2014-07-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Så man blir inte skadad när man blir våldtagen? Min poäng är inte att någon vill bli våldtagen, men att misshandel verkar vara e en värre skada, något man är mer rädd för.

Som i ditt exempel ovan tycker jag det är värre att bli grovt misshandlad än att bli rånad, därför lämnar jag över sakerna. Byt ut rånad till våldtagen. Grov misshandel värre än bli våldtagen?
Man tycker naturligtvis att det är bättre att bli våldtagen än grovt våldtagen.
Citera
2014-07-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ja du, är ett nej vad som står mellan att bli eller inte bli våldtagen skulle jag i varje fall satsa på ett nej, men det är väl upp till var och en.

Det ska inte antas att någon är sexuellt tillgänglig och därmed behöva säga nej hela tiden. Det ska antas vara nej från början.
Citera
2014-07-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Man tycker naturligtvis att det är bättre att bli våldtagen än grovt våldtagen.
Som ja skrev tidigare så är det vanligt att våldtäkter inte infattat något våld, alls. Våldsamma våldtäkter i statsparken a la Hagamannen är inte speciellt vanligt. Att göra våldsamt motstånd och vråla nej minskar risken att bli våldtagen, få våldtäktsoffer gör det dock inte, för rädslan av våld är stor, eller av annan anledning.
Citera
2014-07-17, 21:04
Medlem
Citat:
Som ja skrev tidigare så är det vanligt att våldtäkter inte infattat något våld, alls. Våldsamma våldtäkter i statsparken a la Hagamannen är inte speciellt vanligt. Att göra våldsamt motstånd och vråla nej minskar risken att bli våldtagen, få våldtäktsoffer gör det dock inte, för rädslan av våld är stor, eller av annan anledning.
Ja, man är rädd för att bli skadad. Det är väl inte svårt att fatta.
Citera
2014-07-17, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....

Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.

Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.

Varför får det aldrig vara synd om män?

Och vem fasen säger att våldtäkt måste nödvändigtvis vara värre än misshandel??
Nej det behöver inte på något sätt vara mer synd om en kvinna än en man
Citera
2014-07-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ja, man är rädd för att bli skadad. Det är väl inte svårt att fatta.
Jo det precis det jag fattar, att misshandel kan anses vara värre en våldtäkt eftersom skadorna är värre.
Citera
2014-07-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilnil
Det ska inte antas att någon är sexuellt tillgänglig och därmed behöva säga nej hela tiden. Det ska antas vara nej från början.

Antas hit och antas dit, om valet är att säga nej eller våldtäkt så väljer jag fortfarande att säga nej. Tänker inte principiellt låta mig bli våldtagen för att jag inte tycker att man måste behöva säga nej.
Citera
2014-07-17, 22:39
Medlem
Citat:
Jo det precis det jag fattar, att misshandel kan anses vara värre en våldtäkt eftersom skadorna är värre.
Vad menar du då med "våldtagen"?
Citera
2014-07-17, 22:52
Medlem
Citat:
Antas hit och antas dit, om valet är att säga nej eller våldtäkt så väljer jag fortfarande att säga nej. Tänker inte principiellt låta mig bli våldtagen för att jag inte tycker att man måste behöva säga nej.

Även om du säger nej så kommer någon som tänker våldta dig göra det.

Att behöva säga nej är som att behöva säga nej till att man blir rånad, misshandlad eller dylikt. Det gör det inte mindre till ett brott bara för att man inte sagt att man inte vill, det är inget annat än idioti att utgå från att en person alltid vill ha sex - vilket man gör om man anser att man ska behöva säga nej.
Citera
2014-07-18, 20:57
Medlem
Citat:
Även om du säger nej så kommer någon som tänker våldta dig göra det.
Jasså? Hur vet du det? Mannen kanske har misstolkat något, då är kanske ett nej är enn möjlighet att inte ha sex mot sin vilja.
Citat:
Att behöva säga nej är som att behöva säga nej till att man blir rånad, misshandlad eller dylikt. Det gör det inte mindre till ett brott bara för att man inte sagt att man inte vill, det är inget annat än idioti att utgå från att en person alltid vill ha sex - vilket man gör om man anser att man ska behöva säga nej.
Nja, håller inte med dig där, då jag inte skulle följa med rånaren hem från krogen, lägga plånboken på bordet och visa hur mycket pengar jag har, fråga om han vill ha pengarna, och sen inte säga ett pip när han tar pengarna ( mot min vilja, men jag säger ju inte det till honom schhhhh).
Citera
2014-07-18, 20:59
Medlem
Citat:
Vad menar du då med "våldtagen"?
I det här fallet vad som står i lagen.
Citera
2014-07-18, 21:11
Medlem
Citat:
I det här fallet vad som står i lagen.
Hur tänker du att man väljer att bli våldtagen framför att bli misshandlad? I begreppet våldtäkt ingår ju redan våld och hot om våld.

Eller tänker du "föredrar du att jag våldtar dig när du befinner dig i hjälplöst tillstånd eller vill du bli misshandlad också?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in