2014-07-19, 03:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Nä! TS vet inte vad han pratar om här när TS hävdar att ex Pakistan är mera feministiskt än Sverige o TS vet inte vad som menas med feminism. O jag tycker inte att TS kommer med ngt konkret heller i tråden för att styrka sitt antagande - okej, TS visar att det finns kvinnliga militärer i Pakistan o att det på nåt sätt skulle tyda på att de är mera feministiska än Svenskar. TS har mycket att förklara i sin tråd nu - dessutom så tycker jag att TS ska använda sig av uttryck som islamofob, rasist osv - för detta är bara uttjatade ord som inte betyder ngt.

TS har inte nämnt ett dugg om ex Irak o den sk muslimska feminismen - med tanke på va som händer i Irak nu o utifrån TS stora fascination av Islam som den, helt igenom, goda o fridfulla ideologin, så är det märkligt. TS kan titta här va som är på g i Irak o hur rädda folket i Irak är för ISIS framfart i landet.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-28174469
Men enligt dig är ju alla muslimer likadana - varför är de då rädda? Och varför slåss egentligen ISIS? Alla muslimer tycker ju likadant enligt dig så då bord ju alla vara med i ISIS?
Enligt dig kan det alltså inte finnas några konflikter bland muslimer eftersom alla måste tycka likadant elnligt dig
Citera
2014-07-19, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
På vilket sätt tycker du att du lyckas framföra din poäng genom att lägga fram helt irrelevanta exempel?
Irrelevanta exempel!? Så att Pakistan har mer strispiloter betyder att muslimer är mer jämställda i din mening, det om något är ett fullständigt irrelevant exempel.

Citat:
Dessutom så ogenomtänkta att det räcker att vända på dem för att du ska falla pladask ner i dyngan.
Arrangerade äktenskap ... Kvinnor lidande ... skriver du. Hmmm, du har aldrig tänkt på at de kvinnorna kommer gifta sig med män, män som inte heller har något val i frågan. Så exakt hur är arrangerade äktenskap just en ofeministisk grej?
Så vad händer med männen som väljer att gifta sig med en annan kvinna i Pakistan? Kvinnorna vet vi, det kan gå jävligt illa, det var knappt en vecka sedan en kvinna blev avrättad av sin familj för att göra sitt eget val. Bra i din bok, fruktansvärd i min. Vi har kanske lite olika syn på det här med frihet och jämlikhet.

Citat:
Och varför ser du arrangerade äktenskap som just en islamfråga?
Det gör jag inte, men islam är ämnet vi diskuterar i denna tråd, läs din egen trådstart.
Citat:
Det är bara starka välfärdsstater som kan kosta sig på fri kärlek? Utan ett starkt socialt, statligt skyddsnät är det kanske istället ganska dumdristigt att ställa sig utanför den stabilitet som ett bra arrangerat äktenskap kan leda till för långt fler inblandade än bara de två som gifter sig.
Jag är som sagt ärkekonservativ och har inget principiellt mot arrangerade äktenskap.
Då finns det inte så mycket mer att diskutera, du uppskattar religiöst och kulturellt tvång, jag gör det inte, vi kommer nog inte längre än så.

Och jo visst lyckas du provoceras med din idioti, idioti brukar göra det, min poäng var att just med idioti får din provokation endast får SD att stå i god dager. Om inte det var ditt syfte?
Citera
2014-07-19, 12:11
Medlem
life101s avatar
Citat:
Låt mig få se om jag förstår dig rätt ...
Du menar alltså att Iraks muslimer bestämt att det ska vara 20% kvinnor i deras parlament? Och därför menar du att om muslimer hade fått välja så hade inga kvinnor fått bli ledamöt?

Jag vet inte, men ... förstår du dig själv?

Nej du har nog förstått mig lite fel. Troligtvis är det Iraks muslimer då Irak är ett muslimskt land, men jag vet inte om detta är en gammal lag eller något nytt, hade den inte funnits hade det inte varit några kvinnor alls. De rösterna kvinnorna har fått jämfört med de manliga ledamöterna, är betydligt mycket lägre, men de får som sagt en plats i parlamentet för att de är kvinnor.

Utåt ser det väl bra ut i men i praktiken är det en helt annan fråga, men samtidigt så behöver ett land som Irak kvinnoröster i parlamentet, vi vill ju inte ha ännu ett Saudiarabien. Åt andra sidan så blir det dumt när det bara är islamistiska kvinnor får röster, då är det som att det inte skulle finnas kvinnor alls i parlamentet.
Senast redigerad av life101 2014-07-19 kl. 12:14.
Citera
2014-07-19, 13:04
Medlem
Jag har debatterat med TS förut. Problemet med vederbörande är att han hittar på saker allt eftersom det passar honom. Underlaget till den här trådstarten är ett filmklipp på Internet - i övrigt inga källor. Det har refererats till en regeringsrapport som visar hur farligt Pakistan är för kvinnor, vilket TS bortsåg från. Han har inget intresse av och ingen kunskap om hur jämställdheten fungerar i länder där Islam är den dominerande religionen. Hans försök att koppla ämnet till SD haltar, vilket är förståeligt eftersom han saknar insikt både om partiets positiva och negativa sidor. Istället är att han fast i de mest banala fabriceringarna. Tyvärr, får sägas.

/SD-trollet
Citera
2014-07-19, 14:05
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Dvs det är skrattretande att SDs hatobjekt islam visar sig ha nått mycket längre rörande jämställdhet än Sverige. Men som jag tidigare skrev - det är ju därför SD är så rädda för islam, för islam ger makt åt kvinnor. Och finns det något SD är räddare för än islam så är det kvinnor med makt. Innan denna tråden brukade SDarna drömma mardrömmar om Mona Sahlin vid makten, nu efter denna tråden så kommer de att drömma mardrömmar om kvinnliga jaktpiloter i hijab som bombar Åkesson.

Du har ju verkligen ingen forankring i verkligheten oht.
Citera
2014-07-19, 14:37
Medlem
Att urislam kan ha haft egalitära drag kan jag varken motbevisa eller bevisa men att säga att Sverige är mindre jämlika än den islamiska världen är lite kämpigt. Sverige har haft lång tradition av jämlikhet mellan könen ända sedan järnåldern. Antar att TS har börjat läsa Kurt Almqvist och Rene Guenon och gått och blivit sufier. Det är en mycket intressant gren av Islam och tåls definitivt att studeras, mycket kan tas från mystiker ur alla religioner för att förbättra samhället vi lever i.
Citera
2014-07-19, 20:02
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Men enligt dig är ju alla muslimer likadana - varför är de då rädda? Och varför slåss egentligen ISIS? Alla muslimer tycker ju likadant enligt dig så då bord ju alla vara med i ISIS?
Enligt dig kan det alltså inte finnas några konflikter bland muslimer eftersom alla måste tycka likadant elnligt dig
Varför de är rädda beror på den terror som bl a ISIS bedriver i Irak såväl som o andra länder. För att använda DIN teori så beror deras våldsamma frammarsch, på en kombination av att de är fanatiska bokstavstroende samt att de lider av borderline - beteende. Var det inte så du skrev?!

Jag har en nära anhörig som arbetat i ett flertal muslimska länder - han har berättat mycket om den utsatthet som är verkligheten för såväl kvinnor som män, i dessa länder. Jag har själv vistats i muslimska länder, även varit under längre tid på ett universitet fyllt av muslimer i burka - jag har sett med egna ögon o upplevt, främst, kvinnors utsatthet o hur de drabbats av förtryck inom alla nivåer i samhället.

Eftersom jag också aktivt deltog i den allra första riktigt stora kvinnorörelsen i ett muslimskt land, så har jag också på nära håll fått se o höra kvinnors egna berättelser om de vansinnig orättvisan som de tvingas utstå pga att de tillhör Islam o lever sina liv i ett muslimskt land. De muslimska kvinnorna älskade mig - likaså de muslimska män som jag träffade, trots att jag va deras totala motsats. Vi hade ett stort utbyte av tankar, erfarenheter o kunskap - men faktum kvarstår dock, de är ofrivilligt slavar under en religion som förtrycker människor.

Så länge som vi i västvärlden väljer att förneka detta faktum, så länge blir vi också tvingade att ta emot alla dessa människor från muslimska länder - vilka i sin desperation o rotlöshet, till varje pris vill skapa nya muslimska gemenskaper i sina "nya" hemländer. Detta kan vi bara inte acceptera här i västvärlden - vi måste hitta nya infallsvinklar i detta gissel för att rädda Sverige från att sjunka - såväl ekonomiskt o kulturellt som politiskt o värderingsmässigt.

Vi är långt mera utvecklade än alla dessa muslimska länder, vi har en helt annan värdegrund som respekterar o värdesätter människor. Vår kultur är helt enkelt mera framgångsrik o vår välfärd är uppbyggd under många års arbete av tidigare generationer. Detta ska vi vara rädda om o inte göra som du nu gör - kompromissa o anpassa dig till en ideologi o kultur som visat sig ha en total avsaknad av framgång här på jorden - på så många plan o deras avsaknad till respekt o förståelse för kvinnor är närmast total.

Du kan helt enkelt inte vara Svensk - det finns inte en chans att du är det - du är muslim!

Anser du att denna man är en fanatisk bokstavstroende med borderline- beteende? ;
https://www.youtube.com/watch?v=0ruP76lyZto
Senast redigerad av KnackehaxanMia 2014-07-19 kl. 20:04.
Citera
2014-07-20, 19:23
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Du kan helt enkelt inte vara Svensk - det finns inte en chans att du är det - du är muslim!
Citera
2014-07-20, 19:34
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Irrelevanta exempel!? Så att Pakistan har mer strispiloter betyder att muslimer är mer jämställda i din mening, det om något är ett fullständigt irrelevant exempel.
Det är väl ett hur bra exempel som helst? jämför gärna med era exempel där ni tex drar fram ISIS som exempel på hur ond islam är. Alltså att ISIS representerar islam menar nu då ju. Så varför kan inte jag då ha mitt exempel med muslimsk feminism som mer framgångsrik än svensk feminism genom antalet pakistanska stridspiloter, premiärministrar och luftmarskalker och antiterrorsoldater?
Eller rä det så att det bara är era exempel som fungerar?

Citat:
Så vad händer med männen som väljer att gifta sig med en annan kvinna i Pakistan? Kvinnorna vet vi, det kan gå jävligt illa, det var knappt en vecka sedan en kvinna blev avrättad av sin familj för att göra sitt eget val. Bra i din bok, fruktansvärd i min. Vi har kanske lite olika syn på det här med frihet och jämlikhet.
Jaha ... Då menar du alltså att Sverige är ett extermt kvinnofientligt land? Dvs i Sverige var det ju knappt en vecka sedan en svensk kvinna fick på truten av sin man.
Jag menar, sluta med så löjliga exempel. De representerar inget större än de inblandade.

[quote=CatoHectorian|49631609]Det gör jag inte, men islam är ämnet vi diskuterar i denna tråd, läs din egen trådstart.
Då finns det inte så mycket mer att diskutera, du uppskattar religiöst och kulturellt tvång, jag gör det inte, vi kommer nog inte längre än så.[/QUOTE
nej, vi diskuterar skillnaderna mellan Sverige och Pakistan avseende hur stor makt kvinnor i respektive land tillåts få. Och där vann som bekant Pakistan.

Citat:
Och jo visst lyckas du provoceras med din idioti, idioti brukar göra det, min poäng var att just med idioti får din provokation endast får SD att stå i god dager. Om inte det var ditt syfte?
Nej, med bra provokation kan man lyckas provocera fram sådant som inte hade kommit fram annars. Dvs de blir så provocerade att de glömmer sig.
Precis vad som också har hänt i denna tråden. där folk som ylar högt över hur kränkta de känner sig av att bli kallade rasister och islamofober etc - och så slutar det med att de ändå skriver sådant som är själva ordboksdefinitionen av rasism och islamofobi.
Hur ska man kunna respektera någon som hela tiden ljuger?
Citera
2014-07-20, 19:52
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av life101
Nej du har nog förstått mig lite fel. Troligtvis är det Iraks muslimer då Irak är ett muslimskt land, men jag vet inte om detta är en gammal lag eller något nytt, hade den inte funnits hade det inte varit några kvinnor alls. De rösterna kvinnorna har fått jämfört med de manliga ledamöterna, är betydligt mycket lägre, men de får som sagt en plats i parlamentet för att de är kvinnor.

Utåt ser det väl bra ut i men i praktiken är det en helt annan fråga, men samtidigt så behöver ett land som Irak kvinnoröster i parlamentet, vi vill ju inte ha ännu ett Saudiarabien. Åt andra sidan så blir det dumt när det bara är islamistiska kvinnor får röster, då är det som att det inte skulle finnas kvinnor alls i parlamentet.
Hur långt ska du gå med alla dessa Om och Men? Vi kan hålla på i evigheter om det ska vara på det viset. Men det enda som räkas är hur det faktiskt ser ut. Och det ser ut så att 20% av Iraks parlament är bestående av kvinnor. Och at det är ett sk muslimskt land.
Om och Men spelar inte så stor roll
Citera
2014-07-20, 19:56
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Att urislam kan ha haft egalitära drag kan jag varken motbevisa eller bevisa men att säga att Sverige är mindre jämlika än den islamiska världen är lite kämpigt. Sverige har haft lång tradition av jämlikhet mellan könen ända sedan järnåldern. Antar att TS har börjat läsa Kurt Almqvist och Rene Guenon och gått och blivit sufier. Det är en mycket intressant gren av Islam och tåls definitivt att studeras, mycket kan tas från mystiker ur alla religioner för att förbättra samhället vi lever i.
Sverige har haft lång tradition av jämlikhet ända sedan järnåldern??? Är du på riktigt?
Varför ljuger du?
Nej just det ja, du är ju duktig "Sverigevän" som inspireras av vikingatidens värderingar - dvs som menar att det är ok att ljuga för en motståndare (Havamal)
Citera
2014-07-20, 20:20
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Varför de är rädda beror på den terror som bl a ISIS bedriver i Irak såväl som o andra länder. För att använda DIN teori så beror deras våldsamma frammarsch, på en kombination av att de är fanatiska bokstavstroende samt att de lider av borderline - beteende. Var det inte så du skrev?!
Varför är de rädda? Alla muslimer har ju samma ideologi och tycker och tänker precis samma saker? Enligt dig så älskar alla ISIS och ISIS älskar alltså alla. Så vadå terror? Alla muslimer älskar ju terror eftersom terror är ju så islamsk nåt kan vara - enligt dig då alltså.

Citat:
Jag har en nära anhörig som arbetat i ett flertal muslimska länder - han har berättat mycket om den utsatthet som är verkligheten för såväl kvinnor som män, i dessa länder. Jag har själv vistats i muslimska länder, även varit under längre tid på ett universitet fyllt av muslimer i burka - jag har sett med egna ögon o upplevt, främst, kvinnors utsatthet o hur de drabbats av förtryck inom alla nivåer i samhället.
Jag har en närstående som arbetat ideelt på många olika kvinnojourer etc. Hon har berättat mycket om den utsathet som är verklighet för så många kvinnor i Sverige. Jag har själv vistats i Sverige och sett och hört hur kvinnor varit utsatta och förföljda och misshandlade och trakasserade. jag har sett med egna ögon o upplevt, främst, kvinnors utsatthet o hur de drabbats av förtryck inom alla nivåer i samhället.

Citat:
Eftersom jag också aktivt deltog i den allra första riktigt stora kvinnorörelsen i ett muslimskt land, så har jag också på nära håll fått se o höra kvinnors egna berättelser om de vansinnig orättvisan som de tvingas utstå pga att de tillhör Islam o lever sina liv i ett muslimskt land. De muslimska kvinnorna älskade mig - likaså de muslimska män som jag träffade, trots att jag va deras totala motsats. Vi hade ett stort utbyte av tankar, erfarenheter o kunskap - men faktum kvarstår dock, de är ofrivilligt slavar under en religion som förtrycker människor.
Ofrivilliga slavar? Vad är en ofrivillig slav? Finns det frivilliga slavar menar du?
Hur kan en religion förtrycka människor föresten?

Citat:
Så länge som vi i västvärlden väljer att förneka detta faktum, så länge blir vi också tvingade att ta emot alla dessa människor från muslimska länder - vilka i sin desperation o rotlöshet, till varje pris vill skapa nya muslimska gemenskaper i sina "nya" hemländer. Detta kan vi bara inte acceptera här i västvärlden - vi måste hitta nya infallsvinklar i detta gissel för att rädda Sverige från att sjunka - såväl ekonomiskt o kulturellt som politiskt o värderingsmässigt.
Förså så förstår jag inte dina underliga tolkningar, men strunti det.
Du menar att västvärlden stödjer "det muslimska förtrycket" blint och "tar deras sida". Det är jättevanligt bland såna som du att tycka det, men det är helt sant. För verkligheten ser annorlunda ut.
Media och västvärldens politiska etablissemang väljer förvisso sida - men det väljer alltid västvärldens sida. Alltid på "de andras" bekostnad. Se tex hur tydligt det blir när det är någon konflikt/krig. Hur ofta ser du att SVT/BBC/CNN etc ställer sig på "de andras" sida? Det händer aldrig eller hur. Hur vanligt var det att västerlndsk media följde med talibaner när de stridade mot amerikaner o britter? Hur ofta hände det att västerländsk media var "inbäddade" i Iraks motstånd? Aldrig eller hur?
De enda som faktiskt vågat sig på objektiv rapportering är ju Vice, som följt med de olika grupperingarna västerlandet slagits mot.
Men det ärju förståeligt att den verkligheten inte är bekväm för dig och dina likar. Ni älskar att hitta mindre marginella opinionsyttringar och försöka blåsa upp dem så att folk (och ni själva) ska tro att de faktisk ska ha verklighetsförankring.
Men du och ni har helt fel.
Västerlandet och västerländsk media har valt sida, och den har valt västerlandets sida. Alltid.

Citat:
Vi är långt mera utvecklade än alla dessa muslimska länder, vi har en helt annan värdegrund som respekterar o värdesätter människor. Vår kultur är helt enkelt mera framgångsrik o vår välfärd är uppbyggd under många års arbete av tidigare generationer. Detta ska vi vara rädda om o inte göra som du nu gör - kompromissa o anpassa dig till en ideologi o kultur som visat sig ha en total avsaknad av framgång här på jorden - på så många plan o deras avsaknad till respekt o förståelse för kvinnor är närmast total.
Och nu blir du rasistisk , men såkalrt utan att ens inse det själv. Du har läst Avpixlat så länge att du tror att de faktiskt för fram objektiva sanningar.
"Lågkulturella folk" till skillnad från det "högkulturella" västerlandet. Ser du inte ens att det är en ordboksdefinition på just rasism?
Varför kan du inte vara ärlig med att du faktiskt är rasist? SvP är ärliga med det. Varför kan inte du också vara ärlig emd det? Eller tycker du inte om rasism kanske? Tycker du att det är fel med rasism?
Om du nu skulle råka tycka att det är fel med rasism, kan du inte då försöka dig på att lägga lite band på dig själv?

Citat:

Citat:
Anser du att denna man är en fanatisk bokstavstroende med borderline- beteende? ;
https://www.youtube.com/watch?v=0ruP76lyZto
Ja, du har alldeles rätt, jag tycker verkligen att Sean Hannity är en bokstavstroende fanatiker med jättetydliga borderline-drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in