Citat:
Ursprungligen postat av
Staropramen777
Jo. Man säger ju att trots att upplagan sjunkit med 12% så har intäkterna från print bara sjunkit med 3% just tack vare prishöjningarna. Men det går ju inte att öka priset hela tiden, är folk beredda att betala 20-25 kr för en Aftonbladet? Jag tvivlar. Den grupp i samhället som läser AB har knappast de ekonomiska marginalerna. Eller viljan.
Det är för övrigt en ganska stor prishöjning som skett. Bara för ett år sedan kostade en tidning 13 kr, idag 17 kronor. Man har höjt priset två gånger.
Strategin verkar vara att kompensera upplagetappet med prishöjningar. Då AB inte är någon premiumprodukt så är strategin lönlös i längden, och det lär man vara medvetna om. Så det troliga är att man mjölkar ur det sista ut papperstidningen för att sedan satsa allt på det digitala.
Krasst sett så är det den enda chansen för AB att överleva men det kommer vara ett rejält mindre företag än vad det är idag.
Om vi antar att det inte finns en avskräckningseffekt på traditionella mitt/vänsterorienterade läsare (dvs sossar) pga av det radikaliserade innehållet i tidningen så borde Aftonbladet i slutänden att hamna på en omsättning som är den maximala man hade innan tidningsdöden började multiplicerat med kvoten mellan reklamkostnaden för online och print.
Det finns säker någon här i tråden som är insatt i siffrorna, jag gissar att det rör sig om en kvot på 0,2? Alltså en annons är fem gånger dyrare i print än online för en given räckvidd.