2014-07-17, 21:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernRock
Jag är lite intresserad av att plocka in nån Indienfond som krydda men dom flesta är tyvärr belagda med höga köpavgifter på 5%

Nån köpavgift på 5% ska du inte behöva betala...Däremot får du förvänta dig en högre förvaltningsavgift som i de flesta av den här typen av fonder.

Många har säkert tänkt som du vilket fått kurserna att stiga, snart går det ner igen...Ogrundad tanke.

Men när det varit sån hype kanske det är bäst att inte vara för ivrig. Tex så sjönk rysslandsfonderna rätt iom den stora urdragningen. Sen gick den upp 20% igen. På samma sätt kan det nog vara här att den går upp fort men sen när hypen är över så faller den tillbaks till mer rimliga nivåer.

Jag är ingen analytiker men jag vågar inte själv hoppa på nu på grundlösa spekulationer. Däremot tänkte jag hoppa på ryssland när den var som lägst men av lite andra saker i livet glömde jag bort det helt och missade rekylen upp

För i just ryssland kändes det så uppenbart.
Citera
2014-07-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tänkte placera huvuddelen av mitt innehav i Avanza Zero och Spiltan Räntefond, lite mer i senare just nu eftersom jag inte är helt hundra på att det är bra att investera så mycket i en aktiefond just nu.

Nån som vet skillnaden mellan att placera 50% i Avanza Zero och 50% i Spiltan Räntefond jämfört med att placera 100% i Roburs Mix Indexfond Sverige? Den senare har ju högre förvaltningsavgift och jag tycker det vore smartare att placera som jag tänkt men är procentskillnaderna alltid detsamma i Mix Indexfonden? Nånstans har jag läst att mixfonder är automatiskt allokerande vilket skulle innebära att fonden köper aktier när börsen går ned och säljer aktier när börsen går upp? Ger detta en annorlunda avkastning i slutändan?

Är det verkligen klokare att placera i Avanza Zero (0% avgift) och Spiltan Räntefond Sverige (0,1% avgift) jämfört med Mix Indexfond Sverige (0,7% avgift)?

Du kan uppnå samma resultat själv genom att balansera om din portfölj ett par gånger om året förslagsvis varje halvår eller varje kvartal.
Citera
2014-07-17, 23:09
Medlem
Spiltan Aktiefond Småland
Förvaltningsavgift: 1,5%

Bestämde mig för att byta min LUX-registrerade fond vid årsskiftet och valde istället Spiltan Aktiefond Småland. Även om jag inte var särskilt pragmatisk vid bytet, (då jag själv är smålänning), kan jag ändå konstatera att bytet var lyckat. Snart +20% sedan årsskiftet, jämfört med SIX-return index som ligger långt efter.
Citera
2014-07-18, 21:50
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
DNB Global Indeks är en global indexfond med lägre avgift än Danske Invest. Ett tips som kan vara värt att kolla upp.

Tack för tipset. Jag känner mig dock lite osäker på den fonden då jag aldrig hört något om den tidigare samt att den har legalt säte i Norge. Säkert helt obefogat dock
Citera
2014-07-19, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Tack för tipset. Jag känner mig dock lite osäker på den fonden då jag aldrig hört något om den tidigare samt att den har legalt säte i Norge. Säkert helt obefogat dock

Precis så jag känner! Jag ska fördjupa mig i denna och kolla med Avanza bank. Min gissning är att den påverkas av norska kronan, likt om du köper en norsk aktie.

Jag tror även det tillkommer en växklingsavgift som Nornet Superfonden Norge, dock hittar jag ingen information om detta så det kan vara en dold avgift.
Citera
2014-07-19, 06:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Precis så jag känner! Jag ska fördjupa mig i denna och kolla med Avanza bank. Min gissning är att den påverkas av norska kronan, likt om du köper en norsk aktie.

Jag tror även det tillkommer en växklingsavgift som Nornet Superfonden Norge, dock hittar jag ingen information om detta så det kan vara en dold avgift.
Hur funkar deras växlingsavgift eg? Förlorar man på småköp eller är det procent rakt av, ingen extra summa förrutom en viss procentsats vid varje köp?
Citera
2014-07-19, 11:59
Medlem
Det enda jag använder fonder till är när jag vill ha tillgång till marknader eller tillgångsslag som jag inte kan få via min värdepapperstjänst.

För tillfället har jag:
FF Indonesia Fund
Nordea Rysslandfond
SPP Obligationsfond
Citera
2014-07-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco

Citat:

Jag har skrivit till DNB angående eventuell beskattning i Norge och till Avanza angående eventuell valutaväxling. Jag återkommer så fort jag fått svar.

Jag ber om ursäkt om jag tipsat om något som kanske inte alls är billigare.
Citera
2014-07-19, 15:28
Medlem
Benziinas avatar
Avanza zero
AMF aktiefond Europa
Danske invest global index
Didner& Gerge småbolag
Spiltan aktiefond investmentbolag
SPP aktiefond USA

(+ PPM-fonder & tjänstepensionsfonder som jag inte orkar inte lista upp här).
Citera
2014-07-20, 13:48
Medlem
Citat:
Jag har skrivit till DNB angående eventuell beskattning i Norge och till Avanza angående eventuell valutaväxling. Jag återkommer så fort jag fått svar.

Jag ber om ursäkt om jag tipsat om något som kanske inte alls är billigare.

Tackar. Jag såg att DNB innehåller ca 1600 företag medan Danske Invest innehåller ca 1200 företag.

En annan skillnad är att DNB investerar etiskt och innehåller inga tobaksbolag)tex Phillip Morris International eller British Tobacco, samt inga vapenproducenter(SAAB, Kongsberg mfl). De utesluter även Walmart, antagligen pga korrumptionsskandalen i mexico för några år sedan

I det stora hela är det dock väldigt små skillnader och det intressanta är avgifterna
Citera
2014-07-21, 18:28
Medlem
Citat:
Tackar. Jag såg att DNB innehåller ca 1600 företag medan Danske Invest innehåller ca 1200 företag.

En annan skillnad är att DNB investerar etiskt och innehåller inga tobaksbolag)tex Phillip Morris International eller British Tobacco, samt inga vapenproducenter(SAAB, Kongsberg mfl). De utesluter även Walmart, antagligen pga korrumptionsskandalen i mexico för några år sedan

I det stora hela är det dock väldigt små skillnader och det intressanta är avgifterna

Det tillkommer växlingsavgift (0,25% vid köp resp sälj) vid köp av DNB Global Indeks hos Avanza. DNB har inte svarat angående skatt.
Citera
2014-07-21, 18:42
Medlem
Citat:
Det tillkommer växlingsavgift (0,25% vid köp resp sälj) vid köp av DNB Global Indeks hos Avanza. DNB har inte svarat angående skatt.

Tack. Man får helt enkelt räkna på det vilket som är mest förmånligt. Antagligen är DNB och Danske Invest nästintill identiska efter avgifter. Jag kommer nog fortsätta i Danske Invest tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in