2013-06-26, 03:48
Medlem
happyjoys avatar
Jag tycker det känns konstigt att han bär MP-bindel på ett posing-foto iförd M87? Brukar militärpolis verkligen bära bindeln till finuniformen??
Citera
2013-06-26, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag tycker det känns konstigt att han bär MP-bindel på ett posing-foto iförd M87? Brukar militärpolis verkligen bära bindeln till finuniformen??

Nja, alltså..

Utan att ha full koll på just det här området så kan jag ändå säga att MP absolut kan bära ärmbindel till M/87, det har jag själv sett med egna ögon!

MEN det brukar väl i så fall vara i samband med MP-tjänst. Bindel brukar väl däremot normalt sett inte bäras "enskilt" hursomhelst..

Om inte annat ser det ju aningen larvigt, barnsligt och lite töntigt ut i hans fall skulle jag säga. Han bär redan militärpolisens utbildningstecken.

Jag reagerar också på hoppvingarnas placering på uniformens bröstlock. Där brukar väl normalt sett inte tecken och märken bäras?
Senast redigerad av Macke85 2013-06-26 kl. 06:18.
Citera
2013-06-26, 06:26
Medlem
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn2%2F184582_1015129157201929 4_941617535_n.jpg

Samma sak här.

Normalt sett brukar väl inte långärmad skjorta bäras som ytterplagg?

Tror heller inte att släppspännen bärs till skjorta när uniformen används som "arbetsdräkt" heller..

Tycker inte riktigt att helhetsintrycket ser proffsigt ut!

Skulle inte förvåna mig om Löjtnant Sjöholm var en vaktchef som de övriga befälen på K1 gick omkring och fnissade lite åt bakom ryggen.. Men det är förstås inte skvaller utan mer en personlig gissning.

För att återvända till trådrubriken så tror jag INTE att han är mytoman. Jag ser inget skäl till tvivel på hans historia.. Att han sen kanske inte är den allra skarpaste kniven i lådan är väl en annan sak.
Senast redigerad av Macke85 2013-06-26 kl. 06:36.
Citera
2013-06-26, 07:28
Medlem
Well, nu är det upp till bevis för infiltratören. Fram med inbandningar och övrig dokumentation.
Fram tills dess är han mytoman för mig.
Citera
2013-06-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khurkov
Well, nu är det upp till bevis för infiltratören. Fram med inbandningar och övrig dokumentation.
Fram tills dess är han mytoman för mig.

Du får nog precisera vilka bevis du vill ha?

Han framträdde i media igår med en trovärdig berättelse.

SÄPO gav inga detaljer med erkände att de haft med honom att göra!

Bilder på honom tillsammans med V-folk publicerades.

Ett bandat telefonsamtal mellan honom och vad som påstås vara en SÄPO handläggare spelades upp i TV.
Citera
2013-06-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khurkov
Fram med inbandningar och övrig dokumentation.

Alltså, det ligger i sakens natur att SÄPO och liknande organisationer skyr allt vad "dokumentation" heter när man använder sig av informatörer. Det hoppas jag du förstår!

Naturligtvis finns säkert dokumentation i någon form, men den finns i SÄPOs händer och kommer aldrig att lämnas ut till Aftonbladet eller DN.
Senast redigerad av Macke85 2013-06-26 kl. 08:58.
Citera
2013-06-26, 08:50
Medlem
Osiriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Tycker inte riktigt att helhetsintrycket ser proffsigt ut!

Skulle inte förvåna mig om Löjtnant Sjöholm var en vaktchef som de övriga befälen på K1 gick omkring och fnissade lite åt bakom ryggen.. Men det är förstås inte skvaller utan mer en personlig gissning.

Befälen på K1 är möpar och paradkåta över lag, så där är han nog i gott sällskap. Folk som tar sig själv på lite för stort allvar helt enkelt...
Citera
2013-06-26, 08:54
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vem är han; en mytoman eller bara retarded?

Varför inte både och? Han verkar onekligen lida av någon form av James Bond komplex och kan inte vara den skarpaste kniven i låda som lånar ut sig denna typ av verksamhet. Har inte stött på honom men däremot andra liknande typer.
Citera
2013-06-26, 09:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Varför inte både och? Han verkar onekligen lida av någon form av James Bond komplex och kan inte vara den skarpaste kniven i låda som lånar ut sig denna typ av verksamhet. Har inte stött på honom men däremot andra liknande typer.

Jag tror inte han "lånat ut sig till den sortens verksamhet".

Min teori är att han mer eller mindre på eget initiativ lekt spion och sen gått till Säpo med materialet. De har satt en handledare på honom för att kolla om han har något av vikt att komma med. Han verkar definitivt ha levt i en fantasivärld där han själv är nån slags mästerspion och sen när Säpo på senare år inte visat intresse för honom längre så blir han kinkig och ställer till en scen. Skulle en professionell underrättelseagent lipa i Aftonhoran? Knappast.

Han är nog mest en kille som hela livet spelat huvudrollen i sin egen inbillade spionfilm.
Citera
2013-06-26, 09:26
Medlem
Golonkas avatar
Jag får jättekonstiga vibbisar när jag kollar in den här gubben. Hela hans CV ser oerhört MÖP:ig ut. Han listar kurser och fortbildningar (upprätthållande i pistol t.ex) och anställningar som varat i ett par månader för tio år sedan på ett för mig ytterst främmande sätt. Jag sitter emellanåt med rekrytering och gallring av ansökningar om utlysta tjänster och den här gubben hade jag inte spillt mycket tid på. Möjligen hade jag kallat honom av freak show-skäl bara för att se vad fan det är för en stolle!

För mig känns den här gubben inte stabil alls. Märkligt MÖP:ig. Typen som skryter på krogen om sin bakgrund inom und/säk/span/jäg-förbandet med det häftiga utbildningstecknet och det dödliga slutprovet. Killen som utger sig för att ha tjänstgjort i Legionen och deltagit i någon insats med ÄssÄssGe eller ditåt. Alltså den där posingbilden får hela panelen att lysa röd. Varför sitter han med skafthatt på huvudet inomhus framför svenska flagan mot softad bakgrund, baccis-märken på uniformen, medaljer och inte släpspännen och så den där MP-bindeln på? Helsjukt!

Så till det där med SÄPO: Jag tror det här är en gubbe som mycket gärna kan få för sig att tro att han "jobbar åt SÄPO". Han kan mycket väl ha kört ett eget race och tagit initiativ att "infiltrera" vad som helst som spökar i kolan på honom. Möjligtvis har han författat lite tiips som han kanske kryddat och sminkat upp och som han lämnat in förvirrade och dyslektiska rapporter om. Skrämmande om den här pellejönsen verkligen jobbat på Tullkrim...
Citera
2013-06-26, 09:30
Medlem
Varför inte?

Tror verkligen inte att SÄPO är en jättekompetent superorganisation med oändliga resurser..

Tror heller inte att Vänsterpartiet var deras mest prioriterade intresseområde heller..

Sjöholm hade de redan använt sig av tidigare. Han var med andra ord känd och därigenom pålitlig.

Att han eventuellt var lite halvkorkad (om han nu är det dvs) kan SÄPO kanske bara tyckt ha varit bra...
Citera
2013-06-26, 09:42
Medlem
Hm, vem delar han egentligen lägenhet med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in