2013-12-02, 23:22
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebananas
Stort tack! Har redan kontaktat Trafikförsäkringsföreningen och de ska skicka hem en avbetalningsplan. Har lånat ut ca 100 000kr till släkt och vänner senaste månaden. Jag hade råd och betala en stor del av skulden men det svider att man ska betala så mycket i ränta när ens mor eller vän behöver låna pengar av en.. Valet är inte enkelt men jag valde och låna ut pengarna till morsan och en kompis nyligen. Har nu ca 30000kr tillgänlig och ska betala 20 av dessa till de små inkasso-skulderna så blir man av med några av dessa...

Är det okej jag bollar mina tankar med dig i framtiden? Gilllar din feedback...

Det du kan göra är att du kontaktar respektive inkassobolag och säga att du kan betala av den ursprungliga skulden rakt av här och nu förutsatt att de går med på det exklusive den ränta de lagt på den, alternativet för dem är att du förmodligen aldrig lär betala skulden. I många fall går de då med på att du betalar ursprungsskulden + möjligen en mindre avgift i form av ränta och stryker en stor del av den nuvarande skulden som utgörs av ränta.

Vet att många överskuldsatta har gjort så med framgång, ta en titt på nedanstående forum där dessa personer håller till där finns många trådar som kan vara till stor hjälp för dig i hur du ska tackla olika inkassobolag, läs på noga innan du börjar försöka kohandla med inkassobolagen så du vet hur du ska förhandla med dem.

På nedanstående forum kan du även läsa om preskription av skulder m.m så i vissa fall är det kanske möjligt att du kan hävda den rätten och få vissa skulder strukna helt.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php

http://www.insolvens.se/forum/index.php
Citera
2013-12-02, 23:28
Medlem
DividendChamps avatar
Tänkte bara säga lycka till på ett vänligt sätt. Tycker det är riktigt bra att du har valt en annan väg att gå och äntligen ska rentvå dina skulder

Som många andra sagt, hade jag varit i din sits så hade jag försökt ta ETT lån, betalat av alla de andra med dessa pengar och sen försökt att betala av så mycket jag kan varje månad. Med din inkomst på 10.000 blir det kanske svårt men en 20-30% av den lönen borde vara möjligt. Säg du betalar av 3000kr, då händer det saker snabbt. 36000kr på ett år etc...

Sen om du ökar din inkomst, eller kan spara mer, eller dina vänner betalar tillbaka, då är du snart skuldfri och kan börja ifrån ruta 1.

Lycka till iaf.
Citera
2013-12-13, 12:05
Medlem
99hobbitss avatar
Citat:
Stort tack! Har redan kontaktat Trafikförsäkringsföreningen och de ska skicka hem en avbetalningsplan. Har lånat ut ca 100 000kr till släkt och vänner senaste månaden. Jag hade råd och betala en stor del av skulden men det svider att man ska betala så mycket i ränta när ens mor eller vän behöver låna pengar av en.. Valet är inte enkelt men jag valde och låna ut pengarna till morsan och en kompis nyligen. Har nu ca 30000kr tillgänlig och ska betala 20 av dessa till de små inkasso-skulderna så blir man av med några av dessa...

Är det okej jag bollar mina tankar med dig i framtiden? Gilllar din feedback...

Absolut är det okej. Kul att man kan hjälpa någon

Dra ett pm när det nått osv så snackar vi finns säkert andra sätt att snacka med
Citera
2014-03-06, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcpher
Ta ett lån och samla ihop dina lån till ett. Det kommer då bli 1 ränta och inte fler, vilket leder till mindre ränta och ditt lån klättrar inte så mycket i massa lika fort. Men dock lär ju dom du lånar se att det kommer in pröjs varje månad också.
Om inte detta är möjligt pga låg inkomst, betalningsanmärkning eller dylikt så kamma dig och sök ett nytt jobb. Eftersom du har planer på att flytta ihop med din fagra dam så är inte 10k så mycket att komma med iallafall.
Och om vi nu säger att du får ett nytt jobb och tjänar dubbla så kan du ju inte leva loppan, för då har du ju din chans att få snurr på din ekonomi igen och få ditt hem med damen.
Ta den här helgen och mosa ut CV:n till alla företag och industrier du vet, och har du körkort så kasta iväg lite CV:n till nästa kommun.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Som ovan nämnde, kan du inte belåna din bostad tex. på 160000kr och betala alla skitlån så är det löst? Eller om du tar ett lån på något annat sätt, men det borde ju iaf gå att baka ihop allt till ett lån med lång avbetalningsplan och låg ränta.

Går ju mycket radioreklam nu om en bank som lånar upp till 300 000kr långsiktigt oavsett tidigare bakgrund... Minns inte vad den hette men kan ju vara något att kolla upp kanske

Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
1.Sluta tyck synd om dig själv.
2.Ta av dig offerkoftan. Ränta måste alla betala.
3.Flytta tanke till handling. Börja i dag. Se inte det som "nu är det helg jag börjar på Måndag".
4.Gör upp en långsiktig handlingsplan. Försök få upp inkomsten förs och främst och jobba på att få ner räntekostnaden. Är man trevlig så får man oftast ett trevligt bemötande tillbaka. Inkassobolagens intresse är att få in skulder men dom är även bra på att figursy avbetalningsplaner som passar individen. Ha en tät och seriös dialog med dina borgenärer.
5.Inse att uppoffringar samt blod svett och tårar krävs om man skall förändra livet till det bättre.
6.Även om du inte ser ljuset i tunnelt i dag så kommer den dagen då du faktiskt gör det. Och desto snabbare du skrider till verket desto snabbare kommer du i mål.
7.Nej,skulder preskiberas inte.

Lycka till i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsi
Har också väldigt svårt att se hur du blivit lurad. Det var du som lät bli att betala som du skulle.

Hade det varit jag så hade jag försökt ta ett banklån och betala av alla skulder plus att få en avbetalningsplan på det nya lånet i en takt som du kan klara av. Vad har du för räntor på dina gamla skulder och vad kan du få för ränta hos banken?

Citat:
Ursprungligen postat av 99hobbits
Kika med Bluestep och genomför ett köp av en bostadsrätt.

Där kan du trotts din bakgrund få ett lån till bostad om du i samband med lånet täcker skulderna och då sjunker ju månadsbetalningen avsevärt för dig.

Det är mitt tips, det som gäller kort är att du inte har super färska skulder, konkurs i ett bolag 5 år bakåt och en betalningsförmåga framåt.

Du har en inkomst på 10.000 i månaden och jag förmodar att du inte har barn eller sambo utan lever själv så du kanske kan lägga 1000 till 1500:- i månaden på lånet för att slippa skulderna ?

Kika med BlueStep och kolla upp en lägenhet du är intresserad av innan så du har en lägenhet klar som du kan tänka dig att förvärva och bo i då givetvis samt kolla upp exakt vad ditt skuldbelopp är innan samtalet.

Lycka till!

Ps. Dunder kul att höra att du tog dig ur drogmissbruk och vänt ditt liv till något bättre! Big up!

EDIT: Såg nu att du funderat på att flytta ihop med en kvinna, Då kanske du kan höra med BlueStep och faktiskt lägga lite mer på bostadens lån varje månad och din kvinna kanske inte klagar om ni flyttar till en bostadsrätt heller ?! När ni ingår samboskap delar ni ju kostnader så för att ditt nya lån på bostadsrätten inte ska drabba henne då det är för att täcka dina gamla skulder kan du ju lösa det så att ni betalar halva månadshyran var men du lägger hela amorteringen mot att hon betalar mer på maten eller nått.

Tror btw att du behöver va minst 25 för lån via BlueStep men det tror jag du är med tanke på åren som drogfri....

Har betalat ALLT Är nu helt skuldfri! Så jävla göttttttt
Citera
2014-03-06, 15:18
Medlem
Skuldsanering?
Citera
2014-03-06, 15:44
Medlem
Citat:
Har betalat ALLT Är nu helt skuldfri! Så jävla göttttttt

160k på typ fyra månader när du enligt egna uppgifter tjänar 10k i månaden?
Ovanligt bra gjort (säger inte att du trollar...meeeeeeeeeeen).
Citera
2014-03-06, 20:53
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
(säger inte att du trollar...meeeeeeeeeeen).

Nickar instämmande...
Citera
2014-03-07, 10:19
Medlem
Fantomsmaertas avatar
En marklig sak med folk som har vanemassigt dalig ekonomi ar att de garna overdriver hur mkt pengar de har tillgangligt och sedan har nan marklig historia om hur de var tvugna att spendera sina pengar pa ett satt som inte gynnar den egna ekonomin. Det ar alltid nagon yttre omstandighet som gor att de kunde blivit skuldfria men inte blev det pga en annan kris. Pa nagot satt verkar det som att dessa manniskor tror att de staller sig i battre dager hos ahoraren genom att pasta att de har massor av pengar, men av olika anledningar blev tvungen att inte betala sina skulder. Problemet med detta ar bara att man framstar som annu dummare i andras ogon. Sammanfattningvis ar det alltsa jattekorkat att inte betala av sina skulder sa fort man kan och det ar aven sa man aker pa skyhog ranta plus extra avgifter och kronofogden.
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2014-03-07 kl. 10:23.
Citera
2014-03-07, 12:03
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Och visst är det surt och behöva betala 100000kr i ränta för att man gjort vissa misstag i livet...

Nej det tycker jag inte. Bra sätt att lära sig på.
Citera
2014-03-07, 13:08
Medlem
Fantomsmaertas avatar
100 000 i ranta

Nu vet jag inte hur mycket den ursprungliga skulden var men ja det ar surt att betala ranta och det ar darfor man forsoker betala sa fort man kan sa man inte drar pa sig mer an nodvandigt.
Citera
2014-06-15, 02:37
Medlem
Hej ursäkta bump, flashbackare snälla ge mig råd jag sitter i knipa. Jag har cirka 4500 kronor i skulder totalt och jag har tagit studenten precis ( arbetslös ) och det värsta är att jag tog ett sms lån på 1500 kronor och nu kan jag inte betala tillbaka det vilket kommer leda till ränta. Jag är så dum som tog lån som student, hur ska jag lösa problemet? Tacksam för svar !
Citera
2014-06-15, 08:01
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohee
Hej ursäkta bump, flashbackare snälla ge mig råd jag sitter i knipa. Jag har cirka 4500 kronor i skulder totalt och jag har tagit studenten precis ( arbetslös ) och det värsta är att jag tog ett sms lån på 1500 kronor och nu kan jag inte betala tillbaka det vilket kommer leda till ränta. Jag är så dum som tog lån som student, hur ska jag lösa problemet? Tacksam för svar !

1. Ta ett jobb i sommar
2. Be om anstånd hos de företag du är skyldig pengar tills lönen från ovanstående punkt kommer in på kontot.

Ska det va så jävla svårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in