2014-07-18, 17:04
Medlem
SvD, 2014-07-18:
Citat:
Lägre vinst för Schibsted

Det var ett blandat resultat för Schibstedkoncernen under det andra kvartalet med en kraftig ökning av intäkterna för rubrikannonser i Sverige och Frankrike, medan annonsintäkterna för papperstidningarna sjönk med 17 procent.

Den norska mediekoncernen, som bland annat äger Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Blocket i Sverige, redovisar en vinst före skatt på 190 miljoner norska kronor för andra kvartalet. Motsvarande period 2013 var vinsten 375 miljoner kronor.

Som tidigare fortsätter intäkterna från online att öka både som andel av koncernens omsättning och som andel av resultatet. Under kvartalet stod online för 54 procent av omsättningen.

[...]

Ser man på de största tidningarna i Sverige och Norge är fallet i annonsintäkter större i Norge än i Sverige. I Norge minskar intäkterna med 18-19 procent, medan fallet i Sverige är 14 procent för Svenska Dagbladet och 13 procent för Aftonbladet.

...
http://unvis.it/www.svd.se/naringsliv/lagre-vinst-for-schibsted_3758990.svd
Antar att de fallande annonsintäkterna avser print, det skulle ju vara fantastiskt om det var de totala annonsintäkterna.

Idag har Schibsteds aktiekurs rasat med 6 procent.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52510/schibsted

Citera
2014-07-18, 17:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
SvD, 2014-07-18:
Antar att de fallande annonsintäkterna avser print, det skulle ju vara fantastiskt om det var de totala annonsintäkterna.

Idag har Schibsteds aktiekurs rasat med 6 procent.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52510/schibsted

Då fick de rätt som tog rygg på Goldman Sachs och sålde istället för att lyssna på deras investeringsråd.
Schibsted lider av intern kannibalism, Blocket expanderar på flera marknader och drar samtidigt undan mattan för print och onlinedelen av tidningarna.
Citera
2014-07-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Aftonbladet har ju ökat priset också på sin slasktidning i flera omgångar, så det är mycket som ger kortsiktiga intäkter tror jag. Sedan har de ju pushat sitt plustrams ganska hårt, så vi får väl se om det fungerar i längden. Jag är inte så säker. Det är förmodligen så att Jan Helin stannar så länge skeppet flyter någorlunda och sedan när printdelen måste läggas ner så blir det väldigt besvärligt helt plötsligt när det visar sig hur mycket gratisreklam, kostnader o.s.v. den stod för.

Vidare är det otvivelaktigt så att annonspriserna på nätet på sikt måste sjunka eftersom utbudet av annonsplatser genom social media ökar.
Jo. Man säger ju att trots att upplagan sjunkit med 12% så har intäkterna från print bara sjunkit med 3% just tack vare prishöjningarna. Men det går ju inte att öka priset hela tiden, är folk beredda att betala 20-25 kr för en Aftonbladet? Jag tvivlar. Den grupp i samhället som läser AB har knappast de ekonomiska marginalerna. Eller viljan.

Det är för övrigt en ganska stor prishöjning som skett. Bara för ett år sedan kostade en tidning 13 kr, idag 17 kronor. Man har höjt priset två gånger.
Senast redigerad av Staropramen777 2014-07-18 kl. 19:06.
Citera
2014-07-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Jo. Man säger ju att trots att upplagan sjunkit med 12% så har intäkterna från print bara sjunkit med 3% just tack vare prishöjningarna. Men det går ju inte att öka priset hela tiden, är folk beredda att betala 20-25 kr för en Aftonbladet? Jag tvivlar. Den grupp i samhället som läser AB har knappast de ekonomiska marginalerna. Eller viljan.

Det är för övrigt en ganska stor prishöjning som skett. Bara för ett år sedan kostade en tidning 13 kr, idag 17 kronor. Man har höjt priset två gånger.
Folk som har lite pengar tenderar att spendera mycket pengar på skräp utan att tänka långsiktigt.
Citera
2014-07-18, 19:44
Medlem
Aftonbladets pappersupplaga minskade med 17 procent räknat i antal exemplar, men annonsintäkterna för print minskade bara 11 procent.
Aftonbladets annonsköpare har nog inte begripit hur snabbt pappersupplagan minskar...

Svenska Dagbladets pappersupplaga minskade med 10 procent räknat i antal exemplar, men annonsintäkterna för print minskade hela 18 procent.

Print står för 65 procent av Aftonbladets omsättning.

http://hugin.info/131/R/1829753/634469.pdf
Citera
2014-07-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Folk som har lite pengar tenderar att spendera mycket pengar på skräp utan att tänka långsiktigt.
Ungefär som en deltidssjukskriven förortsmorsa som tar ett kontokortslån till 32% ränta för att köpa en platt-tv för 9000 kr.
Citera
2014-07-18, 20:14
Medlem
Har inte haft tid att sätta mig in i kvartalsrapporten från Schibsted, men jag ser att omsättningen bara minskat med 1,5 procent medan vinsten nästan utraderats, från 74 miljoner NKR till nästan noll.

Hoppas kunna rota i det här de kommande dagarna tillsammans med andra duktiga tråddeltagare. Det vanliga är ju att det handlar om extraordinära kostnader men jag har inte sett något sådant i de telegram jag läst. Är det någon som vet varför vinsten helt försvunnit?

Med reservation för att jag inte hunnit sätta mig in i siffrorna i detalj så är det här mycket dåliga nyheter för SvD. Om man, som jag tror har gått med förlust, så ligger en nedläggning mycket nära. En vinst på 6 miljoner på ett kvartal är inte vad ägarna till Schibsted har räknat med.
Citera
2014-07-18, 20:38
Medlem
Ok, jag ser nu att Aftonbladet ligger kvar på samma omsättning som för ett år sedan vilket får betraktas som mycket starkt. EBIDTA-marginalen minskar dock från 11 till 10 procent.

SvD lyckas faktiskt öka EBIDTA något på grund av effektiviseringar men samtidigt rasar omsättningen vilket kommer att tvinga fram nya kostnadsminskningar mycket snart. Jag skulle avråda från att köpa Schibsted i det här läget.
Citera
2014-07-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777

Strategin verkar vara att kompensera upplagetappet med prishöjningar. Då AB inte är någon premiumprodukt så är strategin lönlös i längden, och det lär man vara medvetna om. Så det troliga är att man mjölkar ur det sista ut papperstidningen för att sedan satsa allt på det digitala.

Krasst sett så är det den enda chansen för AB att överleva men det kommer vara ett rejält mindre företag än vad det är idag.

Om vi antar att det inte finns en avskräckningseffekt på traditionella mitt/vänsterorienterade läsare (dvs sossar) pga av det radikaliserade innehållet i tidningen så borde Aftonbladet i slutänden att hamna på en omsättning som är den maximala man hade innan tidningsdöden började multiplicerat med kvoten mellan reklamkostnaden för online och print.

Det finns säker någon här i tråden som är insatt i siffrorna, jag gissar att det rör sig om en kvot på 0,2? Alltså en annons är fem gånger dyrare i print än online för en given räckvidd.
Citera
2014-07-18, 21:21
Medlem
Märkligt, här uppger Schibsted att fallet i annonsintäkterna för print är 13 procent för Aftonbladet och 14 procent för Svenska Dagbladet:
Sid 49.
http://hugin.info/131/R/1829753/634821.pdf

Och här uppger de 11 respektive 18 procent:
Sid 10.
http://hugin.info/131/R/1829753/634469.pdf
Senast redigerad av Tugor 2014-07-18 kl. 21:24.
Citera
2014-07-18, 21:33
Medlem
Vossevangens avatar
Her er originær kilden fra Schibsted, slik den er rapportert til Oslo Børs.
Hhv 11 % nedgang for AB og 18% nedgang for Sv D er korrekt.
Se side 10 i dokumentet fra Schibsted linket her:

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=2%20kvartal%202014.pdf&attId=12 5844
Citera
2014-07-18, 21:48
Medlem
Jag borde nämnt att jag hittade de båda dokumenten på Schibsteds hemsida.

Citat:
2. kvartal 2014

Schibsted Media Groups rapport for 2. kvartal 2014 er offentliggjort 18. mai kl 07:00. Følgende er tilgjengelig:

2. kvartal 2014 rapport (PDF)
2. kvartal 2014 presentasjonsmateriell (PDF)

- See more at: http://www.schibsted.com/no/ir/#sthash.jkppOEjf.dpuf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in