
Samt att om man gör en lätt trimning med hjälp av det jag nämnt i startandet av denna tråd och slänger på en coiloversats så lär man definitivt ha en billigare bil som går precis lika bra som en Aero om inte bättre och möjligen går något snålare dessutom.
Sen när det kommer till Biopower, Är det så att bilarna med den typen av utförande går att köra på både E85 och vanligt hederlig bensin?

Tack på förhand för vidare tips & hjälp!
Citera
2014-07-20, 11:04
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Tack för era svar! (Termosin, YoungTony, Blattedemokraten, Echonator)

Då skulle jag säga att efter att gått igenom listor på utrustningsnivåer och tips så verkar en 2.0T Vector passa mig.
Bi-Xenon strålkastare vilket öppnar upp för maxad 100w konvertering vilket helt klart tycks om.
Samt att om man gör en lätt trimning med hjälp av det jag nämnt i startandet av denna tråd och slänger på en coiloversats så lär man definitivt ha en billigare bil som går precis lika bra som en Aero om inte bättre och möjligen går något snålare dessutom.
Sen när det kommer till Biopower, Är det så att bilarna med den typen av utförande går att köra på både E85 och vanligt hederlig bensin?

Tack på förhand för vidare tips & hjälp!
Du kan köra på båda bränslena. Antingen rent eller blandat.
Jag själv kör ständigt på E85 o på det sparar jag minst två kr/l. I den kalkylen i går ett extra oljebyte vid 1500 mil. Ett oljebyte jag gör själv.
Fördelen med E85 är att du får ut en högre effekt.
Likasåbrukar jag skölja motorn med bensin var femte tank. Även det i kalkylen.

Nu vet jag inte hur förbrukningen reagerar på en trimmning. Saabs spritbrännare är i jämförelse med andra bilar mkt bra. Vore jag dig skulle jag titta på den motorn jag har, 2,3t i stället o skippa trimmet.
Citera
2014-07-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Kort sagt den rika, men lite lönnfete, brodern till Aero
Träffande och passande liknelse.
Var det inte en riktigt pervers konstruktion med turbo på bara främre cylinderbanken?

Ser inte din avatar lite Saabig ut nu när vi ändå talar om modellvarianter...?
Citera
2014-07-20, 11:41
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tack för svaret! (provocative77)

Såg inte att 2.3t utförandet fanns då det inte var medtaget i broschyren jag tittat i. (Vilket visade årsmodeller från 2008 och framåt då Saab verkar ha tagit bort den motorvolymen)
Men vad ligger din ungefärliga bränsleförbrukning på per mil? Och borde inte den extra effekten E85 ger också betyda extra slitage på motorn?

Tack på förhand för fortsatt hjälp & tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in