2014-04-10, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk till siten Herrtidningar.

Nu har också den utmärkta siten Herrtidningar tagit upp det här fallet:

http://herrtidning.wordpress.com/201...s-fallet-1979/

När jag startade tråden 2009, så hämtade jag informationen från bokverket Polisen griper in, del 4, 1980, sidorna 422-448. Rubriken är: "Sjörövare: 2. Den tigande piraten".

Här fick alltså GM det fingerade namnet "Janne Sjö". Vad han hette på riktigt vet jag inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-10 kl. 23:07.
Citera
2014-04-11, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenska mordkartan.

http://www.mordkartan.se/goteborg/sj...goteborg-1979/
Citera
2014-07-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Finns beskrivet i NKK -81

Gärningsmannen verkar riktigt äcklig, en lismande bluffmakare
som gärna använde våld.
Han fick ju livstid men man undrar hur många år han satt?

Edit: Postade för sent!

Jag känner/kände Janne Sjöö (vilket inte är hans nuvarande namn)
Mycket väl för några år sedan. Allt som står om honom är sant dock ska tilläggas att han är en häpnadsväckande man som troligtvis är överintelligent också.
Han syns faktiskt flitigt på nätet och i lokaltidningar beträffande hans intresse/jobb.
Citera
2014-07-16, 14:07
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleeson
Mycket väl för några år sedan. Allt som står om honom är sant dock ska tilläggas att han är en häpnadsväckande man som troligtvis är överintelligent också.
Han syns faktiskt flitigt på nätet och i lokaltidningar beträffande hans intresse/jobb.
Av det som finns att läsa om detta mord så får man inte någon positiv bild
av GM precis. Planeringen var patetisk - Han talade vitt och brett med sina medfångar
om hur han skulle göra, och han lämnade tusen spår för polisen att följa upp.
Det verkar inte som han hade så många hjärnceller faktiskt!

Sedan fanns det en äcklig grymhet hos honom - Han mördar för något så ganska
ointressant som en båt. Knarkhandlare var han också enligt egen utsaga, samt att
hans MD alltid var att lura och bedra.

Det är svårt att se att denne person skulle ha haft någon framgång i samhället
efter avtjänat straff.
Citera
2014-07-16, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Janne Sjö" - mannen utan empati.

Citat:
Av det som finns att läsa om detta mord så får man inte någon positiv bild
av GM precis.
Planeringen var patetisk - Han talade vitt och brett med sina medfångar
om hur han skulle göra, och han lämnade tusen spår för polisen att följa upp.
Det verkar inte som han hade så många hjärnceller faktiskt!

Sedan fanns det en äcklig grymhet hos honom - Han mördar för något så ganska
ointressant som en båt. Knarkhandlare var han också enligt egen utsaga, samt att
hans MD alltid var att lura och bedra.

Det är svårt att se att denne person skulle ha haft någon framgång i samhället
efter avtjänat straff.

Nej man får inte det. Ja, det fanns en vidrig nonchalant grymhet hos "Sjö". GM kände helt säkert ingen som helst empati för det stackars BO när denne t. ex. hamnade i vattnet.

Det skulle vara intressant med uppgifter hur det sedan kom att gå för "Janne Sjö". Hur länge satt han? Hur kom denne mans liv att gestaltas efter frisläppandet?
Citera
2014-07-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej man får inte det. Ja, det fanns en vidrig nonchalant grymhet hos "Sjö". GM kände helt säkert ingen som helst empati för det stackars BO när denne t. ex. hamnade i vattnet.

Det skulle vara intressant med uppgifter hur det sedan kom att gå för "Janne Sjö". Hur länge satt han? Hur kom denne mans liv att gestaltas efter frisläppandet?

Eftersom väldigt mycket han säger inte är sant så kan jag inte veta exakt. Han själv hävdar 10 år men jag vet att han inte har suttit av mer än 15 år år iaf om jag räknat baklänges från att jag lärde känna honom.

Åren jag spenderade med honom var helt makalösa i både gott och ont, lärde mig mycket, fick mycket, höll på att mista livet mycket....
Alla ovänner vi skaffade oss förstod jag inte då varför vi fick men efterhand så började allt klarna... mord domen dök upp och en massa rykten om Mytomani cirkulerade...plötsligt blev allt verkligt.

Läser flitigt på hans hemsida om alla projekt osv... och man kan ändå inte sluta fascineras av denna man som än idag duperar, manipulerar folk som är hög utbildade o betydligt mer kompetenta än vad han själv
Är... och trots detta har han dom slingrade runt fingrarna.

Läste nyligen om en grupp högt uppsatta investerare som rest jorden runt för att beskåda senaste uppfinningen.
Skulle inte förvåna om ngra miljoner spenderas i fickan på 'janne' återigen...
Citera
2014-07-20, 08:48
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Eftersom väldigt mycket han säger inte är sant så kan jag inte veta exakt. Han själv hävdar 10 år men jag vet att han inte har suttit av mer än 15 år år iaf om jag räknat baklänges från att jag lärde känna honom.

Åren jag spenderade med honom var helt makalösa i både gott och ont, lärde mig mycket, fick mycket, höll på att mista livet mycket....
Alla ovänner vi skaffade oss förstod jag inte då varför vi fick men efterhand så började allt klarna... mord domen dök upp och en massa rykten om Mytomani cirkulerade...plötsligt blev allt verkligt.

Läser flitigt på hans hemsida om alla projekt osv... och man kan ändå inte sluta fascineras av denna man som än idag duperar, manipulerar folk som är hög utbildade o betydligt mer kompetenta än vad han själv
Är... och trots detta har han dom slingrade runt fingrarna.

Läste nyligen om en grupp högt uppsatta investerare som rest jorden runt för att beskåda senaste uppfinningen.
Skulle inte förvåna om ngra miljoner spenderas i fickan på 'janne' återigen...
Kunde varit intressant att få en länk till den sidan..
Citera
2014-07-20, 14:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den tigande piraten" har en hemsida.

Citat:
Kunde varit intressant att få en länk till den sidan..

Det tycker jag också att det skulle vara intressant med en länk till "Sjös" hemsida.
Citera
2014-07-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tycker jag också att det skulle vara intressant med en länk till "Sjös" hemsida.

Att ge länken offentligt på flash back skulle vara att hänga ut honom helt o hållet för ett brott han redan suttit av, hur grymt det än må vara.

Går det inte via ngn typ lexbase liknande sajt, se vad folks nya identiteter är? Om det var ngn som luskade fram skulle jag kunna med rent samvete dra ngra historier jag själv varit med om med denna man som är helt osannolika...

Skulle kunna skriva en novell om tiden med Sjöö...
orkar inte ens tänka på hur en självbiografi av mannen i själv i fråga hade varit....listetta, kioskvältare, bestseller you name it.....
Citera
2014-08-09, 02:02
Medlem
Har detta någon koppling till boken vid namn Trieris - vågen? Låter nämligen lite bekant...
Senast redigerad av Dragararan 2014-08-09 kl. 02:09.
Citera
2017-12-11, 21:29
Medlem
flaess avatar
Mordpodden tar upp det här mordfallet i ett avsnitt som släpptes igår:

https://mordpodden.com/2017/12/10/s05e07-batmordet/
Citera
2017-12-12, 01:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Om han fortsätter att lura och skoja av folk pengar, borde du skriva ut namnet!
Bor han i Lund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in