2014-07-16, 15:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Det här är ju ett mycket märkligt ställningstagande av dig!!?? – du ser o reagerar negativt på den sk kvinnofientlighet som du ser inom det svenska etablissemanget men du ser inte hur Islam står för densamma o förtrycker både kvinnor o män å det grövsta!! ?? Hur kan du ha två så totalt motsägelsefulla synsätt??
Vänstern o Fi har aldrig gått in i frågor som rör kvinnoförtrycket inom Islam – de är naturligtvis rädda för att bli stämplade som rasister. Samtidigt är just detta det största sveket från vänsterhåll – att inte gå in o ta ställning för, o markera hårt emot det kvinno- o mans- förtryck som sker i kölvattnet av en ideologi som just Islam.
Den lilla kritik som du menar att vänstern gått ut med offentlig är ju bara en dimridå utan kraft, substans o klart ställningstagande som gick obemärkt förbi. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är okej med det förtryck som råder inom den muslimska världen!
Varför ljuger du?
Exakt när har jag godkänt kvinnoförtryck?
Du säger att jag godkäner "islamskt kvinnoförtryck" och det gör du trots at jag om och om igen hårt och oresonligt (och rättfärdigt) kritiserat tex salafism och wahhabism. Jag kan även lägga till specifika organisationer såsom Muslimska brödraskapet och Hamas och Hizbollah. Jag har dessutom pekat på Waziristan och dess sedvänjor.
Vad jag inte gjort och som jag inte gjort eftersom det är helt omöjligt det är att mena att islam är något särskilt. Du menar att islam är något särskilt, tex kvinnoförtryckande. Men det är en lögn. Och det är bara jobbigt av dig att du ens fortsätter med liknande försök att tala om vad islam är för något.

Islam har ingen "påve", dvs islam har ingen överpräst som bestämmer vad alla ska tycka och göra. Vi ser otroliga skillnader, både på makro och mikronivå. Inget muslimskt land är det andra likt och inte en människa är den andra lik heller för den delen.
Orsaken till varför du så lätt kan kategorisera muslimer beror på att du ser dem som just "dem". Det är något annat, fjärran från dig. Då blri det lätt, helt automatiskt egentligen, att sätta de allesammans i en och samma kategori. Och det gör du trots att du egentligen vet bättre. Du ser tex så stora skillnader det finns i kristendom.
det finns ingen anledning till att försöka göra den ena sidan till bätter, eller sämre, än den andra. För det låter sig inte göras. Det kommer alltid att finnas många och hur goda som helst exempel på både bra och dåliga saker från alla sidor att plocka fram.. Men oavvsett vad så är det ändå vi individer själv som i slutändan finns kvar - och vi individer, vi är just individer och ev ideologier etc är alltid underordnade vårt eget individuella liv. Och de flesta av oss vill leva så bra som möjligt. Vi vill leva så gott vi kan och att de som lever med oss också ska leva så gott som möjligt. De enda som ständigt beter sig illa, asocialt etc, de beter sig så pga sina egna mentala och emotionella handikapp - inte och aldrig pga vilken ideologi etc som någon stat bestämt ska vara rådande eller så.
En notorisk hustrupryglare tex slår inte sin fru för att en text säger det (och islam tillåter alltså inte sådant) utan han slår sin fru eftersom han har mentala o emotionella handikapp.
Vi hade inte sett en explosion av hustrumisshandlare om det plötsligt hade blivit lagligt att slå sin fru.
De som sllår sina fruar gör det oavsett. Är det så svårt att förstå?

Eller menar du att det är ett i Sverige sällsynt förekommande beteende att just slå frugan sin? Samtidigt är det straffbart, eller hur.

Eller varför inte exemplifiera med mord. Mord har alltid varit tabubelagt, och straffbart. Men det mördas ändå, eller hur?
Fast du kanske bara väntar på den dag det "äntligen" ska bli lagligt att gå runt och mörda lite. Hade du då också gått ut och mördat? Nej, trodde väl inte det.
Så det är faktiskt dags att du slutar med ditt idioti.

Såg du på dokumentären? Du vågade inte , eller hur?
Citera
2014-07-16, 17:58
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Varför ljuger du?Exakt när har jag godkänt kvinnoförtryck?
Du säger att jag godkäner "islamskt kvinnoförtryck" och det gör du trots at jag om och om igen hårt och oresonligt (och rättfärdigt) kritiserat tex salafism och wahhabism. Jag kan även lägga till specifika organisationer såsom Muslimska brödraskapet och Hamas och Hizbollah. Jag har dessutom pekat på Waziristan och dess sedvänjor.
I o med att du lovprisar Koranen o Islam så ger du ditt fulla stöd även till att godkänna kvinnoförtryck! Så det har du redan förklarat o jag förstår att du är anser att kvinnoförtryck är okej. Är du en förvirrad Imam eller?
Citat:
Vad jag inte gjort och som jag inte gjort eftersom det är helt omöjligt det är att mena att islam är något särskilt. Du menar att islam är något särskilt, tex kvinnoförtryckande. Men det är en lögn. Och det är bara jobbigt av dig att du ens fortsätter med liknande försök att tala om vad islam är för något.
Ja, jag drar det hela liite längre o ger tillbaka med samma mynt - jag tycker att du är skitjobbig!! Om du kan undgå att se hur pass o på vilket vis Islam är en förtryckarideologi - så säger det ngt om dig som person o jag vill inte gå in på dessa detaljer.
Citat:
Islam har ingen "påve", dvs islam har ingen överpräst som bestämmer vad alla ska tycka och göra. Vi ser otroliga skillnader, både på makro och mikronivå. Inget muslimskt land är det andra likt och inte en människa är den andra lik heller för den delen.
Alla muslimer har det som gemensamt att förhålla sig till Koranen i första hand! Har du själv talat med o bott bland muslimer i ett muslimskt land? Det har jag, så jag vet vad jag talar om.
Citat:
Orsaken till varför du så lätt kan kategorisera muslimer beror på att du ser dem som just "dem". Det är något annat, fjärran från dig. Då blri det lätt, helt automatiskt egentligen, att sätta de allesammans i en och samma kategori. Och det gör du trots att du egentligen vet bättre. Du ser tex så stora skillnader det finns i kristendom.
Orsaken till varför jag kategoriserar muslimer är för att de är just muslimer tillhörande Islam, efterlevandes Koranen.
Citat:
Vi vill leva så gott vi kan och att de som lever med oss också ska leva så gott som möjligt.
Just det!! vi vill alla leva gott o i frihet - det får inte muslimer göra generellt sett.
Citat:
De som sllår sina fruar gör det oavsett. Är det så svårt att förstå?
Så lätt är det inte förstår du - ta bara som ex att om du går ute på gatan i ett muslimskt land så hör det till det vardagliga att se en man klappa till sin kvinna - offentligt, helt öppet, utan att skämmas. Jag har aldrig sett en svensk man göra detsamma ute på gågatan i ex Stockholm. Var ligger skillnaden tror du?????

Citat:
Så det är faktiskt dags att du slutar med ditt idioti.
Såg du på dokumentären? Du vågade inte , eller hur?
Islam är en förtryckarideologi o förtrycker såväl kvinnor som män.
https://www.youtube.com/watch?v=PJENp68YBKY

Jo - jag vågade.....ett irrbloss som allt det övriga du kommit med i tråden - Sorry!
Citera
2014-07-16, 22:06
Medlem
Citat:

Det är ingen lögn att muslimer är mer feministiska, jag startaed hela tråden med just bevis om sådant där Pakistan som världens största muslimska land är mer jämställda än Sverige.
Det är fakta, inte lögner.

Om du seriöst tycker att det är mer jämställt mellan män och kvinnor i Pakistan, och grundar den åsikten i att de har fler stridspiloter och fullständigt ignorerar de faktum att kvinnor knappt kan välja vem de ska leva med, så kan inte alla indianerna paddla åt samma håll. Tyckte du skrev bra saker en gång i tiden, med detta är ju bara trams.
Citera
2014-07-17, 15:52
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Om du seriöst tycker att det är mer jämställt mellan män och kvinnor i Pakistan, och grundar den åsikten i att de har fler stridspiloter och fullständigt ignorerar de faktum att kvinnor knappt kan välja vem de ska leva med, så kan inte alla indianerna paddla åt samma håll. Tyckte du skrev bra saker en gång i tiden, med detta är ju bara trams.
Vad är det som är trams?
Jag petar in fingret långt in i islamofobens infekterade varböld och pillar runt. Varför är det trams?
För herr o fru islamofob är det inga problem alls att hämta fram vissa exempel och sen låta de representera hela islam och alla muslimer etc. Mitt exempel var både mer verklighetsförankrat och dessutom mer belysande avseende Sveriges misslyckanden.
Citera
2014-07-17, 17:27
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Vad är det som är trams?
Jag petar in fingret långt in i islamofobens infekterade varböld och pillar runt. Varför är det trams?
För herr o fru islamofob är det inga problem alls att hämta fram vissa exempel och sen låta de representera hela islam och alla muslimer etc. Mitt exempel var både mer verklighetsförankrat och dessutom mer belysande avseende Sveriges misslyckanden.
CatoHectorian har helt rätt här TS - du tramsar o nu kommer du med ytterligare trams också.
"Islamofobins infekterade varböld" - ??!! ursäkta? va vill du säga men det? anser du att jag lider av fobi som grundar sig på fördomar o rädsla för Islam?
Kom igen nu!! du kör det gamla uttjatade tugget om islamofobi så fort ngn vill diskutera o på allvar kritisera Islam o dess illa ansedda värderingar om människor o livet i övrigt. Varför är du rädd för att diskutera Islam på ett konkret o verklighetsbaserat sätt?

O näe!!, dina exempel på att muslimer är mera feministiska än Svenskar är inte ett dugg verklighetsförankrade!! snarare rent BS!
Citera
2014-07-17, 17:44
Medlem
Perfectscores avatar
Vilka muslimer är det som är mer feministiska än Svenskar?

Vet TS vad feminism betyder?
Citera
2014-07-17, 18:07
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Vilka muslimer är det som är mer feministiska än Svenskar?

Vet TS vad feminism betyder?
Nä! TS vet inte vad han pratar om här när TS hävdar att ex Pakistan är mera feministiskt än Sverige o TS vet inte vad som menas med feminism. O jag tycker inte att TS kommer med ngt konkret heller i tråden för att styrka sitt antagande - okej, TS visar att det finns kvinnliga militärer i Pakistan o att det på nåt sätt skulle tyda på att de är mera feministiska än Svenskar. TS har mycket att förklara i sin tråd nu - dessutom så tycker jag att TS ska använda sig av uttryck som islamofob, rasist osv - för detta är bara uttjatade ord som inte betyder ngt.

TS har inte nämnt ett dugg om ex Irak o den sk muslimska feminismen - med tanke på va som händer i Irak nu o utifrån TS stora fascination av Islam som den, helt igenom, goda o fridfulla ideologin, så är det märkligt. TS kan titta här va som är på g i Irak o hur rädda folket i Irak är för ISIS framfart i landet.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-28174469
Citera
2014-07-17, 18:14
Medlem
Citat:
SD klagar ju hela tiden på att Sverige inte kan släppa in fler muslimer eftersom muslimer inte är för jämställdhet i lika stor utsträckning som svenskarna.
Men som med allt annat så vet inte Sd vad de pratar om.
Muslimer är i själva verket mycket mer jämställda än svenskar.
Vi kan tex jämföra med något är otroligt känsligt och ställer extrema krav, dvs jaktpiloter.
Sverige har här endast en kvinnlig Gripenpilot, medan Pakistan har hela 5 st jaktpiloter.
I Pakistan finns det tom kvinnliga elitsoldater i anti-terrorenheter, och även kvinnlig Luftmarskalk.
Pakistan har dessutom haft en kvinnlig premiärminister.
Medan Sverige bara - i jämförelse - haft 1 st jaktpilot, ingen kvinnlig elitsoldat och ingen kvinnlig ÖB el motsv och ingen kvinnlig statsminister.

Så vad menar SD med att muslimer inte är tillräckligt jämställda? Muslimer är ju långt mer jämställda än Sverige.

Här kan ni tex titta på en liten filmsnutt med en muslimsk jaktpilot med hijab
https://www.youtube.com/watch?v=u1mtE0GAAT8
Jag älskar såna här trådar, dom är troll fasat på ett otydligt sätt . Kan det ha att göra med att Pakistan har 18 gånger större befolkning än Sverige samt att dom utan tvekan har fler militärflygplan än Sverige?

Muslimer är inte mer jämställda än svenskar, det är bara löjligt.
Senast redigerad av deppshit 2014-07-17 kl. 18:16.
Citera
2014-07-18, 18:57
Medlem
life101s avatar
Är de absolut inte, det finns inget religion som har en mer rutten syn på kvinnor än islam.

20% av ledamötena i Irak är kvinnor, låter rätt bra för att vara Irak visst? Fel, det måste vara 20% kvinnor, hade de inte haft den lagen hade det inte varit några kvinnor alls. Skulle gissa på att många länder har liknande system.
Citera
2014-07-18, 22:13
Medlem
Citat:
Vad är det som är trams?

Du tycker alltså på fullt allvar att fler stridspiloter väger upp det negativa att tusentals, förmodligen miljontals kvinnor inte får välja vem de ska få leva med och göra sina egna livsval, förstår jag dig rätt? Därför är muslimer mer jämställda än svenska?

Att sen ta en religion, dessutom en av de abrahamistiska, och hävda att den ger människor frihet/jämlikhet är mycket roande. För 1000 år sedan hade du kanske haft en poäng, idag..nej...

Om du vill provocera islamofober kan det löna sig att ta någon reellt exempel istället för en skrattretande idioti. Har SD anställt dig?
Citera
2014-07-19, 03:31
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Du tycker alltså på fullt allvar att fler stridspiloter väger upp det negativa att tusentals, förmodligen miljontals kvinnor inte får välja vem de ska få leva med och göra sina egna livsval, förstår jag dig rätt? Därför är muslimer mer jämställda än svenska?

Att sen ta en religion, dessutom en av de abrahamistiska, och hävda att den ger människor frihet/jämlikhet är mycket roande. För 1000 år sedan hade du kanske haft en poäng, idag..nej...

Om du vill provocera islamofober kan det löna sig att ta någon reellt exempel istället för en skrattretande idioti. Har SD anställt dig?
På vilket sätt tycker du att du lyckas framföra din poäng genom att lägga fram helt irrelevanta exempel?
Dessutom så ogenomtänkta att det räcker att vända på dem för att du ska falla pladask ner i dyngan.
Arrangerade äktenskap ... Kvinnor lidande ... skriver du. Hmmm, du har aldrig tänkt på at de kvinnorna kommer gifta sig med män, män som inte heller har något val i frågan. Så exakt hur är arrangerade äktenskap just en ofeministisk grej?
Och varför ser du arrangerade äktenskap som just en islamfråga?
Det är bara starka välfärdsstater som kan kosta sig på fri kärlek? Utan ett starkt socialt, statligt skyddsnät är det kanske istället ganska dumdristigt att ställa sig utanför den stabilitet som ett bra arrangerat äktenskap kan leda till för långt fler inblandade än bara de två som gifter sig.
Jag är som sagt ärkekonservativ och har inget principiellt mot arrangerade äktenskap.

Och vad menar du med ditt stycke om abrahamitiska religioner och frihet - och 1000 år sedan? Även västvärldens civilisation vilar på sådant som judeokristen religion och dessutom romersk rätt. Se inte separationen mellan kyrka och stat som att tex Sverige inte är genomsyrat av religion - och just ovansteånde religiösa och filosofiska jox. Mellanöstern har i 1600 haft islam som grundpelare, och även de har andra influenser som tex ett grekiskt filosofiskt arv.
Du kanske tolkar ständiga vardagliga uttryck såsom tex "Alhamdulillah," "allahu akbar" och "salam aleikum" etc som tecken på extrem religiositet - men du den slutsatsen drar du bara för att du ser dem som främmande. Men för andra som betraktar västerlänningen ter sig den också som mycket religiös då också, eftersom vi också frekvent missbrukar Guds namn.
Och om vi tänker på tex intolerans mot hädare, så har också västerlandet ägnat si åt förföljelse av hädare länge. Även i Sverige där tex homosexuella förföljts, kommunister förföljts och nu idag där "hetsare mot folkgrupp" förföljs.
Vi kan väl dra en jämförelse där också - i Iran uppmuntrades det till karikatyrtävlingar på temat Förintelsen. i vissa västländer är det både straffbart och kan dessutom leda till fängelse.

Och dessvärre har du inte ens rätt i ditt sista stycke där du menade att jag var dålig på att provocera. Med tanke på hur livlig tråden blev så måste du se dig som motbevisad. Och visst är det skrattretande exempel jag tog upp. Dvs det är skrattretande att SDs hatobjekt islam visar sig ha nått mycket längre rörande jämställdhet än Sverige. Men som jag tidigare skrev - det är ju därför SD är så rädda för islam, för islam ger makt åt kvinnor. Och finns det något SD är räddare för än islam så är det kvinnor med makt. Innan denna tråden brukade SDarna drömma mardrömmar om Mona Sahlin vid makten, nu efter denna tråden så kommer de att drömma mardrömmar om kvinnliga jaktpiloter i hijab som bombar Åkesson.
Citera
2014-07-19, 03:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av life101
Är de absolut inte, det finns inget religion som har en mer rutten syn på kvinnor än islam.

20% av ledamötena i Irak är kvinnor, låter rätt bra för att vara Irak visst? Fel, det måste vara 20% kvinnor, hade de inte haft den lagen hade det inte varit några kvinnor alls. Skulle gissa på att många länder har liknande system.
Låt mig få se om jag förstår dig rätt ...
Du menar alltså att Iraks muslimer bestämt att det ska vara 20% kvinnor i deras parlament? Och därför menar du att om muslimer hade fått välja så hade inga kvinnor fått bli ledamöt?

Jag vet inte, men ... förstår du dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in