Citat:
Ursprungligen postat av
Scull
Hur tänker du att man väljer att bli våldtagen framför att bli misshandlad? I begreppet våldtäkt ingår ju redan våld och hot om våld.
Det behöver inte göra det, en del av min poäng, även om jag är medvetet provocerande. Det är inte direkt ovanligt att fall där kvinnor anmäler någon för våldtäkt med en omedveten förövare. Fall som gärna cirkulerar i Svensk media. Därav all diskussion om samtyckeslagstiftning.
Så nej, i begreppet våldtäkt (läs svensk våldtäkt) så behöver inte våld eller uttalat hot om våld förekomma.
Vad jag egentligen vill komma till att grov misshandel av samhället ses som något mindre illa än en våldtäkt, trots att det rent fysiskt är farligare (större risk för fysiska men för livet, samt psykiska), vilket jag tycker är märkligt. En människa kan dö av en smäll på käften om det vill sig illa. Jag själv skulle hellre suga kuk mot min vilja än att få tänderna utslagna av någon sadist. Kombinationen är dock självklart värst, men då är det våldtäkten som är det värsta i samhällets ögon, för det har vi blivit inpräntade att tycka.