• 3
  • 4
2014-07-19, 09:01
Medlem
Kan också tillägga att du i din hemförsäkring har ett rättsskydd, som bekostar dina rättegångskostnader (upp till nån maxgräns) om värdet på det som yrkas i rättegången (dvs skulden och alla avgifter) överstiger ett halvt prisbasbelopp (22 200 kr för år 2014).

Om värdet på din skuld är maximalt ett halvt prisbasbelopp (22 200 för 2014 som sagt), så blir det istället ett förenklat tvistemål. Största skillnaden är man oavsett om man vinner eller förlorar i praktiken får betala sina omkostnader själv. (I vanliga tvistemål så får den som vinner sina omkostnader betalda av den som förlorar.)

Gäller det små skulder, som parkeringavgifter eller mindre smslån, kan det alltså bli en ganska dyr affär för långivaren att dra det hela till tinget (långivaren kanske får lägga ut tusentals kronor i betald arbetstid, advokatkostnader eller dylikt, men kan maximalt få tillbaka det belopp som de kräver dig på - kanske så lite som några hundralappar). Därför finns det relativt god chans att långivaren väljer att istället skriva av skulden, då det riskerar kosta mer än det smakar att driva ett förenklat tvistemål till tinget.
Citera
2014-07-19, 09:06
Medlem
Muhamedssons avatar
Småpengar i jämförelse med mig!
Citera
2014-07-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Vem tycker du ska betala för dina misstag då? Det här med verkliga konsekvenser är något som väldigt många verkar ha svårt att förstå, trots att de är vuxna.

Håller helt med. Du har gjort misstaget att ta ett sms-lån. Du får betala för det.

Nästa gång så börja med att låna från familjen istället, förutsatt att du har någon och att du har en viktigt anledning till att låna. Har du inte någon viktig anledning utan vill kanske köpa en xbox, gå på festival eller spela poker, så låt bli.
Citera
2014-07-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennebananas
Tills för 8 år sedan levde jag ett mycket struligt liv utan någon som helst ordning och reda på varken hälsan, vardagen eller ekonomin.
Jag knarkade och begick brott för att kunna betala missbruket. Struntade i att betala olika skulder (Parkeringsböter, trafikförsäkringsföreningen, Csn, och många andra) Jag tänkte att om jag ändå ska dö ung så skiter jag i skulderna. Men sedan så tog jag mig i kragen och har nu inte rört några droger på 8 år.
Jag vill leva ett normalt liv och kunna satsa på att även ha en ordnad ekonomi. Har träffat en kvinna som jag kanske ska flytta ihop med men eftersom jag har 160 000 kr i skulder som ligger utspridd över 9 olika inkassobolag så känns det lite övergivet och hopplöst Hur ska jag ha råd och betala allt detta när jag knappt tjänar 10 000kr i månader.

Det värsta av allt detta är att av dessa 160 000kr så är minst 100000 kr ren jäkla RÄNTA... Känner mig lurad om jag nu ska betala och dessutom har jag hört att många av dessa skulder "prekiberas" efter ett viosst antal år om man struntar i att betala och inte kontakta inkassobolaget...

Hur skulle ni göra? Är det sant att skulder prekiberas... Och visst är det surt och behöva betala 100000kr i ränta för att man gjort vissa misstag i livet...

Vill verkligen inte gå tillbaka till det gamla livet och hoppas jag kan på något sätt betala detta på ett smidigt sätt..
Lyft telefonen-förklara situationen-pruta på skulderna-lägg upp en avbetalningsplan. Sen får du se till att dryga ut inkomsterna. Panta burkar sälj av saker eller vad som helst. Kör på bara!
Citera
2014-07-19, 21:54
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Nej du får inte anmärkning direkt. Så här får du en anmärkning...

Man kan också erkänna skuld i tingsrätten, be om förlikning och få en fin avbetalningsplan. Utan att ha fått någon anmärkning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in