2014-07-15, 10:57
Medlem
Svårt att få grepp om Sjöholm, även om hans rättshaveristiska och högerextrema drag känns igen. Han diskuterades livligt här när det begav sig och även i egna trådar. T ex (FB) Hans-Erik Sjöholm, en mytoman eller bara retarded?
Helt tyst om honom i år. Någon som vet något om vad som hänt i den här historien sen dess?
Citera
2014-07-16, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
851128 inkommer dåvarande ASEA-bossen Percy Barnevik med en skrivelse till Statsrådsberedningen som kallas "Olof Palme projektexport" . Man undrar vad för spännande som döljs bakom den rubriken?
Citera
2014-07-16, 01:21
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
851128 inkommer dåvarande ASEA-bossen Percy Barnevik med en skrivelse till Statsrådsberedningen som kallas "Olof Palme projektexport" . Man undrar vad för spännande som döljs bakom den rubriken?

Den handlar om hur svensk industri återigen skall växa, industrin gick tillbaka mellan 75 och 82.
Citera
2014-07-17, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Den handlar om hur svensk industri återigen skall växa, industrin gick tillbaka mellan 75 och 82.

Dä är hemligstämpeln hävd på den promemorian?
Citera
2014-07-17, 08:51
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Dä är hemligstämpeln hävd på den promemorian?

Däremot finn en annan SOU med datumet 851128 som handlar om polisens ställning och arbete vid kuppförsvar och krig. En utredning som väckte ilska inom polismakten.
En skrivelse Percy Barnevik ej bidragit till.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/?html=true
Citera
2014-07-17, 11:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Däremot finn en annan SOU med datumet 851128 som handlar om polisens ställning och arbete vid kuppförsvar och krig. En utredning som väckte ilska inom polismakten.
En skrivelse Percy Barnevik ej bidragit till.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/?html=true

Den frågan är grundligt behandlad i tråden.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Var Percys inlaga avhemligad? Funderade själv i banan att han ville sälja flera Isostat-pressar.
Citera
2014-07-17, 21:44
Medlem
mvagrippas avatar
Det finns en tydlig korrelation mellan Alf Enerströms uttalande och Cenneth Neilbergs uttalande gällande Palmehatare med uppdrag.

Mellan Enerström och Neilberg finns även tydlig personkoppling, nämligen Milan Heidenreich, Rikskrims informatör och SÄPOs informatör. Tjeckisk konsthandlare med kontakter in i underrättelsevärlden och kultureliten. Omkommer i en trafikolycka på E4 , utanför Ängelholm, tredje maj 1992.

http://youtu.be/UWJfMBe9cL0?t=2m23s

http://youtu.be/U-TcPrSZELI?t=6m42s

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg gissar "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå" Olpf Palme, vilket kan tyda på SÄPO koppling.

Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av Alf Enerströms polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte Alf om polismannen lever.
Av Alfs uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet, Alf själv bor nuförtiden i Vällingby.

Att två sådana grupperingar, med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot OP är givetvis möjligt, att två sådana grupperingar med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot O och har kontakt med Milan Heidenreich förefaller dock inte lika möjligt.
Mycket tyder på att det är samma gruppering, finns även möjligheten att Enerström eller Neilberg "lånat" den andras uppgifter.

Sen har vi dessa uppgifter http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17560321.ab .
Polismannen Dan Klöverskjöld säger sig företräda en grupp som kartlagt OP och nu vill få bort honom. "Johan" behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

DK kan inte vara den polisman som Alf Enerström känner igen, däremot kan han vara den den andra polismannen som Alf inte nämner som levande eller död.
Citera
2014-07-17, 23:23
Medlem
Citat:

Att två sådana grupperingar, med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot OP är givetvis möjligt, att två sådana grupperingar med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot O och har kontakt med Milan Heidenreich förefaller dock inte lika möjligt.
Mycket tyder på att det är samma gruppering, finns även möjligheten att Enerström eller Neilberg "lånat" den andras uppgifter.

Bra jobbat!

Vet du om Enerström har sagt det här i något sammanhang tidigare? Om inte så lär väl inte Neilberg ha kunnat låna informationen från honom? Enerström kan visserligen ha lånat informationen från Neilberg, men det verkar mycket långsökt.

Det enda som talar emot (som jag kan se) är att det verkar osannolikt att hela gruppen skulle exponera sig tillsammans innan mordet och än mer osannolikt att man skulle göra det inför en person som Enerström.
Citera
2014-07-18, 20:51
Medlem
mvagrippas avatar
Den 9 maj 1994 publicerade Aftonbladet ett reportage om Palmehataren och högerextremisten Alf Enerström. Reportaget handlade om ''M'',Milan Heidenreich, hemlig agent åt Säpo och rikskriminalen som omkommit i en mystisk bilolycka i början av maj 1992.
Alf Enerström påstod: ''Han ville att jag skulle ställa mig i spetsen för en grupp som skulle undanröja Olof Palme''.

Ställa sig i spetsen för behöver inte innebära som ledare eller galjonsfigur det kan lika gärna betyda fixa fixa stålarna. Enerström hade goda förbindelser i den absoluta svenska näringslivseliten. Det är inte alla som kan fixa fram namn som May Thunholm och Axson-Jonsson för att tigga pengar åt sig. Ragnar Bjurfors bekräftar detta och satte tiden för kärringarnas tiggeri till hösten 1985. Det är i samma veva som Enerström får besök av Milan och poliserna. Milans förfrågan till Cenneth Neilberg verkar komma lite senare, januari 1986

Neilbergs uppgifter framkommer i offentligheten första gången i det av Borgnäs&Bresky producerade Norra Magasinet special i inlägget, 19940427. I programmet framgår att Neilberg lämnat sina uppgifter exakt ett år tidigare,930427, till Thord Pettersson på rikskriminalen.

Om det är samma grupp som utför MOP så har gruppen lyckats få fram sponsor/-er i slutet av 85 början av 86. Kanske är det så att Enerström hostade upp flisen lr skickade vidare till någon som gjorde det.
Citera
2014-07-19, 06:23
Medlem
ieshos avatar
Det börjar klarna, tycker jag.

Det verkar vara en bra arbetshypotes att Dan K var med i en grupp som tog kontakt med personer med förfrågningar om de ville skjuta OP och att denna grupp även hade kontakt med Alf E och att May T & Co hade anknytning till samma grupp.

Gruppen hade säkerligen kontakt med fler inom näringslivet, t.ex Hans R, för jag tror att hans son Hans Kristian fick nys om faderns inblandning och tog illa upp och att Eva R hakade på och försökte få fram något.
Expressen 15 jul 2012
Enligt det material som Mail on Sunday läst skrev Eva Rausing ett mejl till Hans Rausing i januari 2010. Ett mejl som hon dock aldrig skickade i väg.

Hon skrev:
"Jag inser att jag kommer att dö men en del av mig vill absolut inte dö utan vill kämpa, kämpa, kämpa, men jag tappar kontrollen och nu vänder jag mig till dig med en desperat vädjan om hjälp".

Eva Rausings mejl till Hans fortsatte:
"Om inget ändras kommer jag att dö, Hans. Jag kände bara att jag inte vill dö utan att ha försökt med allt jag möjligen kan göra för att nå dig och för att fråga om du, snälla, kan hjälpa mig. Din son känner sig mycket mycket hjälplös. Även om jag håller mig nära honom är jag också på väg att tappa taget eftersom jag själv blir allt svagare."
Brevet kan tolkas som att Hans R kunde hjälpa sin son, kanske genom att prata ut med honom.

Hans R kan ha haft starka motiv för att vilja delta i en konspiration:
Hans Blücher DI 2011-02-16
Löntagarfondernas arkitekt Rudolf Meidners ord till Hans Rausing beskriver väl vad det var fråga om: ”Den typen av företag, de familjeägda, ska vi inte ha i det framtida Sverige”. Hans Rausing frågade då om man inte kunde tänka sig någon form av skatt eller avgift för att undvika tvångsförsäljning av familjeföretaget, varpå Meidner svarade: ”Det är inte möjligt, ingen ska kunna köpa sig fri”.
På 90-talet fick Eva Rausing höra att Hans Rausing skulle ha varit inblandad i mordet på Olof Palme. Hon och Hans Kristian gifte sig 1992 och samma år sålde Hans Rausing sin andel av Tetra Pak till brodern Gad Rausing. Hur nu det gick till? Det var en affär på åtskilliga miljarder kronor och Hans R lär knappast ha fått kontant betalning.

Jag misstänker att man ville skydda Tetra Pak när Eva R började sprida rykten.
Senast redigerad av iesho 2014-07-19 kl. 07:21.
Citera
2014-07-19, 20:03
Bannlyst
Sjöholm är intressant
Tror att Sjöholm borde kontrolleras mera ingående, hans profil är intressant på många olika sätt.
Precis som en viss udda person i närheten av "Lilla London"

Lite off topic: Vem var SSI-chef i februari 1986
Citera
2014-07-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK

Lite off topic: Vem var SSI-chef i februari 1986

Var det inte Bertil Lundin?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera