Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Om man anser att det finns en mening med livet måste man också kunna redogöra för vems
mening man avser. Mening/syfte är personligt, någon vill något.
Så jag kan anse att mitt eget liv har en mening, eller snarare jag kan ge det en mening. Men att tillskriva själva livet en mening är ju omöjligt såvida man inte är religiös. Spekulationer runt frågan är tämligen meningslösa och blir bara tankelekar.
För att ändå svara på TS; meningen med livet - att leva.
Meningen med sitt liv är helt klart subjektivt. Det finns ingen objektiv sanning eftersom vi är subjektiva varelser som ändå aldrig skulle kunna se det objektiva utan att tolka det.
Men vad är grundläggande för alla människor? Tja det är väl att "må bra". Vad är att "må bra"? Ja det varierar helt klart, men vi behöver äta och göra vissa saker för att behålla hälsan. Utan det kan du nog inte "må bra". Sedan skulle jag tro att de absolut flesta människor behöver kärlek.
Många skulle förmodligen ta sig av daga om de blev ensamma kvar i denna värld.
Jag tycker att också dem som menar att livet inte har någon mening - måste veta vad en mening skulle vara om den fanns. Måste det vara något fysiskt eller allsmäktigt, eller räcker det med att lilla jag ger livet en mening? Även om livet inte har en mening, måste det betyda att det är meningslöst?
Att jag ger mitt eller någon annans liv en mening, kan ju inte vara meningslöst eftersom att jag har gett det livet ett värde. Sedan får andra välja om det är ett värde för dem eller inte.