Citat:
Ursprungligen postat av
Mohee
Jag fick inkassokrav nu och sista dagen var idag att betala det, men jag ringde till företaget jag lånade av och jag fick flytta fram det tills nästa fredag då löningen kommer, så jag undrar varför kommer det inkassokrav lapp ändå? Antagligen för att det skickades iväg några dagar tidigare jag ringde skulle jag gissa på? Är det kört får man betalningsanmärkning direkt om man inte betalar inkasso? Mvh
Nej du får inte anmärkning direkt. Så här får du en anmärkning:
Först får du räkningen. Du betalar inte den.
Då får du påminnelse, med påminnelseavgift. Du betalar inte den heller.
Eventuellt får du en påminnelse till. Den betalar du inte heller.
Du får inkassokrav. Du betalar inte inkassokravet.
Du får eventuellt ett inkassokrav till. Ej heller denna betalar du.
Du får brev från fogden. Vad gör du nu?
1 / Du struntar i brevet.
-> Du får betalningsanmärkning.
2 / Du bemödar dig med att öppna posten och skriver "Jag bestrider fakturan" på fakturan, och skickar tillbaka den till fogden
-> Fogden skickar fakturan tillbaka till inkasso: "förklara varför TS ska betala det här"
-> Inkasso skickar nytt krav till fogden, "TS ska betala för att..."
-> Du får nytt brev från fogden. Vad gör du nu?
2.1 / Du struntar i brevet
-> Du får betalningsanmärkning
2.2 / Du bemödar dig med att öppna posten och ännu en gång skriva "jag bestrider fakturan", och sen skickar du tillbaka till fogden.
-> Fogden skickar tillbaka fakturan till inkasso: "TS bestrider igen, nu får ni reda ut det här själva". Fogdens intresse upphör, och därmed också risken för betalningsanmärkning
-> Inkasso stämmer dig inför tingsrätten
-> Du får en dom mot dig, skadestånd, finkan eller dylikt. Trist, men poängen är att en dom INTE är en betalningsanmärkning, och syns inte vid kreditupplysningar.
Som du ser är vägen till betalningsanmärkning skitlång, varje steg i processen tar veckor. Varje dag ger dig mer tid att få fram pengarna (till priset av att det i varje steg påförs nån form av påminnelse-/inkassoavgift som ju också måste betalas).
Betalningsanmärkning kan för privata fordringsägare alltså helt undvikas, om du bara bemödar dig med att öppna posten och bestrider fogdens krav. Däremot kan du senare få en anmärkning, om du blir dömd till skadestånd och inte betalar detta (pga att man inte kan bestrida böter och skatter).
Givetvis är det enklast att undvika processen helt genom att sköta sin ekonomi, och se till att betala sina räkningar.