Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-19, 14:55
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Minns ett ställe på köpcentret Caroli i Malmö, Nikos Gyros, de var riktigt goda! Käkade där dagligen när jag gick en utbildning i Malmö. Samtidigt får man en gratislektion i grekisk historia av Niko!


Gyros är INTE kebab...

Men det borde väl vara allamänt känt att kebab härstammar ifrån Malmö.!
Citera
2014-07-19, 15:55
  #242
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmie2k
Gyros är INTE kebab...

Men det borde väl vara allamänt känt att kebab härstammar ifrån Malmö.!
Nä, men det är snarlikt. Är väl bara det att det är gjort på fläskkött?
Citera
2014-07-19, 16:13
  #243
Medlem
Hellsfates avatar
Kebaben var jäääävligt saftig och god förut. Nu som sagt är den torr i många ställen... Så smaklös att jag bojkottar kebaben i Stockholm. Åk till Turkiet om ni vill smaka på den godaste kebaben
Citera
2014-07-19, 17:11
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Att fixa en kebabstock, ett roterande grillspett, kebabgrill samt kebabkniv låter som lite overkill...


eller också köper du en bit fläskkarré, skär i strimlor, lägg i bunke

ta fram alla jävla kryddor du har hemma

häll i olja, några droppar tabasco, några droppar worchestersauce, pressa en halv citron, paprikakrydda, salt&peppar, + lite andra kryddor efter smak

rör ihop allt i bunken och låt köttet suga åt sig vätska o kryddor i en halvtimme

släng i stekpanna och stek i några minuter

servera med valfria tillbehör, bröd, tzatziki eller ajvar relish, grönsaker etc.
Citera
2014-07-19, 17:53
  #245
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HereIamHide
Vet precis vad du pratar om, men den riktiga kebaben hittar du inte i Stockholm. I Stockholm är all kebab nästan grå och smakar papper (Mer eller mindre samma leverantör och kebab). Den godaste kebaben har jag ätit på västkusten (hör och häpna, var ett litet kebabhak som jag nästan blev kär i).

Är ifrån Jkpg och bor i Stockholm numera, kebaben i Stockholm går fan inte att äta.

/Kebabfantasten

Detta är en korrekt beskrivning. Bodde i en stad i Småland i några år och där var kebaben gudomlig! Tjocka, kryddiga bitar och såsen var underbar. Här i Stockholm är kebabbitarna avlånga och smala utan kryddning och såsen är nästan alltid någon trist vitlökssås eller tomatsås som de kallar "stark"
Citera
2014-07-19, 18:08
  #246
Medlem
htdgs avatar
Min favorit i Sthlm är kycklingkebaben på Solna Grill & Kebab i Solna C. De har mycket smarriga såser och grejer.
Citera
2014-07-19, 18:58
  #247
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Den godaste Kebaben jag ätit någonsin var runt millennieskiftet på en populär kebabrestaurang i Uppsala. Tidigare än så på 90-talet var pizzorna och kebaben mycket godare än nu men det kan bero på att jag var barn då.
Citera
2014-07-19, 20:30
  #248
Medlem
Rakiis avatar
Det finns fortfarande hopp för oss stockholmsbor, speciellt i de norra förorterna i Danderyd finns Nico's pizzeria där man kan få saftiga, tjocka och kryddstark kebab med enbart vit sås och billigt dessutom. Åt där för andra gången idag och slog mig att det måste vara den bästa kebaben som jag prövat i Stockholm, i synnerhet runt i de norra förorterna men då har jag inte ätit på Valentino i Vallentuna ännu.

http://www.pimedia.se/noratorg/kontakt.php
Citera
2014-07-19, 21:16
  #249
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, men det är snarlikt. Är väl bara det att det är gjort på fläskkött?

Är ju som att säga att flintastek och bacon är samma sak, fast bacon är gjort på gris.

Nej, kebab och gyros är inte snarlika.
Citera
2014-07-19, 21:49
  #250
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Är ju som att säga att flintastek och bacon är samma sak, fast bacon är gjort på gris.

Nej, kebab och gyros är inte snarlika.
Jag fattar inte. Flintastek är gris? Knasig liknelse.
Citera
2014-07-20, 00:33
  #251
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Är ju som att säga att flintastek och bacon är samma sak, fast bacon är gjort på gris.

Nej, kebab och gyros är inte snarlika.


Fast det blir väldigt märkligt. Kebab är inte ett djur eller köttslag. Kebab görs vanligen av nötkött i sverige, men i flera andra länder är det tämligen vanligare med att det är gjort på lamm.
Citera
2014-07-20, 00:36
  #252
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Fast det blir väldigt märkligt. Kebab är inte ett djur eller köttslag. Kebab görs vanligen av nötkött i sverige, men i flera andra länder är det tämligen vanligare med att det är gjort på lamm.

Den jag citerade påstod att kebabkött och fläskkött var snarlikt. Då kebab är nöt är det som att jämföra flintastek (nöt) med bacon (fläsk).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback