2014-07-18, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Väljer du att inte ge livet en mening så kommer du inte se någon heller.
Det är klart att för en sten har en människa ingen mening. Men för oss människor är det inte så. Vi bryr oss om någon nära dör eller vi får en dödlig sjukdom.
Ingen skulle förmodligen sakna oss om vi försvann ur existensen. Men vem bryr sig om vad en sten tycker?

Varför är det bra att berätta för folk att livet inte har någon mening? Redan där ger du "livet har ingen mening" en mening i sig. Du vill inte att de ska slösa bort sina liv. Där gav du livet en mening.

Jag tycker helt tvärtom. Sökandet är en del av meningen. När man har funnit en del som bara känns rätt, ja då håller du fast vid det. Det låter flummigt och är svårt att svara konkret. Men kärlek är ett nyckelord.

Det faktum att man kan känna leda är det mycket enkla beviset för att livet saknar mening. När man inte är distraherad av en sysselsättning upplever man tillvaron som den är - helt meningslös.
Citera
2014-07-18, 17:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
.
.
En av världens mest ställda filosofiska fråga.. och som sagt, jag gillar den och tycker den hör hemma i ett filosofiforum.
.
Du tyckte visst att frågan var lite fel ställd, kanske du kan bidra med någon bra formulering?
.
(Du är en humanist, kan jag anta, eftersom du tar ett humanistiskt exempel som jämförelse - dock är det vilseledande att blanda in andra ämnen. Säkert också nån princip)..

En bättre frågeställning är -Finns det någon mening med livet? En gradskillnad kan tyckas men den frågan går det att svara nej på vilket det inte gör med TS.

Om man anser att det finns en mening med livet måste man också kunna redogöra för vems
mening man avser. Mening/syfte är personligt, någon vill något.
Så jag kan anse att mitt eget liv har en mening, eller snarare jag kan ge det en mening. Men att tillskriva själva livet en mening är ju omöjligt såvida man inte är religiös. Spekulationer runt frågan är tämligen meningslösa och blir bara tankelekar.

För att ändå svara på TS; meningen med livet - att leva.
Citera
2014-07-18, 17:33
Bannlyst
Man kan brinna för olika saker, men det är inte alls samma sak som att det finns en mening i livet som sådant.
Citera
2014-07-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Om man anser att det finns en mening med livet måste man också kunna redogöra för vems
mening man avser. Mening/syfte är personligt, någon vill något.
Så jag kan anse att mitt eget liv har en mening, eller snarare jag kan ge det en mening. Men att tillskriva själva livet en mening är ju omöjligt såvida man inte är religiös. Spekulationer runt frågan är tämligen meningslösa och blir bara tankelekar.

För att ändå svara på TS; meningen med livet - att leva.

Meningen med sitt liv är helt klart subjektivt. Det finns ingen objektiv sanning eftersom vi är subjektiva varelser som ändå aldrig skulle kunna se det objektiva utan att tolka det.

Men vad är grundläggande för alla människor? Tja det är väl att "må bra". Vad är att "må bra"? Ja det varierar helt klart, men vi behöver äta och göra vissa saker för att behålla hälsan. Utan det kan du nog inte "må bra". Sedan skulle jag tro att de absolut flesta människor behöver kärlek.
Många skulle förmodligen ta sig av daga om de blev ensamma kvar i denna värld.

Jag tycker att också dem som menar att livet inte har någon mening - måste veta vad en mening skulle vara om den fanns. Måste det vara något fysiskt eller allsmäktigt, eller räcker det med att lilla jag ger livet en mening? Även om livet inte har en mening, måste det betyda att det är meningslöst?
Att jag ger mitt eller någon annans liv en mening, kan ju inte vara meningslöst eftersom att jag har gett det livet ett värde. Sedan får andra välja om det är ett värde för dem eller inte.
Citera
2014-07-18, 18:08
Bannlyst
Om livet hade en objektiv mening så skulle tillvaron alltid kännas som en konstant pågående orgasm eller som om man hade en jättedos morfin i sig - fast oändligt mycket bättre än det också. Vi kan alltså nätt och jämnt föreställa oss hur en objektiv mening skulle gestalta sig.
Citera
2014-07-18, 18:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Meningen med sitt liv är helt klart subjektivt. Det finns ingen objektiv sanning eftersom vi är subjektiva varelser som ändå aldrig skulle kunna se det objektiva utan att tolka det.

Men vad är grundläggande för alla människor? Tja det är väl att "må bra". Vad är att "må bra"? Ja det varierar helt klart, men vi behöver äta och göra vissa saker för att behålla hälsan. Utan det kan du nog inte "må bra". Sedan skulle jag tro att de absolut flesta människor behöver kärlek.
Många skulle förmodligen ta sig av daga om de blev ensamma kvar i denna värld.

Jag tycker att också dem som menar att livet inte har någon mening - måste veta vad en mening skulle vara om den fanns. Måste det vara något fysiskt eller allsmäktigt, eller räcker det med att lilla jag ger livet en mening? Även om livet inte har en mening, måste det betyda att det är meningslöst?
Att jag ger mitt eller någon annans liv en mening, kan ju inte vara meningslöst eftersom att jag har gett det livet ett värde. Sedan får andra välja om det är ett värde för dem eller inte.

Jovisst. Men då blir frågan i stället - Vad är meningen med ditt liv?
Och då kan svaren bli lika många som det finns människor på planeten.
Citera
2014-07-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om livet hade en objektiv mening så skulle tillvaron alltid kännas som en konstant pågående orgasm eller som om man hade en jättedos morfin i sig - fast oändligt mycket bättre än det också. Vi kan alltså nätt och jämnt föreställa oss hur en objektiv mening skulle gestalta sig.

Bra svar!

Citat:
Jovisst. Men då blir frågan i stället - Vad är meningen med ditt liv?
Och då kan svaren bli lika många som det finns människor på planeten.

Givetvis är det så.
Citera
2014-07-20, 23:22
Medlem
Hittade ett citat i en annan Filosofi- tråd, som jag tyckte kunde passa in här, (hämtat från tråden: Att se det metafysiska med ögonen).

Citat :
Rumi has nothing but pity and disdain for those who look at the world around and within themselves and do not understand that what they are seeing is a veil over reality. The world is a dream, a prison, a trap, foam thrown up from the ocean, dust kicked up by a passing horse. But it is not what it appears to be. If everything that appears to us were just as it appears, the Prophet, who was endowed with such penetrating vision, both illuminated and illuminating, would never have cried out, "Oh Lord, show us things as they are!" Rumi draws a fundamental distinction between "form" (surat) and "meaning" (ma`na). Form is a thing's outward appearance, meaning its inward and unseen reality.
Citera
2014-07-21, 00:05
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hittade ett citat i en annan Filosofi- tråd, som jag tyckte kunde passa in här, (hämtat från tråden: Att se det metafysiska med ögonen).

Citat :
Rumi has nothing but pity and disdain for those who look at the world around and within themselves and do not understand that what they are seeing is a veil over reality. The world is a dream, a prison, a trap, foam thrown up from the ocean, dust kicked up by a passing horse. But it is not what it appears to be. If everything that appears to us were just as it appears, the Prophet, who was endowed with such penetrating vision, both illuminated and illuminating, would never have cried out, "Oh Lord, show us things as they are!" Rumi draws a fundamental distinction between "form" (surat) and "meaning" (ma`na). Form is a thing's outward appearance, meaning its inward and unseen reality.
M.a.o. någon religiös stolle som citerat Jesus och sedan försökt skilja mellan en "inre mening" (som givetvis inte kan observeras) och hur världen faktiskt ser ut? Inte särskilt berikande.
Citera
2014-07-21, 17:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Citat :

Vackert. Men det berör mer frågan -Vad är verklighet? Mening är fortfarande personlig. Men det är intressant; vad är verkligt. Jag instämmer till fullo med Rumi, världen som vi ser den är en dröm, en konstruktion av oss själva. Vi ser inte världen som den är, vi ser den som vi är sa Anais Nin.
Citera
2014-07-21, 18:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vackert. Men det berör mer frågan -Vad är verklighet? Mening är fortfarande personlig. Men det är intressant; vad är verkligt. Jag instämmer till fullo med Rumi, världen som vi ser den är en dröm, en konstruktion av oss själva. Vi ser inte världen som den är, vi ser den som vi är sa Anais Nin.

Kompromisset ... att vi ser en DEL av verkligheten, och sen tolkar detta subjektivt p.g.a. informations-gapen ... finns också.

"Samsara = Nirvana".
Citera
2014-07-21, 18:28
Bannlyst
Om det finns något "ting i sig", så är principen likadan som med Platons grottliknelse: man kan bara se liksom en skugga av den egentliga verkligheten. Men det där är ju minst sagt en fruktlös spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in