2014-07-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej
Rättsmedicinalverket bedömer risken för återfall i sexual- och våldsbrott som låg och medelhög på en tregradig skala.

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/sture-bergwall-slapps-fri-efter-23-ar-pa-sater-far-oppen-psykvard
Citera
2014-07-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Med tanke på att det är 40 år sen och mer så anses det inte föreligga risker i den riktningen då han är drogfri. Han har ju tydligen en stabil situation med syskon och deras familjer så fattade jag det när han blev utskriven ur slutenvården.Han följs ju också kontinuerligt med drogtester till vilket han själv säger sej vara positiv enligt RMVs utredning.

Däremot sägs risken vara större att han blir utsatt för hot av människor omkring honom som nämnvärd pga att han är en person som många känner igen via media
Du menar för att han är en känd pedofil som många känner till bakgrunden på tack vare media?
Du gråter och beklagar dig för Stures situation medan människor runt om i världen dör som flugor, jävla hycklare
Citera
2014-07-19, 22:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Rättsmedicinalverket bedömer risken för återfall i sexual- och våldsbrott som låg och medelhög på en tregradig skala.

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/sture-bergwall-slapps-fri-efter-23-ar-pa-sater-far-oppen-psykvard

Det är återfall i sexuelbrottslighet som avses. Läs innantill!
Citera
2014-07-19, 22:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Men det har kostat många mycket lidande medan de som haft makten har styrt.Hemskt att det ska vara så men bra att det granskas hur rättspsykiatriska vården bedrivits och bedrivs

På tal om lidande, brukar Sturegubben säga i intervjuer etc att han tycker det är beklagligt hur mycket lidande han har skapat för alla mordoffers anhöriga?

Och när jag ändå håller på, skulle du vilja säga vad skillnaden mellan rubriceringen våldtäkt och Sturegubbens brott otukt, som det kallades förut?
Citera
2014-07-19, 22:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Du menar för att han är en känd pedofil som många känner till bakgrunden på tack vare media?
Du gråter och beklagar dig för Stures situation medan människor runt om i världen dör som flugor, jävla hycklare

Vem är hycklare ? Du som ljuger för flera olika läkare för att få narkotika? Är det inte hyckleri?
Eller jag som läser utredningen i sin helhet och ser vad som står där.det är mer än en liten artikel

Jag har varken gråtit eller beklagat mej över SBs situation utan skriver vad som finns att läsa i detta fallet ur RMVs utredning .
Nej jag menar vad som står att han blivit en offentlig person som RMV skriver pga allt som förekommit när det gäller hela denna röra

Den här tråden handlar inte heller om världsläget utan om just detta ärende.

I övrigt Hur mycket bryr Du Dej om de som dör som flugor? Hur mycket gör Du för dem?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-19 kl. 22:18.
Citera
2014-07-19, 22:39
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vem är hycklare ? Du som ljuger för flera olika läkare för att få narkotika? Är det inte hyckleri?
Eller jag som läser utredningen i sin helhet och ser vad som står där.det är mer än en liten artikel

Jag har varken gråtit eller beklagat mej över SBs situation utan skriver vad som finns att läsa i detta fallet ur RMVs utredning .
Nej jag menar vad som står att han blivit en offentlig person som RMV skriver pga allt som förekommit när det gäller hela denna röra

I övrigt Hur mycket bryr Du Dej om de som dör som flugor? Hur mycket gör Du för dem?

Om du har gråtit eller inte över Sturegubbens situation är lite knepigt att få bekräftat, men nog har du väl beklagat dig en hel del över honom? Du har väl tagit honom i försvar i princip hela tråden igenom? Eller hur skulle du vilja beskriva din inställning till fallet och Sturegubben? Och förresten - vad skulle du vilja säga är skillnaden mellan rubriceringen våldtäkt och Sturegubbens brott otukt, som det kallades förut?
Citera
2014-07-19, 23:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Qvick denna piller snaskade individ har det största ansvaret som medvetet ljugit och manipulerat
Han har också medvetet sålt ut sina föräldrar och syskon, vållat offrens anhöriga stort lidande samt medverkat till skyddande av brottsling eftersom hans erkännanden effektivt stoppat vidare utredning av alla de mord han sagt sig ha begått. Samtidigt har han ansetts vara så svårt psykiskt sjuk att han t.o.m. varit tvångsintagen. Han har vårdats med hjälp av psykofarmaka och psykoterapi - vilket verkar ha satt fart på mördandet.

Förutom SB själv kan även andra sägas ha ljugit och manipulerat. - SB har haft en unik förmåga att nästla sig in bakom skinnet på både terapeuter och rättstjänare; de har ansett honom så trovärdig att hans "medvetna avvikelser" ideligen skyfflats under mattan, innan en slutlig, mer tillrättalagd mordversion presenterats domstolarna.

Samtidigt kan man skönja en viss skillnad mellan SB:s manipulationer och de övrigas: SB kan - trots det stora flödet av droger - aldrig fullt ut ha trott på sina fantasier, låt vara att han mellan varven med hjälp av drogerna levt sig in så mycket i sina mordhistorier att han "nästan" trodde de var sanna. - Men vid varje biblioteksbesök, vid läsning av alla de artiklar han rekvirerade, osv, bör han ha återförts till verklighetens scen. - "De övrigas" göranden och låtanden har baserats på SB:s "medvetna avvikelser" - och SB har också i senare intervjuer mer eller mindre hånat deras godtrogenhet; hur välvilligt man tog emot och applåderade hans rollgestaltningar Ellington, Cliff och Nana.

Hur ska då ansvarsfrågan bedömas? - Och om något skadestånd ska utgå: Vem har lidit mest av detta skådespel - numera inför öppen ridå?
Citera
2014-07-20, 00:00
Medlem
Citat:

(min fetning)
Personangrepp hör inte till trådämnet

Uppenbarligen, du inte läst, ur RMV:
Citat:
Utifrån FR uppdrag till Rättsmedicinalverket bedöms risken för återfall i brottslighet även utifrån SB psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt.

I SB historia finns ett flertal tungt vägande riskfaktorer. Dessa är att betrakta som statiska och medför en permanent eller åtminstone mycket långvarig förhöjning av risken för återfall i brottslighet. Sett enbart till dessa vore risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag i SB fall otvivelaktigt och livslångt hög. Detta förefaller också återspeglats ibland annat den riskbedömning som den 15 juli 2013 avgavs vid Säters sjukhus, där det beskrivs att riskbedömningen i och med att SB valt att inte delta vare sig i den eller vården i övrigt får en slagsida åt statiska riskfaktorer. Risken för återfall i sexuell brottslighet bedömdes också vara hög.

I SB fall bedöms det vara relevant att beakta risken för återfall i våldsbrott och risken för återfall i sexualbrott. Ett återfall av de risk- och skyddsfaktorer som finns vetenskapligt belagda är relevanta för båda bedömningarna. Det finns därutöver riskfaktorer som särskilt är relevanta för bedömningen av risken för återfall i sexualbrott.

Till följd av att SB genom åren lämnat i flera avseende påtagligt divergerande uppgifter om sakförhållanden men framförallt hans långvariga vistelse i en institutionsmiljö behäftas riskbedömningen med en förhöjd grad av osäkerhet.

Den sammanvägda riskbedömningen och den förhöjda grad av osäkerhet riskbedömningen är behäftad med gör att det bedöms vara lämpligt att just slussa ut snarare än omedelbart skriva ut SB. Det ger möjlighet att i god tid upptäcka och avhjälpa eventuella brister i hans egen förmåga att hantera de utmaningar en utslussning efter långvarig institutionsvistelse innebär och även möjlighet att under en sådan process utvärdera och vid behov hantera hans riskstatus. Sammantaget bedöms det ur riskperspektiv vara lämpligt att den rättspsykiatriska vården övergår till att ges i öppen form. Om riskutvecklingen fortsäter vara god torde så småningom även denna vård kunna avslutas. En riskbedömning som denna kan förväntas vara tillförlitlig i ett eller maximalt två år och om omständigheterna väsentligen förändras bör en ny riskbedömning göras tidigare än så.

Centralt i detta bedöms vara att genom kontroller säkerhetsställa fortsatt missbruksfrihet, eftersom ett återfall i missbruk skulle innebära en akut och påtaglig höjning av risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag. Ur riskhanteringsperspektiv ger det en stadga som krävs vid en utslussning av SB till en successivt ökande grad av frihet.
Ur FR, villkor för öppen rättspsykiatrisk vård:

1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet
Som det framgår av villkoren, handlar det om både tvångsvård och tillsyn
Citera
2014-07-20, 14:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)
Personangrepp hör inte till trådämnet

Uppenbarligen, du inte läst, ur RMV:

Ur FR, villkor för öppen rättspsykiatrisk vård:

1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet
Som det framgår av villkoren, handlar det om både tvångsvård och tillsyn

Personangrepp hör inte till trådämnet-Och det ser Du nu! Hur många gånger har jag inte blivit påhoppad och den regeln inte har gällt?

Jo jag har visst läst RMVs utredning den är på 27 sidor så det avsnitt Du tagit är bara en del av en av utredarnas

Jag skriver att SB utan invändningar godtagit reglerna

Sen vill jag klarlägga att för mej handlar det här inte om en person i sej utan om en hel röra personer om vars handlingar och ansvar jag velat diskutera professionella och som emot en bra lön gjort ett bristfälligt arbete.Jag menar att det handlar om att följa regler lagar och reglemente för de anställda ansvariga.
När nu 8 frikännanden gjorts kan man ju utgå ifrån att alla proffs som var inblandade gjorde en hel del fel som de inte kan skylla på någon annan. SB har uttryckt sitt ansvar för det han gjort men det har ingen annan hittills utom möjligen Fransson till viss del som insåg i efterhand att de var förledda i psykoterapin som han också gick i för egen del,plus handledning och utbildning.

Det kunde ha handlat om vem som helst som varit inne i denna röra men hetat något annat än SB , tex AK -det hade varit samma sak.

Det handlar inte om personen utan om hur professionella gjort och inte gjort för jag som tidigare var anställd inom vanlig akutpsykiatri anser att den som har en yrkesroll måste kunna klara av att sköta den väl.... Gör de inte det,ska de söka hjälp som är pålitlig och bra för att kunna göra det.Aldrig ha samma person som handledare utbildare och egen terapeut.

Det var likadant inom den rättsliga delen och till slut blev de inom vård och rättsväsende ett enda team som samarbetade för att få till stånd de domar som nu hävts. Med anledning av att de hävts kan man utgå att det är inte personen SB de lägger ansvaret på utan rättssystemet i första hand och bakom det som stöd och ständiga givare av uppgifter till rättsväsendets proffs stod vården. Det var vården som inledde samarbetet med polisen istället för att tänka efter före. Om patienten hade hetat Karl Karlsson hade det inte gjort någon skillnad
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-20 kl. 14:49.
Citera
2014-07-20, 15:19
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Sen vill jag klarlägga att för mej handlar det här inte om en person i sej utan om en hel röra personer om vars handlingar och ansvar jag velat diskutera professionella och som emot en bra lön gjort ett bristfälligt arbete.Jag menar att det handlar om att följa regler lagar och reglemente för de anställda ansvariga.

Medans du håller på och klarlägger saker, vill du klarlägga frågorna jag ställt till dig?

Citat:
SB har uttryckt sitt ansvar för det han gjort men det har ingen annan hittills utom möjligen Fransson till viss del som insåg i efterhand att de var förledda i psykoterapin som han också gick i för egen del,plus handledning och utbildning.

Brukar Sturegubben beklaga sig över sina brott och sina erkännande som skapat lidande hos mordoffrens anhöriga? Det har jag faktiskt missat. Har du länk att bjussa på?
Citera
2014-07-20, 16:54
Medlem
Citat:

Det är ur RMV:s utlåtandet som är på 15 sidor, ingenting annat...( tre enskilda utredningar, som ligger till grund för själva utlåtandet, medföljer )
Det är sanslöst hur du blandar ihop äpple, päron och allt annat som inte hör ihop
Citera
2014-07-20, 18:18
Medlem
Stina-Linas avatar
Rättsmedicinalverkets utlåtande om-Sture Bergwall 2013/12/13

Delar
Rättspsykistrisk utredning = 16 sidor
Socialutredning 23 sid
Psykologutredning 17 sidor
Medicinsk psykiatrisk utredning 27½ sida

Det är vad utlåtandet från RMV består av och det rår jag inte för

Jag har den framför mej.Den är i övrigt upphovsskyddad och kan inte kopieras.

Den finns att söka för den som vill på internet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in