Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Förbaskat bra redogörelse, så bör det se ut.

Tar mitt förnuft tillfånga och väljer att tro på att spindelfrida har en kontakt som har varit i KJ lägenhet och att uppgifterna från NN stämmer med hur det var.
Så, finns det något i den här informationen som Frida vidareförmedlat som skulle kunna haft en inverkan på domen? Frågan riktad till alla.
Källans uppgifter hade sannolikt medfört ytterligare tvivel på KJ:s trovärdighet. Man hade kanske rent av kunnat beslå honom med lögn?
Främst gäller det informationen om
den stora macheten med trähandtag, som
kan ha varit identisk med KJ:s hemmabygge och som han påstod sig ha slängt i metallåtervinningen - samt
uppgiften om duschdraperiet som fanns i lägenheten, men som
KJ sade sig ha kastat för länge sen.
Det faktum att KJ släpat hem två, för honom okända män, borde också ha fått en och annan att höja på ögonbrynen med tanke på eventuella medgärningsmän/städare. Vad var egentligen syftet med det besöket? Händelsen i sig tyder på, i alla fall i mitt tycke, ett rätt omoget och ansvarslöst, för att inte säga gränslöst, beteende. Live and let die, typ. Varför utsätter man en sovande kompis för något dylikt?
Vad är det som säger att detta inte upprepades också den 4 maj? Det kanske var ballt att skrämmas? En extra kick i KJ:s tomma liv? Att han hade besök av någon/några den 4 maj är jag tämligen övertygad om. Polisen fick också den informationen sent i utredningen, men de släppte det alldeles för fort, trots att KJ svävade väldigt på målet när frågan kom upp, vilken den gjorde vid två olika tillfällen, om jag minns rätt.
En eventuellt annan straffpåföljd är givetvis väldigt svårt att sia om. Det enda jag kan säga är att domen knappast hade blivit mildare.