Citat:
Ursprungligen postat av
NewDeer
Ja, han kallas det - men det syftar på svart som i ondska. Det blir ju en god/ond, svart/vit situation i Pestens tid. King skriver aldrig att Flagg är svart, snarare är det en vit man om man läser genom raderna.
Ja, jag förstår att han inte är svart på det sättet. Men när jag var ca tio år gammal (sent 90-tal) och läste Pestens tid för första gången så var det ett exemplar av boken med det omslaget som jag läste. Den associationen som jag gjorde som barn var att ''Den svarte mannen'' (Randall Flagg) är mannen på omslaget, men så vet jag att det inte är nu. Däremot tänker jag på om det har någon koppling till den man som skriker (i New York): ''The monster's are coming!'' (parafras), som i filmen The Stand (Mike Garris, 1994) är afroamerikan.
http://3.bp.blogspot.com/-gG0qtimFZO4/TuN9C9EKCUI/AAAAAAAAAzI/FFefxGu_TuU/s1600/Pestens%2Btid%2B%25282%2529.jpg På omslaget porträtteras han i en storstadsmiljö, men om man tittar närmare (nu utgår jag bara från omslagsbilden som är lite otydlig) så har den svarte mannen en smileyknapp på tröjan - samma som Randall Flagg.
Kan det vara så att Olle Frankzen (har för mig att han hette så som målade många av omslagsbilderna till Kings svenska översättningar) misstolkade ''den svarte mannen'' som afroamerikan? Tänker i och för sig även på att - när man får veta Flaggs förflutna och de olika skepnader han dök upp i genom åren - så får man veta att han under 60 eller 70-talet var med i Svarta Pantrarna, alltså dök han kanske upp i formen av en svart man? Därav en svart man med smileyknapp (om det ens är en smileyknapp, någon som har den fysiska boken ser nog närmare) på tröjan.
Jag tycker förresten att Olle Frankzens illustrationer till de svenska utgåvorna av Kings böcker som dök upp på 90-talet (kanske tidigare än så) är intressanta. Jag är född sent på 80-talet och började läsa King redan som barn under 90-talet och har starka minnen av att jag associerade böckerna med Frankzens omslagsbilder.