2014-07-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Svenskar är inga rikemanssöner som snabbt kan göra sig skuldfria så det blir till att gilla läget samtidigt som politiker vill och försöker diktera räntenivåer för att ekonomin inte ska gå åt helvete värre än vad den redan har gjort. Tack vare just tidigare omfattande politisk inblandning. Väst är nya Sovjet.
Det är också så att vi befinner oss i en omvärld, och är inte isolerade. Vår realränta kan inte avvika alltför mycket. Inte med nuvarande lagstiftning iaf. Och jag ser väl inte att någon skulle rå på det. Det kommer kanske att ske men det blir pga externt tvång när det sker. Dvs antingen anpassar vi oss eller åker tillbaka till medeltiden.

Sedan menar en del att vi sköter oss hyggligt: https://www.youtube.com/watch?v=mTrRklQ5v_g
Prof Niall Ferguson har tittat mycket på hur välfärd skapas. Väl värd att titta på oavsett politisk färg.

Citat:
Japp men kundernas klagomål på att de inte får belåna hela världen är inget tecken på banker benägna att undvika risktagande.
Det är ett tecken på att bankerna vill lägga sig under en viss risknivå. Sedan kan man diskutera om den nivån är rätt placerad. För det behöver man en mätnorm, och ett sätt att avgöra.
Går man efter kreditförluster tar banksystemet inte för stor risk.
2014-07-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ganska bra definition på en bubbla enligt mig är att en bubbla inte tål korrektioner.

Med tanke på den relativa prisnivån och plötsliga ökningen i Stockholm idag kan man alltså exempelvis fråga sig om marknaden skulle klara en korrektion på -20/-25%, utan att detta skulle behöva definieras som eller urarta till en katastrofal krash.

Så vad säger ni, skulle stockholm klara en korrektion på -20% och hantera det som just en korrektion och lunka på som vanligt?

Det tror jag med de nya reglerna. Sålänge man kan betala räntan, men man kommer inte kunna byta bank så lätt. Kanske blir det som i Spanien, med en självmordvåg, men det hoppas jag verkligen inte.
2014-07-22, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ätaguld
Jasså, har bostadspriserna fallit? När började de göra det? Senaste åren har tillgångsinflationen på bostadsmarknaden varit minst sagt extrem. Klassisk kreditbubbla.

Jag vet det. Jag håller ju med om vad du skriver. Så vad svamlar du om?
2014-07-22, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
...Det är ett tecken på att bankerna vill lägga sig under en viss risknivå. Sedan kan man diskutera om den nivån är rätt placerad. För det behöver man en mätnorm, och ett sätt att avgöra.Går man efter kreditförluster tar banksystemet inte för stor risk.

Jag har sett det där irrelevanta på annat håll och förundras varje gång. Kreditförluster är ju självklart inte ett kännetecken för en bubbla som växer utan ett kännetecken för en bubbla som spricker.

Och att kalla Sveriges djävla banker för försiktiga är lika groteskt som att påstå att deras EK skulle påstås vara imponerande stort och betryggande.
2014-07-22, 08:12
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Jag vet det. Jag håller ju med om vad du skriver.

Särskilt tydligt att det är en bostadsbubbla eftersom löner inte ökat i närheten så fort som skulderna. Vad är poängen med så mycket inflation på bostadsmarknaden egentligen, vad är agendan? Vem vinner på att Sverige just nu bygger en klassisk kreditbubbla som måste spricka förr eller senare?
2014-07-22, 09:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Särskilt tydligt att det är en bostadsbubbla eftersom löner inte ökat i närheten så fort som skulderna. Vad är poängen med så mycket inflation på bostadsmarknaden egentligen, vad är agendan? Vem vinner på att Sverige just nu bygger en klassisk kreditbubbla som måste spricka förr eller senare?

Men herregud. att priserna gått upp beror på de låga räntorna. Faktiska kostnader för att bo har därför sjunkit och på det hela får man göra ränteavdrag.
2014-07-22, 10:41
Avslutad
Oooooops, riktigt prisfall i Hemnets statistik för bostadsrätter i Stockholm nu. Under hela senaste månaden ligger begärt pris på nyinkomna bostadsrätter UNDER nivåerna ifjol.

http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

I Valueguards statistik hade vi i julirapporten fall månad till månad, och vid nästa statistikpublicering i augusti lär vi även ha fall på tremånadersbasis. Då vaknar journalisterna till och så börjar bollen rulla.

Detta är början på en rejäl krasch tror jag. En massa självgående negativa spiraler kommer snart att dras igång i denna sönderreglerade och tröga marknad.

Även Göteborgs BR-priser faller rejält i Hemnets statistik. Det blir en intressant höst. Bäva månde de som skuldsatt sig i dessa överhettade tider.
Senast redigerad av PresidentBahama 2014-07-22 kl. 10:53.
2014-07-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Oooooops, riktigt prisfall i Hemnets statistik för bostadsrätter i Stockholm nu. Under hela senaste månaden ligger begärt pris på nyinkomna bostadsrätter UNDER nivåerna ifjol.
Umm, en okulärinspektion av diagrammen ger att villorna ligger högre än ifjol och BRF ligger lika. Kanske är det så att det numeriskt ligger något under men går det inte att se i diagrammen är det väl lite överdrivet att tala om riktigt prisfall.

Som jag sagt tidigare ska vi se några allvarligare prisnedgångar behöver vi något som triggar det. En mer rejäl lågkonjunktur som gör folk arbetslösa t ex.
Sådant som amorteringskrav lär vara prisdämpande men, det lär vara måttligt. Stigande räntor kommer också att driva ned priserna.
2014-07-22, 13:10
Avslutad
Både Stockholms stad och Stockholms län ligger lägre under ett flertal mätpunkter nu om vi jämför 2014 och 2013.

Nej, det lär inte vara en specifik händelse som triggar fallet, utan en malande process. Det blir som en sinuskurva med brantast fall halvvägs i raset.

Raset uppstår i princip av att det är mycket billigare att bygga en lägenhet, än vad den kostar att köpa en motsvarande värdefull lägenhet. (Detta ska förstås i reala termer.) När priserna sedan börjar falla blir det ännu billigare att bygga, det faller ännu mer, det blir ännu billigare att bygga etc etc. Folk har nämligen ALDRIG bråttom att köpa när det faller. ALLA kan vänta med sitt köp ett år, och det är detta som skapar den totala krisen. Efterfrågan är som bortblåst. Därför har vi aldrig krasch i mjölkpriset och andra dagligvaror, men enorma rörelser på tillgångspriser.

Ekonomin i Stockholm idag tillförs pengar genom att folk drar ur bankerna nya lån. Pengar dras sedan undan genom att folk återbetalar lån och räntor. Allt förenklat givetvis. Detta betyder att när inte nya låntagare "rinner till" så sinar ekonomin och raset kommer. Varför folk inte lär sig detta kan diskuteras, vi hade det senaste rejäla raset i början av 1990-talet, och efter hand byggs en säkerhet upp. Folk varnar, inget händer, man blir ännu säkrare etc etc.

Men jag tror att vi är där nu, där "den siste idioten" har varit på banken och tagit sitt mångmiljonlån. Nu går nettoflödena till bankerna istället. Och som sagt, när processen är igång så är den självgenererande och till slut ser ingen hur prisfallet någonsin ska kunna upphöra.

Vad som ytterligare kommer att förstärka raset är en massa institutionella faktorer. Folk har hyreskontrakt utan att bo, folk äger lägenheter spekulativt, folk amorterar inte, folk är fast pga flyttskatt, riksbankens räntor är extremt låga. Allt detta är faktorer som fungerar med boomerangeffekt.

Idag kostar 1 m2 lägenhet i Stockholm liga mycket som 10 000 m2 skogsmark i Småland. Visst är detta ojämförbara storheter, men de måste alltid kopplas till varandra. Stockholmaren betalar för att va i centrum bland mycket andra människor. Men detta i sig kommer inte att ge någon materiell välfärd, enbart emotionell. Det senare är förvisso enormt viktigt, men kan också det återskapas på "ny mark". Därför kommer rikedomarna relativt sett att glida ut från centrum mot periferin. Konkret innebär det att man bygger nytt på Lidingö eller Djurgården, men också att man flyttar längre, eller köper sig just skogsmark i Småland.
Senast redigerad av PresidentBahama 2014-07-22 kl. 13:21.
2014-07-22, 13:16
Bannlyst
Citat:

Keynesianerna i regeringen och i riksbanken går omkring i villfarelsen att låga räntor är toppen för näringslivet. De verkar inte kunna tänka längre för att inse att låga räntor, kommenderade dit, och höga tillgångspriser skrämmer istället för att locka till investeringar. Höga bopriser är bara en bieffekt men tomtar pekar på sådant och utbrister VI HAR ALLTSÅ SKÄL TILL ATT VARA POSITIVA. Att minskad köpkraft inte är bra alls viftas bort.

Ja denna dumhet som finns framförallt i toppen, den är otrolig. Men de smartare vet förstås och de är istället bara en samling populister och bedragare, som vill köpa sig tid fram till pension eller fram till nästa toppjobb.
2014-07-22, 13:25
Medlem
FrankBucks avatar
Argumentet om löner är ju inte hållbart om man inte ser till helheten. Inflation är ett dåligt mått och man måste kolla hur kostnadsbilden har förändrats på alla plan, allting från bredband till el, till telefoni etc. I stort sett allting blir ju billigare och mer tillgängligt förutom bostäder vilket är rätt logiskt då bostäder är svåra att skala.

Det jag däremot tycker är intressant är hur storstäderna lyckats stå emot teknologin, hade någon frågat mig för 10 år sedan hade jag sagt att folk inte kommer bo i storstäder utan kommer bo där de har fin natur, lugn etc och sedan få all underhållning via nätet samt jobba via nätet.
2014-07-22, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är också så att vi befinner oss i en omvärld, och är inte isolerade. Vår realränta kan inte avvika alltför mycket. Inte med nuvarande lagstiftning iaf. Och jag ser väl inte att någon skulle rå på det. Det kommer kanske att ske men det blir pga externt tvång när det sker. Dvs antingen anpassar vi oss eller åker tillbaka till medeltiden...

Boprisernas utveckling är också en bieffekt av det där bank-tänket. Valutan ska bara ned! För någon industri-strategi finns inte. Svenskarna verkar inte fatta att en naturligt stark krona ger lägre tillgångspriser, då konkurser leder dit. Svenskarna skulle samtidigt öka sin konkurrenskraft om de nu igen på allvar ville se ökad sysselsättning. Varför investera i Sverige idag när bara aktier och fastigheter får förränta sig, utan fundamentala skäl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in