2014-07-21, 03:05
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På Wikipedia är han dessutom vit där med: http://en.wikipedia.org/wiki/Randall_Flagg
Visste inte ens att han hade en wiki-sida. Intressant läsning, tack
Citera
2014-07-21, 14:37
Medlem
NoTruces avatar
Tydligen ska Mr. Mercedes vara den första delen i en trilogi. Den andra delen heter Finders Keepers och kommer ut 2015.
Citera
2014-07-21, 15:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tydligen ska Mr. Mercedes vara den första delen i en trilogi. Den andra delen heter Finders Keepers och kommer ut 2015.

Jo jag läste det också på någon hemsida tidigare, har fortfarande inte köpt Mr. Mercedes men kanske gör det idag om jag ändå ska till biblioteket och bokhandeln ligger bara ett stenkast ifrån.
Citera
2014-07-21, 17:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Ja, han kallas det - men det syftar på svart som i ondska. Det blir ju en god/ond, svart/vit situation i Pestens tid. King skriver aldrig att Flagg är svart, snarare är det en vit man om man läser genom raderna.

Ja, jag förstår att han inte är svart på det sättet. Men när jag var ca tio år gammal (sent 90-tal) och läste Pestens tid för första gången så var det ett exemplar av boken med det omslaget som jag läste. Den associationen som jag gjorde som barn var att ''Den svarte mannen'' (Randall Flagg) är mannen på omslaget, men så vet jag att det inte är nu. Däremot tänker jag på om det har någon koppling till den man som skriker (i New York): ''The monster's are coming!'' (parafras), som i filmen The Stand (Mike Garris, 1994) är afroamerikan. http://3.bp.blogspot.com/-gG0qtimFZO4/TuN9C9EKCUI/AAAAAAAAAzI/FFefxGu_TuU/s1600/Pestens%2Btid%2B%25282%2529.jpg På omslaget porträtteras han i en storstadsmiljö, men om man tittar närmare (nu utgår jag bara från omslagsbilden som är lite otydlig) så har den svarte mannen en smileyknapp på tröjan - samma som Randall Flagg.

Kan det vara så att Olle Frankzen (har för mig att han hette så som målade många av omslagsbilderna till Kings svenska översättningar) misstolkade ''den svarte mannen'' som afroamerikan? Tänker i och för sig även på att - när man får veta Flaggs förflutna och de olika skepnader han dök upp i genom åren - så får man veta att han under 60 eller 70-talet var med i Svarta Pantrarna, alltså dök han kanske upp i formen av en svart man? Därav en svart man med smileyknapp (om det ens är en smileyknapp, någon som har den fysiska boken ser nog närmare) på tröjan.

Jag tycker förresten att Olle Frankzens illustrationer till de svenska utgåvorna av Kings böcker som dök upp på 90-talet (kanske tidigare än så) är intressanta. Jag är född sent på 80-talet och började läsa King redan som barn under 90-talet och har starka minnen av att jag associerade böckerna med Frankzens omslagsbilder.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-07-21 kl. 17:25.
Citera
2014-07-21, 17:22
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Kan det vara så att Olle Frankzen (har för mig att han hette så som målade många av omslagsbilderna till Kings svenska översättningar) misstolkade ''den svarte mannen'' som afroamerikan?

Undrar om inte detta stämmer, de andra förklaringarna känns långsökta. Inget bra bokomslag imho.
Citera
2014-07-21, 17:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Undrar om inte detta stämmer, de andra förklaringarna känns långsökta. Inget bra bokomslag imho.

Ja. En svart man som bär samma smileyknappar som Randall Flagg sägs ha i boken pekar på att det sannolikt är så att illustratören har misstolkat det som att Flagg (den svarte mannen)= Afroamerikan.
Citera
2014-07-21, 17:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ja. En svart man som bär samma smileyknappar som Randall Flagg sägs ha i boken pekar på att det sannolikt är så att illustratören har misstolkat det som att Flagg (den svarte mannen)= Afroamerikan.

Ja, väldigt missvisande då jag trodde att Flagg var svart för att utgå ifrån det omslaget, den när man väl läser boken så märker man att det inte alls är så.
Citera
2014-07-21, 19:59
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Kan det vara så att Olle Frankzen (har för mig att han hette så som målade många av omslagsbilderna till Kings svenska översättningar) misstolkade ''den svarte mannen'' som afroamerikan? Tänker i och för sig även på att - när man får veta Flaggs förflutna och de olika skepnader han dök upp i genom åren - så får man veta att han under 60 eller 70-talet var med i Svarta Pantrarna, alltså dök han kanske upp i formen av en svart man? Därav en svart man med smileyknapp (om det ens är en smileyknapp, någon som har den fysiska boken ser nog närmare) på tröjan.
Jag tror detta är mycket troligt. Konstigt ändå att få uppdraget att illustrera framsidan utan att ha läst boken?
Citera
2014-07-21, 20:09
Bannlyst
Beställde 3 böcker med Stephen King nu, Om En Buick 8, Pet Sementary och Sömnlös.

Vad tycks?
Citera
2014-07-21, 20:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag tror detta är mycket troligt. Konstigt ändå att få uppdraget att illustrera framsidan utan att ha läst boken?

Tänker på en till grej. Olle Frankzen gjorde även omslagsbilden till en pocketversion av The Shining (också utgiven på 1990-talet), där framsidan visar en hand som håller en yxa eller något (som i Kubrick's film från 1980). Nu var det ett tag sedan jag läste boken, men är det inte så att Jack inte alls använder en yxa i boken utan en krocketklubba eller någonting liknande? Den här detaljen ändrades i miniserien från 1997 där Jack (har jag också för mig, var även ett tag sedan jag såg miniserien) använder en krocketklubba e.d, istället för en yxa. Nu hittar jag inte en bild på den boken, men det är intressant att Frankzen - som illustrerade majoriteten av Kings svenska utgåvor under 80 - och 90-talet - egentligen inte verkar ha läst böckerna ordentligt, utan har i Pestens tid illustrerat Randall Flagg felaktigt och i Varsel utgått från filmen där Jack använder sig av en yxa.

Edit: Här är Frankzens omslagsbild till pocketversionen som jag pratade om ----> http://solvinden.se/img/articles/163_800_1.jpg
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-07-21 kl. 20:29.
Citera
2014-07-21, 20:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Beställde 3 böcker med Stephen King nu, Om En Buick 8, Pet Sementary och Sömnlös.

Vad tycks?

Pet Sematary är en given klassiker (som jag känner att jag måste läsa om nu bara för att du nämnde den) och Sömnlös är bra. Om en Buick 8 har jag inte läst. Börja med Pet Sematary.
Citera
2014-07-21, 20:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Vad tycks?

Jag har inte hört många säga att SK är en dålig författare...bra val med andra ord. Hans stora produktion är lite ojämn men Pet Sementary är en OK början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in