2014-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Hur tänker du att man väljer att bli våldtagen framför att bli misshandlad? I begreppet våldtäkt ingår ju redan våld och hot om våld.
Det behöver inte göra det, en del av min poäng, även om jag är medvetet provocerande. Det är inte direkt ovanligt att fall där kvinnor anmäler någon för våldtäkt med en omedveten förövare. Fall som gärna cirkulerar i Svensk media. Därav all diskussion om samtyckeslagstiftning.

Så nej, i begreppet våldtäkt (läs svensk våldtäkt) så behöver inte våld eller uttalat hot om våld förekomma.

Vad jag egentligen vill komma till att grov misshandel av samhället ses som något mindre illa än en våldtäkt, trots att det rent fysiskt är farligare (större risk för fysiska men för livet, samt psykiska), vilket jag tycker är märkligt. En människa kan dö av en smäll på käften om det vill sig illa. Jag själv skulle hellre suga kuk mot min vilja än att få tänderna utslagna av någon sadist. Kombinationen är dock självklart värst, men då är det våldtäkten som är det värsta i samhällets ögon, för det har vi blivit inpräntade att tycka.
Citera
2014-07-18, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Våldtäkt är en metod av underkastelse du är inget värd! Jag tar dig som jag vill. Misshandel är mer du är ett rejält hot du bäst jag tar i ordentligt och försöker slå dig till underkastelse! Lite så kanske. Många män upplever sig ju dock inte som ett hot utan bara kanske ger en blick som uppfattas som störande och det game on. Att män misshandlas (som inte är game on) är ju ca 100 ggr (minst) mer vanligt än att kvinnor våldtas. Sett utifrån det att minska sjukvårdskostnaderna borde män få gratis taxi. Men sedan våldtäkt om än mer ovanligt är ju tror jag (eller dumt sagt vet jag) så desto mer plågsamt och något som det tar desto hur längre tid att repa sig ifrån

En kvinna kan inte fysiskt bekämpa en man om hon inte är en MMA fighter. En man kan det alltid, eller åtminstone oftast.
Senast redigerad av Zaedrews 2014-07-18 kl. 22:03.
Citera
2014-07-19, 19:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Våldtäkt är en metod av underkastelse du är inget värd! Jag tar dig som jag vill. Misshandel är mer du är ett rejält hot du bäst jag tar i ordentligt och försöker slå dig till underkastelse! Lite så kanske. Många män upplever sig ju dock inte som ett hot utan bara kanske ger en blick som uppfattas som störande och det game on. Att män misshandlas (som inte är game on) är ju ca 100 ggr (minst) mer vanligt än att kvinnor våldtas. Sett utifrån det att minska sjukvårdskostnaderna borde män få gratis taxi. Men sedan våldtäkt om än mer ovanligt är ju tror jag (eller dumt sagt vet jag) så desto mer plågsamt och något som det tar desto hur längre tid att repa sig ifrån

En kvinna kan inte fysiskt bekämpa en man om hon inte är en MMA fighter. En man kan det alltid, eller åtminstone oftast.

Det tror jag inte. Möjligen i vissa fall men påfallande ofta är ju offret i underläge (mindre, fysiskt svag, gammal och skröplig osv), blir slagen av flera gm som ibland är beväpnade med tillhyggen. En man kan inte alls bekämpa en man i alla lägen. Om så vore skulle vi inte läsa varje vecka om män som blivit sönderslagna.
Citera
2014-07-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Måste hålla med Cineasten ovan. Det blir märkligt om alla män kan vinna över alla män i slagsmål. Visst kan det vara jämt ibland men många dör av en misshandel och ännu fler blir skadade för livet på olika sätt.
Citera
2014-07-19, 19:34
Medlem
Psykologisk skada är i princip alltid värre än fysisk skada, vårt psyke är betydligt mer kapabelt att må bra efter brutna ben än efter psykologisk trauma.
Citera
2014-07-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Psykologisk skada är i princip alltid värre än fysisk skada, vårt psyke är betydligt mer kapabelt att må bra efter brutna ben än efter psykologisk trauma.

Så kan det vara. En allvarlig misshandel kan ge upphov till panikångest och därtill generellt ångestsyndrom.

En permanent hjärnskada av slag mot skallen skadar psyket illa.
Citera
2014-07-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Så kan det vara. En allvarlig misshandel kan ge upphov till panikångest och därtill generellt ångestsyndrom.

En permanent hjärnskada av slag mot skallen skadar psyket illa.

Exakt, det är kränkningen i en misshandel som skadar mest, inte de utslagna tänderna.

(Och hjärnskador är givetvis en annan diskussion för då finns ju inte den misshandlade personen kvar så att säga)
Citera
2014-07-19, 21:56
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Exakt, det är kränkningen i en misshandel som skadar mest, inte de utslagna tänderna.

(Och hjärnskador är givetvis en annan diskussion för då finns ju inte den misshandlade personen kvar så att säga)

Och en våldtäkt är också en sjuhelvetes kränkning - våld eller inte.
Citera
2014-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Och en våldtäkt är också en sjuhelvetes kränkning - våld eller inte.

Ja, det var min poäng.
Citera
2014-07-19, 22:02
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ja, det var min poäng.

Aha, vad bra då! (Du pratade bara om misshandel, det var därför jag inte fattade det)
Citera
2014-07-19, 23:33
Medlem
Citat:

Med hjärnskador finns det ju även en risk att personen visserligen överlever men blir dum i huvudet och eller får psykiska problem.
Citera
2014-07-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-4
Med hjärnskador finns det ju även en risk att personen visserligen överlever men blir dum i huvudet och eller får psykiska problem.

Men precis, självklart finns personen kvar även om den inte tänker lika bra som förut. Har svårt att minnas eller svårt att komma ihåg vad ord betyder och så vidare.

Vid en misshandel kan man få kronisk värk i kroppen (eller i huvudet) som är fruktansvärt att leva med.

15 000 män misshandlas varje år av okända utomhus.

300-400 kvinnor våldtas utomhus av okända varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in